Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien perinnön jättämättä jättäminen järjetöntä

Vierailija
18.11.2022 |

Vanhemmillani (65v+) kaksi lasta, minä ja veljeni. Vanhemmat ovat eronneet aikoja sitten. Molemmat ovat keskiluokkaisin standardein hyvin varakkaita, on sijoitusasuntoja ja mökkejä ja osakkeita paljon. Meillä on tosi hyvät välit vanhempien kanssa ja minun lapseni on ainoa lapsenlapsi. Itse siis yksinhuoltaja, yliopiston käynyt mutta aika pienipalkkainen. Ihmettelen sitä, kun itse yritän säästää lapselleni jo nyt, mutta vanhempani eivät auta meitä lapsia oikein missään. Isäni isä kuoli ja siitä tuli isälle perintöä noin 30t ja se olisi ollut iso raha minulle ja/tai veljelleni, joka säästää omistusasuntoon. Isä piti sen kokonaan itsellään ja hänelle se siis ihan pikkuraha. Mistä tällainen voi johtua etteivät halua mitenkään auttaa? Olen tosi paljon hoitanut isovanhempien asioita ja vanhemmat luottavat siihen, että hoidan heitäkin.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä sitä muut tietää, kysy isältäsi.

Vierailija
2/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ihmettelisi jos en saisi yhtään perintöä heiltä, vaan se olisi ohjattu jonnekin muualle. En vain ymmärrä miksi näin, kun olemme hyvissä väleissä ja olen paljon auttanut isovanhempien kanssa eikä pitäisi olla mitään katkeruutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hylkääjä lapsilleni jätä mitään, velkaa korkeintaan.

Vierailija
4/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et keskustele aiheesta isäsi kanssa? Emme me voi tietää, miksi hän piti sen itsellään.

Itse olen sitä mieltä, että 40-50 vuotta sitten ihmiset olivat rikkaampia Suomessa, kuin nyt. Eli kaikki maksoi niin paljon vähemmän, että köyhälläkin oli helpot oltavat. Sen takia vanhemmistasi voi tuntua, että sinulla on yhtä leveät oltavat, kuin heillä aikoinaan oli, varsinkin omissa lapsuuskodeissaan.

Eivät miellä, että ei, sinä olet köyhä ja lisäksi kärvistelet.

Minusta tuntuu, että vain oikeasti niukoista oloista tuleva vanhempi osaa ajatella lapsensa tarvitsevan paremman lähtökohdat, mitä itsellään oli ja yrittää aina auttaa lastaan.

Vierailija
5/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvät välit on teillä vanhempiin. Tosi on.

Vierailija
6/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. järjestän aina joulut, isänpäivät, muistetaan heitä synttäreinä, ovat aina kutsuttuja minulle tai veljelleni. Pidetään viikoittain yhteyttä. Ap

Vierailija
7/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt isältä mutten saanut mitään järjellistä vastausta. Kertoi vain, mihin aikoo sen itse käyttää. Ap

Vierailija
8/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tää sama tyyppi joka kirjoittaa näitä nyyhkytarinoita! Tunnistaa kirjoitustyylistä! Sinun vanhempiesi ei tarvitse antaa eikä jättää sinulle mitään, ne ovat heidän rahoja. Elä omilla rahoillasi.

Vierailija
9/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt isältä mutten saanut mitään järjellistä vastausta. Kertoi vain, mihin aikoo sen itse käyttää. Ap

Ja sanoo siis suoraan, että ei auta ja auttaa vain, kun haluaa. Eikä ole vielä halunnut auttaa 😄 ap

Vierailija
10/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kai tiedät ennakkoperintöä saa antaa vähän vajaa 5000 euroa ilman veroseuraamuksia ja tietyin väliajoin (oliko se parin vuoden välein tmv)

Jos summa on suurempi verottaja nappaa siitä omansa. Onko sinusta oikein, jos isäsi olisi lahjoittanut isoisäsi perinnöstä sinulle 15 000 euroa ja siitä veroa noin tonni. Onko se isoisäsi säästöjä kohtaan viisasta? 

Miksi säästät jo nyt lapsellesi? Jos olet pienipalkkainen ja tiedät, että joku päivä saat hyvän perinnön, ei tuossa säästämisessäsi ole ihan hirveästi järkeä. Puskurirahan ymmärtäisin,

Vierailija
11/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kysyit että olisiko tuon voinut antaa minulle, kun on paljon menoja ja pienet tulot ym?

Voihan se olla, että isäsi ei ajatellut perintöä niinkään rahana, vaan viimeisenä lahjana tai hyväksynnän saamisena tms. omilta vanhemmiltaan. Koska ei tuollaisen summan takia tosiaan luulisi monienkaan iäkkään, hyvin toimeen tulevan, käsiään hierovan.

Vierailija
12/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten kai tiedät ennakkoperintöä saa antaa vähän vajaa 5000 euroa ilman veroseuraamuksia ja tietyin väliajoin (oliko se parin vuoden välein tmv)

Jos summa on suurempi verottaja nappaa siitä omansa. Onko sinusta oikein, jos isäsi olisi lahjoittanut isoisäsi perinnöstä sinulle 15 000 euroa ja siitä veroa noin tonni. Onko se isoisäsi säästöjä kohtaan viisasta? 

Miksi säästät jo nyt lapsellesi? Jos olet pienipalkkainen ja tiedät, että joku päivä saat hyvän perinnön, ei tuossa säästämisessäsi ole ihan hirveästi järkeä. Puskurirahan ymmärtäisin,

Isähän olisi voinut kieltäytyä perinnöstä. Silloin se siirtyisi ekstrakuluitta ap:lle. Toki perintöveroa menisi, kuten nytkin meni.

Vierailija
13/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en hylkääjä lapsilleni jätä mitään, velkaa korkeintaan.

Et sinä mitään velkaa voi jättää.

Vierailija
14/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sanoo siis suoraan, että ei auta ja auttaa vain, kun haluaa. Eikä ole vielä halunnut auttaa 😄 ap

Auttaa vain, kun haluaa? Mitä hän sillä tarkoittaa?

Vaikuttaako siis siltä, että hän ei ymmärrä sinun kärsivän ja se ei nostata tarvetta (halua) auttaa?

Kyllä voisit sanoa, että jälkikasvua on syytä vähän auttaa ja tukea! Tosin sen jälkeen ei takuulla auta :(

Etkö saa äitiäsi tajuamaan asiaa? Hän sitten sanoo isälle, miten pitää toimia.

Vierailija
15/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi rahat ovat isäsi kunnes hän kuolee.

Et ole isovanhempiesi perintökaaressa ollut vielä perijä.

Jos olisit Agathan kirjan henkilö olisit vahva epäilty isäsi kuoltua yllättäen.

Kummaa tää nykyaika, kytätään koko ajan vanhempien rahoja.

Vierailija
16/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jo nuorena perintöä. Jouduin kuitenkin käyttämään sen elämiseen kun en saanut mistään mitään rahaa. Olin työttömänä ja karenssi päällä, enkä tietenkään saanut sitten toimeentulotukeakaan kun oli tuo perintö. Yritin kyllä hakea toimeentulotukea ja selittää tilanteeni, mutta ei auttanut. Vieläkin harmittaa tämä, vaikka aikaa tästä on jo kauan. Mielelläni olisin käyttänyt perinnön johonkin muuhun tai vaikka säästänyt, mutta eihän se käynyt kun mm. ruokaa piti sillä ostaa.

Vierailija
17/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien perinnöllä voi olla symbolista arvoa isällesi. Se voi tuntua ekstralta, vaikka varallisuutta olisikin. Syitä löytyy. Perinnön odottaminen on pitkäveteistä puuhaa.

Vierailija
18/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tää sama tyyppi joka kirjoittaa näitä nyyhkytarinoita! Tunnistaa kirjoitustyylistä! Sinun vanhempiesi ei tarvitse antaa eikä jättää sinulle mitään, ne ovat heidän rahoja. Elä omilla rahoillasi.

Älä unohda lakiosaa!

Vierailija
19/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä perinnön vonkujia. Hoida oma elämä.

Vierailija
20/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. järjestän aina joulut, isänpäivät, muistetaan heitä synttäreinä, ovat aina kutsuttuja minulle tai veljelleni. Pidetään viikoittain yhteyttä. Ap

Tossa on paljon mitä te teette, mutta mitä isäsi tekee teidän eteenne?