Finnair ulkoistaa 450 lentoemäntää ja stuerttia
Finnair suunnittelee ensi vuoden aikana 450 matkustamohenkilökunnan työpaikan ulkoistusta. Suomalaisia ei ulkoistettaville reiteille juurikaan päädy vaan nämä menee ulkomaisille henkilöstövuokrausfirmojen kautta.
Jos suunnitelma toteutuu on Finnair tällöin ulkoistanut liki puolet matkustamohenkilökunnastaan.
Kommentit (149)
Voimariini ei saanut olla Voimariini, koska tuotteesta vain osa on voita. Miten Finnair voi olla enää Finnair? Ja miten italialainen laivayhtiö Finnlines voi olla Finnlines?
Vierailija kirjoitti:
Finnair on kyllä yhtiö, josta en tule ikinä enää ostamaan lentoja. Enkä ole oikeastaan ostanut enää viimeiseen 10 vuoteen. Pääsen onneksi kotimaastani muillakin lentoyhtiöillä Suomeen vierailulle, jos on tarve. Niin luokattoman huonoa palvelua ja aivan ylihintaan. Yrityksellä ei tunnu olevan mitään pitkän ajan strategiaa mihinkään (olen lukenut vuosiraportit ja seurannut muutenkin tuon touhuja), vaan päämäärättömästi haahuillaan ja touhuillaan. Lyhyen ajan suunnitelmat ovat todella käpysiä ja täysin hutijuttuja. En käsitä, miten huono yrityksen johto voi olla. Se etu tässä heidän sekoilussaan on, että itse johtajana tiedän mitä en ainakaan tee tai teen täysin päinvastaisesti meillä.
Finnairin vuosia hioma Aasia-strategia oli todella toimiva konsepti, nosti firman aivan uuteen vauhtiin ja oli johtamassa täydelliseen jackpottiin, kunnes korona iski pelin poikki. Siihen päälle sitten täysin puskista tullut Venäjän sekoilu Ukrainassa, joka vei lopun pohjan koko strategialta.
Ennen koronaa Finskihän oli tosi vakavarainen lentoyhtiö ja sillä oli valtavat kassavarat (yli miljardi).
En lähtisi arvostelemaan tuon firman johtoa tunareiksi.
Vierailija kirjoitti:
Korona aikana tuntemani lentoemännät kaipasi matkoja ja lay overeita. Itse työ on monelle vaan pakkopullaa, että pääsee vaan lämpimään ja hienoihin hotelleihin Finnairin laskuun.
Pitäisikö sen lentoemännän (tai lentäjän) vaikka 14 tunnin lennon (=työvuoron) jälkeen lähteä samantien uuteen 14 tunnin työvuoroon takaisin Suomeen vai? En ihan ymmärrä, jos työnä on lentää ulkomaille, niin työvuoroa seuraa vapaa-aika. Lentoemännän pitäisi vaan haahuilla Bangkokin kaduilla se vapaa-aika ja nukkua rannalla? Tottakai työmatkaan kauas ulkomaille kuuluu myös majoitus, muillakin aloilla kuin ilmailualalla. Tottakai yksi lentoemännän työn hyvistä puolista on se, että pääsee samalla näkemään maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia on pitäisikö valtionyhtiön kuitenkin huolehtia että työpaikat jäävät suomeen?
Tottakai pitää huolehtia omistajan (Suomen kansan) kokonaisedusta.
Suomalaisten lentoemojen palkat jää Suomeen ja he työllistävät välillisesti kulutuksellaan muita suomalaisia. Nyt 450 työpaikkaa menee jonnekin vinkuintiaan ja tekijät kortistoon.
Olen aina saanut finskiltä aivan hyvää palvelua. Ehkä jotkut thaikut on lipevämpiä, mutta sitä en kaipaa tahi erityisesti arvosta.
Veikkaanpa että monikaan mammapalstan vikisijöistä ei tekisi lentoemännän/stuertin töitä noilla palkoilla päivääkään. Peruspalkka jotain 1600€ mihin päälle erinäisiä lisiä ja näistä kaukolentojen lisät lienee isoimmat, jotka nyt jäämässä pois kun Pohjois-Amerikan ja Aasian reitit ulkoistetaan. Töissä ovat ne joulut juhannukset uudetvuodet ja muut perhejuhlapäivät ja koko ajan pitää olla valmiina pelastamaan jopa ihmishenkiä, ikinä ei voi tietää mitä seuraavalla lennolla tapahtuu. Myös terveyden kannalta kuormittavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona aikana tuntemani lentoemännät kaipasi matkoja ja lay overeita. Itse työ on monelle vaan pakkopullaa, että pääsee vaan lämpimään ja hienoihin hotelleihin Finnairin laskuun.
Pitäisikö sen lentoemännän (tai lentäjän) vaikka 14 tunnin lennon (=työvuoron) jälkeen lähteä samantien uuteen 14 tunnin työvuoroon takaisin Suomeen vai? En ihan ymmärrä, jos työnä on lentää ulkomaille, niin työvuoroa seuraa vapaa-aika. Lentoemännän pitäisi vaan haahuilla Bangkokin kaduilla se vapaa-aika ja nukkua rannalla? Tottakai työmatkaan kauas ulkomaille kuuluu myös majoitus, muillakin aloilla kuin ilmailualalla. Tottakai yksi lentoemännän työn hyvistä puolista on se, että pääsee samalla näkemään maailmaa.
Tämä! Ja lisäksi kaikista kohteista ei lennetä nonstoppina ympäri vuorokauden, lentoja saattaa olla vain pari kolme viikossa. Tyhjänäkö se kone lennätetään Suomeen vai?
Jonkun 10-14h työvuoron jälkeen ei muutenkaan jaksa paljon muuta kuin nukkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnair on kyllä yhtiö, josta en tule ikinä enää ostamaan lentoja. Enkä ole oikeastaan ostanut enää viimeiseen 10 vuoteen. Pääsen onneksi kotimaastani muillakin lentoyhtiöillä Suomeen vierailulle, jos on tarve. Niin luokattoman huonoa palvelua ja aivan ylihintaan. Yrityksellä ei tunnu olevan mitään pitkän ajan strategiaa mihinkään (olen lukenut vuosiraportit ja seurannut muutenkin tuon touhuja), vaan päämäärättömästi haahuillaan ja touhuillaan. Lyhyen ajan suunnitelmat ovat todella käpysiä ja täysin hutijuttuja. En käsitä, miten huono yrityksen johto voi olla. Se etu tässä heidän sekoilussaan on, että itse johtajana tiedän mitä en ainakaan tee tai teen täysin päinvastaisesti meillä.
Et taida kovin kummoinen Johtaja olla jos ostat itse lentolippusi ja vielä kyttäät tarjouslentoja :) Ebookersistako ne varaat?
Meillä yrityksessä assarit ja matkatoimisto tekevät kaikki matkavaraukset.
Niin meilläkin silloin kun oltiin pikkufirma, meillä oli oikein oma matkatoimisto alakerrassa jossa oli kolme neitokaista meitä varten.
Nyt ollaan osa 160 000 hengen konsernissa niin kaikki napsii omat lentonsa firman sovelluksesta. Vähän saman oloinen toki kuin Ebookers mutta paljon parempi. Kirjoitat mihin olet menossa, koska pitää olla perillä ja koska tulet pois. Kaikki takseista lähtien ympäri maailman hoituu tällä - ennen nämä tiedot kerrottiin puhelimessa matkasihteerille ja sitten ihmeteltiin vaihtoehtoja. Helpompi hoitaa itse kun alkaa soittelemaan Barcelonan mimmeille ja selvittämään asiaa. He toki hoitavat mahdolliset murheet ja muutokset sitten reissun päällä.
Ja kyllä, voin valita myös lentoyhtiöt... -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eikö emännille riittäisi muukin majoitus kuin 5 tähden hotellit? Säästöä syntyisi jo siitä, että majoitus olisi perustason hotelleja kuten 3 tähteä. Vapaa- aika sallitaan kyllä työn jälkeen, mutta jos lentoemännän ainut motiivi on päästä matkustamaan eikä asiakkaat ja niiden palvelu kiinnosta 💩 vertaa, niin onko silloin töissä oikeista syistä?
Aikanaan Finnairilta kerrottiin, että lentoemäntien keskipalkka lisineen on yli neljä tonnia. Onko se siis laskenut tästä???
Ja kun seuraan muutaman lentoemännän instaa mielenkiinnosta: kaikilla LV:n laukkuja vähintään yksi, jatkuvasti shoppailevat kaukokohteissa, Suomessa käyvät ravintolassa usein, joten ei nyt ihan näytä siltä, että nälkäpalkalla elävät. Matkustelevat paljon ja vaikka lennot saa id lipuilla niin kyllähän hotellit maksaa kuitenkin. Nyt sitten onkin yhtäkkiä tilanne niin, että palkka on niin pieni, että pitää käydä sossun luukulla??? Mikä siis totuus??
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan Finnairilta kerrottiin, että lentoemäntien keskipalkka lisineen on yli neljä tonnia. Onko se siis laskenut tästä???
Ja kun seuraan muutaman lentoemännän instaa mielenkiinnosta: kaikilla LV:n laukkuja vähintään yksi, jatkuvasti shoppailevat kaukokohteissa, Suomessa käyvät ravintolassa usein, joten ei nyt ihan näytä siltä, että nälkäpalkalla elävät. Matkustelevat paljon ja vaikka lennot saa id lipuilla niin kyllähän hotellit maksaa kuitenkin. Nyt sitten onkin yhtäkkiä tilanne niin, että palkka on niin pieni, että pitää käydä sossun luukulla??? Mikä siis totuus??
Tämä. Lentoemäntien palkat ei todellakaan ole pienet. Vaikka Maisa Törppökin sanoi, että lentoemäntänä tienaa todella paljon enemmän kuin hoitoalalla. Itse olen hoitoalalla ja ei ole luksuslaukkuja, jatkuvia matkoja tai useita ravintola illallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saavat palveluhenkisempiä emoja tilalle. Nyt nämä omasta mielestään elitistiset emot eivät muuta tee kun juoruavat keskenään.
Lehdissä on ainakin tasaisin väliajoin näiden juttuja ärsyttävistä matkustajista yms. En ole viitsinyt otsikkoa enempää lukea, joten voi olla että on vain saman jutun uusinnasta kyse, mutta ei tällaisia juttuja pitäisi palveluammatin harjoittajilta kyllä tulla alunperinkään mielestäni.
Miksi kuspäistä ei saisi kertoa juttuja? Totta kai saa. Ja sinä taukki saat ulista vaikka maailman tappiin, niin silti tuollaisista kuspäistä tulee palveluammatin tekijöitä juttuja. Se on vaan kaltaisellesi pahville voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun seuraan muutaman lentoemännän instaa mielenkiinnosta: kaikilla LV:n laukkuja vähintään yksi, jatkuvasti shoppailevat kaukokohteissa, Suomessa käyvät ravintolassa usein, joten ei nyt ihan näytä siltä, että nälkäpalkalla elävät. Matkustelevat paljon ja vaikka lennot saa id lipuilla niin kyllähän hotellit maksaa kuitenkin. Nyt sitten onkin yhtäkkiä tilanne niin, että palkka on niin pieni, että pitää käydä sossun luukulla??? Mikä siis totuus??Tämä. Lentoemäntien palkat ei todellakaan ole pienet. Vaikka Maisa Törppökin sanoi, että lentoemäntänä tienaa todella paljon enemmän kuin hoitoalalla. Itse olen hoitoalalla ja ei ole luksuslaukkuja, jatkuvia matkoja tai useita ravintola illallisia.
Miksi kailtaisesi typerykset jakaa tuollaista sontaa täällä? Neljää tonnia lentoemännistä tienaa aniharva, mutta varmasti löytyy jostain aina se yksittäinen poikkeus, jonka sitten kaltaisesi aasit uskovat kuvaavan koko alaa, kun tuollaisten uunojen korvien välissä ei ikinä liiku niin paljon, että ne älyäisivät oikeastaan mistään mitään. Lentoemäntien peruspalkka Finnairilla on pitkälti alle kaksi tonnia vielä monen vuoden työnkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin insinöörinä teen ulkomaan työmatkoja ja kuukausien työkomennuksia. Firman laskuun lennän ulkomaille yleensä etelään eli lämpimään, asun hienossa hotellissa ja saatan autonkin vuokrata firman laskuun. Työpäivä voi olla 14 tunnin pituinen ja töiden jälkeen tai viikonloppuna saatan viettää siellä ulkomailla omaa vapaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Lentoemännät ovat saaneet jo vuosia liian isoa palkkaa. Nyt kuluja pitää vähentää ja se tietää säästökeinona. Jos lentäjille ja emännille olisi jo aiemmin maksettu pienempää palkkaa, niin tätä ei olisi tullut. Onko oikein, että lentoemäntä tienaa kaksinverroin vaikkapa lähihoitajan tai sairaanhoitajan palkkaan verrattuna? Sairaanhoitaja on vastuussa ihmishengistä.
Yhtä lailla kun hoitava lääkäri on vastuussa potilaan hoidosta tai lentäjä lentokoneen ohjaamisesta on sairaanhoitaja vastuussa potilaan hengestä ja lentoemo matkustajan hengestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailij IIIa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eikö emännille riittäisi muukin majoitus kuin 5 tähden hotellit? Säästöä syntyisi jo siitä, että majoitus olisi perustason hotelleja kuten 3 tähteä. Vapaa- aika sallitaan kyllä työn jälkeen, mutta jos lentoemännän ainut motiivi on päästä matkustamaan eikä asiakkaat ja niiden palvelu kiinnosta 💩 vertaa, niin onko silloin töissä oikeista syistä?
Aika harvalla pelvelualan ihmisellä riittää työnsä motiiviksi pelkästään se että saa mielistellä sinua ja muita kaltaisiasi norsunvittunaamaisia asiakkaita.
Enkä ole itse palveluammatissa.
Hyvä. Alkaa riittää verorahoin tonkin puljun pyörittäminen. Huolimatta veromiljardeista joita finnairiin on syydetty on firma taas käsi ojossa ja konkassa. Tarvitaan kunnon saneerausta, johon kovapalkkainen henkilöstö ei tietenkään suostu.
https://investors.finnair.com/fi/financial-information/key-figures
Vierailija kirjoitti:
2-3 v ja Finnair on muisto vain
Ensin tukistetaan kansan etenkin köyhien ostovoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun seuraan muutaman lentoemännän instaa mielenkiinnosta: kaikilla LV:n laukkuja vähintään yksi, jatkuvasti shoppailevat kaukokohteissa, Suomessa käyvät ravintolassa usein, joten ei nyt ihan näytä siltä, että nälkäpalkalla elävät. Matkustelevat paljon ja vaikka lennot saa id lipuilla niin kyllähän hotellit maksaa kuitenkin. Nyt sitten onkin yhtäkkiä tilanne niin, että palkka on niin pieni, että pitää käydä sossun luukulla??? Mikä siis totuus??Tämä. Lentoemäntien palkat ei todellakaan ole pienet. Vaikka Maisa Törppökin sanoi, että lentoemäntänä tienaa todella paljon enemmän kuin hoitoalalla. Itse olen hoitoalalla ja ei ole luksuslaukkuja, jatkuvia matkoja tai useita ravintola illallisia.
Ei ole vielä meillä näkynyt luksuslaukkuja ja lomat vietetään korvessa. Ne on varmaan eri yhtiössä töissä ne Laukku-Maisat.
T. Finskin lentoemännän ukko
Huomenna klo 15 meinaavat toteuttaa ulosmarssin. Jos koneita sattuu olemaan ilmassa siihen aikaan, ilmeisesti hyppäävät ulos kesken matkan.