Pienten lasten turvavaljaatkin näköjään nykyään ihmisoikeusloukkaus
Kyllä meillä lapset laitettiin syöttötuolissa valjaisiin kiinni, koska kun ei laitettu niin oltiin päällään lattialla. Käännät sekunniksi selkäsi että otat lisää syötävää niin hupsis. Lapsiasiavaltuutetun mielestä kiinnipitäminen ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti lapsen edun mukaista tai suotavaa. Olen kyllä ihan erimieltä kun otetaan tuo turvallisuusnäkökohta huomioon. Ei se lapsi tuosta kärsi. Tuon ikäisen päätöksiä nyt rajoitetaan sattuneesta syystä muutenkin enemmän kun aikuisten, vaikka lapsiasiavaltuutettu vertaakin tilannetta aikuisten tuoliin sitomiseen. Varmaan pitää jatkossa jättää nuo synttärit juhlimatta, niin on lapsivaltuutetulla parempi mieli.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan pähkähullua!! Muistatteko vielä ne keissit, joissa toisessa lapsi putosi hoitopöydältä ja toisessa sai ruokapöydässä teevettä päälleen? Niissähän molemmissa äiti sai rikostuomion, vaikka kyse vahingoista.
Tuonikäiset lapset rimpuilee, hyörii ja pyörii sekä tekee kaikkea hölmöä. Pitäisi olla silmät selässäkin ja yliluonnolliset refleksit. Joskus se että laittaa lapsen syöttötuoliin kiinni nimenomaan on lapsen turvallisuus edellä elämistä.
Hoitopöydällä ei tuon ikäisille vaihdeta vaippaa. Lisäksi syöttötuoli vauvalle on eri asia, kuin isomman lapsen sitominen tuoliin, ja jutussakin tämä tuotiin esiin. Esimerkkisi on siis huono.
Ihan älytön keskustelu kun porukka puhuu ristiin jostain korkeista syöttötuoleista ja auton turvaistuimista, kun kuvassa selvästi on matalilla tuoleilla sen ikäisiä lapsia, että osaavat varmasti istua ihan hyvin omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen aikuinen voi miettiä, miltä tuntuisi, jos työnantaja sitoisi sinut työtuoliisi työpäivän ajaksi ja työpaikan juhlien ajaksi kiinni.
Jätetään lapsilta vaipatkin jatkossa vaihtamatta. Mieti miltä sinusta tuntuisi kun muiden edessä vaihdeltaisiin😱 kuinka uuno pitää olla, että vertailee tämmösessä asiassa lasta ja aikuista. No kertoo hyvin paljon järjen juoksusta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella.
Ilmeisesti erityissisarukseni olisi pitänyt laittaa lääkittynä laitokseen lepositeisiin sen sijaan, että meille sisaruksille opetettiin hyvin yksinkertainen hallintaote, joka lopetti jokaikinen kerta sisarukseni yritykset käydä muiden päälle raivotessaan niin ettei häneen saa minkäänlaista yhteyttä.
Miten tämä nyt liittyi siihen, että ihan tavallisia lapsia on laitettu tuoliin kiinni valjailla katselemaan jotain saippuakuplia?
Itse mietin heti sitä vastuukysymystä. Kotonakin sattuu ja tapahtuu, vaikka siellä se vastuullinen äiti tai isä koko ajan vahtivat ja ovat lähellä. Mutta päiväkodissa hoidat vierasta lasta ja vahinkoja sattuu. Näillä tuoliin kiinnisitomisilla yritetään välttää sitä, että mitään isompaa ja pahempaa ei pääse tapahtumaan vaan saataisi lapset hetkeksi vaikka synttärien ajaksi samaan tilaan. Eivät ne lapset siinä tuolissa tuntitolkulla ole (tai ei pitäisi olla) enkä usko että ovatkaan.
En ole itse 2000-luvun alussa nähnyt päiväkodeissa työskennellessäni yksiäkään valjaita. Silloinkin jotenkin vain pärjättiin. En tiedä uskaltaisinko enää hoitaa kenenkään kullannuppua. Jos jotain isompaa kuitenkin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin heti sitä vastuukysymystä. Kotonakin sattuu ja tapahtuu, vaikka siellä se vastuullinen äiti tai isä koko ajan vahtivat ja ovat lähellä. Mutta päiväkodissa hoidat vierasta lasta ja vahinkoja sattuu. Näillä tuoliin kiinnisitomisilla yritetään välttää sitä, että mitään isompaa ja pahempaa ei pääse tapahtumaan vaan saataisi lapset hetkeksi vaikka synttärien ajaksi samaan tilaan. Eivät ne lapset siinä tuolissa tuntitolkulla ole (tai ei pitäisi olla) enkä usko että ovatkaan.
En ole itse 2000-luvun alussa nähnyt päiväkodeissa työskennellessäni yksiäkään valjaita. Silloinkin jotenkin vain pärjättiin. En tiedä uskaltaisinko enää hoitaa kenenkään kullannuppua. Jos jotain isompaa kuitenkin sattuu.
No tää kiinni sitominen on käytäntönä jostain 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen aikuinen voi miettiä, miltä tuntuisi, jos työnantaja sitoisi sinut työtuoliisi työpäivän ajaksi ja työpaikan juhlien ajaksi kiinni.
Jätetään lapsilta vaipatkin jatkossa vaihtamatta. Mieti miltä sinusta tuntuisi kun muiden edessä vaihdeltaisiin😱 kuinka uuno pitää olla, että vertailee tämmösessä asiassa lasta ja aikuista. No kertoo hyvin paljon järjen juoksusta.
Juurikin aikuiseen vertaaminen tuo sen väkivaltaisen taustaidean esiin. Perinteisesti on kysytty lasten kuritusväkivaltaa kannattavilta, että olisiko oikein, että esimiehesi voisi yhtäkkiä läimäyttää sinua, tukistaa tai antaa luunappeja, tai vaikkapa nyt sitoa. Miksi väkivalta lasta kohtaan olisi oikeutettua, mutta ei aikuista kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Jos syöttötuolin turvavaljaat kielletään niin sittenhän pitää kieltää autojen turvavyötkin.
Idiootti, lue se juttu. Ihan selvästi sanottiin, että:
"Toki on tilanteita, kuten autolla liikkuminen tai syöttötuolissa istuminen, joissa se on ihan perusteltua."
Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Se kuka toista haukkuu joutuu mustalaisen räkälaukkuun!
Kome lasta olen kasvattanut eikä ole tuoleihin tarvinnut sitonut. Turvaistuimet ym. missä tarviikin turvavyöt on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Sitä minäkin mietin että kuinka moni näistä puolustelijoista sitoo lapsensa tuoliin silloinkin kun vaikka tekee palapelejä yhdessä? Tai muuten vaan pitää tuoliin sidottuna koska se on helpompaa kun lapsi ei pääse itse tekemään mitään?
Jos se olisi välttämätöntä niin kyllä. Samoin olen säilyttänyt alle 3v lasta pinnasängyssä koska se oli ainoa turvallinen paikka olla sen aikaa, kun siivoan isompien aiheuttamia tuhoja/huomio on pakko keskittää 100% muualle kuin taaperoon. Hyvä niille joilla ei koskaan tule sellaista tilannetta, mutta itse en pidä mitenkään outona sitä.
What? Ei normaalia 3-vuotiasta tarvitse laittaa mihinkään siivotessa tai muutenkaan.
Lukutaito??? ALLE.
No ei tarvitse 1- tai 2-vuotiastakaan ja jos puhuisit 1-vuotiaasta, et sanoisi alle 3-vuotias.
Alle. Eli siis 0-2v. Ja kyllä. Meillä esim isompi heitti lasivaa'an lattialle sillä aikaa kun vaihdoin pienemmän vaippaa, ja se vaaka meni tietenkin tuhannen päreiksi. 2v meni pinnasänkyyn jotta sain 3v:n sieltä lasinsirujen keskeltä pois. Vai olisiko se 2v pitänyt ottaa sinne lasinsirujen joukkoon pyörimään? Arvatenkaan sulle ei niin ikinä edes kävisi, mutta meillä kävi. Siellä on pienempi ollut pinniksessä myös silloin kun isommalla on alkanut oksennustauti ja olen siivonnut niitä jälkiä yms. Se pinnis on oiva säilytyspaikka niin kauan kuin lapsi ei pääse sieltä päälleen alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöissä on sellainenkin järjettömyys että olet vastuussa lapsesi valvonnasta ja esimerkiksi siitä, etteivät lapset heilu ulkona yöllä, mutta jos lukitset oven niin ettei lapsi saa sitä auki, syyllistyt vapaudenriistoon.
Sinun tehtävänäsi on valvoa lapsiasi, ei lukita niitä vankilaan.
Eli oven on oltava lukitsematta ja äidin pitää valvoa aina? Niinkö itse teet?
Ei vaan äiti ja isä vaihtavat vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin aikuiseen vertaaminen tuo sen väkivaltaisen taustaidean esiin. Perinteisesti on kysytty lasten kuritusväkivaltaa kannattavilta, että olisiko oikein, että esimiehesi voisi yhtäkkiä läimäyttää sinua, tukistaa tai antaa luunappeja, tai vaikkapa nyt sitoa. Miksi väkivalta lasta kohtaan olisi oikeutettua, mutta ei aikuista kohtaan?
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Sitä minäkin mietin että kuinka moni näistä puolustelijoista sitoo lapsensa tuoliin silloinkin kun vaikka tekee palapelejä yhdessä? Tai muuten vaan pitää tuoliin sidottuna koska se on helpompaa kun lapsi ei pääse itse tekemään mitään?
Jos se olisi välttämätöntä niin kyllä. Samoin olen säilyttänyt alle 3v lasta pinnasängyssä koska se oli ainoa turvallinen paikka olla sen aikaa, kun siivoan isompien aiheuttamia tuhoja/huomio on pakko keskittää 100% muualle kuin taaperoon. Hyvä niille joilla ei koskaan tule sellaista tilannetta, mutta itse en pidä mitenkään outona sitä.
What? Ei normaalia 3-vuotiasta tarvitse laittaa mihinkään siivotessa tai muutenkaan.
Lukutaito??? ALLE.
No ei tarvitse 1- tai 2-vuotiastakaan ja jos puhuisit 1-vuotiaasta, et sanoisi alle 3-vuotias.
Alle. Eli siis 0-2v. Ja kyllä. Meillä esim isompi heitti lasivaa'an lattialle sillä aikaa kun vaihdoin pienemmän vaippaa, ja se vaaka meni tietenkin tuhannen päreiksi. 2v meni pinnasänkyyn jotta sain 3v:n sieltä lasinsirujen keskeltä pois. Vai olisiko se 2v pitänyt ottaa sinne lasinsirujen joukkoon pyörimään? Arvatenkaan sulle ei niin ikinä edes kävisi, mutta meillä kävi. Siellä on pienempi ollut pinniksessä myös silloin kun isommalla on alkanut oksennustauti ja olen siivonnut niitä jälkiä yms. Se pinnis on oiva säilytyspaikka niin kauan kuin lapsi ei pääse sieltä päälleen alas.
Suurin osa 2-vuotiaista kyllä pääsee. Aika riskialtis paikka sen ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito??? ALLE.
Kyllä me muut vanhemmat ollaan selvitty vastaavista tilanteista ilman 2-vuotiaan laittamista pinnasänkyyn tai valjaisiin. Mutta no, joka tapauksessa tuommoinen hätätapaus tai vaikkapa se syömistilanne on aika eri asia kuin tämän kyseisen päiväkodin taps, että yleisenä käytäntönä laitetaan lapset kiinni tuoliin milloin minkäkin toiminnan ajaksi.
Hermoheikkoa väkeä väkeä siellä kun ei tottele käytetään kiinni. Jos kotona lapsi käytetään lähtee lapsi huostaan.
Valjaat olivat kiellettyjä lastenkasvatuksessa 2000-luvun alussa. Siksi järkyttää.
Omituinen keskustelu seurattavaksi, kun menee aikalailla puurot ja vellit sekaisin, ja isolla vaihteella.
Jos lapsi on liikkuvassa autossa turvavöissä, sitä ei tässä kummaksuta, mutta jos lapsi viettäisi siellä aikaa muutenkin, kun huomaisit että hitsi kun on näppärää?
Ja kyllä, on kuultu ennenkin, että maksimimäärä alle 3v lapsia per hoitaja- toistumasta on kuultu ennenkin, ei ole uusi juttu, mutta on se silti kamalaa.
Ajatuksena päivähoito ei ole sitä, että viet lapsen tuoliin köytettäväksi päiväksi, vaan että lapsella olisi mieluisakin päivä, sen lisäksi että perusturvallinenkin.
Onko noin nuorilla lapsilla niin välttämätöntä seurata jotain ohjelmanumeroa kuin kirkon penkissä? Kasvaako vain sillä tavalla järkeviä aikuisia? 13 tulisivat minulle hoitoon ja laittaisin ne tuoleihin kiinni katsomaan tvtä, syötöt, naamapesut siinä, lukuhetki, ulkoilussa ainakin osa kanssa johki pihakeinuihin kiinni istumaan, että tilanne on hallinnassa ja sitten vaikka johki sänkyyn kiinni vielä että nukkuvat turvallisesti? Yök.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä nähnyt päiväkotia jossa noita valjaita käytettäisiin. Mun lapsella käytin alle vuoden ikäisenä, kun ei sen ikäinen tajua että tuolista voi tippua, mutta ei nuo kuvien lapset ihan vauvoja olleet.
Samaa mietin. Varsinkin kun on tuollainen matala lastentuoli niinkuin usein päiväkodeissa on, niin vaikka tippuisi niin ei korkealta. Korkea syöttötuoli on sitten asia erikseen, siinä meilläkin on ollut valjaat.
Vanhemmuus/kasvatusvastuu tehty mahdottomaksi.