Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
101/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmästä saa keikkatyöläinen potkut, jos ei kysy 50 vuotiaalta näyttävältä 29 vuotiaalta papereita.

Niitä kytätään jatkuvasti ja valitetaan, jos unohtuu papereiden kysyminen 30 vuotiaalta.

Osa 30 vuotiaista näyttää 40 vuotiailta, joten pitää kysyä paperit myös niiltä 40 vuotiailta ettei saa potkuja. Ihminen tarvitsee töitä ja työnantajan sääntöjä noudatetaan.

Vierailija
102/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö kirjoitti:

Kaupoissa käy koeostajia. Työpaikallani kävi juuri tälläinen koeostaja. Häneltä ei kysytty papereita (oli täysi-ikäinen kuitenkin). Myyjä sai kirjallisen huomautuksen.

Myyjien PITÄÄ kysyä paperit kaikilta alle 30v näköisiltä, VAIKKA näkisivät silmillään, että henkilö on yli 18v. Riskeinä on siis myyjien varoitus tai LUPIEN MENO.

Huomauttajalle voi kyllä sanoa että anteeksi nyt vaan, mutta ikävä kyllä et näytä alle 30-vuotiaalta... Mitä siinä on sitten enää sanomista, nämähän on mielipidekysymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun Alkossa multa ei kysytä papereita enää mut s-marketissa kysytään.

Pieni lähi k-kauppa ottaa rahat kyselemättä. Eiköhän niille pienkauppialle ole tärkeimpää se raha kuin virkaintous..... minä sanon vaan....

Alkoissa niitä myyjiä ohjeistetaan nimenomaan arvioimaan oikein. Ei ole mitään syytä kiusata asiakkaita, vaan keskitytään oleelliseen.

Multa kysyttiin Alkossa paperit 40-vuotiaana. Kaupan oma ohjeistus on kysyä alle 30-vuotiaan näköiseltä paperit. Niistä tulee tehdä myös kirjaukset kassajärjestelmään. Pulassa on myyjä, jolla ei ole ikärajakirjauksia.

Vierailija
104/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitä kassaa kiinnosta tippaakaan oletko yli kolmekymppinen vai et. Hänellä on käskynsä ja hän noudattaa niitä jotta saa seuraavankin kuun tilin työnantajalta. Kaikkein nopeinta ja helpointä hänelle kun kysyy kaikilta mahdollisilta henkkarit. Siinä vaiheessa kun ei enää kysytä niin asiakas tietää että on kassan mielestä jo vaihdevuotinen mummo tai vanha pappa.

Mutta nykyinen suunta näyttää olevan tää, että yli 40v kysytään ne paperit.

Kun kysyy niin sitten näyttää paperit. Mitä ongelmaa siinä on? 

Vierailija
105/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Kun suoritin ikäraja passia, siellä nimenomaan painotettiin että jopa omilta lapsilta pitää kysyä henkkarit jos näyttävät alle 30- vuotiailta ja täysi-ikäisinä ostavat vaikka olutta. Ja tämä vain siksi, jos siellä sattuu tarkastaja olemaan niin voi mennä myyntilupa.

Vierailija
106/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa ihmeessä miten onnistutte 50-vuotiaina näyttämään alle 30-vuotiaalta.

Vierailija
107/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko jotenkin taikinanaamaisia sitten, kun kerta aina papereita kysellään?

Mä olen 33v enkä oo mielestäni vanhan näköinen ja silti ei aina kysytä 😅 ilmeisesti sit oon ku 10v vanhemmiltaki jotka ei oo mielestää alle 30v näköisiä kysellään. 🤣🤣

Olen 30v ja harvemmin kysellään papereita missään, ei ole koskaan paljoa kyselty. Tänäkin vuonna olen ollut baarissa 17-vuotiaan kanssa jolta ei kyselty mitään, tiedän -01 syntyneen joka osteli tupakkaa 16-vuotiaasta lähtien eikä kukaan kysellyt papereita jne.

Tiedän useita tuollaisia tapauksia ja 2000-luvulla syntyneitä ihmisiä, joilta harvemmin kysellään. Eikä minultakaan ole tosiaan kyselty kuin välillä, vaikka en näytä ikäistäni vanhemmalta ja lait kiristyivät muistaakseni juuri niihin aikoihin kun täysi-ikäistyin.

Siksi vähän ihmetyttää nää palstan nelikymppiset joilta kysellään kaikkialla papereita, että miltä ne oikein näyttää?!

Vierailija
108/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmästä saa keikkatyöläinen potkut, jos ei kysy 50 vuotiaalta näyttävältä 29 vuotiaalta papereita.

Niitä kytätään jatkuvasti ja valitetaan, jos unohtuu papereiden kysyminen 30 vuotiaalta.

Osa 30 vuotiaista näyttää 40 vuotiailta, joten pitää kysyä paperit myös niiltä 40 vuotiailta ettei saa potkuja. Ihminen tarvitsee töitä ja työnantajan sääntöjä noudatetaan.

Kun ei työnantajan sääntöjä vaan eduskunnan säätämät lait. Enkä usko että yksikään 29 vuotias näyttää 50 vuotiaalla.

Vierailija
109/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole laki, vaan kauppojen ohjeistus. Myyjän sitä vaan on noudatettava.

Vierailija
110/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitä kassaa kiinnosta tippaakaan oletko yli kolmekymppinen vai et. Hänellä on käskynsä ja hän noudattaa niitä jotta saa seuraavankin kuun tilin työnantajalta. Kaikkein nopeinta ja helpointä hänelle kun kysyy kaikilta mahdollisilta henkkarit. Siinä vaiheessa kun ei enää kysytä niin asiakas tietää että on kassan mielestä jo vaihdevuotinen mummo tai vanha pappa.

Tämä, ei kassaa kiinnosta tippaakan teidän ikänne, mutta työnantajan vaatimuksia ja neuvoja on noudatettava.

Työnanataja neuvoo nimenomaan, että jos tuntuu VÄHÄNKIN siltä, että pitäisi kysyä, täytyy kysyä.

Vierailija
111/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Tietenkin. Mutta täytyyhän jokaisen osata arvioida, onko ostaja keski-ikäinen vai ala-ikäinen? Tällä viikolla on kysytty paperit kahdesti, tältä vuodeltakin useita kertoja. Kun jono matelee takana, muut asiakkaat katsovat ja itseä ärsyttää. Jokainen näkee, etten voi mitenkään olla alle parikymppinen, mutta kassaa kiinnostaa se, onko 30-vuotias.

-ap

Kassoja on ohjeistettu kysymään aina paperit, jos alkoholin ostaja näyttää alle 30-vuotiaalta.

Eikö se mene kaaliisi?

Jos kassa jättää tämän noudattamatta, voi tulla potkut.

Ei ole kyse myyjoen halusta kysellä papereita, helpommalla pääsisi kysymättä.

T: kaupan tädin äijä

Nimenomaan kyse on oman harkinnan käytöstä ja juurikin halusta käyttää sitä. Toiselle ei tarvitse puhua mistään "kaaliin uppoamisesta" asiassa, jossa sovelletaan lähinnä mutuilua ja mielivaltaa, puhumattakaan meidän keski-ikäisten naisten kokemastamme "ilahduttavasta" ikäsyrjinnästä, jossa aivan selkeästi nähdään asiakkaan olevan pitkällä aikuisuudessa, mutta imarrellaan epäilemällä päinvastoin.

-ap

Tuosta syystä meillä kysytään henkkarit kaikilta. Ei ole mitään "et sä näe, miten vanha mä oon" -juttua. Jos ostat alkoholia, näytä voimassaoleva henkilöllisyystodistus.

Vierailija
112/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitäisi saada joku muutos..ei oikeasti voi olla niin että paperit pitää kysyä kaikilta ketkä näyttää alle 30..ja että voit saada huomautuksen jos kaupassa kävi 28-vuotias valeasiakas ja myit hänelle..ihan uskomaton juttu tämäkin. On ihan eri asia jos myyt 17-vuotiaalle kun oikeasti reilusti yli sen iän ja itsekkin olen nähnyt kun kassalle jää se saunaolut kun paperit on kotona ja ihminen on selkeästi aikuinen. Myyjän viia tämä ei ole vaan ylemmän tahon pitäs miettiä, et oikeasti..

Vierailija
113/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus taas on ollu joku josta oon ajatellu et en kysy mut oon kysyny ja syntymävuosi oli joku 2000

Vierailija
114/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman havaintoni mukaan noin 30 - 40v kassat kysyvät papereita ainakin itseltäni luokkaa ei koskaan koska olen samalla ikähaarukalla. He siis näkevät ikäni paremmin kuin juuri hädin tuskin täysi-ikäiset kassalla istujat. Jälkimmäisiä on vain niin paljon että tuntuu että sen takia paperit usein kysytään. Nuorien vaikeampi arvioida jo itselleen selvästi vanhempaa ikäluokkaa. Kun näen kassan ja ostoksissa alkoholia arvaan lähes poikkeuksetta tuleeko kysymään paperit ja niin käy varmasti monelle muullekin. 

Vierailija
115/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäinen tapaus. Kauppias ei myynyt saunaoluita naapurille, koska oli riitaa.

Vierailija
116/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus taas on ollu joku josta oon ajatellu et en kysy mut oon kysyny ja syntymävuosi oli joku 2000

Näistä tulee myyjälle sitten miinusta jos ei kysy. Siksi on oltava tarkkana.

Vierailija
117/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyin joltain tyypiltä joka näyttöi alaikäiseltä ja se alkoi raivoamaan olevansa vanhempi kuin mä xDD minkäs mä sille voin jos henkilö on mun subjektiivisen arvion mukaan nuorennäköinen.

Mäkin oon törmännyt tällaiseen raivostujaan. Aikansa se siinä huusi, ei näyttänyt henkkareita vaikka sillä olisi selvinnyt helpommalla. Loppujen lopuksi vartija poisti tyypin kaupasta.

Vierailija
118/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaki se menee jo kiusaamisen puolelle jos multa 32 - vuotiaalta aletaan kyselemään papereita, kun ostan kombuchaa. Ei sitten myyty kun ei sattunu olemaan mukana

Vierailija
119/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v perheenäiti ja ostan viikon kummallakin kauppareissulla muiden ostosten seassa muutamia mietoja alkoholijuomia. Useammin kysytään paperit kuin ei kysytä, joten otan ajokortin esille ja näytän sen kysymättä. Eipä tartte ihmetellä ja jos myyjä uskoo ikäni valmiiksi riittäväksi niin sitäkin nopeammin tilanne ohi. Yleensä kassa katsoo korttia mielellään koska sitten ei tartte kysyä eikä arvioida. Sujuvaa.

Vierailija
120/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ku tuleekin se 40-vuotiaalta vaikuttava, joka onkin oikeasti 17-vuotias. Menee alaikäiselle myymiseksi, hupsistakeikkaa, kun ei älytty tarkistaa henkkareita, koska ostajaa luultiin kolkyt täyttäneeksi.

Sanovat, että ikä ei näy naamasta.