Mistä täh-sanan hokijat ovat kotoisin
Kuuluuko "täh" johonkin murteeseen tai Suomen puhealueeseen erityisesti? Luulin ennen että täh tarkoittaa että henkilö ei kuule sanomaani eli synonyymi ilmaisulle "anteeksi mitä?" Parinkymmenen vuoden aikuiselon jälkeen alkaa tuntumaan siltä että itse asiassa täh-tyyppien kuullunymmärtämisessä ei olekaan vikaa ja täh on jotain epämääräistä mölinää paremman sanomisen puuttuessa. Ärsyttävä sana ja tuntuu lähinnä tyhmältä toistella sanomaansa mutta kun ei muutakaan keksi mitä näille tähtyypeille vastaisi. Asiakaspalvelussa kohtaan näitä mutta myös siviilielämän puolella muutama tähtyyppi joiden kuuloaisti oikein terve. Itselläni on kuuloaisti heikentynyt enkä ikinä käytä sanaa täh. Mitä täh siis oikeasti tarkoittaa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tiededokumentin, jonka mukaan tuollainen "täh" tai samantapainen lausahdus on yhteinen kaikille maailman kielille ja kulttuureille. Tätäkin asiaa on siis tutkittu tieteessä!
Oletan, että jos hokeman alkuperää lähtee jäljittämään, jo luolamiehet ovat hokeneet "täh". Siitä toinen luolamies on sitten ärsyyntynyt ja iskenyt hokijaa nuijalla päähän. Nykyään sellaista ei tehdä enää fyysisesti vaan ihan vain henkisesti esimerkiksi Vauva-palstan keskusteluketjussa.
Eihän tässä kukaan ketään nuiji, henkisestikään, vaan yritetään selvittää miksi ihmiset käyttävät moista sanaa mikä saa heidät näyttämään todellisuutta heikkolahjaisemmalta.
Tuossakin kommentissa on juuri sitä henkistä nuijimista, mistä kirjoitin. Heikkolahjaisemmalta?
Ainakin Forssassa moni vanhempi ihminen sanoi "tä" heti kun ei kuullut jotain.
Lähipiirissäni kysytään "mitä", jos ei kuule mitä joku sanoi. "Täh" tarkoittaa enemmänkin "ei voi olla totta" tai "mitä helvettiä". Itse olen Turusta, mutta muualtakin kotoisin olevien olen kuullut käyttävän täh-sanaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tiededokumentin, jonka mukaan tuollainen "täh" tai samantapainen lausahdus on yhteinen kaikille maailman kielille ja kulttuureille. Tätäkin asiaa on siis tutkittu tieteessä!
Oletan, että jos hokeman alkuperää lähtee jäljittämään, jo luolamiehet ovat hokeneet "täh". Siitä toinen luolamies on sitten ärsyyntynyt ja iskenyt hokijaa nuijalla päähän. Nykyään sellaista ei tehdä enää fyysisesti vaan ihan vain henkisesti esimerkiksi Vauva-palstan keskusteluketjussa.
Eihän tässä kukaan ketään nuiji, henkisestikään, vaan yritetään selvittää miksi ihmiset käyttävät moista sanaa mikä saa heidät näyttämään todellisuutta heikkolahjaisemmalta.
Tuossakin kommentissa on juuri sitä henkistä nuijimista, mistä kirjoitin. Heikkolahjaisemmalta?
Jos käytät sanaa kerro toki enemmän mistä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu että kukaan on heikkolahjainen vaan että sanaa käyttäessään antaa sellaisen vaikutelman. Ei varmasti kaikille ja sekin on ok.
Minä en keskustele ihmisen kanssa, joka sanoo täh tai niinku tai tota tai sori tai henkilökohtainen mielipide (aivan kuin sana mielipide ei sinänsä jo tarkoittaisi sitä, että se on sinun henkilökohtainen kantasi asiaan). En myöskään puhele ihmisten kanssa, joille perheenjäsenistä joku on ukko tai muori tai isäntä, emäntä tai pentu.
Käyttämäsi kieli kertoo sivistystasosi!
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Tyypillinen lammashuumorin ilmentymä.
Otetaan aloituspostauksesta kritiikin kohde ja postataan se ensimmäiseen vastaukseen. Klassikko ja klisee.
Ylöspeukkuja satelee mutta itse pidin tuota vain kornina.
T. Ei ap
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan täh
Minä sanon, tosin en asiakaspalvelutilanteessa. Olen asunut Etelä-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla.
Ja olen kyllä korkeasti koulutettu ja hyvässä asemassa valkokaulustyössä.
Eli jos vaikka kaveri kertoo jotain yllättävää negatiivista (esim. puoliso tehnyt jotain typerää), voi eka reaktio olla "Täh?" (= Mitä hel**ttiä?)
Minun mies on kotoisin ihan Hämeestä ja täällä asutaan edelleen. Olen 40 vuotta kärsinyt siitä, että aina kun hän kysyy jotain, hän lisää lauseen loppuun "täh". Tässä esimerkkejä; Lähden kauppaan, tuletko mukaan, täh? Pitäisköhän vaihtaa talvirenkaat autoon, täh? Miten olisi illalla pienet napsautukset, täh?
Olen miljoona kertaa pyytänyt, ettei hän lisäisi sitä täh-sanaa, sillä ymmärrän kyllä milloin on kyseessä kysymyslause. Hän lisää sen tähin myös normaaliin lauseeseen tyyliin: Sataa lunta, täh. Laitan lämmityksen isommalle, täh. Otan välipalaa, täh. Selvästikin hän haluaa minulta jonkin kommentin, sillä jos en reagoi, hän sanoo uudestaan täh.
Olen kurkkua myöten täynnä sitä tähiä ja kohta otan eron tai nirrin pois ukolta.