Saako teillä 16-17 vuotias jouluna ottaa joulupöydässä aikuisten kanssa alkoholia?
Kommentit (288)
Meillä saa vain pajautella yrttiä tai tykittää herskaa.
Ei todella saa. Ikäraja on 18, kun se tulee täyteen saa fiksusti ottaa kuten muutkin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
"Saako ottaa alkoholia?" Kan det bli finskare och kan inställningen till matdryck vara mera avigt?
Det bästa och tryggaste stället att låta fem före myndiga bekanta sig med vuxnas måltidsdrycker är givetvis hemmet. Lite vin och eller öl till festmåltiden hör till för den som vill prova. Snapsarna kommer först då åldern är inne, liksom avec till kaffet.
Miksi sönkötät ruotsiksi täällä? Etkö näe, että aloitus oli suomeksi. Sillä kielellä vastataan, millä on kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää aina eniten nämä "joulu on lasten juhla"- kommentit.
Meillä joulu on vuoden suurin juhla, perhejuhla.
Onko monillakin näin? Eikö kesällä pidetä (perhe)juhlia? Mietin vaan, mukavampaa kesäaikaan juhlia minusta, toki meillä ei pahemmin perhettä tai sukua kokoonnu milloinkaan.
Kyllä minä ainakin muistan työpaikan pikkujouluista ja risteilyiltä juurikin näitä pikkulasten "minä en ota koskaan mitään alkoholia" - äitejä, jotka oli kaikista kovimmassa humalassa jo alkuillasta.
Ei ja meillä ei ole koskaan joulupöydässä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää aina eniten nämä "joulu on lasten juhla"- kommentit.
Meillä joulu on vuoden suurin juhla, perhejuhla.Onko monillakin näin? Eikö kesällä pidetä (perhe)juhlia? Mietin vaan, mukavampaa kesäaikaan juhlia minusta, toki meillä ei pahemmin perhettä tai sukua kokoonnu milloinkaan.
On ainakin meillä. Meillä joulu on koko perheen juhla, ei vain lasten.
Vierailija kirjoitti:
Ei todella saa. Ikäraja on 18, kun se tulee täyteen saa fiksusti ottaa kuten muutkin aikuiset.
Kannattaa tutustua lakipykäliin.
Meillä on jouluisin viiniä pöydässä ja kyllä 17-vuotias saa sitä pienen lasillisen halutessaan. Normaalisti ei saa, mutta joulupöytä on erikoistapaus.
Sitä aina ei huomaa juodessa
Että joulu on kerran vuodessa
Ja Aulikki-tädin kotiviinistä
Koko suku jouluaattona kännissä
Jouluaattona kännissä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jouluisin viiniä pöydässä ja kyllä 17-vuotias saa sitä pienen lasillisen halutessaan. Normaalisti ei saa, mutta joulupöytä on erikoistapaus.
Miksi? Miksi haluatte opettaa nuoren käyttämään päihteitä?
Nämä mammat kitisevät sitten täällä elämätöntä elämäänsä. Ei alkoholia, ei seksiä, ei lomamatkoja, ei sitä eikä tätä. Varmaan saavat orgaasmin omasta ankeudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, ei sitä tarvitse vanhempien kotona opettaa. Kyllä ne penskat löytävät kaljansa muutenkin, ihan omista piireistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut maistaa ihan pienen huikan silloin kun lapsi on itse tajunnut pyytää maistettavaksi, koska meillä ei tehdä alkoholista mörköä. Kahdeksanvuotias kun maistaa ensimmäistä kertaa kuivaa valkoviiniä pisaran, niin toista kertaa ei todennäköisesti ihan lähivuosina tule.
Se vain on aikuisten juoma, mutta yhtä pientä viinilasia enempää (ruoan kanssa) en lukioikäiselle anna, eikä ole halunnutkaan. Minusta alkoholi ei kuulu jouluun, mutta muuten kun syödään vähän hienommin, niin teinit saavat ruuan kanssa pienen määrän jos tahtovat.
Samalla logiikalla antaisitte vaikkapa 12-vuotiaan kokeilla kokaiinia, kun lapsi itse tajuaa pyytää?
----
Yleisesti ottaen miksi hemmetissä pitää antaa lapsille alkoholia, "kun sitä pyytävät"?? Näin juuri kehittyy lasten ja alaikäisten juominen. Sitten kertovat kavereille, että "mä oon jo saanut maistaa alkoholia" ja sitten ne kaveritkin alkavat vongata sitä. Meillä just 7v kertoi 8-vuotiaan kaverinsa saaneen maistaa alkoholia joskus. Tiedä sitten onko totta vai ei, mutta ärsyttää. Meni myös jotenkin luotto tuon kaverin vanhempiin. Eikö vain voitaisi vanhemmat vetää yhtä köyttä ja ei anneta sitä alkoholia lapsille?
Sitten kohta tulee teini-ikä ja löytyy aina niitä vanhempia, jotka antaa lapselleen ja sen oman lapsen kavereillekin siidereitä ja oluita. Että ottaa päähän nämä vanhemmat.
T. 40v kalkkis, jonka äiti alkoholisti, eno kuollut alkoholismin takia maksakirroosiin, ja äidinisä oli oikea raivohullu rappioalkkis, joka yritti tappaa koko heidän perheen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, ei sitä tarvitse vanhempien kotona opettaa. Kyllä ne penskat löytävät kaljansa muutenkin, ihan omista piireistään.
Sitä suuremmalla syyllä. Miksi haluatte oikein yllyttää juomaan vielä lisää, jos nuori käyttää alkoholia jo muutenkin?
[quote4=Vierailija]Ei ja meillä ei ole koskaan joulupöydässä alkoholia.[/quote]
Ei tietenkään. Meillä on. Tv. italialaisen vaimo.
Ihan sama kun joku väittäisi ettei meidän 16-17-vuotias ole koskaan harrastanut seksiä. Ei nuoret enää siinä iässä kerro mitä kylillä on maisteltu ja tehty, koska nuoruus nyt on sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä. Miksi haluatte oikein yllyttää juomaan vielä lisää, jos nuori käyttää alkoholia jo muutenkin?
Ja jos ne jokatapauksessa juovat välipäivinä kylillä keissin kaljaa, miksi pitäisi vauhkoontua viinilasillisesta?
Lastensuojeluilmoitusta kehiin vaan, jos tiedätte että tutussa perheessä annetaan alkoholia alaikäisille.
Meillä otettiin kerran snapsit joulupöydässä, koska äiti oli stressaantunut ja isosisko pahalla tuulella. Olin itse varmaan 16. Ehkä älytön poikkeus normaalista puhdisti ilmaa, muistaakseni se joulu oli ihan ok loppupeleissä.