Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.
Mua itseä tää ei kosketa, kun en juo enkä tupakoi. Mutta onhan se hölmöä, että ikäraja on 18, mutta henkilöllisyys tarkistetaan, jos näyttää alle 30-vuotiaalta. Ikään kuin ikäraja olisikin 30 v.
Jos ikäraja olisi 30, niin 25-vuotiaalle ei saisi myydä.
Vanhentuneet henkkarit kaupassa! Lakiuskovaisuus on mennyt järjettömyyksiin, kuten Suomessa vain 5v passeja!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne paperit kysyä, vaikka olisi juuri eilen ja toissapäivänä ja viime viikolla kolme kertaa kysynyt samalta tyypiltä ja tietää ja muistaa asiakkaan jo oikein hyvin? Tai tietää tai tuntee ihmisen muuten?
Pitää. Kaupassa/jonossa saattaa olla joku joka tekee pian valituksen, ettei joltain kysytty papereita. Tai olla se tarkastaja paikalla.
Näin oli ohjeistus yhdessä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein että tommoset kaappijuopot pistetään lujille.
Mistä tähän kaappijuopon vedit?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parikymppisiä jotka näyttävät joskus hiustyylistä, meikistä yms riippuen nelikymppisiltä, ja päinvastoin. Ymmärrän ihan hyvin että niitä papereita kysellään. Lisäksi kaikilla ihmisillä kasvohahmotus ei toimi ihan samalla tavalla. Yks niistä asioista mistä ei oo mitään todellista syytä kellään ottaa pulttia, sekuntien asia se henkkarin näyttäminen ja elämä jatkuu.
Itse en tunne ketään joka näyttäisi ihan eri ikäiseltä kuin oikeasti on, mutta jotkut tutut alaikäiset nuoret näyttää parikymppisiltä eli muutaman vuoden todellista ikäänsä vanhemmilta, eikä niiltä kysellä papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin joltain tyypiltä joka näyttöi alaikäiseltä ja se alkoi raivoamaan olevansa vanhempi kuin mä xDD minkäs mä sille voin jos henkilö on mun subjektiivisen arvion mukaan nuorennäköinen.
Mäkin oon törmännyt tällaiseen raivostujaan. Aikansa se siinä huusi, ei näyttänyt henkkareita vaikka sillä olisi selvinnyt helpommalla. Loppujen lopuksi vartija poisti tyypin kaupasta.
Sama homma, mulla typpi meinas käydä meilkein kimppuun mutta onneksi lähti sitten kalppimaan pois. Vaarallista se kysyminen, siksi sitä ei tosiaankaan kysellä ketään piristääkseen vaan se kysyminen on jopa inhottavaa.
Kaupan kassatyöntekijät ovat tähän syyttömiä, vaan Suomen laki velvoittaa kysymään paperit, jos asiakas näyttää alle 30v. Jos näin ei tee, kauppa maksaa sakot.
"Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei K-18 -merkittyjä ikärajavalvottavia tuotteita myydä alaikäisille. Kauppa tarkastaa alkoholijuomia, tupakkatuotteita tai rahapelejä ostavan asiakkaan iän, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko jotenkin taikinanaamaisia sitten, kun kerta aina papereita kysellään?
Mä olen 33v enkä oo mielestäni vanhan näköinen ja silti ei aina kysytä 😅 ilmeisesti sit oon ku 10v vanhemmiltaki jotka ei oo mielestää alle 30v näköisiä kysellään. 🤣🤣
Olen 30v ja harvemmin kysellään papereita missään, ei ole koskaan paljoa kyselty. Tänäkin vuonna olen ollut baarissa 17-vuotiaan kanssa jolta ei kyselty mitään, tiedän -01 syntyneen joka osteli tupakkaa 16-vuotiaasta lähtien eikä kukaan kysellyt papereita jne.
Tiedän useita tuollaisia tapauksia ja 2000-luvulla syntyneitä ihmisiä, joilta harvemmin kysellään. Eikä minultakaan ole tosiaan kyselty kuin välillä, vaikka en näytä ikäistäni vanhemmalta ja lait kiristyivät muistaakseni juuri niihin aikoihin kun täysi-ikäistyin.Siksi vähän ihmetyttää nää palstan nelikymppiset joilta kysellään kaikkialla papereita, että miltä ne oikein näyttää?!
Lyhyt, muutenkin pienikokoinen, sporttiset vaatteet, pyöreät kasvonpiirteet. Vaikka nelikymppisellä on jo ryppyjä jne niin harva jollain 10s kassan pika-arviolla niihin zuumaa, etenkin jos on tottumaton.
Kyllä koen ihan kiusaamisena kun minä 45v laahustan tuulessa lepattavien poskieni kanssa ilman meikkiä, päällä jotkut huppari ja verkkarit ostamaan tupakkaa ja myyjä, joka voisi olla tyttäreni alkaa kysellä papereita.
Jos kassahenkilö on väsynyt, hän saattaa kysyä paperit kaikilta, jotka ostavat ikärajoitettuja tuotteita. Ei edes katso, miltä asiakas näyttää.
Maski aikaan oli ihan perseestä kun sai kysellä melkein kaikilta papereita, ja sitten se asiakkaiden motkotus siihen päälle. Vltustako mä voin silmistä päätellä minkä ikäiselle ne kuuluu. Ja meillä lukuisat alaikäiset yritti hyödyntää maskia ja kuvitteli se naamassa saavansa kaljaa ja röökiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koen ihan kiusaamisena kun minä 45v laahustan tuulessa lepattavien poskieni kanssa ilman meikkiä, päällä jotkut huppari ja verkkarit ostamaan tupakkaa ja myyjä, joka voisi olla tyttäreni alkaa kysellä papereita.
Sit varmaan kannattaa jättää röökit ostamatta, eipähän tuu paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko jotenkin taikinanaamaisia sitten, kun kerta aina papereita kysellään?
Mä olen 33v enkä oo mielestäni vanhan näköinen ja silti ei aina kysytä 😅 ilmeisesti sit oon ku 10v vanhemmiltaki jotka ei oo mielestää alle 30v näköisiä kysellään. 🤣🤣
Olen 30v ja harvemmin kysellään papereita missään, ei ole koskaan paljoa kyselty. Tänäkin vuonna olen ollut baarissa 17-vuotiaan kanssa jolta ei kyselty mitään, tiedän -01 syntyneen joka osteli tupakkaa 16-vuotiaasta lähtien eikä kukaan kysellyt papereita jne.
Tiedän useita tuollaisia tapauksia ja 2000-luvulla syntyneitä ihmisiä, joilta harvemmin kysellään. Eikä minultakaan ole tosiaan kyselty kuin välillä, vaikka en näytä ikäistäni vanhemmalta ja lait kiristyivät muistaakseni juuri niihin aikoihin kun täysi-ikäistyin.Siksi vähän ihmetyttää nää palstan nelikymppiset joilta kysellään kaikkialla papereita, että miltä ne oikein näyttää?!
Lyhyt, muutenkin pienikokoinen, sporttiset vaatteet, pyöreät kasvonpiirteet. Vaikka nelikymppisellä on jo ryppyjä jne niin harva jollain 10s kassan pika-arviolla niihin zuumaa, etenkin jos on tottumaton.
Joo pituus on kyllä sellainen mikä vaikuttaa. Pitemmät ihmiset jostain syystä aina ajattelee vanhemmiksi.
Aina,kun tarkistat asiakkaan iän,teet siitä merkinnän kassakoneelle.Jos asiakas on käyttänyt kanta-asiakaskorttia,työnantaja näkee ostajan iän.Näistä pidetään kirjaa ja tulokset kirjautuu raportille.Myyjälle tulostuu tarkka henkilökohtainen prosentti siitä kuinka monta asiakasta käynyt,joilta olisi pitänyt henkkarit tarkistaa ja moneltako olet kysynyt.Prosentin pitäisi olla 100%.Jos prosentti on huono,voit saada varoituksen,vähintään nuhteet.Tätä seurataan tarkasti.Että näin!
Vuosia sitten olin myyjänä ja vieläkin muistan yhden karmean naisen. Kysyin henkkareita, joita ei tietenkään ollut mukana. Tuote jäi kauppaan ja sain haukut, ettei ole järkeä päässä jne.
Seuraavan kerran muistin kyllä naaman ja kysyin uudestaan henkkareita. Varmaan hieman virnistin, kun oli itse taas niin vitt*maisella naamalla ja takuulla muisti minut. No nyt ne henkkarit oli mukana ja ikää taisi olla se 29v.
Jos se lukee isolla melkein joka paikassa, että kaikilta alle 30v näyttäviltä kysytään paperit niin MIKSI siitä pitää tehdä kauhea numero? Tarkastajia on liikkeellä ja työnantaja vaatii sen, miksi minä vaarantaisin oman työni tuollaisten mulk**jen takia?
Kassalla ollessa huomasi ainakin, miten ilkeitä ihmiset osaa olla. Ei tulisi itselle mieleenkään käyttäytyä tuolla tavalla.
Nykyisin sanoisin kyllä kyseisen leidin kaltaisille idi**teille nasevasti takaisin, olin töissä tai ei. Silloin olin nuorempi enkä uskaltanut. Ei ehkä yllättävää, että poistuin asiakaspalvelutyöstä ihan muihin hommiin.
Kaikkein vähiten ymmärrän sitä, että papereita pitäisi kysyä samalta asiakkaalta joka kerta, vaikka myyjä selkeästi muistaisi asiakkaan.
On vaikea ymmärtää heitäkään jotka ilahtuvat näistä kyselyistä. Onko teillä joku itsetunto-ongelma, että oikein ilahdutte siitä kun joku myyjä kysyy papereitanne?
Sen olen huomannut, että miespuoliset myyjät kysyvät papereita harvemmin kuin mitä naiset. Ei kyllä varmasti itseänikään ittuakaan kiinnostasi kysyä sellaiselta joka on selkeästi yli 18.
Valtaosa kaupan kassoista on jotain parikymppisiä ja kyselevät tasan tarkkaan peloissaan paperit koska työnantaja on niin ohjeistanut. Pelkäävät saavansa kenkää jos eivät niin eivät toimi ja eivät taatusti lähde mitään työnantajaa vastaan oikeuteen jos saisivat potkut. Juuri sen takia ovat suosittuja työntekijöitä kun suostuvat epäkohtiin eivätkä huutele oikeuksiaan.