Te-toimisto 4 työpaikkaa kk, kuka tarkistaa onko oikeasti haettu?
Kommentit (189)
En ole ollut työttömänä, mutta olen koeajalla ja mietin, että mitenkähän tämä nyt menisi, jos jäisin työttömäksi (on riski, kun firmassa isompia organisaatiojärjestelyjä). Aikaisemmat työni olen aina saanut siten, että mut on headhuntattu. Mulla on siis tiettyä erityisosaamista ja kokemusta. Noita sopivia headhunttauksia tulee kuitenkin ehkä joka kolmas kuukausi + rekryprosessin kesto, eli menisi varmasti muutama kuukausi työllistyä uudelleen. Mulle sopivat paikat ei yleensä koskaan ole julkisessa haussa, että niitä voisi oma-aloitteisesti hakea.
Pitäisikö minun siis hakea ja mahdollisesti vastaanottaa jotain ihan ihme työtä siinä välissä, ennen kuin saisin koulutustani ja työkokemusta vastaavan tehtävän? Luonnollisesti lähtisin siitä työstä heti, kun saisin paremman.
Pitäisi olla jotenkin niin, että jos ei tietyssä ajassa ole työllistynyt vastaaviin hommiin, mitä ennen teki, niin vasta sitten tarvisi alkaa tehdä jotain ihan muuta/alemman tason hommia.
Ystäväni kertoi vastaanottavansa lukuisia todella huonosti tehtyjä hakemuksia, joista näkee, että ne on tehty vain työkkäriä varten, eikä ko. henkilö oikeasti halua kyseistä työtä. Ja nämä siis korkeakoulutettuja asiantuntijoita, ketkä varmasti osaisivat kirjoittaa parempiakin hakemuksia. Kiva, että firmoissa aika kuluu satojen tuollaisten hakemusten pläräämiseen.
Mitä siitä karenssista? Se on joku 10- 15 päivää ja sossu maksaa siltä ajalta rahaa. Mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä karenssista? Se on joku 10- 15 päivää ja sossu maksaa siltä ajalta rahaa. Mitä väliä?
Sossusta saa rahaa eli tt tukea vain jos ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta, lisäksi 2 vai oliko 3 karenssista tulee ns ikikarenssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta saa rahaa eli tt tukea vain jos ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta, lisäksi 2 vai oliko 3 karenssista tulee ns ikikarenssi
Eli suurin osa ei kärsi siitä mitenkään. Ikikarenssi? No silloin sossu maksaa kaiken eikä yksin asuvien tarvi maksaa mitään vuokraakaan. Ei haittaa.
Eräs tuttuni on osa-aikatyö kykyinen. Tästä on lääkärintodistus. Kuitenkin työkkäri vaatii hakemaan toista osa-aikatyötä. Tämä on hassua, koska nykyinen työ on sopiva terveyteen nähden, lisäksi viihtyy hyvin paikassa.
TE-toimiston täti sanoi änkyttäen puhelimessa, että luottavat työnhakijaan kunhan on esittää työnantajan tiedot eli yritys, osoite, työtehtävät. Siis pitää olla kuitenkin sellainen työnantaja, johon olisi jotain mahdollisuutta työllistyä. Se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön 46 kirjoitti:
Ei ole kukaan tarkstanut. Ei työkkärillä ole aikaa niitä tarkstaa koska työttömiä on 500 000 niin ei ei vaan riitä aika eikä työntekijtä työkkärissä. Menisi 10 vuotta tarkistaa kaikkien työttömien työnhakeminen.
Tottakai tarkastamme.
Eihän se nykyään ole iso homma, kun te kaikki asiakkaat olette tiedostoissamme ja ohjelmat hoitaa tarkastuksen.
Saatat hyvinkin joutua antamaan selvityksen asiasta ennemmin tai myöhemmin.
T. Työkkärin täti
Se selvityskö minut sit työllistää? Se, joka haluaa töitä, hakee niitä ilman tuollaisia ukaasejakin. Ja se, jos joku työkkäristä soittaa js kysyy, onko joku hakenut töitä, viimeistään torppaa tämän hakijan työllistymismahdollisuudet.
Kuulin, että ulkomaannimiset yleisesti jättää työhakuilmoituksista yhteistiedot vallan pois. Puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen, ettei työnantaja voi ottaa yhteyttä ja oudon nimen onkiminen on liian työlästä ja aikaavievää selvittää. Että sillälailla työvoimapula voitetaan maahanmuutolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut työttömänä, mutta olen koeajalla ja mietin, että mitenkähän tämä nyt menisi, jos jäisin työttömäksi (on riski, kun firmassa isompia organisaatiojärjestelyjä). Aikaisemmat työni olen aina saanut siten, että mut on headhuntattu. Mulla on siis tiettyä erityisosaamista ja kokemusta. Noita sopivia headhunttauksia tulee kuitenkin ehkä joka kolmas kuukausi + rekryprosessin kesto, eli menisi varmasti muutama kuukausi työllistyä uudelleen. Mulle sopivat paikat ei yleensä koskaan ole julkisessa haussa, että niitä voisi oma-aloitteisesti hakea.
Pitäisikö minun siis hakea ja mahdollisesti vastaanottaa jotain ihan ihme työtä siinä välissä, ennen kuin saisin koulutustani ja työkokemusta vastaavan tehtävän? Luonnollisesti lähtisin siitä työstä heti, kun saisin paremman.
Pitäisi olla jotenkin niin, että jos ei tietyssä ajassa ole työllistynyt vastaaviin hommiin, mitä ennen teki, niin vasta sitten tarvisi alkaa tehdä jotain ihan muuta/alemman tason hommia.
Ystäväni kertoi vastaanottavansa lukuisia todella huonosti tehtyjä hakemuksia, joista näkee, että ne on tehty vain työkkäriä varten, eikä ko. henkilö oikeasti halua kyseistä työtä. Ja nämä siis korkeakoulutettuja asiantuntijoita, ketkä varmasti osaisivat kirjoittaa parempiakin hakemuksia. Kiva, että firmoissa aika kuluu satojen tuollaisten hakemusten pläräämiseen.
Ammattisuoja on käsittääkseni nykyään 3 kuukautta. ( Aikaisemmin oli ruhtinaalliset 6kk).
Se pääammatti ja se sinun hakuammatti, mikä sun koulutuksen ja/tai työkokemuksen perusteella kirjataan sun tietoihin, on ekat 3kk työttömyyttä se ainoa työ mitä sun pitää hakea ja ottaa vastaan jos sellaista tarjotaan.
Tarkkana sitten sen ammatin kirjaamisen kanssa. Että menee oikein. Sitä ei kaikki ota huomioon ja sitten märistään, kun työkkäri pakottaa hakemaan ihan vääriä töitä
Vierailija kirjoitti:
On työttömällä kolmen kuukauden ammattisuoja. Mutta jos et siinä ajassa työllisty omalle alalle, niin pitää hakea ihan kaikkia mahdollista muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen Stasi-fantasiamaailmassa moni palstalainen elää? Ihan todellako kuvittelette, että firmoilla riittää aikaa ja mielenkiintoa vasikoida hakijoista TE-toimistolle? Mistä firmat edes tietävät, että hakija on työkkärin listoilla, ellei hakija sitä ilmoita?
Ja se, että työkkäri kyselee firmasta, onko joku tietty henkilö hakenut sinne ja millaisella hakemuksella, rikkoo varmaan aika montaa tietosuoja- tai yksityisyysasetusta. Sama tietenkin myös toisin päin.
Ovatko nämä "työnantaja pistää työkkärille viestiä" -henkilöt itse olleet koskaan töissä, kun jutut ovat niin todellisuudesta vieraantuneita? Tai ehkä he ovat julkisella puolella, ehkä jopa pikkuvirkamiehiä... Näillähän riittää aikaa kaikenlaiseen pikkupuuhasteluun, kun ei tarvitse tehdä tuottavaa työtä.
Jos firma antaa työkkärille tehtäväksi etsiä sopivan työnhakijan, työkkäri esittelee 10 ja työnantaja ilmoittaa, että laittakaa seitsemälle työtarjous, niin tietenkin firmasta ilmoitetaan, ketkä eivät vastanneet työtarjoukseen. Missä kohdassa tässä on laittomuus?
Moni firma on sen verran pieni, että ihan mielellään kertovat työttömistä työnhakijoista, jotka eivät oikeasti halua töihin. Veroeuroillahan ne työttömät elätetään, joten on jokaisen oikeus kertoa työkkärille ja edelleen maksajalle, että tässä ei kyseessä ole työttömyysturvalain mukainen työtön.
Tahmea käsi on samassa valtion pohjattomassa taskussa myös monilla patalaiskoilla valtion virkamiehillä.
Nähty on.
Työttömyyskorvauksista maksetaan verot ihan normaalisti.
Mitä muuta luulitte.
En tarkista. Työaika kuluu kaikkeen muuhun mahdolliseen ongelmanselvittelyyn. Ihan sama hakeeko asiakkaat niitä työpaikkoja vai ei.
T. TE-toimiston työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tarkoitus käydä kanssasi 3 kk välein läpi eli aina kun työllistymissuunnitelma päivitetään. Järjestelmä osaa katsoa, onko ilmoittamiasi työpaikkoja edes olemassa eli Kabelin Kengurushoppiin hakemisesta jäät aika ripeästi kiinni.
Lakiuudistus on osoittanut, että iso osa työttömistä ei halua töihin, joten seuraavalle hallitukselle on jo tehty ohjelmaluonnosta tämän varalta.
Ei halua töihin? Älä jauha kakkaa. Kun minä jäin yllättäen työttömäksi määräaikaisen työsopimuksen päättyessä, olisin todellakin halunnut töihin. Oli lupailtu jatkoa ja rahoja ei löytynytkään, niin ei tullut mitään.
Syitä, miksei kaikki työ käy: ei ole rahaa käydä töissä ja heikentynyt bussiliikenne!!! Kun ei meiltä kotoa lähiöstä pääse enää keskustaan arkisin kuin klo 07.05, 08.05, 09.05, 10.05. Miten otat vastaan työn, joka alkaa vaikka seitsemältä aamulla. Ja toinen että jos saa työpaikan vaikka naapurikaupungista ja täältä lähiöstä menee bussi keskustaan, se on keskustassa noin 7.20 ja seuraava bussi naapurikaupunkiin lähtee noin klo 08. Täältä on kuulkaa matkaa yli 6 km keskustaan, sitä ei ihan hetkessä kävele. Viikonloppuisin meidän lähiöstä ei kulje yhtään bussia mihinkään suuntaan, vain arkipäivisin kulkee. Moottoritielle ei mikään mahdoton matka olisi kävellen, mutta siellä ei enää pysähdy bussit. Toista se oli ennen, kun ne ajoi ramppia pitkin ylös ja siellä oli pysäkki, josta otettiin matkustajat kyytiin. Sitten keksittiin, että tehdäänpä liittymäparkit ja niiden kautta ajetaan. Autottomat ei noilla liittymäparkeilla tee mitään eikä niihin pääse kävellen useinkaan.
No sitten et onneksi tarvitse työttömyysetuuttakaan, koska työhönmeno ei onnistu.
Riippuu varmaan kaupungista ja virkailijasta kuinka toimivat. TE toimistoissa on nykyään työt yhtä silppua ja sotkua niin ainakaan omassa tiimissä kellään ei ollut aikaa niitä tarkistella. Onneksi olen jo muualla töissä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston täti sanoi änkyttäen puhelimessa, että luottavat työnhakijaan kunhan on esittää työnantajan tiedot eli yritys, osoite, työtehtävät. Siis pitää olla kuitenkin sellainen työnantaja, johon olisi jotain mahdollisuutta työllistyä. Se on tärkeintä.
Eli täyttä huuhaata. Ei mitään järkeä koko touhussa.
Eikö ole mitään yksityisyyden suojaa koskien työnhakua.
Vähän kummalliselta kuulostaa että kyseltäisiin firmoilta että onko hakenut vai eikö ole.
Tarvitseeko edes firmojen luovuttaa näitä tietoja. Itse en ainakaan luovuttaisi.
Nyt kuun vaihteessa tulee täyteen seitsemän vuotta työttömyyttä.
Tuhansien työhakemusten jälkeen olen päätynyt siihen että ikäsyrjintä on todellisuutta, IT alan työvoimapula ei ole todellisuutta (itselläni 20 v. alan työkokemusta) ja että omalla kohdallani palkkatyöt on tehty.
Näin tulevan vuosipäivän kunniaksi suljen tämän kappaleen elämässäni ja keskityn rahan ansaintaan muilla keinoin. Aika aikaansa kutakin.
P.S. Eikä huolta, en ole saamassa tukia veronmaksajien kukkarosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas typerä systeemi, ihanko oikeasti joku te-toimiston täti tuhlaa hyvää työaikaa perään soitteluun? V**** mikä valvontayhteiskunta.
Paremmin voisi työaikansa käyttää, eli siihen että oikeasti auttaa työttömiä löytämään työpaikan.Pointti on se, että nykyään kukaan ei palkkaa työtöntä, joten työttömille on ihan turha välittää työpaikkoja samaan tapaan kuin miten boomerien aikaan joskus 80-luvulla tehtiin. TE-toimistojen tehtävä on aktivoida työttömiä keksimällä heille tekemistä.
Paremmin voisi työaikansa käyttää, eli siihen että oikeasti auttaa työttömiä löytämään työpaikan.
Töitä saa jos hommaa esim. lähihoitajan koulutuksen. Useimmat työttömät eivät kuitenkaan suostu kouluttautumaan lähihoitajiksi vaikka heitä siihen patistellaan, ja yli 25-vuotiaiden osalta laki ei salli karenssin antamista koulutuksesta kieltäytymisen vuoksi.
Ei kuka tahansa sovi terveydenhuoltoalalle.
Haluaisin vielä laittaa terveisiä työkkärin virkailijoille: olette varmaan zenbuddhalaisia, kun jaksatte työtänne. Kunnioitan sitä, että jaksatte olla osin mielivaltaisen koneiston palveluksessa, eihän työvoimapoliittiset linjaukset ole teidän asiaanne, vaan eduskunnan.