Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKANDAALI: Yle MOT: Lapsia sidottu penkkeihin kajaanilaisessa päiväkodissa

Vierailija
21.11.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/41082758-c3b1-4698-b9f1-61ed66e265d5

Mitä mieltä olette tästä sairaasta teosta puolustuskyvyttömiä lapsia kohtaan?

Kommentit (845)

Vierailija
321/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan mielestäni liian herkkiä. Ennen opettajat ja lastenhoitajat saivat vaikka hakata lapsen kurin ylläpitämiseksi.

No siitä on kyllä aika kauan. Olen syntynyt -66 eikä missään hoitopaikassa tai koulussa hakattu lapsia. Ei sitä todellakaan olisi hyväksytty.

Koulussa sitä tapahtui ainakin 60-luvun alkupuolella.

Vierailija
322/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole vaan hyvä asia, kun ei ole kuitenkaan koko päivää köytettynä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan mielestäni liian herkkiä. Ennen opettajat ja lastenhoitajat saivat vaikka hakata lapsen kurin ylläpitämiseksi.

No siitä on kyllä aika kauan. Olen syntynyt -66 eikä missään hoitopaikassa tai koulussa hakattu lapsia. Ei sitä todellakaan olisi hyväksytty.

Koulussa sitä tapahtui ainakin 60-luvun alkupuolella.

Ehkä joissain kouluissa, mutta ei kaikissa. Minun isäni aloitti opettajana jo 50-luvulla eikä ikinä hyväksynyt minkäänlaista väkivaltaa. Hän toimi koulun johtajana eläkkeelle pääsyynsä asti eikä olisi sallinut kouluissaan mitään hakkaamista. Eikä kotona. Meitä ei hakattu ikinä.

Vierailija
324/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärtänyt, mikä tässä oli niin hirvittävää? Eikö valtaosa lapsista köytetä syöttötuoliin ihan kotioloissakin, käsittääkseni nämä turvavaljaat ovat ihan mukana syöttötuolissa? Autossakin istutaan turvavaljaissa, se on jopa lain mukaan pakollista ja nimenomaan lapsen turvallisuuden takia.

Ei tuosta jutusta ainakaan käynyt ilmi, että niitä lapsia olisi istutettu ns. "säilössä" niissä penkeissä tmv...

Öö... ei. Taaperoa ei köytetä kiinni valjaisiin syödessä tai muulloinkaan. Ehkä jotenkin kehitysvammaiset täytyy, jos eivät pysy muuten pystyssä. Ihan pienet vauvat joku saattaa laittaa istumaan vauvaistuimeen ,jollaisia on syöttötuoleille, mutta sekään ns. sitteriasento ei asiantuntijoiden mukaan tee hyvää lapsen fyysiselle kehitykselle pidemmän päälle. Lapsi oppii parhaiten hallitsemaan kehoaan, kun saa toteuttaa liikettä vapaasti. Vauva peitteen päällä vaikka lattialla, oppii kannattelemaan päätään ja lähtemään liikkelle, ja isompi lapsi vapaasti liikkuen oppii kehon motorisia taitoja ja itsesäätelyä. Ulkoilu- ja paikasta toiseen siirtymän hetkiä ei kukaan tervejärkinen vertaa tavalliseen hetkeen neljän seinän sisällä.

Ei köytetä, vaan käytetään turvavaljaita tarvittaessa ihan kotonakin, vaikkapa syödessä. Ei tuossa päiväkodissakaan lapsia köytetty.

Kuka oikeasti haluaisi vauvansa makaavan peiton päällä lattialla, kun ympärillä touhuaa monta (vierasta) lasta, joista yhdellä voi vielä olla aggressiivista käytöstä tai ymmärtämättömyyttä? Siinä voi vapaasti liikehtivälle (?) vauvalle käydä pahasti.

Vierailija
325/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelkaa EDES lapsia! Mihin tämä maailma on menossa, seuraavaksi kokkareet varmaan voittavat vaalit?!

Vierailija
326/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt mennyt asioita sekaisin?Eikö nuo valjaat ole ihan normaaleja pienillä lapsilla rattaissa ja syöttötuoleissa?Ihan jo turvallisuussyistä.

Luoja jos edes turvallisuutta ei voida ylläpitää...Onko sitten kiva kun jollain on kallo halki?Ilman tälläisiä turvavarusteita tarvitaan pienten ryhmässä 1 hoitaja per 2 lasta muuten...

Haloo, nuo lapset ei istuneet syöttötuoleissa! Istuivat lasten matalilla tuoleilla. Ei sellaisissa käytetä valjaita.

Päiväkodeissa on nykyisin lapsilla korkeat tuolit.

Siinä on varmaan kyse työntekijöiden työoloista ja ergonomiasta.

Vierailija
327/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä piti järkyttyä? Useimmissa pienten ryhmissä, missä olen työskennellyt tuoleissa on valjaat. Varsinkin, jos pöydät ovat aikuisten kokoiset, se on jo turvallisuus kysymys.

Päiväkodissa tosiaan on alle vuoden ikäisiä, mille sama standardituoli on iso toisin, kuin sille 5-vuotiaalle.

Uskoisin, että vanhemmat arvostavat enemmän valjaita, kuin vaihtoehtoista päävammaa.

Vierailija
328/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo turvallisuuteen vetoaminen sai minut nauramaan ääneen XD. Siis tarviiko päiväkodin lapset turvavyön tuolissa istumiseen... Päiväkodissa oli minun lapsuudessani kärpässieneksi värjätyt pikku jakkarat ja pöydät XD.

Koetapa itse istua hyvin korkealla tuolilla syömässä. Joku sinun kokoisesi henkilö tönii ja rynkyttää tuolia niin, että se on kaatua. Teillä on toki jättikokoisia hoitajia, mutta he eivät ehdi joka paikkaan joka hetki.

Vierailija
329/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😤 mä niin vaihdan alaa! Järkyttävä kiire ja lapset ihan mahdottomia nykypäivänä ja turvallisuudesta tietoakaan niillä turvavaljaillakaan! Tämä uutisointi oli viimeinen niitti!

Älä pliis vaihda alaa - saatat olla niitä harvoja aikuisia, jotka oikeasti välittävät lapsista siellä!!!

Vierailija
330/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin niin pieniä lapsia, että jos ei olisi valjaita niin eihän ne pysyisi tuolilla ilman niitä. Parempi valjaat kuin se, että tippuvat. Ei niitä valjaita sidota vaan kiinnitetään. Lattialla leikkiessä ei tietenkään pidetä.

Tippuvat lasten matalalta tuolilta?

Sulla ei taida olla lapsia? Lapsen pää on suhteessa isompi muuhun kehoon ja taaperot tuppaavat kaatumaan päälle jopa matalasta tuolista jos jalat eivät yllä maahan.

Vierailija
331/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt odotellaan moniko näistä valtavan törkeästi kaltoinkohdelluista, ahdistuneista ja iänkaikkisesti traumatisoituneista lapsista siirtyy kotihoitoon. Veikkaan ettei yksikään.

Vierailija
332/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä piti järkyttyä? Useimmissa pienten ryhmissä, missä olen työskennellyt tuoleissa on valjaat. Varsinkin, jos pöydät ovat aikuisten kokoiset, se on jo turvallisuus kysymys.

Päiväkodissa tosiaan on alle vuoden ikäisiä, mille sama standardituoli on iso toisin, kuin sille 5-vuotiaalle.

Uskoisin, että vanhemmat arvostavat enemmän valjaita, kuin vaihtoehtoista päävammaa.

Ongelma on se, että niitä lapsia istutetaan valjaissa tuoleissa muulloinkin kuin on välttämätöntä (esim syömisen ajan). Normaalisti lapset olisi lattialla istumassa tuommoisen ohjelman ajan, jolloin putoamisen vaaraa ei tietenkään ole, mutta jostain syystä nämä on keksineet köyttää ne tuoleihinsa. No, pysyyhän ne kätevämmin paikoillaan niissä valjaissa, mutta ei kyse ole turvallisuudesta silloin.

Vierailija
333/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😤 mä niin vaihdan alaa! Järkyttävä kiire ja lapset ihan mahdottomia nykypäivänä ja turvallisuudesta tietoakaan niillä turvavaljaillakaan! Tämä uutisointi oli viimeinen niitti!

Varmasti paras ratkaisu kaikille.

Vierailija
334/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärtänyt, mikä tässä oli niin hirvittävää? Eikö valtaosa lapsista köytetä syöttötuoliin ihan kotioloissakin, käsittääkseni nämä turvavaljaat ovat ihan mukana syöttötuolissa? Autossakin istutaan turvavaljaissa, se on jopa lain mukaan pakollista ja nimenomaan lapsen turvallisuuden takia.

Ei tuosta jutusta ainakaan käynyt ilmi, että niitä lapsia olisi istutettu ns. "säilössä" niissä penkeissä tmv...

Öö... ei. Taaperoa ei köytetä kiinni valjaisiin syödessä tai muulloinkaan. Ehkä jotenkin kehitysvammaiset täytyy, jos eivät pysy muuten pystyssä. Ihan pienet vauvat joku saattaa laittaa istumaan vauvaistuimeen ,jollaisia on syöttötuoleille, mutta sekään ns. sitteriasento ei asiantuntijoiden mukaan tee hyvää lapsen fyysiselle kehitykselle pidemmän päälle. Lapsi oppii parhaiten hallitsemaan kehoaan, kun saa toteuttaa liikettä vapaasti. Vauva peitteen päällä vaikka lattialla, oppii kannattelemaan päätään ja lähtemään liikkelle, ja isompi lapsi vapaasti liikkuen oppii kehon motorisia taitoja ja itsesäätelyä. Ulkoilu- ja paikasta toiseen siirtymän hetkiä ei kukaan tervejärkinen vertaa tavalliseen hetkeen neljän seinän sisällä.

Ei köytetä, vaan käytetään turvavaljaita tarvittaessa ihan kotonakin, vaikkapa syödessä. Ei tuossa päiväkodissakaan lapsia köytetty.

Kuka oikeasti haluaisi vauvansa makaavan peiton päällä lattialla, kun ympärillä touhuaa monta (vierasta) lasta, joista yhdellä voi vielä olla aggressiivista käytöstä tai ymmärtämättömyyttä? Siinä voi vapaasti liikehtivälle (?) vauvalle käydä pahasti.

Ei päiväkoti ole sopiva paikka viltillä makoilevalle vauvalle muutenkaan. Eikä niin pientä saa edes istuttaa joka ei osaa kuin maata.

Vierailija
335/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätähuuto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pliis vaihda alaa - saatat olla niitä harvoja aikuisia, jotka oikeasti välittävät lapsista siellä!!!

Mistä tämän päättelit???

Vierailija
336/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alle 3-vuotiaat tekevät päiväkodissa? Miksi äidit eivät hoida lapsiaan?

Miksei isät? Äiti on varmasti ollut jo kotona lapsen kanssa, kuukausista pariin-kolmeen vuoteen. Tuossa tilanteessahan olisi luonnostaan isän vuoro.

Käsitin, että nykyään halutaan lapsukaiset kasvatusammattilaisten siis tohtoreiden hoivaan, että saadaan opinpolku kunnolla käyntiin. Aivan järkyttävää touhua, työttömät perheet kyöräävät vauvansa ammatilaisten hoiteisiin ja kesät käydään puistossa vellikupin kanssa velliä lusikoimassa. Tuloksena on se etteivät lapset osaa edes kunnolla puhua, puhuvat jotain "nettikieltä"

Vierailija
337/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että niitä lapsia istutetaan valjaissa tuoleissa muulloinkin kuin on välttämätöntä (esim syömisen ajan). Normaalisti lapset olisi lattialla istumassa tuommoisen ohjelman ajan, jolloin putoamisen vaaraa ei tietenkään ole, mutta jostain syystä nämä on keksineet köyttää ne tuoleihinsa. No, pysyyhän ne kätevämmin paikoillaan niissä valjaissa, mutta ei kyse ole turvallisuudesta silloin.

Tällainen syntymäpäivätuokio kestää varmaan n.10-15min ja tuskin toistuu päivittäin. Jos valjaissa istuvat ovat alle 3-vuotiaita, he tuskin kokevat asiaa nöyryyttävänä tai traumatisoivana. Todennäköisesti ovat viettäneet kivat kekkerit ja aikuiset ihmiset rakentavat tästä ongelmaa.

Vierailija
338/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kukaan aikuinenkaan tuntisi oloaan turvalliseksi kiinni sidottuna!!!!"

Paljon mieluummin olen "kiinni sidottuna" esimerkiksi auton turvavöissä, lentokoneen vöissä tai huvipuistolaitteen penkissä kuin ilman.

Se riippuu katsos siitä mitkä ne vaihtoehdot on.

Siksi olen käyttänyt lapsillanikin valjaita syöttötuolissa ja rattaissa. Kun vaihtoehto voisi olla paljon pahempi.

Ihan äskettäin oli jostain maasta uutinen, että huvipuistossa ihmisiä putosi laitteesta, koska oli unohdettu sulkea joku turvajuttu.

Vierailija
339/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3282387/miten-koet-sen-etta-lapsi-laite…

Kyse on TURVAvaljaista. Yleensä sellaiset tulee monessa syötyötuolissa mukana, sellaiset on myös rattaissa ja tarvittaessa niitä voidaan käyttää vilkkaan lapsen kanssa kävellessä. Auotssakin laitetaan turvavyöt eikä kidutusvyöt. Niitä turvavaljaita myydään lastentarvikeliikkeissä lapsen turvallisuuden vuoksi eikä kidutusvälineenä samoin pinnasänkyjä. Lasta ei voi verrata aikuiseen tässä asiassa paitsi vanhukseen tai vammaisten. 0-3 -vuotias ei välttämättä vielä hallitse kehoaan ja luisuisi tuolilta pois tai tulisi suoraan pääedellä alas kuten meillä. Lapsi voi olla myös, niin vilkas, että fi meinaa pysyä tuolillaan ja on jatkuvasti putoamisvaarassa. Enhän kotonakaan voinut jättää Lasta ilman valjaita koroketuoliin taibsytyötuoliin.

Lasta kuuluu ja saa rajoittaa silloin kun on kyse turvallisuudesta. Niin toimitaan tarvittaessa vanhusten ja vammaisten kanssa. Koti vs päivähoito, vanhainkoti ovat eri asia lainsäädännön kanssa.

Onko lapsen kädestä pitäminen kiellettyä tietä ylittäessä. Siinä rajoitetaan kanssa lapsen kulkua eikä päästetä juoksentelemaan vaikka haluaisi.

Ihan tyhjästä haloo. Lapsi ei kokoaikaa ole valjaissa vaan vaikka senbruoksiluhetken.

Kohta nousee haloo, että lapsia pidetään vaipoissa vaikka Lapsi ei itse halua vaippaa tai että pakotetaan kumisaappaat jalkaan, vaikka Lapsi ei itse tahdo.

Ymmärrän, että kaikki voi järkyttää, mutta kyllä minä mieluummin pidän lapseni hengissä ilman jatkuvia huuli auki-aivotärähdystilanteita kuin välittäisin joidenkin kiukuttelusta turvavaljaita kohtaan.

Vierailija
340/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätähuuto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siellä suurin osa välitä, vähän liikakin kun jatkavat oman hyvinvointinsa kustannuksella. Lähipiirissä on useampi päiväkodissa työskentelevä ja olen heille monesti sanonut, että itse en noin kauheissa työoloissa jatkaisi enää päiväkään. Säälivät vain muita työntekijöitä, vanhempia ja lapsia. Koko päiväkotijärjestelmä lepää näiden ylikilttien tekijöiden säälin varassa. Yksi kerrallaan toki tulee se hetki, kun kamelinselkä katkeaa. Se voi olla yhden pätevän työntekijän irtisanoutuminen, joka aiheuttaa ketjureaktion. Tiedetään, mikä kaaos siitä seuraa, eikä enää kukaan halua jäädä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme