Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa "luvan jättäytyä ulkopuolelle" lasten asioista

Vierailija
20.11.2022 |

Mieheni on autismin kirjolla, lisänä ADD-piirteet. (Diagnoosi saatu vasta aikuisiällä, yhden lapsemme nepsyoireiden selvittelyn sivutuotteena.) Arki on hänelle monella tavalla haastavaa ja kuormittavaa, hän ei pysy perillä lasten asioista ja pelkkä yrittäminenkin kuormittaa häntä.

Minä vastaan käytännössä lasten asioista ja myös ihan perusarjesta. Mies osallistuu pyynnöstä, hoitaa ja tekee kyllä paljonkin, mutta ei itsenäisesti ota vastuuta asioista. Hän tuntee itsensä ulkopuoliseksi yrittäessään seurata arkeen, esim. kouluun liittyviä keskusteluja, ja tämä tuntuu hänestä ikävältä. Helpompaa on, jos hän omasta aloitteestaan jättäytyy ulkopuolelle. Tämä kuitenkin aiheuttaa yleensä sen, että minä huolestun, kun mies vaikuttaa etäiseltä, ja käymme sitten asiasta pitkiä keskusteluja.

Mies sanoi, että hänen kannaltaan ideaaliratkaisu olisi, että hän saisi ihan luvan kanssa jättäytyä näiden asioiden ulkopuolelle. Käytännössä siis minä olisin yksin kokonaan vastuussa. Ymmärrän tämän miehen kannalta, mutta omalta kannaltani tämä ei tunnu reilulta - kokisin olevani yksinhuoltaja, vaikka elän ydinperheessä.

Parisuhde toimii hyvin ja rakastamme toisiamme, joten erokaan ei tässä tilanteessa vaikuta oikealta ratkaisulta. Millaisia ajatuksia tilanne herättää teissä, kuinka sitä kannattaisi ratkaista?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaavassa tilanteessa, ymmärtäisin miestä. Joskus se menee noin. Tokikin jos se sua häiritsee kovasti, niin asua on eri. Tuohan ei tarkoita, ettei miestä kiinnosta, tai ei välitä.

Vierailija
2/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä diagnoosi? Lääkkeet?

Toi ei ole ok, olkoon mikä nepsy hyvänsä. Jos on hankkinut lapsia, niin niistä pidetään huolta. Vaikka sitten väkisin. En voisi olla vapaamatkustajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täytyy ottaa itseään niskasta kiinni.nyt hän haluaa vain helppoja ja mukavia asioita elämäänsä.

En oikein ymmärrä, miten tuo on sinulle ok ja miten voit kokea suhteen muuten hyväksi. No eihän meidän muiden tarvitsekaan sitä miestä katsella, hyvä jos sinä viitsit.

Vierailija
4/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on ADD. Hänellä ei ole vielä perhettä, mutta tilanteessasi sanoisin hänelle, että tuo ei ole reilua. ADD:t on yleensä hyvin älykkäitä, joten tuntuu, että hän tietoisesti yrittää kusettaa sinua. Älä ryhdy siihen. Kyllä hän suoriutuu lapsiperheen arjesta rutiineilla, jotka ovat hyväksi lapsillekin. Älä anna periksi.

Vierailija
5/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on toinen nainen jo. Olet tyhmä kun hyysäät miestä.

Vierailija
6/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi on, lääkitys ei. Sai diagnoosinkin vasta yli 40-vuotiaana ja on pärjännyt elämässään ihan normaalisti, on koulutus ja hyvä työ, jne. Lääkitystä ei ole kukaan edes ehdottanut, kun on tänne saakka suoriutunut kaikesta ilmankin. Nyt lapsien haasteisiin liittyvä kuormitus on vasta ollut hänelle liikaa.

Vierailija
7/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä mieheltä mitä sitten jos jäät auton alle ja hän jääkin yksinhuoltajaksi lapsille joiden asioista ei tiedä mitään.

Vierailija
8/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen autisminkirjon nainen joka tietää kaiken perheestäni ja muistaa jokaisen yksityiskohdan. Joten tekosyitä, sitä ei kiinnosta. Pakota kiinnostumaan kun kerran on ne lapset tehnyt. 

Vierailija
9/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi on, lääkitys ei. Sai diagnoosinkin vasta yli 40-vuotiaana ja on pärjännyt elämässään ihan normaalisti, on koulutus ja hyvä työ, jne. Lääkitystä ei ole kukaan edes ehdottanut, kun on tänne saakka suoriutunut kaikesta ilmankin. Nyt lapsien haasteisiin liittyvä kuormitus on vasta ollut hänelle liikaa.

Niin, tuo on vain pohjustamista. Ennustan että mies muuttaa pois vuoden sisällä, jäät yh:ksi ja miehellä on toinen.

Vierailija
10/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen muistaa silloin kun välittää, myös autistinen. Hän ei kuulosta edes mitenkään vaikealle tapaukselle. Minusta hän käyttää diagnoosia nyt syynä heittäytyä oikein luvalla avuttomaksi.

