Mietin, miksi minun yh-äitinä pitää kantaa häpeää.
Tämäkin palsta on täynnä kommentteja, joissa kerrotaan, että yh-äitinä en kelpaa kenellekään, ja että olen yhteiskunnan varoilla elävä kuluerä.
Miksi kukaan ei kuitenkaan puhu näistä asioista:
- kasvatan lapseni yksin, ja hyvin kasvatankin. Todella kannan vastuun äitiydestäni.
- Se, miksi minusta tuli yh-äiti, ei ollut edes oma päätökseni; mies halusi uuteen parisuhteeseen toisen kanssa. Minulle jäi automaattisesti vastuu lapsista.
- Yh-äitinä ollessani olen hankkinut itselleni akateemisen koulutuksen a tällä hetkellä aloittelemassa työeämää
Olisi kohtuullista, että myös mies kantaisi vastuun siitä, että perheemme hajosi.
Kysyn vielä: miksi vastuuta kantava ihminen nähdään tässä yhteiskunnassa niin negatiivisessa valossa?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta o hauskaa, että tällä palstalla on miehiä, jotka valittavat, etteivät löydä naista. Samaan aikaan haukutaan yh-äitejä.
Olisiko kuitenkin niin, että niitä naisia kyllä on tarjolla, mutta miehille kelpaa vain nuori, lapseton nainen?
Ei tarvitse olla nuori, lapseton kylläkin. Miksi tätä ihmetellään, naiset eivät siedä toisen naisen lapsia senkään vertaa?
Silloin on turha valittaa yksinäisyyttä. Olen tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nostat kaiken maailman tukia olet siinä mielessä kuluerä. Jos teet liian monta lasta varoihisi nähden ties kuin monelle miehelle niin että veronmaksajat elättää teitä en arvosta sinua. Jos sen sijaan käyt töissä ja olet alunperin mitoittanut lasten määrän niin että pystyt ne itse elättämään vaikka yksin (sama olisi miehen kohdalla) niin ei mitään valittamista.
En ole yksinhuoltaja mutta sinä toivottavasti kuolet ihan pian, olet pelkkä sontakasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä minua ainakin hävettäisi olla yh
Toivottavasti puolisosi joutuu huomenna onnettomuuteen ja kuolee, ja sinä saat ensiviikolla syövän, opit olemaan.
Olet mieleltäsi todella sairas.
Vierailija kirjoitti:
Moni ydinperheen äiti kadehtii meitä ja syystäkin.
Nyt tuli päivän paras vitsi :D
Ihmisillä on paha olla, näemmä tästä ketjusta. Veikkaan, ettei siihen ole syypää yh-äiti, vaan ihan jotkut muut systeemit. Yh-äiti on vain helppo vihan kohde.
Minä halveksin kaikkea niitä naisia joitten miehet kulkee pettämässä baareissa, työmatkoilla, koulutuksissa, ammattiyhdistystoiminnassa jne. Ja nämä vaimot kehuu kielillään, ja kaikki niille nauraa, miehensä haukkuvat muijaan kaikille. Ja teitä akkoja on paljon 99% miehistä pettää.
Lapsettomat miehet ovat puhtaasti kateellisia, koska he eivät ole pystyneet saamaan lapsia, koska miehen pitää löytää nainen ja pystyä parisuhteeseen naisen kanssa saadakseen lapsia. Nainen pystyy hankkimaan lapset ilman miestä. Tästähän se on kiinni.
Ihan puhdasta sovinismiahan tuo, yritetään saada miehille sellaisia etuja, joita miehillä ei biologian perusteella voi olla, kun mies ei pysty synnyttämään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä halveksin kaikkea niitä naisia joitten miehet kulkee pettämässä baareissa, työmatkoilla, koulutuksissa, ammattiyhdistystoiminnassa jne. Ja nämä vaimot kehuu kielillään, ja kaikki niille nauraa, miehensä haukkuvat muijaan kaikille. Ja teitä akkoja on paljon 99% miehistä pettää.
t feministi
Arvostan yh-äitejä järjettömästi. Jo tuosta yksinhuoltajuudesta tietää, millainen lapsen isä on - ei luultavasti kelvollinen isäksi. En yhtään ymmärrä, miksi sitä kasvattia aletaan haukkumaan, eikä sitä hylkääjää tai muuta tolleroa. Eri asia toki, jos isä kuollut, mutta ei silloinkaan mitään järkeä äitiä haukkua.
Yhreiskuntahan sinut ja lapset on elättänyt.
Ajattelen kyllä että pariutumisessa yh on alempaa kastia kuin sellainen jolla taakkaa lapsista ja kuvioissa pyörivistä existä ei ole. Olen itse mieluummin yksin kuin katselen oman kattoni alla yhtäkään toisen naisen alapäästä tullutta huonosti kasvatettua kakaraa. Olen sitä mieltä että yh-vanhemmat vaan pariutumaan keskenään niin ovat pois pilaamasta muiden elämiä uusperhe sekoiluillaan. Kokeiltu on rakkauden huumassa, ei enää, Ansaitsen parempaa.
Lapseton nainen
"Miksi kukaan ei puhu näistä asioista?"
Ehkä eivät tunne sinua. Minäkään en tunne sinua. Kaikilla yh-äideillä ei ole sama tilanne kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kadehdin yh-äitien reippautta ja vapautta kun olin vielä paskassa avioliitossa. Vaimot usein puhuu siitä miten mies rajoittaa ja ei tee osaansa. Jos suhteet lapsiin on kunnossa, raha-asiat ok ja terveys, niin mihinkään ei sitä ukkoa tarvitse, ja yh:na on kiva olla ja itsetunto vahvistuu kun tajuaa että pärjää. Tietysti jos on hyvä mies niin asia on toinen, mutta yh-elämä voittaa huonon ja keskivertoisen suhteen. Itsenäiset naiset on uhka patriarkaatille, siksi heitä yritetään aina mollata, ja jotkut naisetkin lähtevät siihen mukaan kateuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan nainen on onnellisimmaan ilman miestä. Onnettomimpia naisista olivat parisuhteessa elävät naiset. Parisuhde on naiselle sekä kallis että raskas rasti. Vuoden stressi näkyy sitten vanhempana mm. dementian ja sydän- ja verisuonitautien puhkeamisessa.
Vierailija kirjoitti:
vaikka ap onkin "aloittelemassa työelämää", niin ei se sitä muuta, että 99,999999999999% yh:oista on tuilla ja elatusmaksuilla eläviä lokkeja
Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan vuonna 2019 yksinhuoltajavanhempien työttömyys oli 12,4 prosenttia, ja vuonna 2020 luku oli 16 prosenttia. Ollaan siis aika kaukana tuosta sinun ilmoittamastasi luvusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nostat kaiken maailman tukia olet siinä mielessä kuluerä. Jos teet liian monta lasta varoihisi nähden ties kuin monelle miehelle niin että veronmaksajat elättää teitä en arvosta sinua. Jos sen sijaan käyt töissä ja olet alunperin mitoittanut lasten määrän niin että pystyt ne itse elättämään vaikka yksin (sama olisi miehen kohdalla) niin ei mitään valittamista.
En ole yksinhuoltaja mutta sinä toivottavasti kuolet ihan pian, olet pelkkä sontakasa.
No huh, ei kommenttini mielestäni ansainnut ihan noin tunteisiin mennyttä vastausta. Kai tämän meidän yhteiskunnan ajatus on että kaikki suunnilleen elättävät itsensä eivätkä täysin vapaaehtoisesti kuormita tukisysteemiä? Olen nähnyt näitä holtittomia lisääntyjiä, lasta kolmelle eri isälle, mutta voi olla että näissä tapauksissa naisella ei ole ollut ns. kaikki inkkarit kanootissa.
Minua ei kyllä hävetä yhtään ja ole yh omasta aloitteestani.
Olen ollut yh-äiti, sillä jäin leskeksi ensimmäisestä avioliitostani. En välittänyt typeristä kommenteista silloin enkä myöhemmin. Arvostin itse itseäni, samoin lapseni. Enkä todellakaan olisi huolinut uutta miestä, jos hän ei olisi kunnioittanut ja rakastanut sekä minua että lastani, jonka hän on nyttemmin adoptoinutkin.
Juuri näin, kyllä se varmaan kostaa, taatusti joudut olemaan yksinhuoltaja aivan pian.