Poliisi ei saa tietoa onko kadonnut vanhus sairaalassa
Tietosuoja menee etsintöjen edelle
Kommentit (59)
Nyt tajusin. Viime vuoden puolella emme saaneet yhteyttä yli 90- vuotiaaseen tätiin. Sattumalta useampi oli soittanut. Tuli ilta eikä mummo vieläkään vastannut. Soitin sairaalaan jonne ambulanssi vie, ei löytynyt.
Hänellä kyllä oli kännykkä mukana mutta ei kuullut tai voinut vastata.. Kotona hälytti lankapuhelin.
Joo , hän oli hussin sairaalassa. Saatiin poliisit asunnon ovelle iltamyöhään niin kotiutui.
Oliki ohjeistus ettei kysyjille saa kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, mulla on pari vanhusta, joita auttelen ja pidän yhteyttä.
Kauheaa, jos en saa heitä kiinni ja sairaaloistakaan ei saa tietoja.
Pitääkö vaan jättää oman onnensa nojaan? Jos poliisikaan ei saa tietoa.
Jos niistä vanhuksista oikeasti välittäisit niin olisit niiden omaishoitaja.
Jo se että vanhus karkaa, tarkoittaa että ei siitä oikeasti kukaan läheinen ole kiinnostunut. Muuten he olisivat olleet hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tajusin. Viime vuoden puolella emme saaneet yhteyttä yli 90- vuotiaaseen tätiin. Sattumalta useampi oli soittanut. Tuli ilta eikä mummo vieläkään vastannut. Soitin sairaalaan jonne ambulanssi vie, ei löytynyt.
Hänellä kyllä oli kännykkä mukana mutta ei kuullut tai voinut vastata.. Kotona hälytti lankapuhelin.
Joo , hän oli hussin sairaalassa. Saatiin poliisit asunnon ovelle iltamyöhään niin kotiutui.
Oliki ohjeistus ettei kysyjille saa kertoa?
Miksi et ota sitä mummoa teille asumaan jos se on niin tärkeä?
Tietosuoja tiukkenee koko ajan. Potilaan suostumusta edellytetään, jotta saa edes kertoa, onko potilas sairaalassa vai ei. Sen vuoksi olisi ehkä hyvä antaa tuo suostumus edes joillekin omaisille. En osaa sanoa, voiko suostumuksen antaa myös viranomaisille. Mutta joo, onhan tuo ihan älytöntä, että poliisi ei saa tietoa, vaikka henkilö on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliki ohjeistus ettei kysyjille saa kertoa?Miksi et ota sitä mummoa teille asumaan jos se on niin tärkeä?
Mummo on itsenäinen neiti jolla sydän vaivaa joskus. Hän ei kenenkään kotiin muuttaisi vaan menisi hoitokotiin.
Mukava vanha neiti, siksi soittelemme hänelle , kukaan ei asu meistä pääkaupunkiseudulla.
Liikaa on ihmisiä joista kukaan ei välitä. Jos me väittävät kyselemme vanhulsen vointia, sekin sitten väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliki ohjeistus ettei kysyjille saa kertoa?Miksi et ota sitä mummoa teille asumaan jos se on niin tärkeä?
Tämä henkilö on yhden nimennyt terveydenhoitoon lähimmäksi omaisekseen. Se en ole minä. Ehkä jos hän olisi soittanut, olisi saanut vastauksen . Hän kuitenkin soitti poliiseille.
Eikö saa silloinkaan jos vanhus on jo holhouksessa?
Vanhuksia voi myös kadota sairaalassa?
Siinäpä se, jos poliisi tietäisi että on sairaalassa ei tartte hälyttää helikoptereita ja muita etsimään jne. Pitääkö nyt etsiä kun ei tiedetä että onko lasaretissa vai hangessa
Tuo kaatuu ilman muuta KHOssa, haluavat vain varmistaa ennakkopäätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
No, kun sairaalassa olo on yksityisasia. Tietoa ei voi antaa kuin sille, jonka potilas on itse sanonut olevan tietoon oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vaan jättää oman onnensa nojaan? Jos poliisikaan ei saa tietoa.No, kun sairaalassa olo on yksityisasia. Tietoa ei voi antaa kuin sille, jonka potilas on itse sanonut olevan tietoon oikeutettu.
Eikö olekin monimutkaista.
Ja tämä on lisääntymään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vaan jättää oman onnensa nojaan? Jos poliisikaan ei saa tietoa.No, kun sairaalassa olo on yksityisasia. Tietoa ei voi antaa kuin sille, jonka potilas on itse sanonut olevan tietoon oikeutettu.
Tämän seikan olen oppinut terveydenhuollon työsuhteessa ollessani. Mutta varsinaisesti kyllä tuo, ettei poliisillekaan, paitsi niissä tapauksissa, joista tuossa oli kyse. Toisaalta, voiko joku johtaa poliisia harhaan, siis joku yksityishenkilö, ilmoittaen että joku sukulainen on kadoksissa, vaikka itse asiassa tuo ilmoittaja haluaisi päästä rikollisessa mielessä selville etsimänsä tyypin olinpaikasta. Voiko tuollainen kuvio olla mahdollinen?
No, mutta hyvä tietää, ettei poliisillekaan saa antaa ihan tuosta vain tietoa kenenkään sairaalassa olosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin monimutkaista.
Ja tämä on lisääntymään päin.
Tuo terveydenhoitomaailmaan liittyvä tietosuojaseikka on ollut olemassa jo vuosikausia sitten.
Kyllä pitäisi poliisille kertoa. Toki poliisi voi sitten todeta omaisille että ei etsitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Eikö saa silloinkaan jos vanhus on jo holhouksessa?
Mitä ilmeisimmin potilaan yhteystietoihin on merkitty kuka hänen asioitaan hoitaa. Jos on jotain tiedotettavaa sairaalan taholta, niin ottavat sitten yhteyttä asioiden hoitajaan tai lähimmäksi omaiseksi merkittyyn.
Mutta sellaisessa tapauksessa, että tullaan kysymään, onko se ja se sairaalassa, tietoa ei anneta, jos ei ole potilaan suostumusta tiedon antamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia voi myös kadota sairaalassa?
Jos on vähän muistisairas, voi lähteä harhailemaan ja joutua aivan muulle osastolle. Menee johonkin huoneeseen ja vapaaseen sänkyyn. Voi kestää kauan ennen kuin havaitaan, että hänen ei pitäisi olla siellä, mutta ei tiedetä, missä hänen pitäisi olla.
Tärkeintä on Tietosuoja. Muusta suojasta viis!
Itse olemme lakimme säätäneet. Hyvä me.
Ei tämä minusta ole mitenkään ihmeelliatä. Vanhuksellakin on oikeus yksityisyyteen, ei tietenkään saa antaa hänen mahdollisesta sairaalaoleilustaan tietoja. Jos vanhus on siellä sairaalassa, häneltä varmasti kysytään saako kertoa, jos sanoo ei niin asia on sillä selvä. Jos hän ei ole kykenevä asiaa ilmaisemaan, ilmoitetaan sille, jonka hän on lähiomaisekseen ilmoittanut. Jos tällaisia ei ole, hänet oletettavasti laitetaan edunvalvontaan, jossa sitten selvitellään ketkä olisivat niitä omaisia, joiden pitäisi tietää.
Ei kukaan oikeasti kadonnut hukkaan Suomessa jää siksi, ettei sairaala suostu asiasta kertomaan vaikka tarve olisi.