Miksi olen aina kipeänä?
Jatkunut ainakin 8 vuotta. Ikä n. 30 BMI 25. Perusterve, ei lääkityksiä.
Tutkittu: verikokeet moneen kertaan, vastustuskykyasioita verikokeella, ei HIV:ta, keuhkortg+tt-kuva, vatsan uä, kilpirauhasarvot ja kilpirauhasen uä, nenä katsottu ei polyyppeja tms., nielurisat siistit.
Flunssat toistuvia perusflunssia, ei angiinoita, ei keuhkokuumeita tms. 5-10 x vuodessa sairaana, myös ennen korona-aikaa ja rokotuksia, eli ei niistä höpinää kiitos. Oireina aina lähinnä lämpöily, kova väsymys, ja lievät flunssaoireet. Lämpöily ja sänkyyn kaatava väsymys kestävät 1-2 viikkoa. Harvoin kunnon räkätautia, vain lievää kurkkukipua ja nuhaa. Lähinnä siis yleiskuntoon vaikuttavia oireita.
Syön vitamiineja ja rautaa, ei puutoksia. Olen vuosien aikana liikkunut enemmän ja vähemmän ja syönyt eri tavoin, ei vaikutusta.
Saan myös rokotuksista isot reaktiot, niin korona- kuin influenssarokotuksista, ja viikko ovulaation jälkeen joka kuukausi nousee lämpöä ja tulee sairas olo, tämä siis hormonaalista selvästi.
Mikä mua vaivaa ja mitä voin tehdä? Tämä vaikeuttaa jo työelämää ja sosiaalisia suhteita.
Kommentit (99)
Jos kerran vatsataudit ei tartu vaan vain flunssat, niin lähtisin myös veikkaamaan ennemmin jotain allergia- tai hengitystieperäistä ennemmin kuin mitään alentunutta immuunipuolustusta.
Luulisin että geeneistä on suurimmaksi osaksi kiinni.
Minä sairastin viime talvena koronan, sitä ennen taisi olla flunssa vuonna 2016 tai 2015. En ole turhan tarkka hygieniasta (koronan takia tsempannut kylläkin) ja syön paljon sokeria. Kaveri taas on koko ajan kipeänä, tuntuu pienikin kylmyys tai tuulenpuuska vetää petiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkärit ovat sanoneet? Entä miksi luulet, että täällä tiedettäisiin paremmin kuin lääkärit?
Oletko jotenkin hidas. Täällä keskustellaan kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, myös ekg ja sydämen uä tehty.
Sinulla on korkea tulehdustila ja insuliiniresistenssi. Metabolinen oireyhtymä. Mittauta jossain labrassa insuliiniarvot, veikkaan, että ne ovat aika korkeat.
Kaikki höttöhiilarit pois, varsinkin sokeri. Tutustu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, pystyt hoitamaan itsesi kuntoon ihan kotikonstein.
Vierailija kirjoitti:
Suoliston terveydestä ja sokerista olin aikeissa sanoa ja kovin moni muu onkin oleellisen sanonut on jo.
Mulla oli myös tuollainen toivottoman monisairas olo vuosia, sain tosin monenlaisia diagnoosejakin matkan varrella mutten helpotusta oloon. Vasta radikaaleilla ruokavaliomuutoksilla löytyi hyvä olo. Viljat, sokeri, kofeiini, maitotuotteet ja kananmuna piti jättää pois. Allergiatestit näyttivät näiden kaikkien sopivan minulle mutta totuus oli toinen.
En voi ymmärtää, miten tieto ruokavaliohoidoista on edelleen kuin salatiedettä ja saa tälläkin palstalla aikaan vihareaktioita. Kaikkien meidän elimistö ei vaan pärjää samanlaisella ravinnolla. Rasittunut elimistö ei parane suomalaisella arkiruualla. Suosittelen perehtymään tulehdusta vähentävän ruokaan.
Hauska sinällään, että miten kumosit itse oman hyvänkin kommenttisi peräkkäisiin lausein:
"Kaikkien meidän elimistö ei vaan pärjää samanlaisella ravinnolla. Rasittunut elimistö ei parane suomalaisella arkiruualla."
On totta, että eri ihmisten keho vaatii toimiakseen erilaista ruokaa, muttei se automaattisesti poissulje suomalaista arkiruokaa.
Ihmiset useimmiten menee kaikessa ääripäihin. Kun kulkee tasaista keskitietä kuulostelen omaa hyvinvointiaan, kyllä se kestää myös ihan tavallisen ruokailun ja ne arvot paranee. Enkä ole edes ainoa. Tunnistathan, ettei kommentini ole vihamielinen, vaikken ole täysin samaa mieltä kanssasi ;)
Ihmiset vain on kovin eksyksissä hektisessä kovien arvojen arjessa. Me ollaan ihmiset sellainen kiva kompakti kokonaisuus, jossa on useita hyvinvointiin liittyviä ulottuvuuksia, joita ei vielä kaikkia tiedetäkään.
Mitä vitamiineja syöt, syötkö kalaöljyä ja omegoita? Syy saattaa olla niissä. Vaikka kala ja omegat hyvästä ovatkin, niin suurissa pitoisuuksissa saattavat madaltaa vastustuskykyä, tästä oli joku uusi tutkimus jokin aika sitten. Mietin kanssa, josko tietyt immuunipuolustusta aktivoivat vitamiinit ja mineraalit, kuten c-vitamiini ja sinkki, saattaisivat aiheuttaa sen, että immuunipuolustus reagoi ihan kaikkeen todella äkäisesti herkästi? Immuunireaktiotahan se kipeä olo on.
Itse otan c-vitamiinia nykyisin vain, jos tulee sellainen olo, että olen tulossa kipeäksi. Juttelin kerran reissussa erään lääkärin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että c vit+sinkki ottaminen kannattaa ajoittaa siihen hetkeen, jos tuntee, että on tulossa kipeäksi.
Jos olisin sinä ja olisin kaikkea muuta jo kokeillut, jättäisin vähäksi aikaa vitamiinit ja omegat tauolle kokonaan. Ehkä raudan myös, jos selkeää anemiaa ei ole. Rauta nimittäin myös ruokkii bakteereita. Ehkä ylläpitoannos D-vitamiinia nyt pimeään aikaan ja muut vitamiinit terveellisestä ruuasta.
Vähemmän sokeria, rauta pois (ellei lääkärin määräämää ja silloinkin vain suosituksen mukaisen ajan) ja enemmän vihanneksia. Jos syöt vain perusruokaa etkä juurikaan tuoreita vihanneksia niin et todennäköisesti saa tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita. Ja uneen ja palautumiseen kannattaa aina panostaa, liika stressi ja väsymys vie vastustuskyvyn.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa tarkkaan, mitä vitamiineja ja mitä määriä olet syönyt päivittäin esim viimeisen kuukauden ajan. Käytätkö mitään sokeripitoisia tai muuten makeutettuja juomia, alkoholia, tupakkaa. ?
Tämä, ei kuin yksi kuumeflunssa kymmenen vuoden aikana, muuten ei mitään. Syön / teen tavallista kotiruokaa. Ja vitamiinen D3 50 migr, Pirkka b-vitaa , raynbow c-vitamiinia, foliren, K2 puolikas( n 40migr) ja lysi kalaöljyä 1 tl , silloin kun syö lohta..
sama miehellä ja ollaan iäkkäitä ,yli 70v. Ulkoillaan paljon.
Suosittelen kokeilemaan sokerin pois jättämistä. Ihan kokonaan kaikki lisätty sokeri ja sokeriherkut, mehut ym. pois muutamaksi kuukaudeksi. Minulla tämä toimii.Huomaan heti, kun syön enemmän sokeria, että olo muuttuu tukkoiseksi ja "flunssaiseksi" ja kun vähennän, olokin paranee.
Eihän sokerin jättäminen sinulla välttämättä toimi, mutta kokeilemalla et häviä mitään. Voisi olla hyvä myös vähentää hedelmiä -niissä on paljon sokeria- ja ottaa tilalle marjat ja enemmän vihanneksia.
Mulla on muös tuo "hormonaalinen flunssa" eli n. viikko ennen menkkoja olo on kuin olisi pienessä nuhassa, mutta tämä voi johtua siitä, että lähestyvät kuukautiset lisäävät makeanhimoa ja tulee vedettyä vielä normaaliakin enemmän sokeriherkkuja.
Syön aika samoin kuin sinä, paitsi käytän maitotuotteita, enkä syö paljon hedelmiä, vaan marjoja niiden sijaan. Sokeria syön ihan liikaa ja itselläni syy flunssaiseen oloon löytyy aika varmasti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Liikun silloin kun vointi sen sallii, eli liian vähän koska olen jatkuvasti toipilas.
Olen kyllä stressaaja ja nukun pätkissä ja huonosti.
Pesen nykyään käsiä koko ajan ja myös desinfioin esim. puhelimen näyttöä ja ovenkahvoja, enkä todella lääpi kasvoja kaupassa. Mulla on siellä hengityssuojain, paitsi jos käyn klo 22 jälkeen illalla kun on ihan tyhjää.
Desinfioitko puhelimen myös muualta kuin pelkän näytön? Klo 22 jälkeen kaupassa voi olla koko päivän pöpöt ilmassa, jos ilmanvaihto on huono. Onko kuivat limakalvot, jos nimenomaan flunssat tarttuu? Limakalvojen viruksia tappavat aineet eivät kai toimi kunnolla, jos ovat kuivat. Joku allergia voisi myös olla, patja, tyyny, hajuste, joku joka seuraa muutoissa mukana. Oletko mittauttanut D-vitamiinitasoja? Suositeltu määrä on aika pieni, itse olen sairastellut vähemmän sen jälkeen kun aloin syömään 100 mcg/vrk. Saisitko parannettua nukkumista jotenkin?
Sinuna kävisin mammografiassa, on hyvä sulkea pois rintasyövän mahdollisuus. Tai jos mahdollista, niin laajempi tutkimus, koska syöpä voi majailla muuallakin. Jatkuvat infektiot ja väsymys saattavat enteillä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Otin sit vissiin koronarokotteet 8v sitten joss niistä johtuu.
En ole lomilla oireeton, ihan tasaisesti saan tauteja myös vuodenajasta riippumatta. Kesällä olin 2-3kk ilman flunssaa kun tilasin ruoat kotiin enkä nähnyt ketään sisätiloissa.
Vastustuskykyä tutkittiin jotakin iga, igb ym. juttuja, en muista enää vuosien jälkeen.
Sairastin usein flunssaa silloin kun otin influenssarokotteen joka vuosi.
Itseään kannattaa altistaa viruksille. Liiku enemmän julkisilla kulkuvälineillä. Syö d vitamiini.
Ei sitä oikein halua altistaa itseään tarkoituksella, kun siitä on aina seurauksena 1-2 viikon tauti. Tästä olenkin kommentoinut jo moneen kertaan, että aiemmin olin hoitoalalla työssä, ravasin baareissa ja festareilla ym. ja olin usein kipeä, nykyään ihan yhtä usein vaikka yritänkin eristäytyä ja todella välttelen tauteja. Eli en ole elänyt missään desinfioidussa kuplassa, vaan ihan normaalisti niin kauan kunnes alkoi tulla ongelmia töissä ja olisi pakko pysyä terveempänä jos aikoo säilyttää työnsä. Olen jo joutunut mm. työkykykeskusteluun eli olen oikeasti usein sairaana.
Ei minusta ihan vihannespopsijaksi taida olla, jotenkin en jaksa uskoa että normaalilla syömisellä olisi suurta tekemistä tämän kanssa. Syöminen myös tuppaa olemaan jo ainoita iloja elämässä, kun ei enää viitsi ihmistenkään ilmoilla käydä. :/
Vai syöpäkin se voisi olla. Voisikohan kuitenkaan oireilla näin monia vuosia? Vatsan uä tehty, kilpirauhasen uä samoin, ja keuhkortg+tt. Aika moni syöpä siis pois laskuista jo, enkä usko että lähtevät näillä oireilla etsimäänkään erityisesti.
Nenä on kyllä kuiva ja ärtynyt (kai nyt kun on jatkuvasti infektioita...) eli siihen voisi kokeilla jotain suihkeita.
Nukkumista varmasti myös pitäisi parantaa, se on ikuisuusongelmani eikä ratkea lääkkeettömästi. Itse asiassa minulle on siihen mirtazapiinia joskus kirjoitettu, mutta olen arkaillut kokeilla. Herään yöllä 5-6 kertaa ja nukahtaminen on hidasta. Tämä on mun ominaisuus, lääkkeettömiä keinoja olen yrittänyt teiniajasta asti.
No, millä lääkäri perustelee ravintolisien tarpeen sekä toistuvat rokotukset?
olisko sun asunnossa homeita