Sivut

Kommentit (369)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi led lamppu vie alle 10wattia sähköä. 15c/kwh hinnoillakaan se ei ole paljoa. Kilowatti on siis 1000 ja tuo 10wattia on sadas osa siitä. Siis sadasosa 15centistä per tunti. Eli ei paljon paskaakaan ja minähän en ala pimeässä värjöttelemään jonkun kitupiikin takia. Nämä säästää väärästä päästä varsinkin näin talviaikaan jolloin aurinkoakaan ei niin paljoa saada.

Miksi kylpyhuoneessa pitää olla valot 24/7 jos siellä ei ole ketään?

No ei ehkä kylpyhuoneessa, mutta kyllä minulla on olohuoneessa ja keittiössä jatkuvasti valot päällä kun asunnossa olen. Ja sähkölasku nytkin ollut 30-40e per kuukausi rivitalossa. Tuo valojen kyttääminen taitaa johtua entisajoista ja sähkösyöpöistä polttimoista. Mutta nykyajan led lampuilla se ei enää ole ongelma. Pitäisi näiden kyttääjienkin siirtyä nykyaikaan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyisi tietää enemmän taustaa, että voi ottaa kantaa... mutta en pysty koskaan käsittämään, miten yhteisessä kodissa toisella voi olla sellainen valta, että hän yksin päättää jostain kodin lämpötilasta.

Siitäkään riippumatta kuka laskut maksaa. Jos maksaa kaikki laskut ja se alkaa rasittaa, voi esittää toiselle osallistumista kuluihin. Tämmöinen kontrollointi taas on raivostuttavaa.

Se on just näin, sama koskee miehen ajoneuvon kontrollointia. Ei naisella tule olla sanavaltaa siihen millä autolla mies ajaa. Turha säästeliäisyys on tarpeetonta, nainen osallistukoon kuluihin.

Miksi nainen haluaisi kontrolloida sitä millainen ajopelillä mies ajaa ja miksi naisen pitäisi osallistua sen kuluihin? Ei tuo vertaus nyt toimi ollenkaan.

Yhteisiä asioitahan nuo on, vaikka se olisikin miehen käytössä se auto.

Aviossa kaikki rahat on yhteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hyväksyisi tuollaisia rajoituksia. On kidutusta jos pitää alaa laskemaan montako kymmentä minuuttia on suihkussa tai onko valot päällä. Sehän tekee kodin kun on lämmintä niin että voi vaikka shortsit ja toppi päällä olla sohvalla , myös valaistukset pitää olla päällä tunnelman takia. Hyi että, pois tuollainen mies.

Eipä yllättänyt että nainen haluaa tuhlata rahaa että voi talvella oleskella puoli alasti esittelmässä itseään

Tuskinpa kukaan verhoja auki pitää valojen päälläollessa eli ei kyse ole esittelystä. Sinä reppana taas et ole nähnyt puolipukeista naista kuin tietokoneesi ruudulta, sääliksi käy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hyväksyisi tuollaisia rajoituksia. On kidutusta jos pitää alaa laskemaan montako kymmentä minuuttia on suihkussa tai onko valot päällä. Sehän tekee kodin kun on lämmintä niin että voi vaikka shortsit ja toppi päällä olla sohvalla , myös valaistukset pitää olla päällä tunnelman takia. Hyi että, pois tuollainen mies.

Eipä yllättänyt että nainen haluaa tuhlata rahaa että voi talvella oleskella puoli alasti esittelmässä itseään

Tuskinpa kukaan verhoja auki pitää valojen päälläollessa eli ei kyse ole esittelystä. Sinä reppana taas et ole nähnyt puolipukeista naista kuin tietokoneesi ruudulta, sääliksi käy.

Sinä taas elät kissojen kanssa viisistään ja vain unelmoit hyvästä miehestä joka huolisi sinut pois kusenhajuisesta kämpästäsi 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyisi tietää enemmän taustaa, että voi ottaa kantaa... mutta en pysty koskaan käsittämään, miten yhteisessä kodissa toisella voi olla sellainen valta, että hän yksin päättää jostain kodin lämpötilasta.

Siitäkään riippumatta kuka laskut maksaa. Jos maksaa kaikki laskut ja se alkaa rasittaa, voi esittää toiselle osallistumista kuluihin. Tämmöinen kontrollointi taas on raivostuttavaa.

Se on just näin, sama koskee miehen ajoneuvon kontrollointia. Ei naisella tule olla sanavaltaa siihen millä autolla mies ajaa. Turha säästeliäisyys on tarpeetonta, nainen osallistukoon kuluihin.

Miksi nainen haluaisi kontrolloida sitä millainen ajopelillä mies ajaa ja miksi naisen pitäisi osallistua sen kuluihin? Ei tuo vertaus nyt toimi ollenkaan.

Tuskin nyt kaikki rahat sentään. Puolisot laittavat osan palkastaan yhteiselle käyttötilille josta maksetaan vastikkeet ja muut laskut sekä ruoka ja loput rahat käytetään omiin tarpeisiin tai pistetään säästöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinä taas elät kissojen kanssa viisistään ja vain unelmoit hyvästä miehestä joka huolisi sinut pois kusenhajuisesta kämpästäsi 

Voi sinua ressukkaa, etkö muuta keksinyt? Asun yhdessä aviomieheni kanssa eikä meillä ole lemmikkejä tai lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi led lamppu vie alle 10wattia sähköä. 15c/kwh hinnoillakaan se ei ole paljoa. Kilowatti on siis 1000 ja tuo 10wattia on sadas osa siitä. Siis sadasosa 15centistä per tunti. Eli ei paljon paskaakaan ja minähän en ala pimeässä värjöttelemään jonkun kitupiikin takia. Nämä säästää väärästä päästä varsinkin näin talviaikaan jolloin aurinkoakaan ei niin paljoa saada.

Miksi kylpyhuoneessa pitää olla valot 24/7 jos siellä ei ole ketään?

No ei ehkä kylpyhuoneessa, mutta kyllä minulla on olohuoneessa ja keittiössä jatkuvasti valot päällä kun asunnossa olen. Ja sähkölasku nytkin ollut 30-40e per kuukausi rivitalossa. Tuo valojen kyttääminen taitaa johtua entisajoista ja sähkösyöpöistä polttimoista. Mutta nykyajan led lampuilla se ei enää ole ongelma. Pitäisi näiden kyttääjienkin siirtyä nykyaikaan...

Mutta ei siis makkarissa, kylppärissä, vessassa, parvekkeella, vaatehuoneessa...?

Mistä tiedät ettei ap tai muut "kyttääjät" joudu sammuttelemaan noista valoja? Meillä tuo rakas puoliso jättää em. tiloihin valot vaikka lähtee töihin. Telkkarikin jää auki kauppareissun ajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voi sinua ressukkaa, etkö muuta keksinyt? Asun yhdessä aviomieheni kanssa eikä meillä ole lemmikkejä tai lapsia.

Älä viitsi, ei sinua kukaan usko. Kukaan mies ei ole niin hölmö että menisi yhteen kaltaisesi naisen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuskin nyt kaikki rahat sentään. Puolisot laittavat osan palkastaan yhteiselle käyttötilille josta maksetaan vastikkeet ja muut laskut sekä ruoka ja loput rahat käytetään omiin tarpeisiin tai pistetään säästöön.

Mitenkäs se nyt näin muuttui? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun kirjaa pitäisi lukea melkein pimeässä. Eikä tv saa olla taustaäänenä vaan mies sulkee sen.

Joka päivä kuuluu napinaa valoista, minusta ei ole maailmaloppu jos keittiössä on valo päällä vaikkei sillä hetkellä siellä ketään ole. Ja sitten tuo suihku!  Moni varmaan tietää teinipojan pistävän hien hajun, mutta siltä miehen mielestä ei pojan tarvitse harkoista tullessaan peseytyä. No todellakin tarvitsee ja vaatteet pesuun! 

En tiedä liittyykö tämä jotenkin siihen kun mies on nyt "jo" 42vuotias. Että onko hän pappautumassa.

Ap

No, tuota se on, kun miehen parasta ennen päivämäärä on ohitse. 

Onko vinkkejä mistä voisi tunnistaa naisen "parasta ennen päivyksen"?

Vastaisiko joku? Tuo toinen viesti sai runsaasti tykkäyksiä joten tähänkin lienee jokin mielipide.

Haloo!!

Mikä on naisen parasta ennen päiväys ja miten sen tunnistaa??

Hei, saisiko tähän vastauksia hiljalleen? Aikaisemmin arvoitte innoissanne miehen "parasta ennen" päiväystä ja tykkäilitte viestistä pllu märkänä. Nyt ei tahdo saada vastausta miten naisen parasta ennen määritellään.

Miksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Keskivertopalstamies on tunne-elämältään uhmaikäisen tasolla.

Ps. Suomalaisista yli 30-vuotiasista miehistä 72% on ylipainoisia tai lihavia.

#miesvihanäkyväksi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella alkaa se miehen äidin leikkimisvaihe heti kun yhteen muutetaan. Huomauttelevat koko ajan tavaroiden paikoista, tiskeistä ja pyykeistä ja ylipäätään "oikeista" tavoista tehdä asioita.

No miksei se mies hoida niitä tiskejä ja pyykkejä

Vastaan vain omasta puolestani: mulla tulee pyykkiä 1/5-osa siitä mitä talon naisilla. Jokaisessa pyykkikoneellisessa on 2-3 minun vaatekappalettani, joten jos minä alkaisin hoitamaan pyykkiä niin sitä pestäisiin minun tahtiini, eli kerran-pari viikossa koneellinen nykyisen 1 koneellinen päivässä sijaan. 

Jaa no miten meinasit saada koneeseen mahtumaan viikon pyykit kerrallaan jos normaalisti tulee koneellinen päivässä? Perheessä vaan tulee enemmän pyykkiä kuin yksin asuessa, et voi huomioida vain omia pyykkejäsi.

Meillä mies syö 5 kertaa enemmän kuin minä, mutta en silti kulje vetämässä leipää sen suusta pois vaan annan syödä.

eli sinä syöt sen 2000 kcal ja mies 10 000 ?

Melkoinen kulutus miehellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmittäjä kirjoitti:
Mulla on alipainoa ja anemia. Mies ei usko etten pärjää 19 asteen sisälämpötilassa.

Laita lisää vaatteita päälle.

Ei voi loputtomiin lisätä. Alkaa olla aika epämukavaa.

Kuinka tarkenet kun menet ulkoilmaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, ei sinua kukaan usko. Kukaan mies ei ole niin hölmö että menisi yhteen kaltaisesi naisen kanssa.

Lopettaisit tuon projisoinnin, kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia häviäjiäressukoita kuin sinä. Onneksi minulla on täyspäinen, rakastava mies eikä tuollaista luuseria - no, tosiasiassa en edes katsoisi edes sinua päin. Ottaisit sinäkin normaaleista miehistä oppia niin voisit joskus päästä jonkun naisen kanssa tekemisiin eikä sinun tarvitsisi vihata meitä ja rypeä katkeruudessa loppuelämääsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se nyt näin muuttui? 

Mikä muuttui? Meillä on aina ollut näin, varmasti monella muullakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun kirjaa pitäisi lukea melkein pimeässä. Eikä tv saa olla taustaäänenä vaan mies sulkee sen.

Joka päivä kuuluu napinaa valoista, minusta ei ole maailmaloppu jos keittiössä on valo päällä vaikkei sillä hetkellä siellä ketään ole. Ja sitten tuo suihku!  Moni varmaan tietää teinipojan pistävän hien hajun, mutta siltä miehen mielestä ei pojan tarvitse harkoista tullessaan peseytyä. No todellakin tarvitsee ja vaatteet pesuun! 

En tiedä liittyykö tämä jotenkin siihen kun mies on nyt "jo" 42vuotias. Että onko hän pappautumassa.

Ap

Taidat olla provo? Tottakai valot sammutetaan, jos tilassa ei ole ketään ja tvtä ei pidetä turhaan auki. Poika voi käydä suihkussa harkkapaikallakin jne. Ihan peruskasvatukseenkin nuo jo kuuluu.

Olen eri mutta mun isä on tuollainen valojen sammuttelija. Jos haen keittiöstä teekupin tai käyn vessassa, sammuttaa valot huoneesta sillä aikaa. Joskus on sammuttanut valot kun oon ollut suihkussa kun on luullut ettei siellä oo ketään.

Vieressä kyttää, paljonko lasken vettä hanasta
Jos polttaa kätensä, tulee siihen viereen vahtimaan, paljonko vettä laskee. Kuuntelee vessan oven takana, vedänkö vessan ennen vessaan menoa (kun hän on jättänyt sen itse vetämättä). Ei käytä vessassa käydessään lukkoa, koska lukko kuluu eikä laita valoja joten ovi raollaan meidän nähden virtsaa vaikka se muita häiritsisi.

Samaan aikaan jättää itse valoja päälle, joita ei tarvita. Ei pese pyykkiä eikä osallistu siivoamiseen. Tiskikone on ja kun autoin äitiäni veljeni kanssa leikkauksen jälkeen viikonloppuisin , oli sitä mieltä että meidän tulisi tiskata _käsin_ ja jokainen tiskaisi käsin omat astiansa (huom äitini ei pystynyt seisomaan ja kenen tiskiä ruuanjälkeen ne kattilatkin on??). Käsintiskaaminen olis hänen mielestään ollut viruttamista. Siis ei kunnon tiskausta vaan viruttamalla ois pitänyt. Äitini kärsii reumaoireista, mutta silti isäni mielestä ei tarvii lämmittää koska hänellä ei ole kylmä.

Säästää kaiken mikä menis muilla roskiin. Samaan aikaan myös arvokkaat tavarat saa mädäntyä, esim. joku 1800-luvun pöytä.

Tämmöistä ollut vuosia.
Kaikki säästäminen ei ole oikeasti järkevää vaan joskus se on merkki kontrolloinnista, turvattomuudesta (hamstraajat), pakkomielteestä, joustamattomuudesta ja jopa narsistisista piirteistä (ainakin isäni kohdalla olen tätä epäillyt). Haluaisitko its3 olla "tarkkailtavana" koko ajan? Että joku tarraa sun roskapussiin tai dyykkaa sen kun sanot vieväsi ulos tyhjiä shampoopulloja? Että sua painostetaan, päätöksiisi vaikutetaan ja joku inttämällä kysyy, mikset syönyt jogurttiasi ajoissa kun se on mennyt vanhaksi? Tätä joka päivä ja voin sanoa että itse kullakin alkaa pinna kiristyä. Me lapset riidellään jatkuvasti hänen kanssaan asioista, vaikka ei haluttaisi. Toinen ihminen ei vaan tajua miten rasittavaa tuollainen on. Ei ymmärrä kritisoivansa aivan koko ajan, kaikkea turhaa.

Pitää tuhlaajana jos et elä kuin hän. Pitää oikeastaan silloinkin, et pysty hänen käsitystään itsestäsi muuttamaan koska hänen mielestään aina voi pyrkiä vielä täydellisempään lopputulokseen.

Pysyn mielummin sinkkuna kuin samanlaisen kanssa naimisiin. Yksin on parempi kuin hermoja raastavissa suhteissa. 😑

Tuo on oikeasti henkisesti rankkaa! Vaalikaa lastenne mielenterveyttä jos ette omaanne. Säästiminen/maalaisjärki on hyvä juttu, kontrollointi/pakkomielle ei. Siinä vaiheessa kun läheisten kanssa riidellään jatkuvasti, on aika katsoa peiliin. Jos välit menee lapsiin ja puolisoon, onko se 1€ säästö sen arvoista?

Ajattelepa asiaa isäsi vinkkelistä. Häntä varmasti ahdistaa ihan hirveästi teidän leväperäisyytenne. Toivoo, että lopulta oppisitte ja viisastuisitte, mutta asenteesi ei herätä toivoa.
Mitäpä jos rupeaisit syömään jogurttisi ajoissa ja toimisit muissa kodin asioissa järkevästi? Isäsi hermot säästyisivät ja näkisit jo hymynkinnhänen kasvoillaan.
Miksi muuten vielä asut kotona, siis isäsi kodissa?

Tiesitkö, että narsistit ja narsistisia piirteitä omaavat pitävät omia lapsiaan täysin epäonnistuneina hulttioina vaikka he olisivat esim. 10-tyttöjä?

Mä en ole eläessäni polttanut tupakkaa, en käytä päihteitä, en ole ottanut pikavippejä, en shoppaile usein eikä minulla ole oikeastaan edes harrastuksia ja koen syyllisyyttä ihan vain siitäkin jos ostan itselleni halvinta leipää kaupasta ja silti oon isäni mielestä ollut lapsesta asti täysi *aska. Samaan aikaan joku asiat huonommin hoitanut on hänen mielestään parempi ihminen. Ystävät pitävät ihan säästäväisenä. Mulla on kuule edelleen samat kirpparitavarat näin yli 3-kymppisenä jotka oli opiskelijanakin. Tulostinkin on sama halpa ollut varmasti jo kohta 15 vuotta... älypuhelimenkin tai sen akunkin vaihdan vasta kun se ei enää oikeasti toimi.

En asu kotona vaan eri paikkakunnalla, olen käynyt vkl auttelemassa äitiäni leikkausten aikana ja lastenhoidossa. Vaikka en kävisi siellä, ei se kontrolli siihen lopu. Se ulottuu kyllä ihan satojenkin kilometrien päähän.

Se, että joku pitää toisia leväperäisenä, ei ole absoluuttinen totuus. Veikkaan että sinäkin olisit isälleni leväperäinen. Ei kukaan voi tosi säästäjän mittaa täyttää kuin säästäjä itse! Kaikki muut ihmiset eivät ymmärrä olla järkeviä.

Jos uskoo että on aina oikeassa, kaikki muut ovat silloin aina väärässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sama :D Meilläkin mies sammuttelee koko ajan valoja ja kyttää päivittäin sähkönkulutusta. Suihkut on kellotettu, sisällä 17 astetta...Sähkölaskut maksan yleensä minä, mutta nyt maksetaan yhdessä. Ihan kyllä ymmärrettävää tämä, vaikka nyt hieman huvittaakin. Ei varmaan sitten enää minuakaan hymyilytä, kun tulee ekat parin tonnin sähkölaskut.

Ei ole todellista! Siis miksi suostut suihkujen kellottamiseen? 17 astetta?! Ei ole ymmärrettävää enää tuo. Huvittaa? Toivottavasti teillä ei ole lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo on oikeasti henkisesti rankkaa! Vaalikaa lastenne mielenterveyttä jos ette omaanne. Säästiminen/maalaisjärki on hyvä juttu, kontrollointi/pakkomielle ei. Siinä vaiheessa kun läheisten kanssa riidellään jatkuvasti, on aika katsoa peiliin. Jos välit menee lapsiin ja puolisoon, onko se 1€ säästö sen arvoista?

Mikäpä naisille ei olisi henkisesti rankkaa, ihan vaikka painonhallinnasta lähtien. Onhan se rankkaa kun ei saa tukkia turpaansa kaikkea estottomasti, vaan pitäisi vähän miettiä ja rajoittaa. Liittyy varmaan läheisesti tähän sähköntuhlausongelmaankin, ei oo kiva ku rajotetaan!?!?1++ Keskivertonainen on tunne-elämältään lapsen tasolla, tässä se taas nähtiin. 

En yleensä vastaa trollille, mutta olen ihan normaalipainoinen. Isäni sen sijaan ei ole ja mussuttaa suklaata sängyssä salaa. Kutsuu sitä vierasvaraksi, mutta oikeasti ne tarjoussuklaat tulee hänelle. Olen ehdottanut ehdottanut että jos söisi terveellisesti ja jättäisi keksit/suklaat/ylimääräisen voin syömättä, niin tulisi säästöä eikä tarttis ehkä kaikkia lääkkeitäkään. Nyttemmin on uskoakseni vähentänytkin.

Siis sehän tässä on se paradoksi, että nämä säästämissäännöt koskee aina meitä ja häntä silloin kun huvittaa. Luuletko etten itse sammuta niitä viittä lamppua jotka hän on jättänyt tyhjillään olevaan taloon mennessään ulos? Tai laita maitopurkkia kaappiin hänen jälkeensä? Silti hän huomauttaa meille muille näistä asioista. Myös silloin kun se maitopurkki on jäänyt pöydälle hänen jälkeensä eikä kenenkään muun ("voisit sinäkin auttaa"). Pyytää ojentamaan kaukosäätimen vaikka on itse lähempänä (1metrin päässä), edelleen 30v jälkeen ei löydä itselleen pipoa tai hanskoja omasta talostaan vaan vaimo ne etsii.

Enempää en tästä keskustele. Uskon tietäväni säästämisestä paljon enemmän faktaa kuin useimmat ihmiset, vaikka täydellinen en toki enkä haluakaan olla.

Muistan kun teininäkin kävin 2minuutin suihkuissa käyttäen kylmää vettä aamuisin ja pesin kasvotkin kylmällä vedellä ennen kouluun menoa. Isäni mielestä se oli hieno asia, siitä kyllä kehui. Enää en voi tehdä niin tai saan vetää kipulääkkeitä joka päivä reumakipujen vuoksi. Ihmiset ei ymmärrä että jos syöt homeisen jogurtin, se sairaalareissukin maksaa. Jos et jäähdytä palovammaa, se palovammavoidekin maksaa, jos et kestä reuman takia kylmää, kipulääkkeetkin maksaa jne.

Järkevä voi olla, mutta se mikä on järkevää niin ei ole kaikille ihan selvää jotkut ihmiset vetää överiksi. Mun mielestä olis järkevää myydä se 1800-luvun pöytä ennemmin jollekin sitä tarvitsevalle kuin jättää se vesisateeseen terassille. 🤷 Mut kukin tyylillään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikäpä naisille ei olisi henkisesti rankkaa, ihan vaikka painonhallinnasta lähtien. Onhan se rankkaa kun ei saa tukkia turpaansa kaikkea estottomasti, vaan pitäisi vähän miettiä ja rajoittaa. Liittyy varmaan läheisesti tähän sähköntuhlausongelmaankin, ei oo kiva ku rajotetaan!?!?1++ Keskivertonainen on tunne-elämältään lapsen tasolla, tässä se taas nähtiin. 

En yleensä vastaa trollille, mutta olen ihan normaalipainoinen. Isäni sen sijaan ei ole ja mussuttaa suklaata sängyssä salaa. Kutsuu sitä vierasvaraksi, mutta oikeasti ne tarjoussuklaat tulee hänelle. Olen ehdottanut ehdottanut että jos söisi terveellisesti ja jättäisi keksit/suklaat/ylimääräisen voin syömättä, niin tulisi säästöä eikä tarttis ehkä kaikkia lääkkeitäkään. Nyttemmin on uskoakseni vähentänytkin.

Siis sehän tässä on se paradoksi, että nämä säästämissäännöt koskee aina meitä ja häntä silloin kun huvittaa. Luuletko etten itse sammuta niitä viittä lamppua jotka hän on jättänyt tyhjillään olevaan taloon mennessään ulos? Tai laita maitopurkkia kaappiin hänen jälkeensä? Silti hän huomauttaa meille muille näistä asioista. Myös silloin kun se maitopurkki on jäänyt pöydälle hänen jälkeensä eikä kenenkään muun ("voisit sinäkin auttaa"). Pyytää ojentamaan kaukosäätimen vaikka on itse lähempänä (1metrin päässä), edelleen 30v jälkeen ei löydä itselleen pipoa tai hanskoja omasta talostaan vaan vaimo ne etsii.

Enempää en tästä keskustele. Uskon tietäväni säästämisestä paljon enemmän faktaa kuin useimmat ihmiset, vaikka täydellinen en toki enkä haluakaan olla.

Muistan kun teininäkin kävin 2minuutin suihkuissa käyttäen kylmää vettä aamuisin ja pesin kasvotkin kylmällä vedellä ennen kouluun menoa. Isäni mielestä se oli hieno asia, siitä kyllä kehui. Enää en voi tehdä niin tai saan vetää kipulääkkeitä joka päivä reumakipujen vuoksi. Ihmiset ei ymmärrä että jos syöt homeisen jogurtin, se sairaalareissukin maksaa. Jos et jäähdytä palovammaa, se palovammavoidekin maksaa, jos et kestä reuman takia kylmää, kipulääkkeetkin maksaa jne.

Järkevä voi olla, mutta se mikä on järkevää niin ei ole kaikille ihan selvää jotkut ihmiset vetää överiksi. Mun mielestä olis järkevää myydä se 1800-luvun pöytä ennemmin jollekin sitä tarvitsevalle kuin jättää se vesisateeseen terassille. 🤷 Mut kukin tyylillään.

Niin ja ap:lle vinkiksi (jos nyt muistan oikein että piti telkkaria taustalla), miten olis maailmanradio? Paristokäyttöinen tai käsin veivattava. On myös hyödyllinen kriisitilanteessa. Siitä saa tunnelmallista taustamelua/kodikkuutta ja sitä tuskin mies heti sammuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä peseydytään hallilla, sitä vartenhan niitäkin samperin kalliita harrastusmaksuja maksetaan. Suihkussa käydään maks 2min ja ei kukaan käy joka päivä. Jos haluaa käydä joka päivä voi sitten maksaa itse sähkö- ja vesilaskut. Saunassa koitetaan käydä silloin kun kaikki sinne pääsee, yhdelle ei lämmitetä. Sellaista se nyt vaan on kun ei ole tuota lottovoittoa tai miljoonasijoituksia. Ehkä joskus helpottaa?

2minuutissa ei voi mitenkään tulla suihkussa puhtaaksi. Hiki pinttyy. Kannattaa nuuhkaista kainaloa suihkun jälkeen...

Jos haluaa vettä säästää niin suihku kiinni saippuoinnin ajaksi.. mutta kokonaisaika ei voi mitenkään olla 2 minuuttia siten että tulis koko kroppa puhtaaksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.