Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuivat silmät, apua! Mikään silmävoide, tai tippa ei toimi

Vierailija
19.11.2022 |

Saan niistä kaikista ärsytysoireita, tai silmätulehdusta. Myös sellaisista, joissa ei ole säilöntäaineita.

Nyt kaksi eri pipetissä olevaa silmätippaa ollut testissä. Toinen ei auttanut yhtään ja toinen ThealozDuo, jota kehutaan paljon, puolestaan sai silmät tulehtumaan. Laitoin sen yöksi vaikuttamaan useampana iltana ja aamulla silmät aivan rähmässä, vaikka silmäni eivät normaalisti koskaan rähmi.

Ajattelin hölmösti, että ehkä silmät tottuu siihen jotenkin ja mitä vielä. Molempien silmien luomenreunat sitten lopulta turposi ja ilmeisesti tulehtui. Silmät vaan ei kestä näitä tämmöisiä.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan veriarvot katsottu, kilpirauhanen, tulehdusarvot, sokerit? Mulla yksi esidiabeteksen oire oli kuivat silmät.

On kilpirauhassairaus, joka voi aiheuttaa kuivia silmiä ja siksi varmaan lääkärikin sitä jatkuvasti hokee. En vaan tiedä, mitä tälle asialle tehdä. Lääkäri ei suostunut antamaan lähetettä silmälääkärille, komentaa vaan käyttämään kosteuttavia tippoja, mutta kun ei ne auta. Ap

Silmälääkärille voit mennä yksityisesti ilman lähetettä.

Joo, mutta se 10min tutkimusaika maksaa jotain 150e, olen vertaillut hintoja. En viitsi pelkkien kuivien silmien takia tuommoista summaa maksaa, kerta lääkärin mielestä edes syytä mennä koko silmälääkärille ei ole.

Toisekseen, tämän koko silmäsaagan ja kilpirauhas- sun muu asioiden selittämiseen menee varmaan jo jotain puoli tuntia. Eikä siitäkään ole mitään takuita, onko se silmälääkäri näihin perehtynyt, tai tietääkö yhtään mitään. Ihan oikeasti ei ole satoja euroja heittää kankkulan kaivoon. Näitä lääkäreitäkin on niin nähty, sekä julkisella että yksityisellä puolella. Ap

Alapeukuttakaa vaan, mutta eikö teille tulisi hölmö olo laittaa jotain 300e ihan vaan siihen, että joku toteaa, että on kuivat silmät? Minkä te itsekin tiesitte jo? Ap

Vierailija
42/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Retinolia sisältävät kasvovoiteet aiheuttavat joillekin silmäoireita, käytätkö sellaisia?

Olen tästäkin lukenut ja käytän retinolia satunnaisesti, se on ollut kylläkin tauolla pitkään. Mietin vaan sitä, kun se Oftan A Pant, joka auttoi itselläni silmiin parhaiten, ja moni muukin kuivien silmien hoitoon käytettävä silmävoide nimenomaan sisältää retinolia ja retinoli on niissä vaikuttava aine. Miten se voi olla, jos retinol on huonoksi silmille? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan veriarvot katsottu, kilpirauhanen, tulehdusarvot, sokerit? Mulla yksi esidiabeteksen oire oli kuivat silmät.

On kilpirauhassairaus, joka voi aiheuttaa kuivia silmiä ja siksi varmaan lääkärikin sitä jatkuvasti hokee. En vaan tiedä, mitä tälle asialle tehdä. Lääkäri ei suostunut antamaan lähetettä silmälääkärille, komentaa vaan käyttämään kosteuttavia tippoja, mutta kun ei ne auta. Ap

Silmälääkärille voit mennä yksityisesti ilman lähetettä.

Joo, mutta se 10min tutkimusaika maksaa jotain 150e, olen vertaillut hintoja. En viitsi pelkkien kuivien silmien takia tuommoista summaa maksaa, kerta lääkärin mielestä edes syytä mennä koko silmälääkärille ei ole.

Toisekseen, tämän koko silmäsaagan ja kilpirauhas- sun muu asioiden selittämiseen menee varmaan jo jotain puoli tuntia. Eikä siitäkään ole mitään takuita, onko se silmälääkäri näihin perehtynyt, tai tietääkö yhtään mitään. Ihan oikeasti ei ole satoja euroja heittää kankkulan kaivoon. Näitä lääkäreitäkin on niin nähty, sekä julkisella että yksityisellä puolella. Ap

Voit selittää silmälääkärille lyhyesti sairaushistoriasi, jonka voit vaikka etukäteen lyhentää kirjallisesti ranskalaisilla viivoilla mahdollisimman lyhyeksi. Silmälääkäri tutkii silmäsi ja antaa diagnoosin/diagnoosit tutkimustensa perusteella. Ei edes optikot kykene tutkimaan silmiä niin hyvin kuin silmälääkärit, mutta jos et syystä tai toisesta halua mennä silmälääkärille edes poissulkemaan silmäsairaudet, niin se on tietysti sinun oma asiasi.

Harkitsen asiaa, tietenkin. Tässä vaan on nyt muitakin taloudellisia rasitteita päällä tällä hetkellä. Esim. hammaslääkäristä on tulossa iso lasku lähiaikoina.

Mietin myös, että jos olisi todennäköistä, että kyseessä on silmälääkäriä vaativa silmäsairaus, niin eikö yleislääkäri olisi ohjannut silmälääkärille, tai sanonut asiasta jotain? Ap

Eipä ne yleislääkärit osaa useinkaan tehdä oikeaa diagnoosia. Silmäsairaudet ovat oma erityisalueensa.

Myös heikosti tulee oikeaa diagnoosia yleislääkäreiltä kun kyseessä on ihotaudit. Ihan siitä syystä, että niitä on paljon ja ovat vaikeasti tunnistettavissa ja erotettavissa toinen toisistaan.

Vierailija
44/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäongelmasi voivat johtua niin monesta eri syystä, allergia, yliherkkyysreaktio, kuivat silmät, huonot silmälasit, kymmenet silmäsairaudet tai olla myös pitkäaiaikaissairauden oire (jopa vielä diagnosoimattoman).

Paras neuvo todella on mennä silmälääkäriin. Älä enää pitkitä asiaa.

Vierailija
45/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö meikkivoidetta tai muuta voidetta jossa on suojakerrointa? Katsotko paljon kirkasta näyttöä? Nukutko tarpeeksi? Mulle tulee järkyttävät silmäoireet nykyään jos nukun huonosti. 

Käytän kyllä yleensä päivävoidetta, jossa on SPF, joko 15 tai kesäisin 50. Ja lisäksi aurinkolaseja. Tarkoitatko, että se on huonoksi silmille?

Juu joillekin se aiheuttaa silmiin oireita, ja toki kaikki muutkin kemikaalit mitä ihmiset naamoihin laittaa vaikka olisikin hajusteeton. Shampoosta pesuaineisiin... Toki muutakin allergiaa voi olla.

Vierailija
46/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit arvailee ja poissulkee sairauksia, tuntuu ettei lääkärit juuri jaksa auttaa, kunhan määräilevät epämääräisiä lääkkeitä ja fysioterapiaa.

Vierailija
47/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko kuivat silmät siis parantua ihan kokonaan? Tosiaan otin semmoisen kuukauden tehokuurin Oftan A Pant -voiteen kanssa, kun se on todella tehokosteuttavaa ja sen pitäisi edesauttaa silmän pinnan paranemista ja uusiutumista. Farmaseuttikin suositteli. Silmät ei olleet yhtään niin kuivat ja minusta se auttoi hyvin. Aloin vaan nyt epäröidä, kun joku kirjoittaa, että retinol ei sovi silmille. Oftan A Pant ja monet muut silmävoiteet, joita käytetään silmän vaurioihin ja kuivasilmäisyyteen nimenomaan ovat retinolipohjaisia. Mietin tässä nyt, josko olisin käynyt hakemassa sitä lisää apteekista. Ongelmathan alkoi, kun vaihdoin sen tuohon ThealozDuoon. Ap

Vierailija
48/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella paha kuivasilmäisyys diagnosoitu yliopistosairaalassa. Saan sen pidettyä kurissa ottamalla välillä viikon kuurin oliiviöljyä ruokalusikallisen päivässä. Tämä on halpa kokeilu - kokeile. Uskoisin, että saman asian ajaa moni muukin öljy (nuo Omegat, joista tässä on puhuttu), mutta tuo on halpa ja terveellinen.

Kokeile.

Vierailija
49/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella paha kuivasilmäisyys diagnosoitu yliopistosairaalassa. Saan sen pidettyä kurissa ottamalla välillä viikon kuurin oliiviöljyä ruokalusikallisen päivässä. Tämä on halpa kokeilu - kokeile. Uskoisin, että saman asian ajaa moni muukin öljy (nuo Omegat, joista tässä on puhuttu), mutta tuo on halpa ja terveellinen.

Kokeile.

Kiitos hyvästä vinkistä. Se joka kirjoitti Basedowin taudistaan

Vierailija
52/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tipat olleet ihan parhaat. Kalliit toki, mutta joka sentin arvoiset!

https://www.yliopistonapteekki.fi/hylo-dual-intense-silmatipat-10-ml-87…

Vierailija
53/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain lääkkeitä, joiden sivuvaikutus voisi olla kuivat silmät? Mullakin oli ennen, sitten lopetin e-pillerit ja parin kuukauden päästä hokasin, että mullahan ei ole enää ollut tarvetta laittaa silmätippoja.

Vierailija
54/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäriin. Vai palsta tohtoreihinko ajattelit luottaa?

Vierailija
55/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ovat sopineet parhaiten Puro-merkin silmätipat ja etenkin se luomen päälle laitettava suihke.

Tosi yksilöllistä on, mikä kostutustippa sopii ja mikä ärsyttää.

Silmälääkäriin kyllä kannattaa mennä, jos eivät oireet helpotu

Vierailija
56/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäriin. Vai palsta tohtoreihinko ajattelit luottaa?

No eihän nuo sulje toisiaan pois. Voi kysellä muiden kokemuksia ja hyviä vinkkejä ja mennä lääkäriin.

Vierailija
57/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oftan A-pant oli aiemmin reseptilääke. Itse olen käyttänyt sitä vuosia. Farmaseutin mukaan avattua tuubia voi käyttää yli kuukaudenkin, jos säilyttää lääkettä jääkaapissa. Itse olen käyttänyt jokaisen tuubin loppuun eikä silmiin ole tullut mitään häikkää. Silmälääkäreiltä saa reseptilääkkeitä, ei ne kaikki ole vapaasti ostettavia. Sinne silmälääkäriin kannattaa mennä. Julkisella puolella on silmälääkäreistä pulaa, ei sinne saa lähetettä helposti.

Vierailija
58/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi silikonitulpat alaluomen kyynelkanaviin, niin kosteus pysyy paremmin silmissä. Käy silmälääkärissä. Ne voi laittaa noi tulpat jos katsovat että hyödyt niistä.

Vierailija
59/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on itsehoitona ihan paras. Tee tätä, jos ei rahat riitä muuhun plus hyvät tipat.

Eli vehnätyyny tms. Lämpökääre (ei liian kuuma, mukava) ~10 min silmien päälle päivittäin. Sen jälkeen hellästi hierot ylä- ja alaluomia ja lopuksi tipat. Tätä teet päivittäin pari viikkoa ja katsot auttaako. Minulla auttoi.

Vierailija kirjoitti:

Ootko hautonut silmiä lämpimällä kääreellä? Auttoi mulla akuuteimpaan silmäoireiluun.

Vierailija
60/115 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa silmätippa mikä on omia oireita vähentänyt on tuo Oftagel. Ei auta heti, sitä pitää tosiaan laittaa muutama kerta päivässä ainakin pari viikkoa. Tämä on myös auttanut paljon:

https://www.herttoniemenapteekki.fi/fi/blepha-eyebag-1-pakkaus.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi