Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi ei saa tietoa onko kadonnut vanhus sairaalassa

Vierailija
16.11.2022 |

Tietosuoja menee etsintöjen edelle

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009206511.html

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia voi myös kadota sairaalassa?

Jos on vähän muistisairas, voi lähteä harhailemaan ja joutua aivan muulle osastolle. Menee johonkin huoneeseen ja vapaaseen sänkyyn. Voi kestää kauan ennen kuin havaitaan, että hänen ei pitäisi olla siellä, mutta ei tiedetä, missä hänen pitäisi olla.

No, jos potilas katoaa osastolta, häntä etsitään tietenkin sairaalan omin voimin sairaalan sisätiloista. Jos sitten todetaan, että hän on lähtenyt ulos, ja potilas on sellaisessa tilassa, ettei pärjää yksin, ei pysty pitämään huolta, niin kyllähän katoaminen silloin ilmoitetaan poliisille. Laitospotilas.

Mutta jos on henkisesti kykenevä pitämään itsestään huolta, ei karkurin perään ruveta poliisia laittamaan. Mutta jos se sairaus, jonka vuoksi oli sairaalassa, alkaakin siellä sairaalan ulkopuolella oirehtia kesken jääneen hoidon vuoksi, niin sairaalaa ei voi syyttää mistään... kun kerran itse otti ja lähti. Näin veikkaisin.

Vierailija
22/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. Tuohan antaa mahdollisuuden kriminaaleille. Hankkiutuu sairaalaan, niin olinpaikka ei ole hetkeen kenenkään tiedossa, ja sinä aikana voi suunnitella uuden sijaintinsa ja pakoreittinsä. Poliisi on kädetön, koska vaitiolovelvollisuus henkilötiedoista. Pääsee sairaalan työntekijät itse käräjille jos paljastaa kriminaalin edes uloskirjoitustilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein ei niille pidäkkään antaa mun tietojani. missään tekemisissä kakkalakkienkaa enneku oon johonki toditettavasti syyllistyny

Vierailija
24/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on Tietosuoja. Muusta suojasta viis!

Itse olemme lakimme säätäneet. Hyvä me.

Näin on. Ja itse asiassa tähän liittyy myös ihmisen oikeus saada terveydenhoitoa. Suomestakaan ei koskaan tiedä, milloin tästä maasta tulee jonkinlainen poliisivaltio. Eli poliisi voisi tulla hakemaan sairaalassa hoidettavana olevan ja toimittaa hänet maan rajojen ulkopuolelle, jos ei potilaalla olisi lain tarjoamaa suojaa terveydenhoidon saamiseen. Potilaana olevalla on oikeus olla potilaana ja saada hoitoa.

Tässä on myös tämä puoli mukana. 

Vierailija
25/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan oikein ei niille pidäkkään antaa mun tietojani. missään tekemisissä kakkalakkienkaa enneku oon johonki toditettavasti syyllistyny

Sinut siis voi huoletta unohtaa.

Vierailija
26/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Tuohan antaa mahdollisuuden kriminaaleille. Hankkiutuu sairaalaan, niin olinpaikka ei ole hetkeen kenenkään tiedossa, ja sinä aikana voi suunnitella uuden sijaintinsa ja pakoreittinsä. Poliisi on kädetön, koska vaitiolovelvollisuus henkilötiedoista. Pääsee sairaalan työntekijät itse käräjille jos paljastaa kriminaalin edes uloskirjoitustilanteessa.

Ei tämä nyt hyvänen aika päde, jos ihminen on etsintäkulutettu. Silloin kyllä kerrotaan, että täältä löytyy, mutta se jätetään sanomatta, miksi se tyyppi on siellä sairaalassa.

Vierailija
27/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa uutisjutussa kyllä kerrottiin, että poliisille kerrotaan, jos kyseessä on sellaisen henkilön etsintä, joka on syyllistynyt johonkin vakavaan rikokseen... oliko se rikos nyt määritelty sellaiseksi, josta voi saada yli 6 kk vankeutta.

Vierailija
28/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää, mulla on pari vanhusta, joita auttelen ja pidän yhteyttä.

Kauheaa, jos en saa heitä kiinni ja sairaaloistakaan ei saa tietoja.

Pitääkö vaan jättää oman onnensa nojaan? Jos poliisikaan ei saa tietoa.

No, kun sairaalassa olo on yksityisasia. Tietoa ei voi antaa kuin sille, jonka potilas on itse sanonut olevan tietoon oikeutettu.

Eikö olekin monimutkaista.

Ja tämä on lisääntymään päin.

Tuo terveydenhoitomaailmaan liittyvä tietosuojaseikka on ollut olemassa jo vuosikausia sitten. 

Joo toistakymmentä vuotta sitten veljeni "katosi" enkä saanut mitenkään yhteyttä. Asunnon ovi oli auki, epäilin että oli joutunut sairaalaan mutta sairaalasta eivät suostuneet kertomaan onko siellä vai ei.

Poliisille katoamisilmoitus ja epäily että on sairaalassa, poliisi soitti sairalaan ja sieltä poliisille suostuivat kertomaan että on tuotu ambulanssilla muutama päivä sitten. Eihän tässä ole mitään järkeä mutta tallaista "tietosuoja" on ollut jo pitkään

Vierailija
29/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä sairaalassa voi suojaa ja turvaa ennemminkin nauttia sellainen henkilö, jonka henkeä ja terveyttä uhkaa esim. väkivaltainen puoliso. Puoliso ilmoittaa poliisille vaimon kadonneen... 

Vierailija
30/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tietosuoja tiukkenee koko ajan. Potilaan suostumusta edellytetään, jotta saa edes kertoa, onko potilas sairaalassa vai ei. Sen vuoksi olisi ehkä hyvä antaa tuo suostumus edes joillekin omaisille. En osaa sanoa, voiko suostumuksen antaa myös viranomaisille. Mutta joo, onhan tuo ihan älytöntä, että poliisi ei saa tietoa, vaikka henkilö on kadonnut.

Tiedätkö että, kuka tahansa voi puhelimessa kysyä, valehtekemalla nimensä, että onko joku tietty henkilö sairaalassa.

Ja mitä henkilö sillä tiedolla tekee?

Myös ex-kumppanit ja ex-miehet voivat soitella sairaaloihin, tekeytämällä omaisiksi, saadaksern tietoja potilaan voinnista ja terveyden tilasta.

Myös psykiatrisiin sairaaloihin.

On oikein, etteivät sairaalat luovuta tietoja, kuin vain niille, joille potilas on antanut luvan.

Vanhusten osalta tietoja voivat tieto sairaalousta kysellä myls varkaat ja murtomiehet.

Sellaiset jotka seurailevat joiden vanhusten elämää, ja ovat aikeissa mennä varkaisiin, kun ja jis daavat tietää, että vanhus on pitemmän aikaa pois kodistaan.

Juuri mm. tämän takia ei kannsta kertoa mistään matkoistaan laajasti, ulkopuolisille.

Vierailija
31/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä sairaalassa voi suojaa ja turvaa ennemminkin nauttia sellainen henkilö, jonka henkeä ja terveyttä uhkaa esim. väkivaltainen puoliso. Puoliso ilmoittaa poliisille vaimon kadonneen... 

Ja vaimo joutuu kotiin hakattavaksi...

Vierailija
32/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietosuoja tiukkenee koko ajan. Potilaan suostumusta edellytetään, jotta saa edes kertoa, onko potilas sairaalassa vai ei. Sen vuoksi olisi ehkä hyvä antaa tuo suostumus edes joillekin omaisille. En osaa sanoa, voiko suostumuksen antaa myös viranomaisille. Mutta joo, onhan tuo ihan älytöntä, että poliisi ei saa tietoa, vaikka henkilö on kadonnut.

Tiedätkö että, kuka tahansa voi puhelimessa kysyä, valehtekemalla nimensä, että onko joku tietty henkilö sairaalassa.

Myös ex-kumppanit ja ex-miehet voivat soitella sairaaloihin, tekeytämällä omaisiksi, saadaksern tietoja potilaan voinnista ja terveyden tilasta.

On oikein, etteivät sairaalat luovuta tietoja, kuin vain niille, joille potilas on antanut luvan.

Vanhusten osalta tietoja voivat tieto sairaalousta kysellä myls varkaat ja murtomiehet.

Sellaiset jotka seurailevat joiden vanhusten elämää, ja ovat aikeissa mennä varkaisiin, kun ja jis daavat tietää, että vanhus on pitemmän aikaa pois kodistaan.

Juuri mm. tämän takia ei kannsta kertoa mistään matkoistaan laajasti, ulkopuolisille.

Poliisi lienee ns. eri asia?

Vierailija
33/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kun sairaalassa olo on yksityisasia. Tietoa ei voi antaa kuin sille, jonka potilas on itse sanonut olevan tietoon oikeutettu.

Tuo terveydenhoitomaailmaan liittyvä tietosuojaseikka on ollut olemassa jo vuosikausia sitten. 

Joo toistakymmentä vuotta sitten veljeni "katosi" enkä saanut mitenkään yhteyttä. Asunnon ovi oli auki, epäilin että oli joutunut sairaalaan mutta sairaalasta eivät suostuneet kertomaan onko siellä vai ei.

Poliisille katoamisilmoitus ja epäily että on sairaalassa, poliisi soitti sairalaan ja sieltä poliisille suostuivat kertomaan että on tuotu ambulanssilla muutama päivä sitten. Eihän tässä ole mitään järkeä mutta tallaista "tietosuoja" on ollut jo pitkään

On siinä se järki, ettei ulkopuoliset voi tietää, miksi kukakin etsii ja ketä. Ihmisellä pitää olla oikeus päättää, kenelle itsestä tietoja annetaan. Sen takia ne lähiomaiset on hyvä ilmoittaa, jotta vastaavissa tilanteissa tieto kulkee halutusti. Omaisille se on tietysti raskasta, jos näin ei ole toimittu, mutta näin sen on pakko olla.

Vierailija
34/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. No, HUSissa on jämäkkä linja. Ehkei silloin kauan sitten maalaisoloissa oltu niin tarkkoja, tai tiedetty näistä asioista.

Mutta minulle on tosiaan tämä seikka opetettu jo kauan sitten, itse asiassa sen otti puheeksi kouluttajan edustaja opintojen yhteydessä. Ei saa kertoa, ellei ole lupaa. Mutta tuo suhtautuminen poliisin suorittamiin kyselyihin, niin sitä ei kyllä kerrottu, ja tietenkin helposti kuvitellaan että viranomaiselle saa aina kertoa. Mutta toisaalta, onko tuo että poliisi tiedustelee kadonnutta etsiessään, niin onko se sellainen viranomaistehtävä, jossa sairaalan on annettava virka-apua? Ei kai ole, joten siihenkään ei voi vedota.

Toisaalta ihmisellähän on oikeus olla kadoksissa...  Kadonneeksi ilmoitettu muistisairas, no, jos hän on sairaalassa, niin hänhän on asiantuntevissa käsissä.

Vierailija
35/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloihin ei voi noin vain hankkiutua.

Melko huonokuntoisetkin iäkkäät ihmiset kotiututetaan jo päivystksestä, heti ensiavun jälkeen. Saati sitten nuoremmat ihmiset.

Harvaa, hyvin harvaa sairautta voi teeskenellä niin perinohjin, että pääsee potilaaksi oastolle, päiviksi.

Jo verikokeet ja nopeat muisti-neurologiset testit osoittavat, onko henkilö tolkuissaan, vai ei.

Vierailija
36/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei joudu, jos vaimo pystyy kieltämään tietojen antamisen, ellei ole sitä jo aiemmin tehnyt. Ja jos on tiedoton hakkaamisen takia, niin vaimohan jää sairaalaan. 

Vierailija
37/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän poliisi pääse tietoihin jos rikosta on syytä epäillä, mikä lienee kynnys? Tietääkö kukaan?

Vierailija
38/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän seikan olen oppinut terveydenhuollon työsuhteessa ollessani. Mutta varsinaisesti kyllä tuo, ettei poliisillekaan, paitsi niissä tapauksissa, joista tuossa oli kyse. Toisaalta, voiko joku johtaa poliisia harhaan, siis joku yksityishenkilö, ilmoittaen että joku sukulainen on kadoksissa, vaikka itse asiassa tuo ilmoittaja haluaisi päästä rikollisessa mielessä selville etsimänsä tyypin olinpaikasta. Voiko tuollainen kuvio olla mahdollinen?

No, mutta hyvä tietää, ettei poliisillekaan saa antaa ihan tuosta vain tietoa kenenkään sairaalassa olosta.

Ymmärtääkseni poliisi kysyy kadonneeksi ilmoitetulta henkilöltä tämän tavoittaessaan saako omaisille antaa tietoa olinpaikasta. Näitähän on joskus, että viranomainen kyllä tavoittaa henkilön, mutta kertoo omaisille lähinnä vain, että tämä on hengissä jos henkilö ei halua olla omaisten tavoitettavissa.

Ns. vapaaehtoinen katoaminen ei ole rikos, joskin olisi fiksua laittaa joku viesti että haluaa olla rauhassa.

Jos on kyseessä epäily itsetuhoisuudesta, poliisi varmaankin ohjaa henkilön terveydenhuollon piiriin, jos se  näyttää tarpeelliselta. Omaisilla ja kadonneella voi itsetuhoisuudestakin olla eriävät näkemykset.

Vierailija
39/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi lienee ns. eri asia?

Ei se poliisi tiedä asiasta enempää, mitä se henkilö jonka puolesta kyselee on poliisille kertonut. Vaikka annettaisiinkin poliisille tieto, ei poliisin tulisi antaa sitä eteen päin. Ja mikä hyöty tästä olisi, jos kyseessä ei ole rikollinen?

Vierailija
40/59 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei joudu, jos vaimo pystyy kieltämään tietojen antamisen, ellei ole sitä jo aiemmin tehnyt. Ja jos on tiedoton hakkaamisen takia, niin vaimohan jää sairaalaan. 

Ja rikosasioissa... jaa, ei lääkäreillä taida olla velvollisuutta lähisuhdeväkivallasta tai sellaisen epäilystä ilmoittaa poliisille kuitenkaan... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi