Talossani on 13 astetta lämmintä, ei ole varaa pitää lämmitystä
Joudun pitämään ulkovaatteita sisällä. Mutta onneksi olen suomalainen niin kuulun maailman onnellisimpiin. (Huomaa sarkasmi)
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisitko lähiseurakunnastasi jotain apua?
Siis taas itse tekemättä mitään? On kylmä, en tee mitään. Tuokaa teltta. Tuokaa makuupussi. Tuokaa lämmitin.
Mitä jos ihmiset oikeasti tekisivät itse jotakin? Jos tulijaa ei ole, niin mietintään, miten selvitä.
Oikeasti vaikka teltta sinne sängylle ja joko vedenkeittimellä/hanasta/kaasukeittimellä tai nuotiolla kuumaa vettä pulloon ja kainaloon. Lämpimiä peittoja, villavaatteita jne. ja jos ei ole, katso mitä saa ilmaiseksi/osta käytettynä.
Ja kaksin on teltassa lämpimämpää. Eli jos on joku muukin, jolla ei tulisijaa ja sama homma, niin eikun kimppaan.
Ja vinkkinä, liikunta lämmittää. Myös huonetta, ihan siinä samalla, kun itse hyppii, pomppii ja hikoilee. Kunto nousee, murheet vähenee, joten liikkeelle!
Helppo neuvoa muita kun itsellä kaikki hyvin. Ja oletko tosissasi noiden neuvojen kanssa? Ei kukaan täysjärkinen noin tee.
Yhteiskunnan henkinen taso mitataan siinä miten heikoimmassa asemassa olevia kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä taloissa on jonkinmoinen tulisija.
Minulla ei ainakaan. Ja mitä se avotakka auttaisi, vaikka piippu olisikin kunnossa, mitä se ei ole. Ja sitten tarvittaisiin vielä puita, ei ne taivaasta ilmaiseksi sada.
Sellainen ihminen googlettaa sanan takkasydän. Sen jälkeen etsii muutaman lähimaajussin numeron, kysyy, että saako siivota rankaa metsästä, että selviää talvesta.
Jaa, no olen minimieläkkeeellä, korjauksia vaativia kohtia on muitakin. Se takkasydän ei ole halpa, eikä piipun nuohoaminen naakanpesistä +murentuneen piipun korjaus.
Ja tosiaankaan en rankametsään selkävaivaisena vanhana raihnaisena akkana kykene :D epäilen muutenkin tuota auttamishalua, ei sitä meikäläiselle löydy.
Ei pidä paikkaansa. Meillä on maatila ja olemme auttaneet monia meitä vähempivaraisia. Se, miten siihen apuun suhtaudutaan, on toinen asia.
Kun annat perheelle talven potut ja kuulet jälkeenpäin, miten ovat haukkuneet tukiaisia käyttäviksi k*sipäiksi, ei oikein motivoi samaa sakkia auttamaan toistamiseen. Sen sijaan ne, jotka ovat keväällä kysyneet, voivatko jeesiä jossain, tulevat itse nostamaan pottunsa ja kiittävät, ovat ihan eri sakkia.
Ei se peruna itsekseen ilmaiseksi meidänkään kellariin päädy. Eikä polttopuut kuuriin. Työmäärän lisäksi vaatii polttoainetta ja hiukan muutakin.
Hyvää voi myös vaihtaa. Jos annan jollekin polttopuita, hän voi vahtia päivystykseen lähtevän yh:n lapsia naapurissa. Yh:n lapset voivat auttaa seuraavaa ihmistä vaikka haravoinnissa ja tämä ihminen jutustella yksinäisen kanssa.
Tällä tarkoitan, että raha ei aina ratkaise, vaan asenne ja hyvyys.
Missä päin asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis taas itse tekemättä mitään? On kylmä, en tee mitään. Tuokaa teltta. Tuokaa makuupussi. Tuokaa lämmitin.
Mitä jos ihmiset oikeasti tekisivät itse jotakin? Jos tulijaa ei ole, niin mietintään, miten selvitä.
Oikeasti vaikka teltta sinne sängylle ja joko vedenkeittimellä/hanasta/kaasukeittimellä tai nuotiolla kuumaa vettä pulloon ja kainaloon. Lämpimiä peittoja, villavaatteita jne. ja jos ei ole, katso mitä saa ilmaiseksi/osta käytettynä.
Ja kaksin on teltassa lämpimämpää. Eli jos on joku muukin, jolla ei tulisijaa ja sama homma, niin eikun kimppaan.
Ja vinkkinä, liikunta lämmittää. Myös huonetta, ihan siinä samalla, kun itse hyppii, pomppii ja hikoilee. Kunto nousee, murheet vähenee, joten liikkeelle!
Helppo neuvoa muita kun itsellä kaikki hyvin. Ja oletko tosissasi noiden neuvojen kanssa? Ei kukaan täysjärkinen noin tee.
Yhteiskunnan henkinen taso mitataan siinä miten heikoimmassa asemassa olevia kohdellaan.
Paitsi että tekee. Menetimme kaiken n.15 vuotta sitten. Asuimme teltassa ulkorakennuksessa talven. Vaati hiukan tahtoa, mutta sisulla ja huumorilla selvittiin. Toisaalta olihan se ihan kiva seikkailukin. Ei enää pikkujutut heilauta...
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja jakoi tiedotteen missä sanottiin rappukäytävien ja muiden julkisten tilojen lämpöä laskettavan, no tämä vaikuttaa sitten myös asuinhuoneistoihin. Vai miten erotellaan kun sama kaukolämpö kiertää kaikkia pattereita.
No tuota... Termostaatilla? Vai onko se ihan vieras asia?
Ei ole termostaattia rapun pattereissa.
Ai kun mä luulin et omakotitalo on se paras mitä ihmisellä voi olla, eikä kerrostalojen itsemurhaloukoissa asu kuin köyhät rahvaat. Mene ulos tekemään jotain ihania pihatöitä, liikkuminen pitää lämpimänä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Sato talossa ja meillä sama. Kaukolämpö ja patterit on mutta koskaan ei ole olleet päällä. Lisäksi kesäsin on tukalan kuuma. Halvalla tehty.
Suomalainen rakentaminen (siis nämä säännökset ym) sekä "suomalainen" työ on kyllä sellainen combo ettei mitään järkeä.
Ja tuhon sitten viimeisteleen nämä ahneet vuokran antajat joille ei käy ilpit eikä mikään mikä maksaa yhtään mitään.
Kesällä on kuuma, talvella palelee ja rakenteet on homeessa.
Eihän suomalaiset rakenna sato taloja. Venäläiset omistaa osan Sato Oystä. Sieltä saadaan halpaa työvoimaa samoin kuin virosta. Mutta he tekee sen mitä rakennusmääräykset sanoo ja siellä se vika tarkalleen on.
Vierailija kirjoitti:
saa lämpimän halauksen.
Miksi et voi laittaa pattereita päälle?
Helsinkiläinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu kerros- tai rivitalossa, joissa ei ole tulisijaa.
Infofinland-sivustolta: "noin puolet suomalaisista asuu omakotitalossa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ainakaan. Ja mitä se avotakka auttaisi, vaikka piippu olisikin kunnossa, mitä se ei ole. Ja sitten tarvittaisiin vielä puita, ei ne taivaasta ilmaiseksi sada.
Sellainen ihminen googlettaa sanan takkasydän. Sen jälkeen etsii muutaman lähimaajussin numeron, kysyy, että saako siivota rankaa metsästä, että selviää talvesta.
Eipä ne rangat ole polttokuivia vielä täksi talveksi...
Niin? Varmaan maajussi ei tiedä. Eli teet rankapinot, hoidat klapiksi ja saat tilalle kuivaa. Kun yhden kerran ymmärtää asian, voi toisella kertaa sujua jo ilman ihmettelemistä.
Kaikkea ei voi saada valmiina.
Tällä kerrostalo asunnossa patterit on ihan kylmiä. Taitaa taloyhtiö pitää lämmön pois päältä koko talven.
Mies46 kirjoitti:
Tällä kerrostalo asunnossa patterit on ihan kylmiä. Taitaa taloyhtiö pitää lämmön pois päältä koko talven.
Teidän taloyhtiö kantaa kortensa kekoon maapallon pelastamisessa, ole ylpeä ja tunne suurta mielihyvää asiasta. Asunto ei tunnu läheskään niin kylmältä kun ajattelet mitä hyvää sitä seuraa että vähän palelet. Niin muistat sitten seuraavissa vaaleissa äänestää sitä tiettyä väriä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi laittaa pattereita päälle?
Veikkaan, että sähkön hinnan takia...
Kuitenkin. Ikkunoiden eteen paksut verhot. Turhat huoneet pois käytöstä. Se päähuone, jossa aikoo oleskella, valitaan sen mukaan, onko tulisija. Jos ei ole, valitaan keittiö. Keittiöön kaikki tarpeellinen, muut tilat erotetaan esim. vilteillä, jos ovea ei ole. Keittiöön tulee lämpöä mm. ruokaa laittaessa, eikä se karkaa muualle asuntoon.
Hellalla/tiskipöydällä on turvallista polttaa kynttilöitä, joista tulee lisälämpöä.
Vähän erilainen talvi, mutta niitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne rangat ole polttokuivia vielä täksi talveksi...
Eiköhän ne takassa pala, vaikka olisi märempiäkin.
Ei tietenkään paras syttymään, eikä lämpöarvo kohillaan, mutta paljon parempi, kuin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Mies46 kirjoitti:
Teidän taloyhtiö kantaa kortensa kekoon maapallon pelastamisessa, ole ylpeä ja tunne suurta mielihyvää asiasta. Asunto ei tunnu läheskään niin kylmältä kun ajattelet mitä hyvää sitä seuraa että vähän palelet. Niin muistat sitten seuraavissa vaaleissa äänestää sitä tiettyä väriä...
Tää on totta. Pitää huomioida että on sentään katto pään päällä ja muistaa mitkä puolueet haluaa että sellainen on. Jotkut puolueet pyrkii siihen että köyhät asuu sillan alla.
Luulevatko jotkut oikeasti, että aina löytyy joku taho, joka pelastaa? Ollaan reteästi omillaan, mutta kun enää ei ole kivaa, niin pyydetään isiä maksamaan.
Omat asiat pitää järjestää. Ajoissa. Jos ei marraskuun lopulla ole hormi kunnossa ja puita kuurissa, niin onko ensi marraskuussa? Ei. Ellei sitten itse asialle tee jotakin. Ihminen oppii.
Jos tulee sähkökatko, eikä ole ruokaa, siitäkin oppii. Ehkä seuraavalla kerralla on.
Tällä tavoin ihminen ja eläin kehittyy. Oravakin tekee lämpimän pesän ja varastoi ruokaa. Se tietää, ettei muuten selviä. Muutama orava lintulaudalla tai roskiksella menee, mutta ei satoja. Pätee myös ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulevatko jotkut oikeasti, että aina löytyy joku taho, joka pelastaa? Ollaan reteästi omillaan, mutta kun enää ei ole kivaa, niin pyydetään isiä maksamaan.
Omat asiat pitää järjestää. Ajoissa. Jos ei marraskuun lopulla ole hormi kunnossa ja puita kuurissa, niin onko ensi marraskuussa? Ei. Ellei sitten itse asialle tee jotakin. Ihminen oppii.
Jos tulee sähkökatko, eikä ole ruokaa, siitäkin oppii. Ehkä seuraavalla kerralla on.
Tällä tavoin ihminen ja eläin kehittyy. Oravakin tekee lämpimän pesän ja varastoi ruokaa. Se tietää, ettei muuten selviä. Muutama orava lintulaudalla tai roskiksella menee, mutta ei satoja. Pätee myös ihmisiin.
Ollaanko opittu ettei venäjään voi luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Pystytä teltta olkkariin. Näin neuvoo viranomaiset. Ei ole vitsi heidän taholtaan vaikka siltä kuulostaa.
Oli suuri virhe yhteiskunnalta ajaa puulämmitys taloissa kokonaan alas ja jättätyä sähkön varaan.
Kuka maksaa teltan ja makuupussin?
Vuokranantaja jakoi tiedotteen missä sanottiin rappukäytävien ja muiden julkisten tilojen lämpöä laskettavan, no tämä vaikuttaa sitten myös asuinhuoneistoihin. Vai miten erotellaan kun sama kaukolämpö kiertää kaikkia pattereita.