Onko se teistä hieno näkymä ikkunoista jos näkee peltoa?
Kommentit (51)
Tarkoititko "pidätkö peltonäkymästä"?
Mitä vikaa pellossa? Paljon parempi kuin metsä, koska pelloilla näkyy eläimiä joita tiirailla.
On. Keväästä syksyyn saa seurata kasvukautta. Talvella pellolla näkee metsän eläimiä ja jälkiä kimmeltävällä hangella.
Minun peltonäkymäni ainakin on. Kumpuavaa peltomaisemaa, keskellä menee pieni joki, joka tosin on nykyään nin "syvällä" että itse vettä ei ikkunasta näy. Jokilaakson taustalla metsää, jonka taakse aurinko laskee. On todella upea niin kesällä kuin talvellakin, syksyllä kynnön jälkeen ei niinkään.
Pelkkää ääretöntä peltoa? Ei hevletti, tykkään puista. Kun viimeksi olin muuttamassa ja etsin asuntoa, mietin, mitä haluan ikkunoistani nähdä. Päädyin tähän minimiin: puita ja taivasta.
Ostin asunnon, jonka ikkunoista näkyy puita ja taivasta, toki vähän muutakin. Mutta mun elinehto on nämä. Puut eri vuodenaikoina, lumikuormassa, lehtevinä, myrskyssä, leppoisassa kesätuulessa, lintuja täynnä. Oravia. Ja taivas, ah.
Muutin yhteen Suomen tiheimmin asuttuun paikkaan 150-vuotiaiden honkien keskelle korkealle kalliolle. Olen tässä lähiössä onnistunut bongaamaan jäniksiä, kauriin, ketun, joutsenia, hanhia.
Pelto on ihmisen luoma luonnoton monokulttuuri, jossa pörisee kymmeniä tunteja vuodessa pahanhajuisia koneita, johon levitetään lietelantaa, jota myrkytetään ja nyljetään toistuvasti. Se on yhtä elävä ja idyllinen kuin täytetty poro.
Se on kiva asua pellon naapurissa kun pelloille levitetään lantaa ja ties mitä muuta. Haisee aika pitkälle. Ja kivat pölinät kun maata käännetään.
Kyllä. Jos siellä näkyy myös pensaita, eläimiä, puro, ehkä järven pala, puita ja kivoja asioita. Tähdet ja kuu. Askeettinen pelto olisi tylsä hiukan, kliininen.
Mielummin luonnontilaisempaa maisemaa katsoisin, mutta naapurin seinän ainakin voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva asua pellon naapurissa kun pelloille levitetään lantaa ja ties mitä muuta. Haisee aika pitkälle. Ja kivat pölinät kun maata käännetään.
Puhutaanko tässä nyt luonnon peltoniitystä jota välillä hoidetaan vai lietepellosta jonka haju on kowa?
talvella voi kuvitella, että se on järvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä nyt luonnon peltoniitystä jota välillä hoidetaan vai lietepellosta jonka haju on kowa?
Onko meillä oikeasti jotain ympärivuotisia lietepeltoja muualla kuin jätevedenpuhdistamon vieressä?
kohta eu haluaa, että suomen pellot ennallistetaan soiksi. viheät tietenkin ovat innolla mukana
Olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni peltomaisemissa ja paljon tylsempää maisemaa ei voi olla.
Maalaistalon tyttönä tykkään kyllä peltomaisemasta. Ja maalaistalon tyttönä tiedän, että ilman peltoja kenelläkään meistä ei olisi pöydässään ruokaa. No, ehkä joku Linkola eli pelkällä kalalla ja metsämarjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Asuin aikoinaan niin, että ikkunasta näkyi marketin takapihalle. Pahemmalta jokapäiväinen pakokaasu haisi kuin lanta 3 vrk vuodessa.
Mielestäni on.