Ärsyttää kun kumppani on vuoden aikana muuttunut, paino noussut 16kg
Ei ole sairaudesta kyse, tutkittu on. Hän on vain laiska ja syö aivan liikaa. En haluaisi olla pinnallinen, mutta on jopa alkanut iljettämään läheisyys hänen kanssaan. Olenko huono ihminen tämän takia? Tuntuu, että tekisi mieli lopettaa koko suhde kun toinen ei ole yhtään kiinnostunut omasta terveydestään eikä ulkonäöstään. Saahan tuossa aika paljon ahmia ylimääräistä että saa painonsa nousemaan pilviin vuoden aikana noin paljon
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Pistä naisesi dieetille. Aika paljon on lihonut.
Mä luulin, että se oli mies...
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin viime vuonna 15 kg. En juurikaan muuttunut.
Eli joko
A) olit valmiiksi niin jäätävä läski ettei 15kg näy missään tai
B) huijaat itseäsi ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus voi aiheuttaa liikasyömistä
Tai masennuslääke, etenkin mirtatsapiini.
Mulle määrättiin tota nukahtamislääkkeenä. Siitä pienimmästä pilleristä puolikas.
Aina kun otin sitä niin seuraavana päivänä oli ihan hillitön makean himo vaikka en ikinä ennen ollut mikään "sokerihiiri". Myös ruokahalu kasvoi järjettömästi.
Onneksi älysin yhteyden ja jätin koko lääkkeen.
En ymmärrä, miksi tota lääkettä määrätään ihmisille.
Ei se ainakaan masennusta paranna, jos leviää kaiken lisäksi kuin pullataikina ja saa hyvässä lykyssä diabeteksen.
Tiedän yhden tyypin joka hankki tolla lääkkeellä itselleen pahan rasvamaksan.
Vierailija kirjoitti:
Naisille 16kg vuosilihominen on ihan helppo homma. Miehelle ei niin helppoa. Siksi oletus, että on nainen. Jos jotain itsestäni olen huomannut niin lihon kun olen väsynyt ja stressaantunut ja hoikistun kun saan levätä ja elämä sujuu.
Miestä ei ole taloudessa mutta teini-ikäinen lapsi on ja se näkyy kirjaimellisesti minun lantiolla nyt kun teini alkoi näyttää aikuistuvan itsenäisesti toimivan nuoren merkkejä. Olen vihdoin saanut aamulla nukutuksi niin pitkään kuin unta tarvitsen, ei ole tarvinnut hänen takiaan ennen kuutta nousta ylös. Hän on ottanut itse vastuun opiskelustaan eli sekin stressi jäi pois sekä vahtiminen ja pakottaminen. Hänen yleinen terveydentilansa on kohentunut ja pitkäaikainen sairaus näyttää hellittävän. Joten sekään ei stressaa minua enää.
Nämä näkyy välittömästi minulla yleisenä energian lisääntymisenä, ruokahalun laskuna ja hyväntuulisuutena sekä hoikistuneena olemuksena.
Ihan tuohon ensimmäiseen lauseeseen viitaten: jokainen mies jonka kanssa olen seurustellut vakavasti, on lihonnut parisuhteemme aikana. Jokainen. Saman olen huomannut ystäväpiirissäni. Itse painan edelleen saman verran kuin 18-vuotiaana, olen 4-kymppinen. Että mun kokemukseni mukaan miehelle toi 16(!)kg vuodessa on helppo homma, naiselle ei. Tosin miehille näyttää kilojen pudottaminenkin olevan helpompaa, kunhan vain saavat aikaiseksi tehdä asian eteen jotain.
Ne somatotyypit määrittelee paljon.
Ektomorfi on pitkä ja laiha, "läpipasko" johon ei tartu läskit mutta ei myöskään lihakset. Esim. huippumallit yleensä.
Endomorfi on sellainen, joka saa lihaksia helposti mutta läskiä vieläkin helpommin ja painonhallinta on haastavaa. Esim. Kim Kardashian ja Beyonce.
Mesomorfi on atleetti jolle laihdutus on helpohkoa ja joka saa lihaksia helposti. Esim. urheilijat ja fitness-lehtien mallit.
Naisille painonhallinta on haastavampaa hormonien takia.
Miehille se on helpompaa ainakin nuorena korkeiden testosteronien takia.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä addiktin käytöstä. Aivan sama, oli sitten koukussa ruokaan tai alkoholiin.
Kun toinen huomauttaa asiasta vaikka kuinka nätisti, niin addikti uhriutuu salamannopeasti.
Hän reagoi esim. sanomalla: "et sinäkään ole täydellinen, mietitään nyt esimerkiksi sinun tapaasi jättää toisinaan vessan kansi ylös vaikka se ällöttää ja ärsyttää minua ja sitäpaitsi söithän sinä itsekin niitä munkkeja" (söi yhden kun toinen söi tusinan).
Tämä on muuten niin totta, miksi se onkin aina näin 😂 Toisaalta, myös aika epäkypsää. Pitäis sanoa, puhuamutta kun ei saa. Ei saa ottaa puheeksi, ei saa huomauttaa.
Yleistä naisille kun saadaan mies kiikkiin. Parisuhteessa ei tarvitse panostaa ja kun päätyy sinkuksi niin sitten kyllä alkaa kuntokuuri.
Näistä ns. neutraaleista teksteistä saa kuvan että puhuttaisiin miehestä, mistä yläpeukutkin varmaan johtuu. Yleensähän naisen lihavuuden kritisointi on varsin paheksuttavaa puuhaa.
Ihan tuohon ensimmäiseen lauseeseen viitaten: jokainen mies jonka kanssa olen seurustellut vakavasti, on lihonnut parisuhteemme aikana. Jokainen. Saman olen huomannut ystäväpiirissäni. Itse painan edelleen saman verran kuin 18-vuotiaana, olen 4-kymppinen. Että mun kokemukseni mukaan miehelle toi 16(!)kg vuodessa on helppo homma, naiselle ei. Tosin miehille näyttää kilojen pudottaminenkin olevan helpompaa, kunhan vain saavat aikaiseksi tehdä asian eteen jotain.[/quote] Onneksi en paina yhtäpaljon kuin 18v. 193cm pitkä ja armeijassa 65kg.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla sokeri nostaa painoa nopeasti. Ruokavalio kuntoon ja liikuntaa.
Mistäpä päättelit, että kyseessä on nainen?
Suomessa on enemmän ylipainoisia miehiä, kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Pistä naisesi dieetille. Aika paljon on lihonut.
Sanottiinko jossain, että kyse on naisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ne somatotyypit määrittelee paljon.
Ektomorfi on pitkä ja laiha, "läpipasko" johon ei tartu läskit mutta ei myöskään lihakset. Esim. huippumallit yleensä.Endomorfi on sellainen, joka saa lihaksia helposti mutta läskiä vieläkin helpommin ja painonhallinta on haastavaa. Esim. Kim Kardashian ja Beyonce.
Mesomorfi on atleetti jolle laihdutus on helpohkoa ja joka saa lihaksia helposti. Esim. urheilijat ja fitness-lehtien mallit.
Naisille painonhallinta on haastavampaa hormonien takia.
Miehille se on helpompaa ainakin nuorena korkeiden testosteronien takia.
Mitään tälläisiä ei ole. Nämä on heputinmoisia yleistyksiä joissa miljoonia erimallisia ihmisiä on yritetty puristaa muutamaan malliin. Itse on pitkä ja laiha niinsanottu "läpipasko" joka laihtuu ja lihoaa helposti ja lisää myös lihasmassaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin viime vuonna 15 kg. En juurikaan muuttunut.
Eli joko
A) olit valmiiksi niin jäätävä läski ettei 15kg näy missään tai
B) huijaat itseäsi ja lujaa.
Minä olen alimmillaan painanut 50 kiloa, ylimmillään 61 eli 11 kilon ero. Saman kokoiset vaatteet meni päälle koko ajan ja käytän vielä aika tyköistuvia vaatteita. Yksi kotelomekko alkoi kiristää kun 60 kiloa tuli täyteen, silloin hienosäädin syömisiä hiukan. Nyt n 53-55.
Minä olen ollut liikunnallinen koko elämäni ja lukioikäisestä asti syönyt terveysruokaa. Grilleillä ja pizzerioissa olen käynyt viimeksi 80-luvulla. En harrasta sohvaa ja televisiota sillä minulla ei ole kumpaakaan, ei ole ollut yli 10 vuoteen.
En voisi olla sellaisen kumppanin kanssa joka illat möllöttää television ääressä saati mutustaisi jotain sipsiä ja karkkia. Jos joskus satun katsomaan elokuvaa niin en tykkää siitä että joku napostelee pop cornia tai karkkia, en ole ikinä ymmärtänyt tällaista. Itse opiskelen iltaisin tai harrastan liikuntaa tai jopa itse ohjaan liikuntatunteja.
Kenenkään ulkonäköä en kuitenkaan arvostele sillä itse lihoin monien sairauksien, leikkauksien, vaikeiden hoitojen ja lääkkeiden aikana 38 kg hyvin lyhyessä ajassa(alle vuodessa) eikä ne lähde pois, eikä tosin keho ja elimistökään ole kunnossa.
Syömishäiriöt erikseen, ahmiminen ja pahat addiktiot, niihin armollista suhtautumista toivon kaikilta.