Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aloittajalla on kiire? Sohvalle makaamaan tietysti. Älkää kysykö papereita, että hän pääsee nopeammin sohvalle.
Niin onkin, entäs sitten? Turha tarkastaminen vie kaikkien aikaa, eikä palvele tarkoitustaan.
-ap
Miten paljon aikaa ja vaivaa oikeasti yhden kortin näyttäminen voi vaatia? Kyllä on ihmisistä tullut laiskoja.
Kyse ei niinkään ole ajasta tai vaivasta, vaan koko asian mielekkyydestä/mielettömyydestä. Ei ole mielekästä vaatia nelikymppistä todistamaan olevansa täyttänyt 30 vuotta, kun ikäraja on 18 vuotta.
Ostin Lidlistä VIINIetikkasipsejä. Kysyttiin henkkarit. Kyllähän niitä ihan päihtymistarkoituksessa hankitaankin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aloittajalla on kiire? Sohvalle makaamaan tietysti. Älkää kysykö papereita, että hän pääsee nopeammin sohvalle.
Niin onkin, entäs sitten? Turha tarkastaminen vie kaikkien aikaa, eikä palvele tarkoitustaan.
-ap
Miten paljon aikaa ja vaivaa oikeasti yhden kortin näyttäminen voi vaatia? Kyllä on ihmisistä tullut laiskoja.
Kyse ei niinkään ole ajasta tai vaivasta, vaan koko asian mielekkyydestä/mielettömyydestä. Ei ole mielekästä vaatia nelikymppistä todistamaan olevansa täyttänyt 30 vuotta, kun ikäraja on 18 vuotta.
Miksi sitten valituksesi aihe oli se että turha tarkastaminen vie kaikkien aikaa?
Mun mielestä on älytöntä kantaa 37-vuotiaana jotain passia mukana sen vuoksi että kassa saattaa sitä kysyä kun tässä iässä jo voisi kuvitella että kaupasta saa ikänsä puolesta jo ostaa mitä haluaa.
Vähän aikaa sitten jäi sytkärikin kassalle kun ei ollut passia mukana ja muita henkilötodistuksia en omista.
Jos näyttää alle 30v pitää kysyä paperit. Tätä valvotaan esim mysteryshoppaajien avulla ja myyjä saa moitteet jos ei ole kysynyt papereita esim 28- vuotiaalta. Älä kitise kun et asiasta mitään tiedä, ota ne paperit valmiiksi esille tai jätä alkot ostamatta ja mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuten jo joku aiemmin kertoikin, tarkastukset kirjataan ja mikäli tarkastuksia ei tehdä, se on työntekijälle hyvästit. Ja edelleenkin laki ja ohje vaatii arviolta alle 30-vuotiaiden iän tarkastamisen. Alaikäiselle myynnistä kiinnijääminen vie kaupan myyntiluvat. Tällaisiakin tarkastuksia todennäköisesti tehdään myyjille. 18v kassasta voi olla hankala hahmottaa, kuinka kurttuinen tai ei 29v voi olla. Itse ainakin sen ikäisenä kaikki vanhemmat ikäluokat tuntui olevan melkein kun samasta puusta. Jos haluatte niin sanotusti asiantuntevampaa palvelua, niin menkää asioimaan alkoon.
Kauanko tätä asiaa saa vääntää rautalangasta. Jos haluatte muutosta, perustakaa vaikka adressi. Laki on kuitenkin tehty suojelemaan lapsia. Kannattaa se muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle.
Etkö tajua että sunlaisten takia kaupoille tulee kauheesti hävikkiä ja hinnat nousee? Kaikkia niitä sun klähmimiä tavaroita ei voi enää viedä myyntiin.
No sehän ei minua kiinnosta ollenkaan. Mitäs kysyy turhaan papereita, yli 40 vuotiaalta.
Se on kauppiaan koulutusta nääs. Kun vaihdan toisen ketjun puolelle ja lataan kärryyn samat tavarat, niin kassakone kilisee kun eivät turhaan papereita kysele.
Saatoin mennä ostamaan 18 vuotiaana siideriä ja olin vihainen kun kysyttiin papereita. Varsinkin kun olin kerran ne kaupassa näyttänyt 😅 Nykyisin eri meininki kun kysytään kolmikymppiseltäkin vielä.
"Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle."
Miten niin jää? Kaljat pannaan pois ja muut maksetaan.
Joskus myyjä erehtyy kysymään jos on väsynyt kuten joku aikasemmin mainitsi. Itse olen erittäin huono arvioimaan ihmisten ikiä joten tuli välillä pyydettyä vanhojakin näyttämään papereitaan. Onneksi ei enää tarvitse sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Saatoin mennä ostamaan 18 vuotiaana siideriä ja olin vihainen kun kysyttiin papereita. Varsinkin kun olin kerran ne kaupassa näyttänyt 😅 Nykyisin eri meininki kun kysytään kolmikymppiseltäkin vielä.
"Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle."
Miten niin jää? Kaljat pannaan pois ja muut maksetaan.
En vaan maksa. Otan hatkat. Siinähän kutsuu jonkun roudaamaan niitä takaisin.
Yksinkertaista.
Naurettavinta on, kun papruja kysyy joku ehkä just ja just 20v finninaama.
Tähän pelleilyyn ei tehoa kuin kuuluva ilmotus, että kauppa menee boikottiin mikäli pelleily ei lopu.
Kerran laitoin oman lähikaupan boikottiin kun tapahtui näin, olin tuossa vaiheessa ollut jo vuosia kaupan vakioasiakkaita, eli tuhansia euroja vuodessa sinne työntävä asiakas.
Menin kuukauden päästä uudestaan käymään, ei näkynyt finninaamaa enää kaupassa ja kukaan ei ole sen jälkeen kysynyt koskaan mun papereita uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle.
Etkö tajua että sunlaisten takia kaupoille tulee kauheesti hävikkiä ja hinnat nousee? Kaikkia niitä sun klähmimiä tavaroita ei voi enää viedä myyntiin.
No sehän ei minua kiinnosta ollenkaan. Mitäs kysyy turhaan papereita, yli 40 vuotiaalta.
Se on kauppiaan koulutusta nääs. Kun vaihdan toisen ketjun puolelle ja lataan kärryyn samat tavarat, niin kassakone kilisee kun eivät turhaan papereita kysele.
Ehkä näytät sitten vanhalta, mutta kirjoituksen perusteella et ole. Se ei edelleenkää ole sen kassan päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nolaa asiakkaan?
Kun puoliksi sokeakin näkee, ettei asiakas ole teini-ikäinen. On se noloa, jos toistuvasti epäillään lapseksi, vaikka ikää on 41 v.
Ongelma on ihan omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pelleilyyn ei tehoa kuin kuuluva ilmotus, että kauppa menee boikottiin mikäli pelleily ei lopu.
Kerran laitoin oman lähikaupan boikottiin kun tapahtui näin, olin tuossa vaiheessa ollut jo vuosia kaupan vakioasiakkaita, eli tuhansia euroja vuodessa sinne työntävä asiakas.
Menin kuukauden päästä uudestaan käymään, ei näkynyt finninaamaa enää kaupassa ja kukaan ei ole sen jälkeen kysynyt koskaan mun papereita uudestaan.
Paikan henki varmasti raikastui sinä aikana kun et sinne löyhkäävän luonteesi kanssa mennyt asioimaan. Nuori kaveri sai arvokasta työkokemusta ja oli varmasti mukavaa, kun kaltaisesi törkyturpaa ei hetkeen näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No eikö se ole hyvä asia että näytät kassan mielestä alle 30 vuotiaalta ? Kauppa ei ole sitä päättänyt että näin on vaan eduskunta on päättänyt, että kaikilta alle 30 vuotiaiden näköisiltä kysytään paperit jos ostaa alkoholia tai tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näytät sitten vanhalta, mutta kirjoituksen perusteella et ole. Se ei edelleenkää ole sen kassan päätettävissä.
Kassaneidin oman päätöksen varassahan se koko juttu nimenomaisesti on, mikään pakko ei ole epäillä täysi-ikäisyyttä kuin sellaisten kohdalla jotka olemukseltaan ihan oikeasti näyttää alaikäisiltä.
Perinteisesti poikien kohdalla katsotaan esimerkiksi parrasta, jos ei parta kasva edes sängen verran, ja iho ja muutkin pään osat viittaa alaikäisyyteen, niin siitä vaan kysymään papruja, kyllä siloposket osaa varautua siihen.
Mutta jos ihan selvästi aikuiselta partanaamaiselta äijältä aletaan kysyy papruja, ja sit ei myydä kun ei nyt satu olee niitä mukana, niin nimenomaisesti se kassa on siinä kohtaa aiheuttanut asiakkaalle pahan mielen ja täten tekee tappiota kaupalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan on. Kassan voi todeta että olen yli 30.
Vaikka olisin 25 niin kassa voi todeta nillittäjälle että näytin yli 30 vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikan henki varmasti raikastui sinä aikana kun et sinne löyhkäävän luonteesi kanssa mennyt asioimaan. Nuori kaveri sai arvokasta työkokemusta ja oli varmasti mukavaa, kun kaltaisesi törkyturpaa ei hetkeen näkynyt.
Se "raikastuminen" maksoi kauppiaalle useita satoja, ilmeisesti hän ei halunnutkaan menettää niitä rahoja, koska tosiaan sen jälkeen tuommonen paskantärkeily loppui kaupassa siihen.
Sama juttu kun jossain vaiheessa otettiin hevi-pussit pois kassoilta, hetken ne jaksoi katella sitä että menen ostosten kanssa takaisin kaupan puolelle hakemaan pussin, tai hakemaan sieltä kokonaisen rullan sinne kassalle, jäi sekin täysin idioottimainen säästökampanja siihen.