Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
161/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikea ymmärtää heitäkään jotka ilahtuvat näistä kyselyistä. Onko teillä joku itsetunto-ongelma, että oikein ilahdutte siitä kun joku myyjä kysyy papereitanne?

Itsetuntoni on ihan kunnossa, mutta elämä on keskimäärin mukavampaa jos suhtautuu täysin merkityksettömiin asioihin mieluummin positiivisesti kuin ärsyyntymällä.

Vierailija
162/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, ei sinulta kauaa jakseta papereita kysyä kun alkoholismisi alkaa näkyä pöhötyksenä ja ylimääräisinä vuosina pärstässäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, että miespuoliset myyjät kysyvät papereita harvemmin kuin mitä naiset. Ei kyllä varmasti itseänikään ittuakaan kiinnostasi kysyä sellaiselta joka on selkeästi yli 18.

Niin, naiset ovat keskimäärin miehiä tunnollisempia ja huolellisempia. Enpä tuota kyllä juuri mainostaisi, jos olisin mies.

Vierailija
164/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennenhän se raja oli 23 vuotta, eli jos näytti myyjän mielestä alle 23-vuotiaalta niin piti kysyä. Sitten se nostettiin tuohon kolmeenkymmeneen. Tästä ei montaa vuotta ole. Erittäin typerä uudistus olikin.

Vierailija
165/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko jotenkin taikinanaamaisia sitten, kun kerta aina papereita kysellään?

Mä olen 33v enkä oo mielestäni vanhan näköinen ja silti ei aina kysytä 😅 ilmeisesti sit oon ku 10v vanhemmiltaki jotka ei oo mielestää alle 30v näköisiä kysellään. 🤣🤣

Olen 30v ja harvemmin kysellään papereita missään, ei ole koskaan paljoa kyselty. Tänäkin vuonna olen ollut baarissa 17-vuotiaan kanssa jolta ei kyselty mitään, tiedän -01 syntyneen joka osteli tupakkaa 16-vuotiaasta lähtien eikä kukaan kysellyt papereita jne.

Tiedän useita tuollaisia tapauksia ja 2000-luvulla syntyneitä ihmisiä, joilta harvemmin kysellään. Eikä minultakaan ole tosiaan kyselty kuin välillä, vaikka en näytä ikäistäni vanhemmalta ja lait kiristyivät muistaakseni juuri niihin aikoihin kun täysi-ikäistyin.

Siksi vähän ihmetyttää nää palstan nelikymppiset joilta kysellään kaikkialla papereita, että miltä ne oikein näyttää?!

Lyhyt, muutenkin pienikokoinen, sporttiset vaatteet, pyöreät kasvonpiirteet. Vaikka nelikymppisellä on jo ryppyjä jne niin harva jollain 10s kassan pika-arviolla niihin zuumaa, etenkin jos on tottumaton.

Joo pituus on kyllä sellainen mikä vaikuttaa. Pitemmät ihmiset jostain syystä aina ajattelee vanhemmiksi.

En tiedä vaikuttaako pituus, vai onko se se taikinanaama vs. erottuvammat ja vahvemmat kasvonpiirteet?

Kun ei lyhyeltä, selkeät kasvonpiirteet omaavalta kysellä, mutta en kyllä tiedä kyselläänkö myöskään pitkältä taikinanaamalta? Eli ehkä pituus vaikuttaa jonkin verran, mutta ei pelkästään se.

Vierailija
166/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein vähiten ymmärrän sitä, että papereita pitäisi kysyä samalta asiakkaalta joka kerta, vaikka myyjä selkeästi muistaisi asiakkaan.

Mistä tiedät, että myyjä muistaa asiakkaan? Se myyjä näkee työpäivän aikana aika helvetin monta pärstää, miks jonkun pitäis jäädä erityisesti mieleen??

Vierailija
167/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikoinaan suullisen varoituksen kun olin yhdeltä tietyltä asiakkaalta jättänyt paperit kysymättä. Tämä asiakas oli mun isoveli. 😂

Vierailija
168/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina,kun tarkistat asiakkaan iän,teet siitä merkinnän kassakoneelle.Jos asiakas on käyttänyt kanta-asiakaskorttia,työnantaja näkee ostajan iän.Näistä pidetään kirjaa ja tulokset kirjautuu raportille.Myyjälle tulostuu tarkka henkilökohtainen prosentti siitä kuinka monta asiakasta käynyt,joilta olisi pitänyt henkkarit tarkistaa ja moneltako olet kysynyt.Prosentin pitäisi olla 100%.Jos prosentti on huono,voit saada varoituksen,vähintään nuhteet.Tätä seurataan tarkasti.Että näin!

Ja tuon kaiken lisäksi, kauppa on sanktioiden uhalla (Eu-lainsäädäntö) on annettava tiefot käsittelystä, valvonnasta ja tilastot viranomaisille.

"Valvira ja kunnat pitävät lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyä, valvontaa ja tilastointia varten rekisteriä elinkeinonharjoittajista, joille on myönnetty vähittäismyyntilupa tai jotka ovat tehneet tukkumyynti-ilmoituksen tupakkalaissa säänneltyjen tuotteiden myynnistä. Valvira vastaa rekisterin tietojärjestelmän toimivuudesta. Tiedot myyntiluvan haltijoista ja tukkumyynti-ilmoituksen tekijöistä löytyvät julkisesta myyntiluparekisteristä."

Vierailija
169/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, että miespuoliset myyjät kysyvät papereita harvemmin kuin mitä naiset. Ei kyllä varmasti itseänikään ittuakaan kiinnostasi kysyä sellaiselta joka on selkeästi yli 18.

Naisille annetaan herkemmin varoitus, jos tekee virheitä.

Vierailija
170/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilö kirjoitti:

Kaupoissa käy koeostajia. Työpaikallani kävi juuri tälläinen koeostaja. Häneltä ei kysytty papereita (oli täysi-ikäinen kuitenkin). Myyjä sai kirjallisen huomautuksen.

Myyjien PITÄÄ kysyä paperit kaikilta alle 30v näköisiltä, VAIKKA näkisivät silmillään, että henkilö on yli 18v. Riskeinä on siis myyjien varoitus tai LUPIEN MENO.

Huomauttajalle voi kyllä sanoa että anteeksi nyt vaan, mutta ikävä kyllä et näytä alle 30-vuotiaalta... Mitä siinä on sitten enää sanomista, nämähän on mielipidekysymyksiä.

Ei ole mielipidekysymys siinä vaiheessa kun myyjä jättää kysymättä koeostajalta joka alle 30v vaikka ei näyttäisi edes äitinsä mielestä päivääkään alle 50v. Silloin kosahtaa nimittäin myyjälle tosiaan kirjallinen huomautus. Kovin kauan ei tarvitse myyjän kaupassa työskennellä jos kauppias huomaa ettei tämä tarkkana papereiden kyselyn kanssa. Pahimmassa tapauksessa kun tällaisen myyjän takia menee kaupalta luvat. 

Eihän se laki sano että kaikilta alle 30v pitää kysyä vaan kaikikta alle 30v NÄYTTÄVILTÄ. Joten ei tuosta voi mitään varoitusta antaa, valoja päälle nyt! Jos myy alaikäiselle koeasiakkaalle, siitä toki varoitus sitten.

Vierailija
171/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle.

Vierailija
172/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän kaljat hihnalla viimeiseksi ja jos paperit kysytään niin jää kaikki muutkin ostokset hìhnalle.

Oikein. Joskus pitää vähän osoittaa mieltä typeryyttä vastaan.

Vierailija
173/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 v ja minulta kysyi papereita prismasta monta kertaa tänäkin vuonna kun olen olutta ostanut. Yksi noin 40 v nais myyjä kysyy aina. Kiusallaan se sen tekee ja olen tehnyt siitä valituksen. Sitten nuoret nais myyjät ei koskaan kysy papereita.,

Vierailija
174/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Joskus pitää vähän osoittaa mieltä typeryyttä vastaan.

Ja mitä kuvittelet saavuttaneesi näillä mielenilmauksilla?

Vierailija
175/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kassan vika. Jos haluaa pitää työnsä, työt tehdään kuten sovittu. Laki sanoo, että alle 30veeltä näyttävän henkkarit kysytään. Niin ne kysytään. Vedä enemmän röökiä ja viinaa, niin näytät nopeammin siltä kun toivot.

Ei pidä paikkaansa, se on kauppojen oma sääntö. Ja edes sitä sääntöä ei riko se että jättää alle 30-vuotiaalta paperit kysymättä.

Vierailija
176/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Toisaalta laki myös kieltää paperien kysymisen muussa tarkoituksessa kuin sen tarkastamisessa että henkilö on vähintään 18-vuotias. Jos hyvin selkeästi täysi-ikäiseltä kysytään, vaikka voisikin teoreettisesti olla alle 30, niin ollaan jo harmaalla alueella.

Juuh, no ei ole ihan noin. On näytettävä vähintään 30-vuotiaalta, urpo. Selkeästi täysi-ikäiseltä voi näyttää jo 14-vuotiaana. Mene sinä kikkuloimaan sinne harmaalle alueellesi ja jätä ammatinharjoittaminen niille jotka sitä duunaa.

Tosiaan, alaikäinen voi toki näyttää täysi-ikäiseltä, mutta viisikymppinen ei voi kyllä kenenkään mielestä näyttää alaikäiseltä. Ja jos ja kun myynnin ikäraja on 18 vuotta, niin on kyllä ihan silkkaa kiusantekoa sanoa viisikymppiselle asiakkaalle, että ei voi olla varma onko asiakas alle kolmekymppinen. Ehkä ei voikaan, mut kyllä nyt jokainen normaalijärjellä varustettu erottaa viisikymppisen alle 18 vuotiaasta, ja vain tällä pitäisi olla merkityistä - ei sillä, näyttääkö viisikymppinen kolmekymppiseltä. Kyllä, olen tämä viisikymppinen.

Älä viitsi purkaa lapsellisesti täällä katkeruuttasi siitä, että kassatyöntekijä noudatti sääntöjä. Jestas.

Kerro tämä näkemyksesi sääntöjen noudattamisesta myös keskitysleireillä kuolleiden omaisille.

Sääntöjä tulee noudattaa sillloin kun ne palvelevat hyvää tarkoitusta ja yhteistä etua. Kaupassa ne palvelevat sitä, keskitysleireillä eivät. Yksinkertaista.

Vierailija
177/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein vähiten ymmärrän sitä, että papereita pitäisi kysyä samalta asiakkaalta joka kerta, vaikka myyjä selkeästi muistaisi asiakkaan.

Mistä tiedät, että myyjä muistaa asiakkaan? Se myyjä näkee työpäivän aikana aika helvetin monta pärstää, miks jonkun pitäis jäädä erityisesti mieleen??

Kaikki kaupat eivät ole hehtaarimarketteja. Meidän lähikaupassa moni myyjä muistaa minut ihan hyvin. Yksi muisti mitä tuotteita kysyin joskus viikkoja sitten ja kertoi, että nyt niitä on saatu. Ei mulla ole mitään syytä epäillä, etteivätkö he muistaisi monet muutkin vakiasiakkaat. Kulmilla pyörivät alkkikset iästä riippumatta ovat varmasti tulleet tutuiksi. 

Vierailija
178/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Mua itseä tää ei kosketa, kun en juo enkä tupakoi. Mutta onhan se hölmöä, että ikäraja on 18, mutta henkilöllisyys tarkistetaan, jos näyttää alle 30-vuotiaalta. Ikään kuin ikäraja olisikin 30 v.

Jos ikäraja olisi 30, niin 25-vuotiaalle ei saisi myydä.

Niin. No ei tietenkään saisi, JOS olisi 30 v ikäraja.

Vierailija
179/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aloittajalla on kiire? Sohvalle makaamaan tietysti. Älkää kysykö papereita, että hän pääsee nopeammin sohvalle.

Niin onkin, entäs sitten? Turha tarkastaminen vie kaikkien aikaa, eikä palvele tarkoitustaan.

-ap

Vierailija
180/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan kun olin kassalla töissä oli ohjeistuksena vertailla kuittiin vedettyä nimmaria henkkareihin. Yksi asiakas ihan suuttui silloin minulle 17-vuotiaalle tytölle kun pyysin nähdä henkkarit. Tästä on melkein 20 vuotta. Kassoille nyt vain pistetään tuollaiset pskahommat tehtäväksi.