Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishuoltajuus, voiko etä-isä kieltää

Ei jaksaisi taas vääntää
15.11.2022 |

äitiä ja lasta muuttamasta toiselle paikkakunnalle?

Jos voi niin tarviiko siihen olla jotkut perusteet esim tapaamisiin liittyen vai riittääkö se että isä ei halua lasten muuttavan?

Esimerkkitapauksessa erosta on 7v ja tänä aikana isä on nähnyt lapsia 1-2 kertaa vuodessa, muutaman tunnin kerrallaan. Edellisestä tapaamisesta nyt 1,5v. Lapset eivät ole koskaan käyneet hänen kotonaan.

Äiti ja lapset asuvat yhä paikkakunnalla jolla perhe asui aikanaan yhdessä. Isä itse muutti pian eron jälkeen omalle kotipaikkakunnalleen noin 500km päähän. Äiti haluaisi nyt muuttaa lasten kanssa omalle kotipaikkakunnalleen joka sijaitsee 200km päässä nykyisestä kodista, lähempänä isän kotipaikkakuntaa. Äidin syyt muutolle on se että saisi tuolta paremman työpaikan niin palkan kuin työaikojen suhteen sekä sukulaiset olisi lähellä ja lapset pääsisivät jopa samoihin kouluihin ja harrastuksiin serkkujen kanssa. On löydetty asunto joka on nykyistä kivempi ja sopivampi perheelle.

Isä kuitenkin uhkaa ettei anna lapsille lupaa muuttaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kaikkien olot paranisi vain muuttamalla? Itse en kysynyt exältä mitään, päätin lähivanhempana muuttaa ja sillä sipuli.

Vierailija
2/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttihan exäsikin ja tuskin kysyi sulta lupaa joten sen kun muutat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kieltää. Anna palaa vaan.

Vierailija
4/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän veikkaan, että jos isä yrittää estää muuttoa, niin äiti pystyy helposti perustelemaan muuttotarvetta MYÖS sillä, että muuton myötä etäisyys isän asuinpaikkaan lyhenee, mikä taas helpottaa tapaamisten järjestämistä. Mikä ei toki tarkoita sitä, että sellaisia isä alkaisi järjestää, mutta onpahan tämä äidin hyödyksi kuitenkin.

Vierailija
5/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän kaikkien olot paranisi vain muuttamalla? Itse en kysynyt exältä mitään, päätin lähivanhempana muuttaa ja sillä sipuli.

Yrittikö sun ex estää muuttoa?

Meillä ex on halunnut säilyttää huoltajuuden, ainakin mun näkökulmasta, ihan tehdäkseen kiusaa. Pystyäkseen hankaloittamaan ja hidastamaan asioiden hoitamista ja kontrolloimaan meidän/mun elämää. Ei lasten elämä tai näitä koskevat päätökset muuten häntä kiinnosta.

Tästä muutosta hän sanoi mulle suoraan että hän ei halua mulle parempia työoloja, parempaa palkkaa tai tukiverkostoa lähelle. Täällä hän on lapsia tavannut noita parin tunnin pätkiä ollessaan viikonloppua ystävänsä luona. Ystävä on tarjonnut mahdollisuuden ottaa lapset sinne yöksi mutta ex ei suostu koska ei halua mun pääsevän huoraamaan.

Uudesta paikkakunnasta hän sanoo että koska hänellä ei ole tuttuja siellä, ei hänellä olisi syitä tulla lapsia tapaamaan. Mä lupasin että tuolta voitaisiin helpommin järjestää niin että mä saisin hoidettua lapsille kyydit että voisivat vaikka sen 1-2 kertaa vuodessa olla viikonlopun hänen luonaan. Tai hänen äidillään jos hänelle liian raskasta pitää lapsia koko viikonloppu. Sekään ei käy tuosta samasta huoraamissyystä. Eikä käy se kun tarjosin että veljeni pihamökissä on asunto tyhjillään ja hän saisi sen käyttöönsä ilmaiseksi jos tulisi tuonne lapsia tapaamaan.

Näistä mun tarjouksista huolimatta hän väittää että tällä muutolla mä estäisin lapsilta isätapaamiset ja siksi hänellä on oikeus kieltää lapsiaan muutamasta. Mä tajuaisin tuon jos oltaisiin asuttu samassa kaupungissa ja hän olisi pitänyt lapsia luonaan säännöllisesti ja nyt mä olisin viemässä lapset usean sadan kilometrin päähän, mutta tästä ei nyt mun mielestä ole kyse.

Vierailija
6/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi estää, mutta lähivanhemman pitää ilmoittaa muutosta etukäteen.

Ota yhteys lastenvalvojaan.

Vierailija
7/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte jo erillään, ei tarvita etävanhemman suostumusta. Silloin kun muutetaan yhteisestä kodista, molempien vanhempien pitää hyväksyä alaikäisten lasten muuttoilmoitus.

Vierailija
8/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkaa kiusantekoa tuo on exältäsi. Muuta vain rauhassa ja katso mitä tapahtuu. Luultavasti ei mitään vinkumista kummempaa

Vierailija
9/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittikö sun ex estää muuttoa?

Meillä ex on halunnut säilyttää huoltajuuden, ainakin mun näkökulmasta, ihan tehdäkseen kiusaa. Pystyäkseen hankaloittamaan ja hidastamaan asioiden hoitamista ja kontrolloimaan meidän/mun elämää. Ei lasten elämä tai näitä koskevat päätökset muuten häntä kiinnosta.

Tästä muutosta hän sanoi mulle suoraan että hän ei halua mulle parempia työoloja, parempaa palkkaa tai tukiverkostoa lähelle. Täällä hän on lapsia tavannut noita parin tunnin pätkiä ollessaan viikonloppua ystävänsä luona. Ystävä on tarjonnut mahdollisuuden ottaa lapset sinne yöksi mutta ex ei suostu koska ei halua mun pääsevän huoraamaan.

Uudesta paikkakunnasta hän sanoo että koska hänellä ei ole tuttuja siellä, ei hänellä olisi syitä tulla lapsia tapaamaan. Mä lupasin että tuolta voitaisiin helpommin järjestää niin että mä saisin hoidettua lapsille kyydit että voisivat vaikka sen 1-2 kertaa vuodessa olla viikonlopun hänen luonaan. Tai hänen äidillään jos hänelle liian raskasta pitää lapsia koko viikonloppu. Sekään ei käy tuosta samasta huoraamissyystä. Eikä käy se kun tarjosin että veljeni pihamökissä on asunto tyhjillään ja hän saisi sen käyttöönsä ilmaiseksi jos tulisi tuonne lapsia tapaamaan.

Näistä mun tarjouksista huolimatta hän väittää että tällä muutolla mä estäisin lapsilta isätapaamiset ja siksi hänellä on oikeus kieltää lapsiaan muutamasta. Mä tajuaisin tuon jos oltaisiin asuttu samassa kaupungissa ja hän olisi pitänyt lapsia luonaan säännöllisesti ja nyt mä olisin viemässä lapset usean sadan kilometrin päähän, mutta tästä ei nyt mun mielestä ole kyse.

Jos kerrot lastenvalvojalle haluavasi muuttaa syistä, mitä olet jo kirjoittanut ja kerrot myös, että matka isän kotipaikkakunnalle lyhenee ja lapset voivat sitten helpommin mennä tapaamaan isäänsä, niin isä ei varmasti onnistu muuttoa estämään. Sillä ei ole väliä, että isällä ei ole ketään tuttuja sinun paikakunnallasi, jos annat ymmärtää, että pystyt järjestämään lasten pääsyn miehen paikkakunnalle tarvittaessa. Kyllä nämä lastenvalvojalle läpi menevät.

Vierailija
10/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain äiti saa päättää lasten asioista. Isällä ei ole Suomessa näissä asioissa mitään sanan- tai päätäntävaltaa. Järjestelmä jyrää isän oikeudet täysin.

Jos aloittajan tapauksessa etävanhempi olisi lasten äiti, niin asenne ja yleinen mielipide olisi täysin toinen.

Vierailija
11/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran tapaus jossa äiti tarkoituksellisesti tuhoaa isän ja lasten viimeisetkin siteet ja mahdollisuudet.

Vierailija
12/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran tapaus jossa äiti tarkoituksellisesti tuhoaa isän ja lasten viimeisetkin siteet ja mahdollisuudet.

Muuttamalla lähemmäs isää? That bitch! Että toinen kehtaa....

Vierailija
13/13 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhemman suostumusta ei tarvi. Vain silloin molempien suostumus, kun yhteisestä kodista on toinen muuttamassa pois lapsen kanssa. Lapsi kun ei voi jäädä kirjoille asuntoon, jossa ei kumpikaan vanhempi asu.

Ap:lle ohje, että jätä huoletta kertomatta Asiasi exällesi. Tulee vain hankaluuksia, kun yrittää olla avoin ja sopuisa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi