Kuivat silmät, apua! Mikään silmävoide, tai tippa ei toimi
Saan niistä kaikista ärsytysoireita, tai silmätulehdusta. Myös sellaisista, joissa ei ole säilöntäaineita.
Nyt kaksi eri pipetissä olevaa silmätippaa ollut testissä. Toinen ei auttanut yhtään ja toinen ThealozDuo, jota kehutaan paljon, puolestaan sai silmät tulehtumaan. Laitoin sen yöksi vaikuttamaan useampana iltana ja aamulla silmät aivan rähmässä, vaikka silmäni eivät normaalisti koskaan rähmi.
Ajattelin hölmösti, että ehkä silmät tottuu siihen jotenkin ja mitä vielä. Molempien silmien luomenreunat sitten lopulta turposi ja ilmeisesti tulehtui. Silmät vaan ei kestä näitä tämmöisiä.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos silmät ovat päässyt kunnolla kuivumaan, niin ei nämä tipat kerta-annoksesta vielä auta vain vaatii useamman viikonkin kuurin ja monta kertaa päivässä. Tietty jos joku merkki ärsyttää, sitä ei kannata väkisin käyttää. Ratiopharmilla on nenä/silmätipat, jotka on vain keittosuolaliousta eli näistä ei ainakaan pitäisi allergista reaktiota tulla. Samoin kannattaa hommata se ilmankostutin, josta aiemmin vinkattiin. Ilmanpuhdistimestakaan ei olisi makkarissa haittaa. Milloin tyynyt/peitto on pesty/uusittu? Näissäkin voi alkaa olemaan elämää ajan mittaan.
Nuo ratiopharmit on jo käytössä, on olleet jo pidemmän aikaa.
Ilmanpuhdistin löytyy ja siitä on ollut ihan selkeä apu, auttaa oikeasti todella paljon.
Tyynyt ja peitto, kuten myös petari sekä runkopatja on kaikki uusittu edellisten 6kk-3v sisään, petivaatteet pesin ja käytin kuivausrummussa kesän siitepölykauden jäljiltä.
Olen tosi tarkka silmien alueen hygieniassa, meikkien sun muiden suhteen ja käytän vain hajusteettomia tuotteita.
Silmät selkeästi kaipaa jotain kosteutusta vielä lisää, mutta mietin vaan mitä nyt seuraavaksi kokeilen. Se Oftan A pant kuuri tuntui auttaneen, mutta en tiedä voiko sitä käyttää jatkuvasti? Ap
Tarkoitin siis, että kesän jäljiltä heitin kaikki tyynyt, peiton sun muut pesuun ja rumpuun. Liinavaatteet/petivaatteet pesen viikoittain. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan veriarvot katsottu, kilpirauhanen, tulehdusarvot, sokerit? Mulla yksi esidiabeteksen oire oli kuivat silmät.
On kilpirauhassairaus, joka voi aiheuttaa kuivia silmiä ja siksi varmaan lääkärikin sitä jatkuvasti hokee. En vaan tiedä, mitä tälle asialle tehdä. Lääkäri ei suostunut antamaan lähetettä silmälääkärille, komentaa vaan käyttämään kosteuttavia tippoja, mutta kun ei ne auta. Ap
Silmälääkärille voit mennä yksityisesti ilman lähetettä.
Käytätkö meikkivoidetta tai muuta voidetta jossa on suojakerrointa? Katsotko paljon kirkasta näyttöä? Nukutko tarpeeksi? Mulle tulee järkyttävät silmäoireet nykyään jos nukun huonosti.
https://www.yliopistonapteekki.fi/thealoz-duo-gel-30-kpl-65342
Silmälääkäri suositteli. Toimii ainakin minulle. Parempi kuin muut tipat mitä oon kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan veriarvot katsottu, kilpirauhanen, tulehdusarvot, sokerit? Mulla yksi esidiabeteksen oire oli kuivat silmät.
On kilpirauhassairaus, joka voi aiheuttaa kuivia silmiä ja siksi varmaan lääkärikin sitä jatkuvasti hokee. En vaan tiedä, mitä tälle asialle tehdä. Lääkäri ei suostunut antamaan lähetettä silmälääkärille, komentaa vaan käyttämään kosteuttavia tippoja, mutta kun ei ne auta. Ap
Joo, mutta se 10min tutkimusaika maksaa jotain 150e, olen vertaillut hintoja. En viitsi pelkkien kuivien silmien takia tuommoista summaa maksaa, kerta lääkärin mielestä edes syytä mennä koko silmälääkärille ei ole.
Toisekseen, tämän koko silmäsaagan ja kilpirauhas- sun muu asioiden selittämiseen menee varmaan jo jotain puoli tuntia. Eikä siitäkään ole mitään takuita, onko se silmälääkäri näihin perehtynyt, tai tietääkö yhtään mitään. Ihan oikeasti ei ole satoja euroja heittää kankkulan kaivoon. Näitä lääkäreitäkin on niin nähty, sekä julkisella että yksityisellä puolella. Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.yliopistonapteekki.fi/thealoz-duo-gel-30-kpl-65342
Silmälääkäri suositteli. Toimii ainakin minulle. Parempi kuin muut tipat mitä oon kokeillut.
Juuri nuo on ne, mitkä sai omat silmät rähmimään, eli itselleni ei sopineet sitten yhtään. Ap
Minulla toimi ainoastaan silmätipat nimeltä Oftagel, kaikki muut mitä aikoinaan kokeilin kuiviin silmiin olivat jotenkin liian litkua ja kuivattivat silmiä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö meikkivoidetta tai muuta voidetta jossa on suojakerrointa? Katsotko paljon kirkasta näyttöä? Nukutko tarpeeksi? Mulle tulee järkyttävät silmäoireet nykyään jos nukun huonosti.
Käytän kyllä yleensä päivävoidetta, jossa on SPF, joko 15 tai kesäisin 50. Ja lisäksi aurinkolaseja. Tarkoitatko, että se on huonoksi silmille?
Kuivasilmäisyyden itsehoito
Kosteuttavien silmätippojen runsas käyttö on hoidon kulmakivi. Tippoja tulee usein käyttää vähintään 4–6 kertaa vuorokaudessa kuukauden ajan, sen jälkeen tarpeen mukaan. Haihtumista estäviä suojalaseja voi käyttää.
Omega-3-valmisteet ovat hyödyllisiä kuivasilmäisyyden hoidossa. Luomen reunan haudutteluhoito silmälääkärin ohjeiden mukaan on usein hyödyllistä.
Kuivasilmäisyyden hoito
Vaikean kuivasilmäisyyden hoidossa tavoitteena on rauhoittaa tulehduksellinen tilanne. Silmälääkärin seurannassa voidaan käyttää alkuvaiheessa kortikosteroidi-silmätippoja. Tarvittaessa käytetään näiden lisäksi pitkäaikaista siklosporiinitippahoitoa.
Jos Meibomin rauhaset (ks. kuva ) todetaan tukkeutuneiksi, aloitetaan usein myös luomen reunan haudutteluhoito.
Myös silloin kun minulla oli kuivat silmät söin lääkärin kehoituksesta omega-kapseleita. Oftagel-tippoja käytin silmiin noin 6 kertaa päivässä ja öisin laitoin silmiin silmävoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta se 10min tutkimusaika maksaa jotain 150e, olen vertaillut hintoja. En viitsi pelkkien kuivien silmien takia tuommoista summaa maksaa, kerta lääkärin mielestä edes syytä mennä koko silmälääkärille ei ole.
Toisekseen, tämän koko silmäsaagan ja kilpirauhas- sun muu asioiden selittämiseen menee varmaan jo jotain puoli tuntia. Eikä siitäkään ole mitään takuita, onko se silmälääkäri näihin perehtynyt, tai tietääkö yhtään mitään. Ihan oikeasti ei ole satoja euroja heittää kankkulan kaivoon. Näitä lääkäreitäkin on niin nähty, sekä julkisella että yksityisellä puolella. Ap
Voit selittää silmälääkärille lyhyesti sairaushistoriasi, jonka voit vaikka etukäteen lyhentää kirjallisesti ranskalaisilla viivoilla mahdollisimman lyhyeksi. Silmälääkäri tutkii silmäsi ja antaa diagnoosin/diagnoosit tutkimustensa perusteella. Ei edes optikot kykene tutkimaan silmiä niin hyvin kuin silmälääkärit, mutta jos et syystä tai toisesta halua mennä silmälääkärille edes poissulkemaan silmäsairaudet, niin se on tietysti sinun oma asiasi.
Ootko hautonut silmiä lämpimällä kääreellä? Auttoi mulla akuuteimpaan silmäoireiluun.
Onko sinulle lemmikkejä? Joskus omat silmäni ärsyyntyivät käyttämäni kissanhiekan pölystä, merkin vaihtaminen auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit selittää silmälääkärille lyhyesti sairaushistoriasi, jonka voit vaikka etukäteen lyhentää kirjallisesti ranskalaisilla viivoilla mahdollisimman lyhyeksi. Silmälääkäri tutkii silmäsi ja antaa diagnoosin/diagnoosit tutkimustensa perusteella. Ei edes optikot kykene tutkimaan silmiä niin hyvin kuin silmälääkärit, mutta jos et syystä tai toisesta halua mennä silmälääkärille edes poissulkemaan silmäsairaudet, niin se on tietysti sinun oma asiasi.
Harkitsen asiaa, tietenkin. Tässä vaan on nyt muitakin taloudellisia rasitteita päällä tällä hetkellä. Esim. hammaslääkäristä on tulossa iso lasku lähiaikoina.
Mietin myös, että jos olisi todennäköistä, että kyseessä on silmälääkäriä vaativa silmäsairaus, niin eikö yleislääkäri olisi ohjannut silmälääkärille, tai sanonut asiasta jotain? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko hautonut silmiä lämpimällä kääreellä? Auttoi mulla akuuteimpaan silmäoireiluun.
Tätä ja silmäluomien "hieromista" pumpulipuikoilla sen jälkeen kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuivat silmät, yöksi laitan BevitaEye A-silmävoidetta ja välillä päivälläkin. Lisäksi laitan monta kertaa päivässä oftan geeliä ja välillä Thealoz Duota, mutta oftanin geeliä mulla on reseptillä joten sitä tulee ostettua useammin. Oftan A-pantia olen myös käyttänyt, mutta pidän bevitasta enemmän. Niitä molempia voi käyttää pitkäaikaisesti. Mutta myös mun neuvo on että mene silmälääkärille, en tiedä mistä tuon hinnan nappasit, mutta Tampereen silmäsairaalassa hinnat alkaa 100 e/30 min (plus toimistomaksu) ja minä ainakin olen siellä saanut asiantuntevaa hoitoa.
Oman kokemuksen ja oman lääkärini ohjeiden perusteella määrään sinulle Oftagel-tippoja silmiin useita kertoja päivissä, öiksi laita joka yö sitä mainitsemaasi a pant voidetta ja lisäksi osta omega-kapseleita valintasi mukaan, itse käytin vegeversioita.
Jatka näin niin kauan kunnes silmät voivat paremmin, sitten voit luopua yörasvasta ja vähentää päivätippojen määrää.
Itsellä kuivat silmät parantuivat 6 kuukaudessa.
Retinolia sisältävät kasvovoiteet aiheuttavat joillekin silmäoireita, käytätkö sellaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen asiaa, tietenkin. Tässä vaan on nyt muitakin taloudellisia rasitteita päällä tällä hetkellä. Esim. hammaslääkäristä on tulossa iso lasku lähiaikoina.
Mietin myös, että jos olisi todennäköistä, että kyseessä on silmälääkäriä vaativa silmäsairaus, niin eikö yleislääkäri olisi ohjannut silmälääkärille, tai sanonut asiasta jotain? Ap
Olen se, joka aiemmin tässä ketjussa kirjoitti blefariitista, jonka lääkärit väittivät olevan kuivasilmäisyyttä: silmäni menivät kaikenmaailman silmätipoista lopulta niin kammottavaan ja kivuliaaseen kuntoon, että sain minun oli pakko mennä silmälääkäriin, joka tosiaan sitten diagnosoi blefariitin, jota sitten hoidettiin pitkään ja hartaasti, koska blefariitti oli edennyt väärillä hoidoilla tosi pitkälle. En tiedä, millä rahalla menet silmälääkäriin, mutta etkö voi sanoa yleislääkärillesi, että ei hän ole silmälääkäri, vaan yleislääkäri? Sinulla voi olla kilpirauhassairaus JA jokin silmäsairaus, jota yleislääkäri ei kykene tunnistamaan ja diagnosoimaan.
Minulla taas Basedowin tauti on aiheuttanut kuivasilmäisyyttä ja muita silmäoireita. Tuollaisten sairauksien, joihin liittyy silmäoireita, mahdollisuus olisi tosiaan hyvä sulkea tutkimuksilla pois.