Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koet sen, että lapsi laitetaan valjailla syöttötuoliin kiinni?

Vierailija
01.10.2018 |

Tuli asia puheeksi tarhan hoitajan kanssa ja kuulemma siellä valjaita ei saa käyttää. Ei siis edes vaikka pikkuisia on tarhassa tuoleissaan pitkä rivi ja hoitajia pahimmillaan vain kaksi.

Rupesin miettimään, että onko se nykyisin yleinenkin ajattelutapa, että valjaiden käyttö syöttötuolissa on jotenkin julmaa tai haitallista tms. lapselle?

Ainakaan meillä lapsi ei kyllä mitenkään pane pahakseen valjaiden käyttöä, ja jopa ojentaa ihan itse kätensä eteen valjaiden laittoa varten. Muutenkin on kyllä minusta paljon parempi olla valjaissa kuin pudota tuolista alas ja olla päivystyksessä kallo halki...

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä ei ole mitään väärää vilkkaan lapsen kanssa. Lapsi ehtii pudota silmänräpäyksessä, kun hetken katsoo toiseen suuntaan.

Vierailija
2/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, kuulostipa sairaan huvittavalta: "jopa ojentaa ihan itse kätensä eteen valjaiden laittoa varten".

Miksi lapsi pitäisi köyttää tuoliinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestä niissä ole mitään väärää. Itsekkin olen käyttänyt lapsella, ettei pääse putoamaan.

Vierailija
4/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en ole miettinyt asiaa eettiseltä kannalta. Ei ole tullut valjaita käytettyä omalla lapsella. Päiväkodissa on ihan tavalliset (korkeat) tuolit muistaakseni. Ei niihin mitään valjaita edes saa?

Vierailija
5/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, kuulostipa sairaan huvittavalta: "jopa ojentaa ihan itse kätensä eteen valjaiden laittoa varten".

Sinä olet varmaan pentuna tipahtanut syöttötuolista🤔

Vierailija
6/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Miksi?! Lapselle olisi syytä opettaa pöytätapoja myös, ja mm. että omalla toiminnalla on seurauksia. Päiväkodissa periaatteessa vielä jotenkin tuon ymmärtäisi, mutta sielläkin valjaat on varmaan turvallisuussyistä kielletty. Yleensä näihin köyttämisiin tarvitaan erillinen lupa, ihan syystä.

Vierailija
7/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon piirissä on todella tarkat säädökset siitä milloin kiinnisitomista tai edes edes kiinnipitelyä saa käyttää. Oudolta tuntuu, että perheissä lapsi sitten sidotaan kiinni ihan vaan koska mammasta tuntuu siltä...

Vierailija
8/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollon piirissä on todella tarkat säädökset siitä milloin kiinnisitomista tai edes edes kiinnipitelyä saa käyttää. Oudolta tuntuu, että perheissä lapsi sitten sidotaan kiinni ihan vaan koska mammasta tuntuu siltä...

Sun lapsi ei varmaan rattaisakaan ole valjaissa, koska olisithan sitten laiska ja ajattelematon lapsensaköyttäjä-äiti.

Niin, miksi laitoksessa ei saa laittaa yksi-kaksivuotiaan tasoista kehitysvammaista häkkisänkyyn mutta kotona sen ikäiset nukkuvat normaalisti pinnasängyissä?

Vierailija
9/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla logiikalla lapsella ei voisi käyttää edes turvavyötä autossa tai valjaita rattaissa. Kyllä minusta turvallisuussyistä vöitä voi aivan hyvin käyttää. Ei kannata olla typerä sentään.

Vierailija
10/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Miksi?! Lapselle olisi syytä opettaa pöytätapoja myös, ja mm. että omalla toiminnalla on seurauksia. Päiväkodissa periaatteessa vielä jotenkin tuon ymmärtäisi, mutta sielläkin valjaat on varmaan turvallisuussyistä kielletty. Yleensä näihin köyttämisiin tarvitaan erillinen lupa, ihan syystä.

Siis:

omalla toiminnalla on seurauksia = iso haava päässä ja aivotärähdys tms

turvallisuussyistä kielletty = lapsi on isommassa vaarassa valjaissa ollessaan kuin ilman niitä

Näinkö se ajattelu menee?

Vierailija
11/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt ihmettelijät ymmärrätte, että kovin isoja lapsia ei syöttötuoliin valjailla kiinnitetä, vaan kyse on pienistä lapsista, jotka eivät vielä ole ihan hyvien pöytätapojen oppimisiässä, eivätkä myöskään opi "oman toiminnan seurauksista". Ei varmaankaan saa sitten laittaa rattaidenkaan valjaisiin kiinni?

Mihin raja vedetään, jos kasvatusperiaatteena on, että oppiipahan omasta toiminnastaan? Saa mennä tielle ja jäädä auton alle, oppiipahan sitten siitä? Kyllä vanhempien ja aikuisten tehtävä on suojella lapsiaan, joilla ei vielä ole itsellä järkeä päässä.

Vierailija
12/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valjaat olisivat kätevät. Minulla on hoidossa kaksi syöttötuoli-ikäistä lasta ja kaksi isompaa. Etenkin toinen pienistä pyrkii kääntyilemään tuolissaan ja nousemaan siinä seisomaan. Joka kerran, kun nousen vaikka antamaan jollekin lapsista lisää ruokaa tai haen rätin kaatuneen maidon kuivausta varten, joudun nostamaan vähintään tämän toisen pienen pois syöttiksestä. En uskalla ottaa riskiä putoamisesta, vaikken käy kaukana. Mutta pienen ruokahetki katkeaa toistuvasti näiden tuolistanostojen takia.

Valjaisiin varmaan liittyy mielleyhtymä pakosta, kuten vaikka pakkosyötöstä?

Nyt hoidossa oleva pieni nukkuu aamupäikkäreitä vaunuissa, valjaissa. Tätä ei jostain syystä paheksuta.

Vierailija
13/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja milläköhän opetat pienelle vauvalle, ettei tuolissa saa riehua? Pieni vauva ei ymmärrä, että jos loukkaa riehumisen takia, että se johtui siitä riehumisesta. Ainoa, minkä hän ymmärtää, on se, että häntä sattuu.

Vierailija
14/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän poliisi sanoisi kun lapsi olisi turvavöitä autossa? Nyyh nyyh, kun ei saa sitoa.

Vierailija
15/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valjaita ei käytetä, koska mahdollisessa tukehtumistilanteessa lapsi pitää saada nopeasti pois tuolista oikeaan asentoon, eli polven päälle, jonka jälkeen napakka läimäytys lapaluiden väliin. Ei siis mitään "kasvatuksellista" syytä päiväkodeissa.

Erityisesti kun lapsia on useampi on tärkeää, että mahdollisissa tilanteissa ei ole lisähaastetta esim. lapsen irrottamisen suhteen valjaista.

Vierailija
16/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin se hankalana, ostettiin ikeasta antilop-syöttötuoli ja siihen lisäksi puhallettava pehmuste. Tuolissa ei ole jalkatukea ja pehmuste on niin muhkea täyteen puhallettuna, että lapsi pysyi tuolissa ilman istuinvyötäkin.

Jos olisi ollut huonompi tuoli niin tietenkin mentäisiin lapsen turvallisuus edellä ja oltaisiin käytetty vyötä.

Vierailija
17/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi on pelastunut valjaiden avulla, juurikin putoamasta syöttötuolista tai rattaista. Myös siinä ettei ole päässyt ryntäämään auton eteen jalkakäytävältä.

Minä ainakin koen että valjaat ovat estäneet monen lapsen kuoleman ja aivovamman. Pieni sijoitus ja suuri hyöty.

Vierailija
18/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valjaat olisivat kätevät. Minulla on hoidossa kaksi syöttötuoli-ikäistä lasta ja kaksi isompaa. Etenkin toinen pienistä pyrkii kääntyilemään tuolissaan ja nousemaan siinä seisomaan. Joka kerran, kun nousen vaikka antamaan jollekin lapsista lisää ruokaa tai haen rätin kaatuneen maidon kuivausta varten, joudun nostamaan vähintään tämän toisen pienen pois syöttiksestä. En uskalla ottaa riskiä putoamisesta, vaikken käy kaukana. Mutta pienen ruokahetki katkeaa toistuvasti näiden tuolistanostojen takia.

Valjaisiin varmaan liittyy mielleyhtymä pakosta, kuten vaikka pakkosyötöstä?

Nyt hoidossa oleva pieni nukkuu aamupäikkäreitä vaunuissa, valjaissa. Tätä ei jostain syystä paheksuta.

Tuo "pakko" on joku tabu nykyään, vaikka sanoo sen terve järkikin, että mitä vähemmän ihmisellä on ikää/järkeä niin sitä enemmän pakkoa tarvitaan.

Vierailija
19/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet varmaan pentuna tipahtanut syöttötuolista🤔

Niinpä, ja vaikuttaa myös siltä että kommentoijan isä on heittänyt hänet lapsena 5 kertaa ilmaan ja ottanut 4 kertaa vastaan :DDD

Vierailija
20/48 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta niiden käytössä ei ole mitään väärää, jos niitä käytetään lapsen turvallisuuden takia, ei toki huvikseen kannata käyttää. Minun piti itsekin hankkia sellaiset, mutten ehtinyt kun siirryttiin oikeaan tuoliin.

Lapsi oli jo hyvän aikaa kiukutellut kun laitettiin syöttötuoliin ja venkosi kovasti pois siitä koko ruokailun ajan, hyppi ja pomppi, eikä pysynyt paikallaan. Ikää oli kuitenkin vasta kuukauden yli 1v, niin ajattelin ettei kai häntä nyt vielä uskalla oikealle tuolille istuttaa, kun oli sellainen energiapakkaus. 

No se viimeinen syöttötuoli kerta oli, kun oli taas kauhea pomppiminen ja heiluminen koko ajan. Katsoin ruokalautasta, kun otin lisää ruokaa lusikkaan ja siinä samassa lapsi nappasi minua kädestä, kiskaisi, enkä ehtinyt kuin hiukan napata tuolin jalasta ja hidastaa törmäystä, mutta niin vain kaatui lapsi syöttötuolineen lattialle. Onneksi ei käynyt mitään, paitsi tietysti säikähdettiin molemmat.

Siihen loppui meillä syöttötuolin käyttö samantien ja ihmettelen kyllä, että oikealla tuolilla istui ihan nätisti paikallaan. Vähän haparoiden tietysti sieltä tuli alas avustettuna alkuun, mutta ei oikeastaan ongelmia. Mitä nyt kerran iski taas energiapakkaus kohtaus ja lapsi hyppäsi tuolilta naamalleen lattialle, kun ei ehtinyt napata kädestä kiinni. Silloinkaan ei ihme kyllä mitään käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi