Kuinka monella naisella oikeasti vyötärönympärys alle 80cm?
Eikö ihminen ole silloin aika hoikkarakenteinen? Olisi kiva, jos itsellä olisi, mutta jo suolistosairaus tämän estää, kun turvotusta. Toivoisin silti pääseväni siihen laihduttamalla, koska kerrotaan yli 80cm vyötärön olevan yksi diabetesriski :(
Kommentit (221)
Olisin tyytyväinen, jos pääsisin aluksi edes alle 90cm. Kaihoisasti muistelen, kun nuorena oli vyötärö vähän päälle 70cm 159 senttisenä. Toivottavasti vielä toteutuu!
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Miksiköhän sanotaan, että miehillä omppuvartalo, mutta itellä kertynyt silti rasva vatsan seudulle? Onko minulla mieshormoneja?
Vierailija kirjoitti:
No minulla on jotain 62cm. Olen muutenkin kapea, liivien ympäryskin on 65. BMI on 19. Ja vyötäröön kertyy viimeisenä paino, olen mallia tiimalasi.
Miten voit olla mallia tiimalasi, jos olet muutenkin kapea ja liivien ympäryskin samaa luokkaa kuin vyötärönympärys? Vai onko sinulla sitten isot rinnat ja vyötäröön sekä liivien ympärykseen verrattuna leveät hartiat ja lantio? Tosin sitten ei ole muutenkin kapea..
Lukiolaisena oli 63 cm mutta valitettavasti ei enää.
Täytän 60 v ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
177cm, 67cm, ennen lapsia 63-64cm. Paino 65kg. Eipä tuo niin kummoinen mutta ole.
On mulla vain 162cm pituus ja vy on 63cm.
Kyllä sinuun verraten olen paksu.
47v 170cm, 78 kg vy 85cm . Nuorena painoin kahvi+tupakka dietillä vähimmillään 58kg, vaatekoko 36. Tunnen oleni terveeksi nykyaan, kaikki arvot hyviä, syon hyvin ja liikun. Rasvaa kuitenkin on ihon alla ja mittojen perusteella sisaelimissa :(
Omat mitat on 164cm/44kg, vyötärö 62cm aamulla ennen syömistä. Syöminen sitten turvottaa palloksi...
Ikä 51v. 159cm. paino 56kg. Vyötärö on 68cm. Yritän saada noin neljä kiloa pois.
Vierailija kirjoitti:
Helposti, pitäisi syödä aika paljon tai juoda jotain kaljaa usein, että menisi edes 70 senttiin.
En ole erityisen hoikkarakenteinen, vaan normaalivartaloinen pitkähkö nainen, mutta ikä varmasti vaikuttaa?
Iän myötähän vyötärönympärys usein kasvaa ja varmasti minullakin on eri lukemat joskus 50+ ikäisenä kuin nyt 30v. Tietty kannattaa pysytellä terveellisyyden rajoissa myös ikääntyessä, mutta joku +5-10kg ja samat senteissä vyötärölle ei haittaa mitään.
En tiedä miksi tätä alapeukutetaan, mutta mielestäni ikä liittyy asiaan oleellisesti, ja on hassua tehdä tällaisua ketjuja joissa ei ole otettu ikää esille ollenkaan, ja sitten joku pari-kolmekymppinen kertoo mittansa ja joku viiskymppinen siihen itseään vertailee! Eikä edes tiedä, että se toinen on joku nuori.
Ei tietenkään kaikilla vaikuta ikä, mutta usein näin on. En lähtisi vertailemaan kroppajuttuja ihan eri ikäluokkien kesken. Vyötärön kapeuteenhan voi vaikuttaa käsittääkseni hormonitkin, eli vaihdevuosien jälkeen ei ole enää niin selkeästi erottuva.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin alipainoinen ja näännytin itseäni jatkuvasti, vyötäröni oli 75 cm. Nyt normaalipainoinen ja normaali rasvaprosentti ja se on 82 cm. Ei voi mitään, ja takuulla olen terveempi nyt kuin silloin ennen.
Ihan sama juttu. Olin yläasteella ja söin liian vähän, joten kotiin tullessa oli aina hirveä nälkä, kun ei viitsinyt syödä kuin vähän, koska muutkaan ei ottaneet paljon lautaselle kouluruokaa. Kun aloin syödä paremmin, aloin lihoa, kun pituuskasvukin loppui jo 13-vuotiaana. Olisiko pitänyt vain yrittää olla niukalla ravinnolla ja aina nälissään pysyäkseni painossani?
Vyötärönympärys n.73cm. Mitat 163cm ja 55kg. Lasten saannin myötä olen hoikistunut, kun tulee liikuttua huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän reilu 70 cm. Olen 64 kg 168 cm.
Sama asia tällä vähän reilu 70cm. Paino 60kg pituus 165cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, pitäisi syödä aika paljon tai juoda jotain kaljaa usein, että menisi edes 70 senttiin.
En ole erityisen hoikkarakenteinen, vaan normaalivartaloinen pitkähkö nainen, mutta ikä varmasti vaikuttaa?
Iän myötähän vyötärönympärys usein kasvaa ja varmasti minullakin on eri lukemat joskus 50+ ikäisenä kuin nyt 30v. Tietty kannattaa pysytellä terveellisyyden rajoissa myös ikääntyessä, mutta joku +5-10kg ja samat senteissä vyötärölle ei haittaa mitään.En tiedä miksi tätä alapeukutetaan, mutta mielestäni ikä liittyy asiaan oleellisesti, ja on hassua tehdä tällaisua ketjuja joissa ei ole otettu ikää esille ollenkaan, ja sitten joku pari-kolmekymppinen kertoo mittansa ja joku viiskymppinen siihen itseään vertailee! Eikä edes tiedä, että se toinen on joku nuori.
Ei tietenkään kaikilla vaikuta ikä, mutta usein näin on. En lähtisi vertailemaan kroppajuttuja ihan eri ikäluokkien kesken. Vyötärön kapeuteenhan voi vaikuttaa käsittääkseni hormonitkin, eli vaihdevuosien jälkeen ei ole enää niin selkeästi erottuva.
En minäkään ymmärrä alapeukuttajia. Jokaisella saa olla oma mielipiteensä asiaan.
Riippuu mitataanko se kapeimmasta kohtaa vai juuri ja juuri navan yläpuolelta. Kapeimmasta kohtaa on reilusti alle 80 cm, navan yläpuolelta ei ole, koska mulla on niin korkea lantio että siinä kohden on vielä ylimmät lantioluut.
Minulla oli ennen raskautta vyötärönympärys 66-67 cm, mutta raskauden jälkeen ei kavennut enää sitten millään 68 cm kapeammaksi, vaikka kuinka treenasin ja laihdutin.
T. Nainen 162 cm
Olen yli 40-vuotias ja vyötärö on alle 70cm. Liikun jokaikinen päivä, paitsi sairaana. Ruokapuolella otan rennommin, mutta en todellakaan puputa koko ajan jotain.
Riippuu kropan mallista. Päärynöillä voi lihavanakin olla alle tuon ja ompuilla voi laihanakin olla lähellä tuota 80 cm.
Itse omena. Pitkät ja kiinteät jalat ja lyhyt selkä. Oikeastaan vyötäröä ei ole olleenkaan, vaan olen sellainen suora pötkö. Olen 167/53 kg ja vyötärö 76 cm. Treenaan vatsalihaksia säännöllisesti ja vatsa on littana, mutta oikeasti kylkiluiden jälkeen alkaa heti lantio.
Kaverini on toista maata ja päärynä. Painaa minua yli kymmenen kiloa enemmän ja sama pituus eli, mutta kaikki on perseessä. Vyötärö on 68 cm, vaikka minua pullerompi.
Vierailija kirjoitti:
No jos se on turvotusta, niin eihän se silloin ole mikään riski. Järkeä saa käyttää.
ihan varmasti turvotusta aiheuttava suolistosairaus on riski esim suolistosyöville
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kropan mallista. Päärynöillä voi lihavanakin olla alle tuon ja ompuilla voi laihanakin olla lähellä tuota 80 cm.
Itse omena. Pitkät ja kiinteät jalat ja lyhyt selkä. Oikeastaan vyötäröä ei ole olleenkaan, vaan olen sellainen suora pötkö. Olen 167/53 kg ja vyötärö 76 cm. Treenaan vatsalihaksia säännöllisesti ja vatsa on littana, mutta oikeasti kylkiluiden jälkeen alkaa heti lantio.
Kaverini on toista maata ja päärynä. Painaa minua yli kymmenen kiloa enemmän ja sama pituus eli, mutta kaikki on perseessä. Vyötärö on 68 cm, vaikka minua pullerompi.
Päärynä = hartiat kapeammat kuin lantio. Ei välttämättä kerro vyötäröstä mitään.