Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien perinnön jättämättä jättäminen järjetöntä

Vierailija
18.11.2022 |

Vanhemmillani (65v+) kaksi lasta, minä ja veljeni. Vanhemmat ovat eronneet aikoja sitten. Molemmat ovat keskiluokkaisin standardein hyvin varakkaita, on sijoitusasuntoja ja mökkejä ja osakkeita paljon. Meillä on tosi hyvät välit vanhempien kanssa ja minun lapseni on ainoa lapsenlapsi. Itse siis yksinhuoltaja, yliopiston käynyt mutta aika pienipalkkainen. Ihmettelen sitä, kun itse yritän säästää lapselleni jo nyt, mutta vanhempani eivät auta meitä lapsia oikein missään. Isäni isä kuoli ja siitä tuli isälle perintöä noin 30t ja se olisi ollut iso raha minulle ja/tai veljelleni, joka säästää omistusasuntoon. Isä piti sen kokonaan itsellään ja hänelle se siis ihan pikkuraha. Mistä tällainen voi johtua etteivät halua mitenkään auttaa? Olen tosi paljon hoitanut isovanhempien asioita ja vanhemmat luottavat siihen, että hoidan heitäkin.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi rahat ovat isäsi kunnes hän kuolee.

Et ole isovanhempiesi perintökaaressa ollut vielä perijä.

Jos olisit Agathan kirjan henkilö olisit vahva epäilty isäsi kuoltua yllättäen.

Kummaa tää nykyaika, kytätään koko ajan vanhempien rahoja.

Kyse oli jälkikasvun auttamisesta ja tukemisesta, ei perinnön odottelusta. Väkisinhän sitä alkaa odottaa ihan hitusen vähän enemmän, kun vanhempi ei yhtään auta, vaikkei tietoisesti niin muuten..

ei ap

Vierailija
22/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iäkäs ja hiukan omaisuutta. Toki muistan lastenlasten synttärit mutten mitenkään auta aikuisia lapsiani. Heitä on opiskellessa autettu, nyt jokainen tienaa vähintään kaksi , jopa 3 tai 4 kertaa bruttoeläkkeeni.

Saavat jaksaa odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli jälkikasvun auttamisesta ja tukemisesta, ei perinnön odottelusta. Väkisinhän sitä alkaa odottaa ihan hitusen vähän enemmän, kun vanhempi ei yhtään auta, vaikkei tietoisesti niin muuten..

ei ap

Miksi aikuista työssä käyvää tervettä ihmistä pitäisi auttaa?

24/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä Ap vollotat? Perit vanhempasi sitten aikanaan, niin kuin hekin perivät omat vanhempansa. Niin kuin kuuluukin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
25/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvät välit on teillä vanhempiin. Tosi on.

No esim. järjestän aina joulut, isänpäivät, muistetaan heitä synttäreinä, ovat aina kutsuttuja minulle tai veljelleni. Pidetään viikoittain yhteyttä. Ap

Tossa on paljon mitä te teette, mutta mitä isäsi tekee teidän eteenne?

Niin, toi on muuten hyvä kysymys liittyen hyviin väleihin :/

Minunkaan isäni ei tehnyt yhtään mitään. Silti koin aina, että meillä oli todella hyvät välit. En ole ihminen, joka ajattelisi, että "mitä isä tekee minun eteeni". Minulle se oli jo paljon, että hän ei koskaan haukkunut minua, ei tuominnut, hyväksyi ja oli mukavaa seuraa. Mutta on totta, että ei se ihan ookoo, ole, että isä ei mitään lapsensa eteen tee (jos esim. taloudellisesti helposti kuitenkin voisi).

Vierailija
26/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aikuisuus nykyisin semmidta että odotetaan vanhempien edelleen rahoittavan elämisen, siivoamisen, hoitavan lapset tai ovat huonoja vanhempia?

Jotkut joulunvietot ja kylässä käymiset ovat terveissä perheissä yhteydenpitoa, ei " vanhempien auttamista."

Vierailija
27/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät välit on, muttei niin hyvät, että voitaisiin keskustella perinnöstä, vaan pitää vauvapalstalta kysyä, miksi faija ei jätä perintöä. Just. 

Vierailija
28/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 20 000 euron perinnöstä ei mene veroa. Lahjaveroa ei mene 4 999/3 vuotta. Esim. puolisovähennys on 90 000 perinnöstä (aviopuoliso tai yhteisiä lapsia)

Vierailija
29/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. järjestän aina joulut, isänpäivät, muistetaan heitä synttäreinä, ovat aina kutsuttuja minulle tai veljelleni. Pidetään viikoittain yhteyttä. Ap

Minunkaan isäni ei tehnyt yhtään mitään. Silti koin aina, että meillä oli todella hyvät välit. En ole ihminen, joka ajattelisi, että "mitä isä tekee minun eteeni". Minulle se oli jo paljon, että hän ei koskaan haukkunut minua, ei tuominnut, hyväksyi ja oli mukavaa seuraa. Mutta on totta, että ei se ihan ookoo, ole, että isä ei mitään lapsensa eteen tee (jos esim. taloudellisesti helposti kuitenkin voisi).

Avainsana: aikuinen. Työssäkäyvä. Jos katsotte taaksepäin, teidät on elätetty lapsens kuten kuuluu, useimmiten autettu opiskeluaikoina.

Joskus on aika seisoa omilla jaloillaan.

Vierailija
30/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Miksi aikuista työssä käyvää tervettä ihmistä pitäisi auttaa?

"Itse siis yksinhuoltaja, yliopiston käynyt mutta aika pienipalkkainen." Et tiedä, millaista on olla pienipalkkainen? Joku tonni, kaksi pari kertaa vuodessa on ihan superraha! Sen verran voisi isäkin tehdä lapsensa hyväksi, eikö?

Vierailija
31/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös, mikä oletus on, että eläkkeellä olevan vanhemman, vaikka tällä rahaa olisikin, tulisi jotenkin automaationa auttaa ja rahoittaa leveämpää elämää lapsilleen.

Olen minäkin joskus opikelijana vanhemmiltani pyytänyt lainaa jos opintotuki ja tulot tai säästöt eivät ole johonkin isompaan hankintaan riittänyt ja maksanut sitten paremman taloustilanteen aikana takaisin. Ei se kuitenkaan heidän tehtävänsä ole minun elämääni ja valintojani yleisesti enää näin täysi-ikäisenä maksella. Auttoivat kyllä lapsuuskodissa asuessa paljonkin, mm. opettamalla taloudenpitoa, yleisiä taitoja kokkauksesta työkalujen käyttöön ja olivat mukana jatko-opiskelupaikan valintaa miettiessä.

Mun on todella vaikea uskoa, että myöskään isovanhempani olisivat aikoinaan osallistuneet rahallisesti mun vanhempieni elämän tukemiseen.

Vierailija
32/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana: aikuinen. Työssäkäyvä. Jos katsotte taaksepäin, teidät on elätetty lapsens kuten kuuluu, useimmiten autettu opiskeluaikoina.

Avainsana nro 2: isäni oli itsekin perijä, ts. saanut elinaikanaan äidiltään lahjaksi useita asuntoja ja osakkeita

ei ap

Vierailija
33/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä ihmettelisi jos en saisi yhtään perintöä heiltä, vaan se olisi ohjattu jonnekin muualle. En vain ymmärrä miksi näin, kun olemme hyvissä väleissä ja olen paljon auttanut isovanhempien kanssa eikä pitäisi olla mitään katkeruutta.

Mikset ota asiaa puheeksi isäsi kanssa, ja vaikka ihan suoraan pyydä rahaa ns ennakkoperintönä.

Vierailija
34/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isän pitäisi aloittajalle antaa 30 000? En tajua.

Vierailija
35/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana nro 2: isäni oli itsekin perijä, ts. saanut elinaikanaan äidiltään lahjaksi useita asuntoja ja osakkeita

ei ap

Mutta sinä et ole vielä perijä. Odotat vuoroasi. Sinun rahasi eivät ole isäsi eikä isäsi rahat sinun.

Olisi se hinku päästä vanhemmistaan eroon.

Vierailija
36/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tilanne on se, että jos lapsia tekee, heitä pitää auttaa vaikka hautaan saakka, eikä asennoitua niin, että heidän pitää itse pärjätä kun täyttävät 18! Sellainen on mielestäni huonosti pärjänneiden vanhempien asenne. Hyvin pärjänneet eivät koe sen olevan itselktään poius, että auttavat lapsiaan aina, olivatpa nämä minkä ikäisiä tahansa!

Vierailija
37/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Mutta sinä et ole vielä perijä. Odotat vuoroasi. Sinun rahasi eivät ole isäsi eikä isäsi rahat sinun.

Olisi se hinku päästä vanhemmistaan eroon.

Olenhan. Isäni kuoli 2019. Se liittyy tähän miten?

Vierailija
38/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä he.....tin jättämättä jättäminen?????🤣🤣🤣

Vierailija
39/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isän pitäisi aloittajalle antaa 30 000? En tajua.

Sen saa antaa samoilla veroilla lapselle, kuin itsekin saisi sieltä kuolinpesästä. Ja se on isälle ns. ekstraa rahaa. ei olisi häneltä pois auttaa sillä heikommassa asemassa olevaa.

Vierailija
40/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä ihmettelisi jos en saisi yhtään perintöä heiltä, vaan se olisi ohjattu jonnekin muualle. En vain ymmärrä miksi näin, kun olemme hyvissä väleissä ja olen paljon auttanut isovanhempien kanssa eikä pitäisi olla mitään katkeruutta.

Olet rintaperillinen, et jää perinnöttä, paitsi jos on joku todella painava syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi