Talossani on 13 astetta lämmintä, ei ole varaa pitää lämmitystä
Joudun pitämään ulkovaatteita sisällä. Mutta onneksi olen suomalainen niin kuulun maailman onnellisimpiin. (Huomaa sarkasmi)
Kommentit (97)
Mullakin aina ollut. Lämpöpeiton löysin vuosi sitten <3
Vierailija kirjoitti:
Yleensä taloissa on jonkinmoinen tulisija.
Onko kiva olla tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Pystytä teltta olkkariin. Näin neuvoo viranomaiset. Ei ole vitsi heidän taholtaan vaikka siltä kuulostaa.
Oli suuri virhe yhteiskunnalta ajaa puulämmitys taloissa kokonaan alas ja jättätyä sähkön varaan.
Juuri näin. Jokaisessa talossa tulisi olla yksi kunnossa oleva tulisija. Myös pihasauna kunnon puukiukaalla ja vesipadalla, sekä ulkohuussi olisi suotavaa. Kaivosta saa vettä joko ämpärillä tai aggregaatin avulla. Tai tarvittaessa voi sulattaa lunta/käyttää sadevettä, jokivettä, järvivettä...
Maailma on mennyt ihan liian tekniseksi. Kun sähkö loppuu, ovat ihmiset sekaisin. Sen pahempaa ei muka ole - paitsi netin pätkiminen.
Ompa köyhää menoa, täällä 200m2 talo ja 24 astetta joka huoneessa. Autotallissa 50m2 on 21 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Asun Sato talossa ja meillä sama. Kaukolämpö ja patterit on mutta koskaan ei ole olleet päällä. Lisäksi kesäsin on tukalan kuuma. Halvalla tehty.
Suomalainen rakentaminen (siis nämä säännökset ym) sekä "suomalainen" työ on kyllä sellainen combo ettei mitään järkeä.
Ja tuhon sitten viimeisteleen nämä ahneet vuokran antajat joille ei käy ilpit eikä mikään mikä maksaa yhtään mitään.
Kesällä on kuuma, talvella palelee ja rakenteet on homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Ompa köyhää menoa, täällä 200m2 talo ja 24 astetta joka huoneessa. Autotallissa 50m2 on 21 astetta.
Toki tatjana, toki.
Kannattaa kokeilla tuota telttaa miten kuvailit. Pieni tila lämpenee paremmin omasta lämmöstä ja hengityksestä. Suosittelen myös hankkimaan mitä tahansa täysvillaista päälle ja tietty villasukat. Minulla täysvillainen peitto ja vaikka makkarain lämpö alhainen siellä villan alla aina lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytä teltta olkkariin. Näin neuvoo viranomaiset. Ei ole vitsi heidän taholtaan vaikka siltä kuulostaa.
Oli suuri virhe yhteiskunnalta ajaa puulämmitys taloissa kokonaan alas ja jättätyä sähkön varaan.
Itse olen miettinyt tuota telttaa sängyn päälle. Jos mitat natsaisi niin siihenhän voisi nakata petarin telttaan alimmaiseksi eli se teltan pohja jäisi patjan ja petarin väliin. Siihen sitten voisi pedata ihan normisti lakanat ym eli olisi sellainen "pesä" missä nukkua.
Lattialla teltta veisi ihan turhaan tilaa.
Ja lattianrajassahan se vasta viileää onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikos että pääset vankilan lämpöön ja ilmaiselle ruoalle.
Rqiskata voisin.
Ap
Ei tässä maassa sillä vankilaan pääse. Väärennä Kelalle numero pilkun oikealta puolelta. Sekin on vakavampi rikos oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö talon rakenteet kärsi?
Ei kärsi, lähes kaikki kesämökit joissa on sähkölämmitys jätetään talveksi kylmiksi eikä niidenkään rakenteet ole kärsiny joten miksi asuintalon rakenteet kärsisi?
Oleskelu mukavuuden kannalta asunnossa on hyvä olla lämmintä 16-26 astetta ja pakkasen puolelle asuntoa ei saa päästää koska esim putket voi sitten jäätyä.
Saisitko lähiseurakunnastasi jotain apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ainakaan. Ja mitä se avotakka auttaisi, vaikka piippu olisikin kunnossa, mitä se ei ole. Ja sitten tarvittaisiin vielä puita, ei ne taivaasta ilmaiseksi sada.
Sellainen ihminen googlettaa sanan takkasydän. Sen jälkeen etsii muutaman lähimaajussin numeron, kysyy, että saako siivota rankaa metsästä, että selviää talvesta.
Jaa, no olen minimieläkkeeellä, korjauksia vaativia kohtia on muitakin. Se takkasydän ei ole halpa, eikä piipun nuohoaminen naakanpesistä +murentuneen piipun korjaus.
Ja tosiaankaan en rankametsään selkävaivaisena vanhana raihnaisena akkana kykene :D epäilen muutenkin tuota auttamishalua, ei sitä meikäläiselle löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla tuota telttaa miten kuvailit. Pieni tila lämpenee paremmin omasta lämmöstä ja hengityksestä. Suosittelen myös hankkimaan mitä tahansa täysvillaista päälle ja tietty villasukat. Minulla täysvillainen peitto ja vaikka makkarain lämpö alhainen siellä villan alla aina lämmin.
Villainen kaulaliina/huivi on itseasiassa ihan mukava kotiasustekin. Lämmittää mutta ei hiosta. Samoin se jeesaa että ranteet pysyy lämpiminä eli ranteenlämmittimet on talvella ihan must. Ja jos lattiasta tuntuu hohkavan kylmää ja/tai on vetoa niin sitten ihan kunnon kotikengät jalkaan ja lattialle vaikka kaksi/kolmekin mattoa päällekkäin.
Itselle on epämiellyttävämpää olla monen vaatekerroksen alla topattuna niin olen kokeillut erilaisia konsteja joilla pysyisi lämpimänä ilman sitä michelin-ukkona olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiva olla tyhmä?
Itse olet idiootti.
jos olet nainen voin panna peppuun lämmimkeeksi
Suunnilleen sama täällä. Vanha sähkölämmitteinen talo missä ei ole kuin käryttävä avotakka. Makuuhuoneessa hiukan enemmän lämpöä. Viime lasku jo nelinkertainen plus siirto maksu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Saisitko lähiseurakunnastasi jotain apua?
Siis taas itse tekemättä mitään? On kylmä, en tee mitään. Tuokaa teltta. Tuokaa makuupussi. Tuokaa lämmitin.
Mitä jos ihmiset oikeasti tekisivät itse jotakin? Jos tulijaa ei ole, niin mietintään, miten selvitä.
Oikeasti vaikka teltta sinne sängylle ja joko vedenkeittimellä/hanasta/kaasukeittimellä tai nuotiolla kuumaa vettä pulloon ja kainaloon. Lämpimiä peittoja, villavaatteita jne. ja jos ei ole, katso mitä saa ilmaiseksi/osta käytettynä.
Ja kaksin on teltassa lämpimämpää. Eli jos on joku muukin, jolla ei tulisijaa ja sama homma, niin eikun kimppaan.
Ja vinkkinä, liikunta lämmittää. Myös huonetta, ihan siinä samalla, kun itse hyppii, pomppii ja hikoilee. Kunto nousee, murheet vähenee, joten liikkeelle!
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu kerros- tai rivitalossa, joissa ei ole tulisijaa.
Ap kirjoittaa talossani niin ymmärsin että asuu omakotitalossa.
Kerros-ja rivitaloissa lämmitys yleensä kuuluu vuokraan.
Missä todellisuudessa kaikki kerros- ja rivitaloissa asuvat ovat vuokralla? Tai että kaikissa vuokra-asunnoissa on mukavan lämmintä (eli +21 astetta) eikä lämmitys ole ollut just se mistä säästettiin jo kauan ennen tätä hintojen raketoimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ainakaan. Ja mitä se avotakka auttaisi, vaikka piippu olisikin kunnossa, mitä se ei ole. Ja sitten tarvittaisiin vielä puita, ei ne taivaasta ilmaiseksi sada.
Sellainen ihminen googlettaa sanan takkasydän. Sen jälkeen etsii muutaman lähimaajussin numeron, kysyy, että saako siivota rankaa metsästä, että selviää talvesta.
Eipä ne rangat ole polttokuivia vielä täksi talveksi...
Itse olen miettinyt tuota telttaa sängyn päälle. Jos mitat natsaisi niin siihenhän voisi nakata petarin telttaan alimmaiseksi eli se teltan pohja jäisi patjan ja petarin väliin. Siihen sitten voisi pedata ihan normisti lakanat ym eli olisi sellainen "pesä" missä nukkua.
Lattialla teltta veisi ihan turhaan tilaa.