Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jonka vanha vanhempi on kuollut. Millaiset hautajaiset piditte? Pienet vai suuret? Mitä maksoi? Oliko muistotilaisuus ravintolassa vai

Vierailija
17.02.2025 |

kirkon tiloissa?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai voin vastata vaikka kyseessä oli isovanhempi, mutta minä olin mukana järjestämässä niitä koska isäni kuoli kun olin lapsi. Hautajaisiin kutsuttiin aika paljon läheisiä, ystäviä ja tuttavia. Vieraita ehkä noin 80, kaikille ilmoitettiin kutsu erikseen. Muistotilaisuus oli sellaisessa juhlatilassa, ei ollut seurakunnan paikka. Yhteensä hautajaiset maksoi ehkä noin 5000 euroa.

Vierailija
2/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa mitään numeroita ilmoittaa, mutta ehkä satakunta vierasta, paikalla oli esim. pikkuserkkujamme ja vanhempiaan.  Muistotilaisuus oli ravintolassa joka on entinen pappila. Sieltä listoilta oli lounastarjoilu pienin muutoksin, ei mitään makaronilaatikoa tai en muista jos olisi ollut joku lisäruoka, mutta siis liha- ja kalaruokavaihtoehdot,  pikkusuolaista ja salaatteja, lohta yms.. alkuruoaksi, kahvin kanssa täytekakkua, pikkuleipiä ja ehkä siinä oli jotain muutakin, en niin tarkkaan muista. Hintaakaan en tarkkaan muista, mutta ei se mikään erityisen halpa paikka ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän hautajaiset ilmoitettiin kuolinilmoituksessa ja pienellä lehti-ilmoituksella. Väkeä tuli enemmän kun kuviteltiin. Hänen rintamakavereita ja naapureita ja tietenkin sukulaisia kun hänellä oli useampia sisaruksia ja laaja suku. Kulut varmaankin meni perikunnan piikkiin. Äidin suku on pieni ja me lapset pidettiin pieni intiimi muistotilaisuus lähimpien kanssa seurakuntatalolla. Kuluista en tiedä, sillä siskoni hoiti ne.

Vierailija
4/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä osaa mitään numeroita ilmoittaa, mutta ehkä satakunta vierasta, paikalla oli esim. pikkuserkkujamme ja vanhempiaan.  Muistotilaisuus oli ravintolassa joka on entinen pappila. Sieltä listoilta oli lounastarjoilu pienin muutoksin, ei mitään makaronilaatikoa tai en muista jos olisi ollut joku lisäruoka, mutta siis liha- ja kalaruokavaihtoehdot,  pikkusuolaista ja salaatteja, lohta yms.. alkuruoaksi, kahvin kanssa täytekakkua, pikkuleipiä ja ehkä siinä oli jotain muutakin, en niin tarkkaan muista. Hintaakaan en tarkkaan muista, mutta ei se mikään erityisen halpa paikka ole.

Oikein kunnon peijaiset piditte. 

Vierailija
5/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuimme isäni hautajaisiin vain ne läheisimmät, yhteensä ehkä 15 vierasta. Kuolinilmoitus julkaistiin  vasta hautajaisten jälkeen. Tämä kaikki oli isäni toive. 

Muistotilaisuus oli seurakunnan juhlahuoneistossa, tilasimme pitopalvelun tarjoiluun. Hintoja en muista.

Uurnanlaskussa oli paikalla vain leski, me lapset ja lastenlapset. 

Vierailija
6/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa rumasti kommentoitu. Hautajaiset oli sellaiset kuin suvussa on ollut tapana, minä en asiaan pahemmin vaikuttanut. Oli sikäli mukavat hautajaiset, että isää ja äitiä muisteltiin kauniisti, nauruakin riitti. Oli mukava nähdä kaukaisempiakin sukulaisia varmaan viimeisen kerran, tosin paljonhan siellä ei tullut seurusteltua, oli sen verran paha olo ainakin itsellä ettei oikein jaksanut.

Vierailija
7/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienimmät mahdolliset.

Vierailija
8/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni ei ollut muuta lähipiiriä kuin minä ja kaksi lastenlasta, joten hautajaiset oli pienet ja vaatimattomat. Pari tonnia maksoi hautaus ja hautakivi. 

Vierailija
9/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin hautajaisissa vieraita taisi olla yhteensä joku 25, pitopalvelu ja seurakunnan tila muistotilaisuudelle. Tarjolla oli lämmin liharuoka, salaatti ja kakkukahvit. Pitopalvelun hinta oli muistaakseni joku 500 euroa ja tilavuokra srk:lle noin satasen luokkaa. Tämä oli kyllä hautajaisten halvin osa, hautaustoimiston ja kukkakaupan lasku oli yli pari tonnia, vaikka oli tuhkaus, ja halvin arkku..

Vierailija
10/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin hautajaisissa vieraita taisi olla yhteensä joku 25, pitopalvelu ja seurakunnan tila muistotilaisuudelle. Tarjolla oli lämmin liharuoka, salaatti ja kakkukahvit. Pitopalvelun hinta oli muistaakseni joku 500 euroa ja tilavuokra srk:lle noin satasen luokkaa. Tämä oli kyllä hautajaisten halvin osa, hautaustoimiston ja kukkakaupan lasku oli yli pari tonnia, vaikka oli tuhkaus, ja halvin arkku..

ja lisäksi esim. pieni ilmoitus lehdessä oli yli 500 euroa.. Kyllä rahaa näihin kuluu

Vierailija
11/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän hautajaisissa väkeä oli suunnilleen 60, muistotilaisuus oli kotona ja ruoka ynnä tarjoilut pitopalvelusta. Hautajaiskutsu oli avoin eli kuka tahansa oli tervetullut, kirkossa väkeä oli ehkä noin 150 ja iso osa oli etukäteen ilmoittanut äidille, että eivät tule muistotilaisuuteen (esim. muutamasta yhdistyksestä seppeleen laskenut väki ja isän kuorokaverit). Hintaa en muista, suunnilleen varmaan jotain 3000 e oletan.

Vierailija
12/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsot lehdissä julkaistuja kuolinilmoituksia, niin huomaat että hyvin usein muistotilaisuus on pidetty vain läheisten läsnäollessa. Olen ollut kolmissa hautajaisissa muutaman vuoden sisällä ja vierasmäärä on ollut n. 20-30 henkeä, lähisuvun koosta riippuen. 

Vierailija
13/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 30 vierasta, siunauksen jälkeen oli muistotilaisuus ja buffetruokailu kakkukahveineen läheisessä ravintolassa (erillinen tila ryhmällemme). Kyllä rahaa meni aika paljon kaikkiaan, arkku, hautakivi, kuljetukset, kukat, ruokailu maksoivat paljon, en muista tarkkaan, koska olin niin tolaltani. Mutta halusin vanhemmalleni kauniit hautajaiset ja sain.

Vierailija
14/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet hautajaiset. Isäni oli tuhkattu ennen siunaustilaisuutta. Muistotilaisuus pidettiin vanhempieni kotona. Ei maksanut paljon, koska uurna oli omatekoinen ja leivoimme siskoni kanssa itse.

Vierailija
15/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneen toiveiden mukaiset. Oli hyvä, että hän oli kirjannut selkeästi kantansa paperille ja oli laittanut sen omaan tärkeiden papereiden mappiinsa, jossa olivat sopimukset ja muut tärkeät jutut. Siellä oli myös tieto siitä, minkä pankin tallelokerosta löytyy testamentti.

Vierailija
16/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän siunaus tapahtui sairaalan kappelilla, josta lähti suoraan tuhkattavaksi. Arkun ja uurnan hintaa en tiedä. Uurna laskettiin hautaan myöhemmin lähiomaisten kesken.

Muistotilaisuus pidetiin kotona, vieraita 40-50: sukulaisia ja isän työkolleegoja ja harrastuskavereita ja jotain luottamustehtävien kautta tulleita ihmisiä. Tarjolla oli ja kahvia ja makeaa ja oisko ollut joku suolainen myös. Hinta muutaman satasen, kun kaikki tarjottavat tehtiin itse. Astiat meinattiin ensin lainata jostain marttayhdistykseltä, mutta sitten kävi ilmi, että itse asiassa meillä oli omastakin takaa tarpeeksi..

Vierailija
17/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pienet maahanpanijaiset, eli itse laskin uurnan. Isän hautajaisissa oli kolme vierasta, äidin yksi. Ei kirkollista toimitusta, äidin uurnanlaskun jälkeen käytiin lounaalla. Oon tällaista sukupuuttoon kuolevaa sukua. 

Vierailija
18/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa rumasti kommentoitu.

En ole tuo kommentoija, jota kommentoit, mutta mitä rumaa tuossa on? EIkö "kunnon peijaiset" ole kehu? Rumaa olisi sanoa esim että kehnot tai mitättömät peijaiset?

Vierailija
19/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa rumasti kommentoitu.

En ole tuo kommentoija, jota kommentoit, mutta mitä rumaa tuossa on? EIkö "kunnon peijaiset" ole kehu? Rumaa olisi sanoa esim että kehnot tai mitättömät peijaiset?

Ei varmaan ymmärretty tuota sanaa, kuulostaa "peijakkaalta", pakko olla jotain negatiivista. 

Vierailija
20/85 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse uurnan, koska sattuu olemaan tarvittava ammattitaito. Muistotilaisuudessa 30+ henkeä, oli sen hetken koronarajoitusten maksimi. Jaoimme vastuun tarjottavista, kakku tilattiin. 

Tuhkauksen hintaa en muista, muusikoille maksettiin 400 €, ruokaan ja juomaan meni muutamia satoja euroja. Tila oli omasta puolesta.