Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Ota aloittaja lopputili työstäsi niin pääset toimeentulotuelle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki.
Siinäpä vasta sana josta suurimmalla osalla ihmisistä on harhakuvitelmat eikä lainkaan faktaa.
Ja kyll, saan toimeentulotukea, oikkee pitkäaikaisesti. Minut luokitellaan sairaaksi etten voi tehdä töitä, muttei niin sairaaks että saisi siihen oikeutettua tukea joten toimeentulotuella.
Ilomielin menisin töihin ja tienaisin itte omat rahat.
Mua vaan vituttaa aina ihmisten asenne ja vihapuheet sekä täysin väärät tiedot toimeentulotuesta.
Aina löytyy jotain töitä mitä pystyy tekemään. Oma nirsous työpaikkaa kohtaan on ainoa ette työllistymiselle jos oikeasti haluaa tehdä töitä. Näinä aikoina on todella paljon töitä tarjolla lähes joka alalla
Varmasti on. Eri asia maksetaanko siitä palkkaa jolla tulee toimeen.
Työnhakijoina on niin vajaakuntoisia etteivät tahdo sairauksien vuoksi pysyä jaloillansakaan mutta eivät pääse eläkkeelle.ja nämä sairaudet on todennut usea lääkäri ,erikoislääkärit ,ym eli kysymyksessä ei ole keksitty sairaus tms .tämä on arkipäivää.kannattaisi ottaa selvää asioista ja pysähtyä miettimään.
Vierailija kirjoitti:
miksiköhän oikeistolaisten, jotka mielestään ovat maailmanpelastajia ja jeesuksia, kommentit silti tihkuvat vihaa ja empatiakyvyttömyyttä, ja ilkeyttä ?
Ihmisen kyky ymmärtää oman elämänpiirin ulkopuolelle jääviä asioita on usein rajallinen. Kun ei ole omalle kohdalle tullut koskaan tilannetta, että työkyky menee tai töitä ei yksinkertaisesti löydy, saattaa alkaa ajatella että kyse on vain yrittämisen puutteesta. Ajatus siitä, että pärjääminen on aika sattumanvaraista, on ahdistava. On helpompi ajatella, että kerran minä olen näin fiksu ja ahkera, minullehan ei voi koskaan tapahtua mitään pahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksiköhän oikeistolaisten, jotka mielestään ovat maailmanpelastajia ja jeesuksia, kommentit silti tihkuvat vihaa ja empatiakyvyttömyyttä, ja ilkeyttä ?
Ihmisen kyky ymmärtää oman elämänpiirin ulkopuolelle jääviä asioita on usein rajallinen. Kun ei ole omalle kohdalle tullut koskaan tilannetta, että työkyky menee tai töitä ei yksinkertaisesti löydy, saattaa alkaa ajatella että kyse on vain yrittämisen puutteesta. Ajatus siitä, että pärjääminen on aika sattumanvaraista, on ahdistava. On helpompi ajatella, että kerran minä olen näin fiksu ja ahkera, minullehan ei voi koskaan tapahtua mitään pahaa...
Tämä on niin totta. Minun ei viisikymppiseksi saakka tarvinnut pyydellä töitä, vaan lähinnä torjua työtarjouksia. Sitten yhtäkkiä töitä ei ollutkaan missään. Puskuria oli pariksi vuodeksi, mutta kun useampia vuosia oli kulunut, alkoi olla hätä. Ja koska toimeentulotukea ei saa, ennen kuin on kaikki on syöty, päädyin vakavaraisuudesta rutiköyhäksi, ja tästä ei tämän ikäisenä enää nousta. Ei edes eläkkeellä, joka tulee olemaan se pienin, kun ansiot eivät ole koskaan olleet valtavat.
On helppo mouruta, että olisit kouluttautunut. Kyllä minun vanhoilla ja tuoreilla tutkinnoillani vielä nelikymppinen työllistyisi omalle alalleen, mutta kun tässä iässä haetaan "niitä töitä, joihin kaikki pystyvät", meriitit yllättäen kääntyvät haittapuoliksi.
Toinen vakioletkautus on se, että on oltava valmis muuttamaan työn perässä. Minä muuttaisin kyllä, mutta kun jo olen täällä Helsingissä. Saisin varmaan avustusta muuttoon, mutta eipä noita vakituisia työpaikkoja siellä provinsseissa liiemmin ole.
Typerin tekoni oli se, että kun aikoinani jouduin valtiolla laittoman irtisanomisen kohteeksi, en ryhtynyt elämään ansiosidonnaisella, vaan lähdin yrittäjäksi. Olin tavallinen yksinyrittäjä, joka ansaitsi elantonsa, mutta ei saanut kokoon miljoonia tai edes kunnollista eläkettä. Sillä hetkellä, kun yritykseni rekisteröitiin, yhteiskunnan suojaverkot jäivät taakse, ja mitä kauemmin olin yrittäjänä, sitä vaikeammaksi paluu palkansaajaksi kävi. Jos tuntuu vaikealta järjestellä elämäänsä työttömäksi jääneenä palkansaajana, sopii koettaa samaa yrittäjänä. Samalla voitte lämmitellä korvianne kuuntelemalla vahingoniloa siitä, että onpa riistoyrittäjälle käynyt huonosti, kikkeliskokkelis vain.
Kymmenen vuotta sitten ei käynyt mielessänikään, että minulle voisi käydä tällä tavalla, ahkeralle, osaavalle ja mukavalle ihmiselle. Ei käynyt monen muunkaan mielessä, koska minua taidettiin pitkään pitää nirsona laiskurina. Kaverit ja tutut kyllä katosivat, kun urastani ja omaisuudestani oli lopulta jäljellä pelkkiä pirstaleita. Toivottavasti eivät ole näissä ketjuissa naureskelemassa.
Ai niin, siivoustöihin ja lähihoitajaksi en kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja kaikki Suomen kansalaiset.
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Mä olen työtön ja en ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Olet oikeutettu jos laskelmat niin näyttää. On olemassa sitten joku syy miksi et saa.
Oikeus on hakea, mutta tuen saaminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikki voivat sitä hakea.Vaikka miljonäärit, jos huvittaa kokeilla.
Mitäpä luulet miltä laskelma näyttää kun saan pelkän työmarkkinatuen ja on lapsia elätettävänä.
Jos et saa toimeentulotukea, niin tietysti laskelma näyttää omien varojesi ja tulojesi riittävän välttämättömään elämään. Ei ole toimeentulotuen myöntämisestä kiinni, jos puoliso/isä ei maksa omista tuloistaan riittävästi. Toimeentulotukea ei tietenkään myönnetä sen perusteella, että olet päättänyt ette käytä säästöjä elinkuluihin tai päätät pitää omaisuuden, joka pitäisi realisoida ennen tuen saamista.
Omaa kotiaan ei tarvitse myydä, mutta kesämökit, pellot ja metsät voidaan vaatia myytäväksi, jos tuen tarve pitkittyy.
Eipä kuule työmarkkinatuki riitä, joudun usein olemaan ilman tärkeitä lääkkeitä. Kesäkengät jalassa kuljen pakkasella, niistäkin tippuu jo pohjat. Silmälasit maksoi viimeksi mun eläkkeellä oleva äiti.
Puoliso kyllä antaisi rahaa jos sitä hänellä olisi.
Säästöjä ei ole eikä mökkiä.Toimeentulotukilaskelmassa huomioidaan lääkärin määräämä hoito ja välttämättömät lääkkeet. Edellisiin saa siis toimeentulotukea. Kengät kuuluu ostettavaksi laskelmaan sisältyvällä peruosalla. Näkökyvyn korjaamiseen tarvittaviin silmälaseihin saa toimeentulotukea.
Tiedäthän, että nykyään toimeentulotuki haetaan Kelalta? Jos laskelma jonkin kuukauden osalta osoittaa ettei toimeentulotukea myönnetä, niin tukea voi kuitenkin saada sellaisena kuukautena, jolloin erääntyy enemmän asumiseen liittyviä laskuja tai joutuu maksamaan lääkärin määräämiä terveydenhoitokuluja.
- Joko et hae toimeentulotukea, tai esität virheellisiä väittämiä, tai kieltäydyt toimittamasta toimeentulotuen myöntämisessä vaaditut liitteet, tai et osaa tehdä oikaisuvaatimusta virheellisestä päätöksestä...
Ihminen voi pitää kaiken maailman huuhaa -lääkkeitä tärkeinä, mutta toimeentulotukilaskelmassa niitä ei kuitenkaan huomioida menona. Pelkästään ulkonäön vuoksi hankittaviin silmälaseihin ei toimeentulotukea myönnetä.
Mikä siinä ei mene perille, en saa puolison takia toimeentulotukea.
En tiennytkään että reumalääkkeet ovat huuhaata. Ilman laseja en näe mitään.
Mun osalta tämä keskustelu päättyy tähän koska en jaksa enää tätä syyllistämistä.Älä välitä tuosta p:n reiästä. Jankkaa täällä koko ajan miten ihmiset joko laskee väärin tai valehtelee. Ihan turha tyyppi. Sinä taas et ole turha, eikä ole sinun näkösi tai hyvinvointisi. Minä tiedän millaista on elää sillä palaneella puupennillä, ja se joka sitä vähää kadehtii ei ansaitse sun huomiota.
Henkilö antoi ymmärtää ettei hänelle myönnetä toimeentulotukea, vaikka hän olisi oikeutettu siihen. Vastausten perusteella saman päätelmän teki useampikin henkilö.
Kyseinen henkilö väitti elättävänsä itsensä ja lapsensa pelkällä työmarkkinatuella - vasta nyt korjasi virheellistä väitettään, että jäi kertomatta ettei sitä toimeentulotukea jää maksettavaksi miehen tulojen vuoksi: "Mikä siinä ei mene perille, en saa puolison takia toimeentulotukea." Lääkkeitäkään ei ole varaa ostaa ja miehellä ei ole antaa rahaa niiden ostamiseen...
Sinä ja tuo provoilija olette p:n reikiä ja turhia tyyppejä. Tuollainen väärien tietojen levittäminen on sairasta, koska asiasta tietämättömät voivat uskoa nuo väitteet. Jotkut voivat jättää hakematta tuet, joihin ovat oikeutettuja ja pelkästään tuon väärän tiedon perusteella.
Jos työttömällä on pienipalkkainen puoliso niin ei saa toimentulotukea, ei vaikka rahat ei riittäisi. Ei siinä ole mitään väärää tietoa.
Minä olin eräs, joka halusi tietää miksi kyseinen henkilö ei saanut tt-tukea, kotostin juuri väärien tietojen levittämisen takia.
Harmitti kun arvasin, että tiedosta puuttui osa. Mutta ei kun vain venkoili.
No, nyt selvisi, oli puoliso, ja tietenkin koko talouden tulot lasketaan yhteen.
Hyvin harvoin silloin saa tt-tukea kun on kaksi henkilöä tienaamassa, edes jotain.
Miksiköhän tuo provoilija ei voinut sanoa het, että miehen tulot vaikuttivat, ettei tt-tukea saanut.
Ei se ole syyllistämistä jos haluaa täälöä rehellistä tietoa.
Eli ei hän elättänyt itseään ja lastaan pelkällä työmarkkinatuella kuten aloitti kertomuksensa.
Kuten arvelinkin ja moni muu.No eihän hän silti valehdellut tai vääristellyt tietoja. Hän ei vain avannut kaikkea, ja ei kai siihen mitään velvollisuutta tällaisella palstalla ole.
No joo, mutta miksi silloin edes tehdä tuota avautumista jos tarkoitus oli vain provosoida. Sehän oli silloin ihan turhaa tietoa koska osa totuudesta puuttui.
Ei ole velvollisuutta kertoa, mutta kertomatta jättäminen kertoo jotain kertojasta. Eikä pelkkää hyvää. Miksi kertoa silloin osaakaan.
Miksi haluaa huijata ihmisiä? Kun huijaa pienessä huijaa myös isommassa.
Ja sekin juuri, että joku uskoo ja jättää oman tukensa hakematta.
Kun kerran joku kertoo, että työmarkkinatuella pitää elää ja elättää lapsensakin.No ei kai kukaan oikeasti ole niin hölmö, että jättää jotain tukea hakematta siksi, että joku sanoo jotain Vauva-palstalla? Jos jättää, niin omaa typeryyttä sitten on.
Ei täällä ole kenelläkään velvollisuutta kertoa omista tuloistaan yksityiskohtaisesti, vaikka jonkin yksittäisen asian (faktan) kertoisikin.
Ja fakta on, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea, eivät edes yksinasuvat. Kuulun itsekin näihin (satunnaisesti voin saada osan jostain isommasta laskusta). Pitäisikö minun nyt kertoa, miksi en saa? Ja jos en kerro niin olen huijari, vaikka olen kertonut vain totuuden (eli sen, että ns. normaalitilanteessa/-kuukausina en tt-tukea saa).
Sinähän jo sanoit, ette saa, mutta voit saada satunnaisesti jos tulee joku iso lasku. Ei tarvitse alkaa erittelemmän sen tarkemmin, se oli riittävä tieto.
Mutta tämä henkilö sanoi, että hän elättää työmarkkinatuella lastaan eikä saa tt-tukea silti. Se oli valhe.
Ok, jos valehteleminen tai väärän tiedon antaminen on täällä ok, ja sitä puolustellaan, niin sehän kertoo paljon näistäkin ihmisistä.Minusta ainoa keino puolustaa ja nostaa tukien saajien ihmisarvoa on rehellisesti asioista kertominen.
Ei se mikään vale ole vaan tosiasia.
tt-tuen piirissä on ihan työssä käyviäkin ihmisiä ja eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän palkka puolison kanssa nettona yhteensä on n. 4200 euroa. Ollaan sellaisia aika normituloisia siis. Lisäksi saadaan lapsilisää kolmesta lapsesta 333 e.
Laskin huvikseni, paljonko saataisiin toimeentulotukea. Tulos: 3817 euroa + lapsilisä 333 euroa. Tällä hetkellä ei tietenkään saataisi ttt:a, koska meillä on asuntolainaa eikä asuta vuokralla.
Vähän pistää kyllä miettimään, onko tässä mitään järkeä Voitaisiin alkaa vapaaherroiksi ja asua kivassa vuokrakämpässä kaupungin keskustassa ja rahaa ois käytössä suunnilleen sama kuin nytkin Mulla on kallis pysyvä lääkitys, jota ei tarviis enää omista maksaa. Jos tulis jotain suurempaa lääkärikulua tms. niin ei tarviis siitä huolehtia eikä se ois mistään pois kun sais vain lisätukena!
Laskelma toimeentulotuesta meidän 5-henkiselle perheelle:
Vaihe 6/6
Arvio perustoimeentulotuen määrästä
Perustoimeentulotuen määrä on arvio. Tarkka määrä lasketaan, kun toimitat Kelaan hakemuksen.Arvio perustoimeentulotuen määrästä antamillasi tiedoilla:
3 817,81 e/kk
Perustoimeentulotuen määrän perusteet
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
333,59
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
0,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
333,59
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
Lapsen päivähoito ja koululaisen iltapäivätoiminta
413,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 335,00
Vesi- ja saunamaksu
50,00
Lämmitys
100,00
Taloussähkö
100,00
Henkilökohtaisen asuntolainan korot
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
4 151,40
Unohdit laskelmissasi että jos olisit työttömänä työnhakijana ja vaimo olisi työttömänä työnhakijana niin Työttömyys etuudet pienentäisivät toimeentulotukea,samoiten asumistukesi pienentäisi toimeentulotukea, päivähoitomaksut pienenisivät myös ja paljon ja se myös pienentäisi toimeentulotukea ,saunamaksuja ei hyväksytä toimeentulotukeen.lisäksi jos kieltäytyisit työstä tulisi 40% vähennys toimeentulotukeen .näin äkkiseltään katsottuna.toimeentulotukea ei lasketa täysimääräisenä kun on kysymyksessä avio/aviopari.jos saisit ansiosidonnaista työttömyys etuutta ja vaimosi saisi laskisi toimeentulotuki vieläkin alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan minimieläkettä enkä todellakaan ole oikeutettu toimeentulotukeen. En saa mitään harkinnanvaraistakaan isoihin lääkekuluihini. Sähkölaskua ei hyväksytä menoksi, ainoastaan vuokra. Silmälasit hankin viime kesänä, olin useita vuosia ilman silmälaseja, nämä uudet maksoivatkin sitten 500e. Ei tippunut mitään apua niidenkään hankintaan. Näin on Kela kohdallani päättänyt.
Taitaa olla provoilija.
Jo ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, niin eikohän eläke ole hiukan enemmän kuin minimi. Lääkekuluihin ei tarvitse anoa kunnasta harkinnanvaraista toimeentuloukea vaan siihen Kela myöntää perustoimeentulotukea. Jos ei saa isoihinkaan lääkekuluihin toimeentulotukea, niin eläke taitaa olla huomattavasti enemmän kuin mimini. Sähkölasku hyväksytään asumismenoksi. On mahdollista ettei aivan kohtuuttomia sähkölaskuja hyväksytä, mutta siinäkin tapauksessa ainakin osa pitäisi hyväksyä.
Silmälaseihin saa yleensä maksusitoumuksen, jolla ne lasit hankitaan. Kukaan ei saa toimeentulotukea 500 euron silmälaseihin (- jotkin erikoishiottavat lasit tai jokin muu erityistilanne saatta olla poikkeus). Jos itse ostaa silmälasit, niin se Kelan jälkikäteen myöntämä summa on kovin kovin pieni.
En todellakaan ole provoilija. Mun eläke todella on se kaikista pienin mahdollinen, sillä on pakko kitkutella kun toimeentulotukeen en kuulemma ole oikeutettu. Ei hyväksytä isoja lääkekuluja eikä mitään. Tämä alkoi silloin kun jäin eläkkeelle. Kela ei olisi päästänyt eläkkeelle, mutta sitten Keva teki myönteisen päätöksen jonka jälkeen Kelan oli pakko taipua. Nyt ilmeisesti sitä Kela kostaa näillä kielteisillä päätöksillä. Monet itkut olen itkenyt mutta eihän se mitään auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän palkka puolison kanssa nettona yhteensä on n. 4200 euroa. Ollaan sellaisia aika normituloisia siis. Lisäksi saadaan lapsilisää kolmesta lapsesta 333 e.
Laskin huvikseni, paljonko saataisiin toimeentulotukea. Tulos: 3817 euroa + lapsilisä 333 euroa. Tällä hetkellä ei tietenkään saataisi ttt:a, koska meillä on asuntolainaa eikä asuta vuokralla.
Vähän pistää kyllä miettimään, onko tässä mitään järkeä Voitaisiin alkaa vapaaherroiksi ja asua kivassa vuokrakämpässä kaupungin keskustassa ja rahaa ois käytössä suunnilleen sama kuin nytkin Mulla on kallis pysyvä lääkitys, jota ei tarviis enää omista maksaa. Jos tulis jotain suurempaa lääkärikulua tms. niin ei tarviis siitä huolehtia eikä se ois mistään pois kun sais vain lisätukena!
Vaihe 6/6
Perustoimeentulotuen määrä on arvio. Tarkka määrä lasketaan, kun toimitat Kelaan hakemuksen.Arvio perustoimeentulotuen määrästä antamillasi tiedoilla:
3 817,81 e/kk
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
333,59
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
0,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
333,59
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
413,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 335,00
Vesi- ja saunamaksu
50,00
Lämmitys
100,00
Taloussähkö
100,00
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
4 151,40Unohdit laskelmissasi että jos olisit työttömänä työnhakijana ja vaimo olisi työttömänä työnhakijana niin Työttömyys etuudet pienentäisivät toimeentulotukea,samoiten asumistukesi pienentäisi toimeentulotukea, päivähoitomaksut pienenisivät myös ja paljon ja se myös pienentäisi toimeentulotukea ,saunamaksuja ei hyväksytä toimeentulotukeen.lisäksi jos kieltäytyisit työstä tulisi 40% vähennys toimeentulotukeen .näin äkkiseltään katsottuna.toimeentulotukea ei lasketa täysimääräisenä kun on kysymyksessä avio/aviopari.jos saisit ansiosidonnaista työttömyys etuutta ja vaimosi saisi laskisi toimeentulotuki vieläkin alemmas.
Miten aloittajalla on noin suuri vuokra/vastike ? Toimeentulotuessa on määritelty ylärajat vuokralle/vastikkeille kuntakohtaisesti ja ylimenevä osuus menee toimeentulotuen saajan omasta pussista eli sitä ei korvata.asumistuessa on myös yläraja määritelty ja ylimenevä menee omasta pussista .ylärajalla olevasta asumistuessa joka on määritelty vähennetään 20% eli asumistuki on 80% .että onpa todella suuri vastike ja menee yli toimeentulotuki normin ja asumistuki normin.lääkkeissä on hintakatto jonka jälkeen lääkkeiden hinta laskee ,koskee myös toimeentulotuen saajia.vain reseptilääkkeet kuuluvat toimeentulotuen piiriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihe 6/6
3 817,81 e/kk
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
333,59
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
0,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
333,59
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
413,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 335,00
Vesi- ja saunamaksu
50,00
Lämmitys
100,00
Taloussähkö
100,00
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
4 151,40Unohdit laskelmissasi että jos olisit työttömänä työnhakijana ja vaimo olisi työttömänä työnhakijana niin Työttömyys etuudet pienentäisivät toimeentulotukea,samoiten asumistukesi pienentäisi toimeentulotukea, päivähoitomaksut pienenisivät myös ja paljon ja se myös pienentäisi toimeentulotukea ,saunamaksuja ei hyväksytä toimeentulotukeen.lisäksi jos kieltäytyisit työstä tulisi 40% vähennys toimeentulotukeen .näin äkkiseltään katsottuna.toimeentulotukea ei lasketa täysimääräisenä kun on kysymyksessä avio/aviopari.jos saisit ansiosidonnaista työttömyys etuutta ja vaimosi saisi laskisi toimeentulotuki vieläkin alemmas.
Siinäpä mietittävää niille, joiden mielestä tuet ovat pelkkä ilmoitusasia ja muutenkin kaikille samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihe 6/6
3 817,81 e/kk
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
333,59
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
0,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
333,59
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
413,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 335,00
Vesi- ja saunamaksu
50,00
Lämmitys
100,00
Taloussähkö
100,00
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
Miten aloittajalla on noin suuri vuokra/vastike ? Toimeentulotuessa on määritelty ylärajat vuokralle/vastikkeille kuntakohtaisesti ja ylimenevä osuus menee toimeentulotuen saajan omasta pussista eli sitä ei korvata.asumistuessa on myös yläraja määritelty ja ylimenevä menee omasta pussista .ylärajalla olevasta asumistuessa joka on määritelty vähennetään 20% eli asumistuki on 80% .että onpa todella suuri vastike ja menee yli toimeentulotuki normin ja asumistuki normin.lääkkeissä on hintakatto jonka jälkeen lääkkeiden hinta laskee ,koskee myös toimeentulotuen saajia.vain reseptilääkkeet kuuluvat toimeentulotuen piiriin
Lapsenlisät vähentävät toimeentulotukea vähennys prosentti on 100% jos lapsinlisää saa vaikka 150e niin se vähentää toimeentulotukea 150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen laskelma niin näyttää. Myös nämä työssäkäyvät, jotka itkevät, että jää vähemmän käteen vaikka raatavat kaiket päivät. He saavat tt-tukea jos laskelma niin näyttää. Sen kun hakemaan, tejkeään hakemuuksen, esittelemään tiliotteensa, näyttämään kuittinsa ja menonsa joka kuukausi ja selvittämään tarkasti jos on jotain epäselvää Kelan mielestä. Olet sitten koko ajan syynissä ja selittelet menosi eri virkailijoille.Lisäksi työssäkäyvät saavat tt-tukeen työtulovähennyksen, 150 euroa, eli jopa saavat tt-tukea 150 euroa enemmän kuin työttömät, eläkeläiset tms.
Olet oikeutettu jos laskelmat niin näyttää. On olemassa sitten joku syy miksi et saa.
Oikeus on hakea, mutta tuen saaminen ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikki voivat sitä hakea.Vaikka miljonäärit, jos huvittaa kokeilla.
Mitäpä luulet miltä laskelma näyttää kun saan pelkän työmarkkinatuen ja on lapsia elätettävänä.
Jos et saa toimeentulotukea, niin tietysti laskelma näyttää omien varojesi ja tulojesi riittävän välttämättömään elämään. Ei ole toimeentulotuen myöntämisestä kiinni, jos puoliso/isä ei maksa omista tuloistaan riittävästi. Toimeentulotukea ei tietenkään myönnetä sen perusteella, että olet päättänyt ette käytä säästöjä elinkuluihin tai päätät pitää omaisuuden, joka pitäisi realisoida ennen tuen saamista.
Omaa kotiaan ei tarvitse myydä, mutta kesämökit, pellot ja metsät voidaan vaatia myytäväksi, jos tuen tarve pitkittyy.
Eipä kuule työmarkkinatuki riitä, joudun usein olemaan ilman tärkeitä lääkkeitä. Kesäkengät jalassa kuljen pakkasella, niistäkin tippuu jo pohjat. Silmälasit maksoi viimeksi mun eläkkeellä oleva äiti.
Säästöjä ei ole eikä mökkiä.Toimeentulotukilaskelmassa huomioidaan lääkärin määräämä hoito ja välttämättömät lääkkeet. Edellisiin saa siis toimeentulotukea. Kengät kuuluu ostettavaksi laskelmaan sisältyvällä peruosalla. Näkökyvyn korjaamiseen tarvittaviin silmälaseihin saa toimeentulotukea.
Tiedäthän, että nykyään toimeentulotuki haetaan Kelalta? Jos laskelma jonkin kuukauden osalta osoittaa ettei toimeentulotukea myönnetä, niin tukea voi kuitenkin saada sellaisena kuukautena, jolloin erääntyy enemmän asumiseen liittyviä laskuja tai joutuu maksamaan lääkärin määräämiä terveydenhoitokuluja.
- Joko et hae toimeentulotukea, tai esität virheellisiä väittämiä, tai kieltäydyt toimittamasta toimeentulotuen myöntämisessä vaaditut liitteet, tai et osaa tehdä oikaisuvaatimusta virheellisestä päätöksestä...
Ihminen voi pitää kaiken maailman huuhaa -lääkkeitä tärkeinä, mutta toimeentulotukilaskelmassa niitä ei kuitenkaan huomioida menona. Pelkästään ulkonäön vuoksi hankittaviin silmälaseihin ei toimeentulotukea myönnetä.
Mun osalta tämä keskustelu päättyy tähän koska en jaksa enää tätä syyllistämistä.Älä välitä tuosta p:n reiästä. Jankkaa täällä koko ajan miten ihmiset joko laskee väärin tai valehtelee. Ihan turha tyyppi. Sinä taas et ole turha, eikä ole sinun näkösi tai hyvinvointisi. Minä tiedän millaista on elää sillä palaneella puupennillä, ja se joka sitä vähää kadehtii ei ansaitse sun huomiota.
Henkilö antoi ymmärtää ettei hänelle myönnetä toimeentulotukea, vaikka hän olisi oikeutettu siihen. Vastausten perusteella saman päätelmän teki useampikin henkilö.
Kyseinen henkilö väitti elättävänsä itsensä ja lapsensa pelkällä työmarkkinatuella - vasta nyt korjasi virheellistä väitettään, että jäi kertomatta ettei sitä toimeentulotukea jää maksettavaksi miehen tulojen vuoksi: "Mikä siinä ei mene perille, en saa puolison takia toimeentulotukea." Lääkkeitäkään ei ole varaa ostaa ja miehellä ei ole antaa rahaa niiden ostamiseen...
Sinä ja tuo provoilija olette p:n reikiä ja turhia tyyppejä. Tuollainen väärien tietojen levittäminen on sairasta, koska asiasta tietämättömät voivat uskoa nuo väitteet. Jotkut voivat jättää hakematta tuet, joihin ovat oikeutettuja ja pelkästään tuon väärän tiedon perusteella.
Jos työttömällä on pienipalkkainen puoliso niin ei saa toimentulotukea, ei vaikka rahat ei riittäisi. Ei siinä ole mitään väärää tietoa.
Minä olin eräs, joka halusi tietää miksi kyseinen henkilö ei saanut tt-tukea, kotostin juuri väärien tietojen levittämisen takia.
No, nyt selvisi, oli puoliso, ja tietenkin koko talouden tulot lasketaan yhteen.
Hyvin harvoin silloin saa tt-tukea kun on kaksi henkilöä tienaamassa, edes jotain.
Miksiköhän tuo provoilija ei voinut sanoa het, että miehen tulot vaikuttivat, ettei tt-tukea saanut.
Eli ei hän elättänyt itseään ja lastaan pelkällä työmarkkinatuella kuten aloitti kertomuksensa.
Kuten arvelinkin ja moni muu.No eihän hän silti valehdellut tai vääristellyt tietoja. Hän ei vain avannut kaikkea, ja ei kai siihen mitään velvollisuutta tällaisella palstalla ole.
No joo, mutta miksi silloin edes tehdä tuota avautumista jos tarkoitus oli vain provosoida. Sehän oli silloin ihan turhaa tietoa koska osa totuudesta puuttui.
Ei ole velvollisuutta kertoa, mutta kertomatta jättäminen kertoo jotain kertojasta. Eikä pelkkää hyvää. Miksi kertoa silloin osaakaan.
Kun kerran joku kertoo, että työmarkkinatuella pitää elää ja elättää lapsensakin.No ei kai kukaan oikeasti ole niin hölmö, että jättää jotain tukea hakematta siksi, että joku sanoo jotain Vauva-palstalla? Jos jättää, niin omaa typeryyttä sitten on.
Ei täällä ole kenelläkään velvollisuutta kertoa omista tuloistaan yksityiskohtaisesti, vaikka jonkin yksittäisen asian (faktan) kertoisikin.
Ja fakta on, että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea, eivät edes yksinasuvat. Kuulun itsekin näihin (satunnaisesti voin saada osan jostain isommasta laskusta). Pitäisikö minun nyt kertoa, miksi en saa? Ja jos en kerro niin olen huijari, vaikka olen kertonut vain totuuden (eli sen, että ns. normaalitilanteessa/-kuukausina en tt-tukea saa).
Sinähän jo sanoit, ette saa, mutta voit saada satunnaisesti jos tulee joku iso lasku. Ei tarvitse alkaa erittelemmän sen tarkemmin, se oli riittävä tieto.
Mutta tämä henkilö sanoi, että hän elättää työmarkkinatuella lastaan eikä saa tt-tukea silti. Se oli valhe.
Ok, jos valehteleminen tai väärän tiedon antaminen on täällä ok, ja sitä puolustellaan, niin sehän kertoo paljon näistäkin ihmisistä.Minusta ainoa keino puolustaa ja nostaa tukien saajien ihmisarvoa on rehellisesti asioista kertominen.
Mitä ihmettä sinä vaahtoat siitä puolisosta kun kerran tulot on niin pienet etteivät riitä edes peruselämiseen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä vaahtoat siitä puolisosta kun kerran tulot on niin pienet etteivät riitä edes peruselämiseen??
No siksi varmaankin, että se puoliso on syy siihen, että tämä henkilö ei saa tt-tukea. TT-tuki on talouskohtainen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki.
Siinäpä vasta sana josta suurimmalla osalla ihmisistä on harhakuvitelmat eikä lainkaan faktaa.
Ja kyll, saan toimeentulotukea, oikkee pitkäaikaisesti. Minut luokitellaan sairaaksi etten voi tehdä töitä, muttei niin sairaaks että saisi siihen oikeutettua tukea joten toimeentulotuella.
Ilomielin menisin töihin ja tienaisin itte omat rahat.
Mua vaan vituttaa aina ihmisten asenne ja vihapuheet sekä täysin väärät tiedot toimeentulotuesta.
Aina löytyy jotain töitä mitä pystyy tekemään. Oma nirsous työpaikkaa kohtaan on ainoa ette työllistymiselle jos oikeasti haluaa tehdä töitä. Näinä aikoina on todella paljon töitä tarjolla lähes joka alalla
Viisikymppisille ja yli sen ei tarjota edes ilmaistöitä :D. Hain siivousfirmaan töihin (ei koulutusta eikä kokemusta alalta), eivät koskaan vastanneet mitään. Ei sanaakaan, ei edes sitä "valintamme ei kohdistunut sinuun" vastausta. Pari muuta siivousfirmaa kyllä kiitti hakemuksesta, mutta muuten ei sanaakaan sen jälkeen.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan minimieläkettä enkä todellakaan ole oikeutettu toimeentulotukeen. En saa mitään harkinnanvaraistakaan isoihin lääkekuluihini. Sähkölaskua ei hyväksytä menoksi, ainoastaan vuokra. Silmälasit hankin viime kesänä, olin useita vuosia ilman silmälaseja, nämä uudet maksoivatkin sitten 500e. Ei tippunut mitään apua niidenkään hankintaan. Näin on Kela kohdallani päättänyt.
Taitaa olla provoilija.
Jo ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, niin eikohän eläke ole hiukan enemmän kuin minimi. Lääkekuluihin ei tarvitse anoa kunnasta harkinnanvaraista toimeentuloukea vaan siihen Kela myöntää perustoimeentulotukea. Jos ei saa isoihinkaan lääkekuluihin toimeentulotukea, niin eläke taitaa olla huomattavasti enemmän kuin mimini. Sähkölasku hyväksytään asumismenoksi. On mahdollista ettei aivan kohtuuttomia sähkölaskuja hyväksytä, mutta siinäkin tapauksessa ainakin osa pitäisi hyväksyä.
Silmälaseihin saa yleensä maksusitoumuksen, jolla ne lasit hankitaan. Kukaan ei saa toimeentulotukea 500 euron silmälaseihin (- jotkin erikoishiottavat lasit tai jokin muu erityistilanne saatta olla poikkeus). Jos itse ostaa silmälasit, niin se Kelan jälkikäteen myöntämä summa on kovin kovin pieni.
En todellakaan ole provoilija. Mun eläke todella on se kaikista pienin mahdollinen, sillä on pakko kitkutella kun toimeentulotukeen en kuulemma ole oikeutettu. Ei hyväksytä isoja lääkekuluja eikä mitään. Tämä alkoi silloin kun jäin eläkkeelle. Kela ei olisi päästänyt eläkkeelle, mutta sitten Keva teki myönteisen päätöksen jonka jälkeen Kelan oli pakko taipua. Nyt ilmeisesti sitä Kela kostaa näillä kielteisillä päätöksillä. Monet itkut olen itkenyt mutta eihän se mitään auta.
Miten vähän pitää saada työeläkeyhtiön (sinun kohdallasi Kevan) eläkettä, että eläke kaiken kaikkiaan on vain takuueläkkeen suuruinen? Luulin kaiken työeläkkeen nostavan edes vähän eläkkeen kokonaissummaa.
Laskin uudestaan eron työssäköyvä perhe vs. tuilla elävä perhe.
Tulos: Töissä käymällä saa 68 euroa enemmän per perheenjäsen. Eli ns. yli kolmen tonnin palkalla (eli verojen ym. jälkeen 2100 euron palkalla) rahaa jää perheelle 343 euroa enemmän kuin jos eläisimme tuilla.
Jos palkkamme olisi vaikkapa 2500e brutto eli 1900e netto niin ei kyllä naurattaisi.
Tulot tuilla eläessä:
864 toimeentulotuki
768 työttömyyspäiväraha
768 työttömyyspäiväraha
1040 asumistuki
333 lapsilisät
yht. 3773
Tulot palkalla eläessä:
2100 palkka netto
2100 palkka netto
333 lapsilisät
yht. 4533
Ja kun huomioidaan, että palkalla eläessä maksaa täyden päivähoitomaksun niin
palkalla eläessä eroa tukea saaviin on:
4533 - päivähoitomaksu 413 - tukisumma 3773 = 343
Ja tässä kun vielä huomioi, että tätä palkkaa saadakseen on pitänyt opiskella ja opintolainaa maksellaan yli 400e/kk niin laskelma ei ole kovin imarteleva sen kannalta, kannattaako Suomessa opiskella, perustaa perhe ja käydä töissä.
Vaihe 6/6
Perustoimeentulotuen määrä on arvio. Tarkka määrä lasketaan, kun toimitat Kelaan hakemuksen.
Arvio perustoimeentulotuen määrästä antamillasi tiedoilla:
864,40 e/kk
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
1 808,00
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
1 101,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
2 909,00 **työttömyyspäiväraha 768+työttömyyspäiväraha 768 + asumistuki 1040 + lapsilisä 333**
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
0,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 500,00
Vesi- ja saunamaksu
100,00 **20e/hlö**
Lämmitys
0,00
Taloussähkö
100,00
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
20,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
3 773,40
1 833,40 e/kk
Tuo tulee jos laittaa 2 aikuista ja 3 alle 10 vuotiasta lasta.
Tuo summa sisältää lapsilisät.
Tuo summa on se summa mikä pitää jäädä nettona asumiskulujen jälkeen. Eli tuo 1833,40 euroa on se kuukauden budjetti jolla 2 aikuista ja 3 alle 10vee lasta ostaa ruoat, maksaa puhelinlaskut, bensat ja kaiken elämiseen menevät kulut.
Vierailija kirjoitti:
1 833,40 e/kk
Tuo tulee jos laittaa 2 aikuista ja 3 alle 10 vuotiasta lasta.
Tuo summa sisältää lapsilisät.
Tuo summa on se summa mikä pitää jäädä nettona asumiskulujen jälkeen. Eli tuo 1833,40 euroa on se kuukauden budjetti jolla 2 aikuista ja 3 alle 10vee lasta ostaa ruoat, maksaa puhelinlaskut, bensat ja kaiken elämiseen menevät kulut.
Jos laskuri näyttää tuon summan, näyttää ihan päin peetä. Tuo aiemmassa viestissä ollut summa 864,40 on oikein. Sen verran he saisivat tt-tukea työttömyyskorvausten ja asumistuen päälle.
Korjaan tuota työttömyyskorvausta sen verran, että se maksetaan neljän viikon välein ja summa on tuolloin 714,40 brutto. Jos siitä maksaa sen oletetun 20 % veroa, se on nettona 571,52. Eli käytännössä kuukauden käytettävissä olevat tulot 2 x 571,52 + 1040 + 864,40 + 333 = 3379,80. Eli ero noihin palkkatuloihin 4533 - 3379,80 = 1153,20. Jos vähennetään se päivähoitomaksu, eroksi jää 740,20.
Ja sen jälkeen, jos työttömyys molemmilla jatkuu yli vuoden, tt-tuessa aletaan käyttää 21,5 kerrointa, jolloin työmarkkinatukea ei huomioida todellisen suuruisena. Tällöin tuet pienenevät runsaat 80 € tuosta edellä olevasta summasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihe 6/6
3 817,81 e/kk
Perheeseen kuuluvat
Hakija
Puoliso
1. lapsi (alle 10 v)
2. lapsi (alle 10 v)
3. lapsi (alle 10 v)
Tulot
Euroa/kuukausi
Hakijan
333,59
Ansiotulovähennys
-0,00
Puolison
0,00
Ansiotulovähennys
-0,00
1. lapsen (alle 10 v)
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
0,00
Tulot yhteensä
333,59
Menot
Euroa/kuukausi
Hakijan
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
50,00
Lääkkeet
100,00
413,00
Muut menot
0,00
Vuokra tai vastike
1 335,00
Vesi- ja saunamaksu
50,00
Lämmitys
100,00
Taloussähkö
100,00
0,00
Kotivakuutus
50,00
Omakotitalon hoitomenot
0,00
Puolison
Perusosa
453,02
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
0,00
Muut menot
0,00
1. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
335,77
Terveydenhuoltomenot
20,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
2. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
309,12
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
3. lapsen (alle 10 v)
Perusosa
282,47
Terveydenhuoltomenot
0,00
Lääkkeet
0,00
Muut menot
0,00
Menot yhteensä
Aloittajan laskelmassa on merkitty sekä lämmitys, että taloussähkö kuluina. Kummassakin on laskennallinen osuus tt-tuessa, ei niitä korvata todellisten kulujen mukaan.
Sähkölaskusta muistaakseni 45 euroa, lämmityksestä on oma kaava. Mutta jos lämmitys olisi 100 euroa tuskin koko summaa huomiodaan tt-tuessa.
Paljon riippuu asuntotyypistä ja lämmitystavasta. Jos on kerrostalo ei ole lämmityskuluja. Omakotital8ssa 8mat laskelmansa. Ei ole mitenkään yksiselitteisen sama kaikkiin asuntoihin.
Jos tekee vain kuvitteellisen tt-tuki laskelman se tuskin olisi sama oikeassa elämässä.
En usko, että tuollaisen summan saisi tt-tukea kuin tuossa kuvitteellisessa laskelmassa.