Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
541/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee mieleen hauska muisto 90-luvulta. Olin 6-vuotias. Kävin naapurissa asuvan alkoholistin puolesta lähikaupassa. Mukana oli kauppalista ja käteistä. En osannut lukea. Ojensin listan ja rahat myyjälle. Myyjä keräili ostokset ja antoi pussin, kuitin ja vaihtorahat. Sain 5 markkaa hakupalkkaa. Kassissa oli ruileipä, piimää, tupakkaa, pari olutta sekä muutama muutama muu tuote, jotka olen jo unohtanut. 

On ajat muuttuneet.

Minä hain 80-luvun lopussa/90-luvun alussa isälle olutta ja äidille tupakkaa lähikaupasta. Sanoin että "Makkosen Martan" (nimi vaihdettu)  tilille". Aika uskomatonta nykymittapuulla!

Mä muistelen, että 90-luvulla sai vielä lapsetkin pelata rahapeliautomaateilla. Eipä saa enää.

Vierailija
542/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kassan vika. Jos haluaa pitää työnsä, työt tehdään kuten sovittu. Laki sanoo, että alle 30veeltä näyttävän henkkarit kysytään. Niin ne kysytään. Vedä enemmän röökiä ja viinaa, niin näytät nopeammin siltä kun toivot.

Yllättävää, että vasta 19 kommentti toi esiin tämän harhan, joka valtaosalla ihmisistä tässä alle 30 vee paperienkyselyssä on.

Varmaan joku on noilla 26 seuraavalla sivulla oikean asianlaidan jo kertonut, muytta en nyt jaksa alkaa niitä kaikkia yli viittäsataa viestiä kahlaamaan, joten tässä siis oikeaa tietoa myös täältäpäin.

On siis täydellinen harha, että laki määräisi alle 30 vuotiailta papereita kyselemään. Laki ei määrää mitään muuta kuin, että alle 18 vuotiaille ei saa myydä, piste

Tämän 30v säännön takana on Kaupan liitto, joka vähittäiskauppojen etujärjestö ja johon kuuluu kaikki isot ketjut.

No miksi he tämän säännön sitten kehittivät? Aikoinaan kun kokoomus oli pääministeripuolue, oli kaupan alalla kova hönkä päällä viinien saamiseksi maitokauppoihin, koska kokoomus on "yrittäjämyönteinen" puolue, joka on myös ainakin pääpiirteiltään liberaalimman alkoholipolitiikan kannattaja. Niinpä kauppa lähti kiireellä pesemään kasvojaan ja näyttämään, että kaupalla on kykyä ja motivaatiota valvoa ikärajoja ja huolehtia siitä, että alkoholin myynti pysyy lain sallimissa rajoissa silloinkin, jis maitokaupat saisi oikeuden myydä väkevämpiä tuotteita. Silloin kaupan liitto veti hihastaan tämän 30 vee paperien kyselyn.

Eli kaupalla on erittäin paksu ketunhäntä kainalossa kolmekymppisiä kyykyttäessään, he haluavat myydä enemmän ja väkevämpiä alkoholituotteita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö-Suomessa se menee noin. Kolkyt on uusi kahdeksantoista.

Jos ihan vakavasti otetaan niin aikuisuuden raja pitäisi nostaa 25:een ikävuoteen. 18v on vielä aivan kakara.

Vierailija
544/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä

Kai sä tiesit, ettei ajokortti ole pätevä todistamaan sun ikääsi? Pitäisi olla henkilökortti.

En, kuten en yleensä tiedä monia muitakaan asioita jotka ei ole totta. Se lakimuutos oli että ajokorttia ei voi enää käyttää henkilöllisyyden todistamiseen vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä haettaessa, mutta se toimii edelleen henkilöllisyystodistuksena tavallisissa arjen tilanteissa. Siitä voidaan tarkistaa ikä, ja sitä näyttämällä voi esimerkiksi noutaa omat pakettinsa.

Ei pidä paikkaansa, sillä jos tarkkoja ollaan ei ajokorttia pitäisi hyväksyä, koska se ei ole virallinen henkilötodistus syystä, että se on virallisia henkilötodistuksia helpompi väärentää.

Vierailija
545/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty boikottiin laittamaan kiusaaja-kauppaa, niin aina voi myös muuttaa mielensä kesken ostosten teon, sinne jää vääriä tuotteita pitkin hyllyjä muutenkin, sitten vaan enemmän.

Ja tuoretuotteita voi myös vahingossa tunnustella liian kovaa jne.

Välillä voi myös livetä lasipullot ja purkit kädestä ja mennä mäsäksi ihan minkä ikäiseltä tahansa.

Ja vaikka ei voisi boikotoida, kannattaa silti jättää kaikki ostokset kassalle ja mennä vaikka parin tunnin päästä uudelleen.

Täällä on jo ihan tarpeeksi pellesääntöjä piilotettuine tupakoineen ja kaljan myyntiaikarajotuksineen, myyjät päättäkööt itse haluavatko tehdä siitä hommasta entistäkin nihkeämpää vaiko eivät.

Vierailija
546/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kassan vika. Jos haluaa pitää työnsä, työt tehdään kuten sovittu. Laki sanoo, että alle 30veeltä näyttävän henkkarit kysytään. Niin ne kysytään. Vedä enemmän röökiä ja viinaa, niin näytät nopeammin siltä kun toivot.

Yllättävää, että vasta 19 kommentti toi esiin tämän harhan, joka valtaosalla ihmisistä tässä alle 30 vee paperienkyselyssä on.

Varmaan joku on noilla 26 seuraavalla sivulla oikean asianlaidan jo kertonut, muytta en nyt jaksa alkaa niitä kaikkia yli viittäsataa viestiä kahlaamaan, joten tässä siis oikeaa tietoa myös täältäpäin.

On siis täydellinen harha, että laki määräisi alle 30 vuotiailta papereita kyselemään. Laki ei määrää mitään muuta kuin, että alle 18 vuotiaille ei saa myydä, piste

Tämän 30v säännön takana on Kaupan liitto, joka vähittäiskauppojen etujärjestö ja johon kuuluu kaikki isot ketjut.

No miksi he tämän säännön sitten kehittivät? Aikoinaan kun kokoomus oli pääministeripuolue, oli kaupan alalla kova hönkä päällä viinien saamiseksi maitokauppoihin, koska kokoomus on "yrittäjämyönteinen" puolue, joka on myös ainakin pääpiirteiltään liberaalimman alkoholipolitiikan kannattaja. Niinpä kauppa lähti kiireellä pesemään kasvojaan ja näyttämään, että kaupalla on kykyä ja motivaatiota valvoa ikärajoja ja huolehtia siitä, että alkoholin myynti pysyy lain sallimissa rajoissa silloinkin, jis maitokaupat saisi oikeuden myydä väkevämpiä tuotteita. Silloin kaupan liitto veti hihastaan tämän 30 vee paperien kyselyn.

Eli kaupalla on erittäin paksu ketunhäntä kainalossa kolmekymppisiä kyykyttäessään, he haluavat myydä enemmän ja väkevämpiä alkoholituotteita!

Minä haluaisin niitä viinejä ostaa ihan ruokakaupasta, joten jos se siitä on kiinni niin voin jatkossakin ihan mielelläni näyttää ne paperit.

Vierailija
547/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa kuule tulla mysteryshoppaaja ja viedä kaupalta myyntiluvat jos ei kysytä papereita.

Vierailija
548/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä

Kai sä tiesit, ettei ajokortti ole pätevä todistamaan sun ikääsi? Pitäisi olla henkilökortti.

En, kuten en yleensä tiedä monia muitakaan asioita jotka ei ole totta. Se lakimuutos oli että ajokorttia ei voi enää käyttää henkilöllisyyden todistamiseen vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä haettaessa, mutta se toimii edelleen henkilöllisyystodistuksena tavallisissa arjen tilanteissa. Siitä voidaan tarkistaa ikä, ja sitä näyttämällä voi esimerkiksi noutaa omat pakettinsa.

Ei pidä paikkaansa, sillä jos tarkkoja ollaan ei ajokorttia pitäisi hyväksyä, koska se ei ole virallinen henkilötodistus syystä, että se on virallisia henkilötodistuksia helpompi väärentää.

Kun tuo ei ole totta. Iän todistamiseen se riittää hyvin, ei siihen vaadita virallista henkilötodistusta.

https://www.taloustaito.fi/koti/passi-tai-henkilokortti-mukaan-kun-pita…

Vierailija
549/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa lakia, joka kieltää kysymästä henkilötodistusta.

On kyllä olemassa laki niskoittelusta, kun kieltäytyy esittämästä henkkaria viranomaiselle.

Kauppa taas ei alkoholilain mukaan saa myydä alaikäiselle joten jos et näytä pyydettäessä papereita, et saa kaljaa. Mene ulos itkupotkurääkymään.

Kaupan kassatypy ei ole viranomainen.

Jos minulla olisi pakkaustasolla odottamassa 100€:lla ruokia ja kassa kysyy papereita viimeisenä tulevista parista kaljasta, niin mitäköhän tekisivät jos nappaisin toisen oluen ja huitaisisin sen kurkusta alas pohjanmaan kautta? Ja ikää olisi päälle 40v. Enkä näytä hlötodistusta vaikka mukana onkin...

Parempi todeta, ettei ole papereita mukana ja että kun ei uskota yli 18-vuotiaaksi, niin täytyy jättää ostokset tällä kertaa tekemättä. Tulee kassallekin vähän puuhaa, kun keräilee ne tekemättä jääneet ostokset hihnalta ja hän tai joku muu käy viemässä ne takaisin hyllyyn.

Tätä jos alkais nämä 30-40v aikuiset tekemään että jättäis ostokset kassalle sitten muutkin niin varmasti tämä 30 vuoden 18v sääntö muuttuisi hetkessä. Siinä on melkoinen homma ruuhkassa alkaa tyhjentää ostoksia ja viemään takaisin hyllyyn

No sitten asiakas menisi toiseen kauppaan ostoksille eli hänellekö ei kerry lisävaivaa tuosta?

no ei tosiaankaan kertyisi vaivaa vaan hyvä mieli että oppiipahan kauppaketju olemaan ja miettimään säädöksiään

Vierailija
550/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa kuule tulla mysteryshoppaaja ja viedä kaupalta myyntiluvat jos ei kysytä papereita.

Mysteryshoppaajan on todistettava jotenkin, että nimenomaan alaikäiseltä näyttäneeltä on jätetty paperit kysymättä, jos mysteryshoppaaja ei siihen kykene, niin ei muutaku oikeuteen selvittelee asiaa.

Vierailija
551/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku retardì alapeukuttaa viestiä, joka on 100% oikeaa asiaa.

Vierailija
552/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan se syy tähänkin hypetykseen selvis.. Ei kai ne oikeasti mistään alaikäisten alkoholin käytöstä edes olleet huolissaan.. Haluavat tosiaan ne viinit ruokakauppoihin ja siitä itselleen muhkeat tulot. Mani tooks kuten näissä jutuissa aina.

Vierailija
553/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no mitenkäs se väkevien saanti kauppoihin on nyt sitten edistynyt, eipä näy vieläkään edes tuplapukkia kaupoissa, vaikka ilmiselvästi täysi-ikäistenkin papruja on kyselty jo vuosia?

Vierailija
554/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee mieleen hauska muisto 90-luvulta. Olin 6-vuotias. Kävin naapurissa asuvan alkoholistin puolesta lähikaupassa. Mukana oli kauppalista ja käteistä. En osannut lukea. Ojensin listan ja rahat myyjälle. Myyjä keräili ostokset ja antoi pussin, kuitin ja vaihtorahat. Sain 5 markkaa hakupalkkaa. Kassissa oli ruileipä, piimää, tupakkaa, pari olutta sekä muutama muutama muu tuote, jotka olen jo unohtanut. 

On ajat muuttuneet.

Minä hain 80-luvun lopussa/90-luvun alussa isälle olutta ja äidille tupakkaa lähikaupasta. Sanoin että "Makkosen Martan" (nimi vaihdettu)  tilille". Aika uskomatonta nykymittapuulla!

Olethan sä voinut hakeakin, siis yli 18 vuotiaana, tai väärillä papereilla, kaikki muu on totaalista paskapuhetta. Tosin tilille ei saanut kyllä tuolloinkaan alkoholia myydä, joten täyttä puppua siltäkin osin.

Tupakkalaki tuli jo 70-luvulla, tuolloin tosin ikäraja oli 16 vuotta ja nousi vasta myöhemmin kahdeksaantoista. Alkoholissa taas on ollut äärimmäisen tarkka kontrolli iän suhteen niin kauan kuin minä muistan ja olen jo sentään yli kuuskymppinen. 70-luvulla ei ollut tovioakaan saada alaikäisenä alkoholia, ellei saanut hakijaa, omannut vääriä papereita, tai tehnyt sitä itse. Noita kaikkia toki alaikäisenä 70-luvulla kokeiltiinkin, vaihtelevalla menestyksellä. Eli välillä hakijat teki ohareita, väärennetyt paperit ei menneet läpi ja se itse tehty kilju oli aivan hirveetä kuraa. Mutta alaikäisenä ilman papereita alkoholin saaminen entisaikoina oli aivan toivotonta, tämä on kylmä fakta.

Tupakan suhteen oltiin vähän löysempiä tupakkalain tultuakin, mutta alkoholin suhteen erittäin tiukkoja.

Vierailija
555/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein 10 vuotta töitä kaupan kassalla ja muistan, että ne ketkä verisimmin aina suuttui henkkarin kysymisestä olivat aina alle 25v

Suututtaa se muitakin. Ei me vaan suututa siinä kassalla.

No itse en kyllä ikälopuilta kysellytkään.

Vierailija
556/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun menemään kauppaan jossa minua kiusattu, tykkään myöskin piereskellä heidän tuoretuotteita päin, tarkistan vaikka että kengännauha on solmittuna, ja siinä ihan vahingossa voi vahingossa tulla hirvee pieru suoraan vihanneksia päin yms.

Vierailija
557/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun menemään kauppaan jossa minua kiusattu, tykkään myöskin piereskellä heidän tuoretuotteita päin, tarkistan vaikka että kengännauha on solmittuna, ja siinä ihan vahingossa voi vahingossa tulla hirvee pieru suoraan vihanneksia päin yms.

Kukaan aikuinen yli 18-vuotias ei käyttäydy tai edes sano noin, joten ainakin sinulta kysytään papereita ihan syystä.

Vierailija
558/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä mistä aloittaisin. Aapeen tyhmyys vetää lähes sanattomaksi. Kun se on lakiin kirjattu, että jokaiselta alle 30-vuotiaalta vaikuttavalta täytyy kysyä henkkarit, niin eipä sille mitään mahda. Olen itsekin joutunut joskus kysymään henkkareita selkeästi aikuisilta, joiden ulkonäössä on ollut jokin juttu, joka saa epäröimään, että voisivatko olla alle 30 ja hieman ikäistään vanhemman näköisiä, ja kun on pienikin epäilys, niin täytyy varmistua. Ihmiset, jotka vaikuttavat ikäistään vanhemmilta, voivat olla vaikka varttia vaille (ei kirjaimellisesti) 18, mutta vaikuttaa parikymppisiltä. Sitten kun katsot, että on tuo nyt varmasti vähintään 18, tulitkin myyneeksi alaikäiselle.

Minä olen babyface ja muutama vuosi sitten livenä eräs henkilö oli kirjaimellisesti suu auki, kun kerroin silloisen ikäni. Hän kuvitteli minut noin 7-8 vuotta nuoremmaksi kuin olen. Myyjät, jotka eivät joskus kysy minulta henkkareita ottavat kyllä aikamoisen riskin. Juu, kyllä minusta uskoo, että olen täyttänyt 18, mutta ei sen varaan voi laskea, kun raja on 30.

Toki nuo ovat poikkeuksia, jotka eivät kysy henkkareitani. Muutenkin ostan todella, todella harvoin ikärajajuttuja nykyään.

Kyseessähän on suositus, ei laki. Suosittelen kertaamaan, millaisia käytännön eroavaisuuksia on suosituksilla ja lakisäädöksillä. Jotkut suositukset ja lait tosiaan ovat niin tyhmiä, että sanattomiksihan ne vetävät.

-ap

Toisaalta on suositus olla juomatta mitään alkoholipitoista, joten jos noudattaisit sitä, niin et olisi ongelmissa lainkaan.

"Olla ongelmissa" ja pohtia sitä, miksi jokin asia on sillä hetkellä siten kuten se on, ovat eri asioita keskenään. Lisäksi, tuskin löytyy ketään, joka eläisi täysin suositusten mukaista elämää. Suositukset kun ovat vielä maakohtaisiakin, hankalaksi menee sellainen liiallinen kuuliaisuus.

-ap

Vierailija
559/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni järkevä ratkaisu tähän olisi alkoholin myynnin lopettaminen kokonaan.

Vierailija
560/799 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan aikuinen yli 18-vuotias ei käyttäydy tai edes sano noin, joten ainakin sinulta kysytään papereita ihan syystä.

Lähestyn jo pyöreitä vuosia taas, neljääkymppiä.

En siis näytä tosiaan ollenkaan alaikäiseltä, mutta jos myyjä haluaa kiusata minua, niin minäkin osaan tehdä kiusaa takaisin, mulla on kokonainen arsenaali eri tapoja tehdä kiusaa takaisin.