Vierailija
11/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen täytyy ottaa itseään niskasta kiinni.nyt hän haluaa vain helppoja ja mukavia asioita elämäänsä.

En oikein ymmärrä, miten tuo on sinulle ok ja miten voit kokea suhteen muuten hyväksi. No eihän meidän muiden tarvitsekaan sitä miestä katsella, hyvä jos sinä viitsit.

Hän kyllä yrittää, paljonkin. Ei halua vain helppoja ja mukavia asioita, vaan pikemminkin on ensimmäisenä vapaaehtoinen hoitamaan tylsiä tai ikäviä hommia. Hän kokee huonoa omatuntoa siitä, että ei pysy perillä tai voi kantaa vastuuta jutuista, joten mielellään on "työrukkasena". 

Suhde on muuten hyvä, koska vuorovaikutus välillämme toimii hyvin, jaamme saman arvomaailman, keskustelemme kaikesta ja ymmärrämme toisiamme, huumorintajumme osuvat yhteen, haluamme samoja asioita elämässä, fyysiset tarpeet kohtaavat, jne. 

Vierailija
12/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kouluun liittyviä keskusteluja tarkoitat? Kotona lasten ja vanhempien kanssa käytäviä, vai Wilmaa vai esim luokan vanhempien whatsapp - ryhmää? Olen perusnormaali äiti, mutta luokan whatsappi on välillä niin sakeaa, että todellakin jättäydyn pois. Lasten koulunkäyntiin liittyvistä asioista ei kyllä voi vanhempi perheessä itseään ulkoistaa!

Vierailija
13/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on ADD. Hänellä ei ole vielä perhettä, mutta tilanteessasi sanoisin hänelle, että tuo ei ole reilua. ADD:t on yleensä hyvin älykkäitä, joten tuntuu, että hän tietoisesti yrittää kusettaa sinua. Älä ryhdy siihen. Kyllä hän suoriutuu lapsiperheen arjesta rutiineilla, jotka ovat hyväksi lapsillekin. Älä anna periksi.

Ei takuulla yritä kusettaa. 

Vierailija
14/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ABC syndrooma ja ollaan sovittu muijan kanssa et se hoitaa kodin ja lapset.

Mä hoitelen tekniset laitteet, kunnostan torppaa ja vaihdan talvirenkaat ABC:n pihassa käydessäni hoitamassa syndroomaani kahvilla ja peliautomaateilla.

Vierailija
15/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei vain kiinnosta. Haluaisi käyttää sen ajan muuhun.

Vierailija
16/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä mieheltä mitä sitten jos jäät auton alle ja hän jääkin yksinhuoltajaksi lapsille joiden asioista ei tiedä mitään.

Luultavasti lapset sijoitettaisiin miehen toiveesta.

Vierailija
17/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kouluun liittyviä keskusteluja tarkoitat? Kotona lasten ja vanhempien kanssa käytäviä, vai Wilmaa vai esim luokan vanhempien whatsapp - ryhmää? Olen perusnormaali äiti, mutta luokan whatsappi on välillä niin sakeaa, että todellakin jättäydyn pois. Lasten koulunkäyntiin liittyvistä asioista ei kyllä voi vanhempi perheessä itseään ulkoistaa!

Tuollaiset on täysin ajanhukkaa ja turhaa toimintaa. On ne lapset ennenkin hoidettu ilman wa ryhmiä ja avautumisia. 

Vierailija
18/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset on täysin ajanhukkaa ja turhaa toimintaa. On ne lapset ennenkin hoidettu ilman wa ryhmiä ja avautumisia. 

Sitä juuri tarkoitin, kouluasioista on syytä olla selvillä, mutta mammojen miljoonan viestin ketjut myyjäisistä ja luokan tapahtumista ei kuulu pakollisiin asioihin.

t. edellinen

Vierailija
19/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluasioissa esim. yläkoululaisella on jonkin verran haasteita (myös ADD). Niinpä hän pitää meidät ajan tasalla tulevista kokeista, joihin pitää sitten harjoitella yhdessä. Mies osallistuu siten, että opiskelee lapsen kanssa niitä aineita, joissa hän on vahvempi, kun taas minä olen tukena joissakin toisissa aineissa.

Käytännössä tämä menee niin, että minä seuraan kalenteria, juttelen lapsen kanssa milloin mitäkin pitää opiskella, selvitän mahdollisesti opettajan kanssa miten lapsella menee ja onko haasteita, pyydän lasta huolehtimaan harjoitusmonisteet yms. kotiin, jne. Mies osallistuu niin, että pyydettynä iltana pyydetyllä hetkellä hän käy oppisisältöä läpi lapsen kanssa. Kaikki aiheesta käytävä tai sitä sivuava keskustelu lapsen kanssa menee siis mieheltä ohi, hän ei ole "läsnä" kun juttelemme näistä vaikka ruokapöydässä, joten ei myöskään ole kärryillä.

Hän kyllä mielellään olisi ja haluaisi pysyä kärryillä, mutta kun ei pysy.

Vierailija
20/61 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen ihminen, joka yrittää hyötyä diagnoosistaan mahdollisimman paljon.