Te-toimisto 4 työpaikkaa kk, kuka tarkistaa onko oikeasti haettu?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla automaattinen tarkistus.
Jos ei tule rastia ruutuun määräaikaan mennessä niin lähtee huomautus.Minulle ainakin tuli hyvin nopeasti uhkailukirje kun oli yksi tehtävä jäänyt huomaamatta. Se oli lisätty sen jälkeen kun olin kaikki muut tehtävät tehnyt.
Se raportointilomake on kyllä aika hasardi. Täytin vaaditut kohdat huolella, ne on oikein tähdellä merkattu. Tarkistin ohjeesta, että pitääkö lisätietoihin merkata jotain. Kuvittelin olevani valmis, mutta onneksi katsoin lomaketta vielä kerran. Siellä oli kohta "Tehty kyllä/ei". Siihen kyllä-kohtaan laitoin ruksin, mutta voin kuvitella, että moni ei sitä epähuomiossa laita.
Joo, sen raportointilomakkeen kanssa saa kyllä olla tarkkana. Oma TE-virkailijani siitä mainitsi ja lähetti monisivuiset kuvakaappauksia sisältävät ohjeet. Sinänsä ei ole vaikeaa, mutta pitää tietää.
Siinä on kaksi mahdollisuutta sössiä koko juttu:
1) Kirjaat ensimmäisen työnhakusi ja laitat ruksin kohtaan "tehty kyllä/ei". VÄÄRIN. Tällöin olet lähettänyt neljä työnhakua kattavan raporttisi puutteellisena, kun olet hakenut vain yhtä työpaikkaa. Tulee ongelmia, virkailijan pitää se korjata, itse et voi enää korjata. (Miten idioottimaista!)
2) (Edellisen kommentoijan mainitsema tapaus): Kirjaat kaikki neljä työnhakuasi, mutta unohdat laittaa ruksin kohtaan "tehty kyllä/ei". VÄÄRIN. Tällöin et raportoi yhtään mitään minnekään. Tälle onneksi voi, mikäli raportoinnin määräaikaa on jäljellä, tehdä itse jotain eli ajoissa pitää ruksia se kohta ja tallentaa.
Tuolla edellä joku kertoi nähneensä TE-virkailijan tietokoneelta itselleen määritellyn värikoodin. Tietäisikö joku tästä hieman tarkemmin?
Jos täällä todella on joku TE-toimiston virkailija (tai edes virkailijan kaveri, jolle virkailija on kertonut näitä juttuja), olisi hyvä saada kuulla, mitä tuo värikoodeilu käytännössä tarkoittaa.
Lisäksi kysyisin, mitä ammattisuoja käytännössä tarkoittaa ja miten pitkään se on voimassa. Ymmärrän asian "teoreettisesti", mutta miten käytännössä? Jos on ensimmäisen 3 kk:n ajan hakenut sinne, minne haluaa, eikä ole työllistynyt, pitääkö jatkossa sitten lähettää hakemuksia myös oman ammatin ulkopuolisiin töihin? Kuka määrittelee siinä tapauksessa sen, soveltuuko oma koulutus, työkokemus ja ammattitaito paikkaan x vai y?
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi vastata näihin!
Tsemppiä meille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Jos lähestytään työnhakua siitä vinkkelistä että se on työttömän työtä ja yhden hakemuksen lähettämiseen kuluu tunti taustatöineen ja hakemuksen muokkauksineen, niin arkipäivän aikana hakemuksia pitäisi lähteä seitsemän kappaletta.
Viikossa siis 35 kappaletta ja kuukaudessa 140 kappaletta.
Mistähän tuo neljä hakemusta per kuukausi on oikein saatu?
Työkkärin kurssilla neuvottiin, että hyvän paikan löytämiseen ja hakemiseen kannattaa varata pari viikkoa. Että joskus voi mennä yli viikko tai se kaksikin, että löytää paikan johon hakea. Sitten tehdä taustatyöt, hakemus, kohdistaa CV ja työtehtävät hakemaansa paikkaan sopivaksi, suosittelijat jne. Ja hakemus pitää tietenkin luetuttaa muilla, ja ainakin odottaa pari päivää ja lukea uudelleen että löytää virheet. Tämä oli heidän arvio hyvän työhakemuksen tekemisestä, ja varoitettiin massatyöhakemuksien tekemisestä, että aina kannattaa panostaa ja keskittyä yhteen.
Nyt tällä ei olekaan väliä, koska hakemuksia pitää tehtailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi hakea ainakin 10 paikkaa per kk.
4 on liian vähän.
Harvalle on kymmeniä sopivia työpaikkoja tarjolla, kun ehdot on että pitää olla realistista työllistyä niihin. Siivous ym hommiinkin vaaditaan koulutusta ja kokemusta.
Olen töissä ja huomannut, että minulle olisi hyvinkin 10 työpaikkaa tarjolla joka kuukausi eli tämä on varmaan jonkinlainen asennekysymys. Toinen huomaa sopivan työn siellä, missä työtön ei ikinä suostuisi töitä tekemään.
Mun työnhakualueella ei ole edes 10 paikkaa auki. Eli ei mitään tekemistä asenteen kanssa.
Jos asut jossain keskellä ei mitään, niin miksi ajattelet ansaitsevasi työttömyystukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi hakea ainakin 10 paikkaa per kk.
4 on liian vähän.
Harvalle on kymmeniä sopivia työpaikkoja tarjolla, kun ehdot on että pitää olla realistista työllistyä niihin. Siivous ym hommiinkin vaaditaan koulutusta ja kokemusta.
Olen töissä ja huomannut, että minulle olisi hyvinkin 10 työpaikkaa tarjolla joka kuukausi eli tämä on varmaan jonkinlainen asennekysymys. Toinen huomaa sopivan työn siellä, missä työtön ei ikinä suostuisi töitä tekemään.
Mun työnhakualueella ei ole edes 10 paikkaa auki. Eli ei mitään tekemistä asenteen kanssa.
Jos asut jossain keskellä ei mitään, niin miksi ajattelet ansaitsevasi työttömyystukea?
Ehkä ne työvoimpulasta valittavat voisivat siirtää bisneksensä sinne, missä työntekijöitä olisi.
Työttömällä tuskin on varaa muutella sinne tänne missä milloinkin avoin paikka on haettavana, mutta ehkäpä työnantaja voisi mennä työntekijöiden luokse ;)
Ei kukaan tarkista eikä niitä voi oikein tarkistaakaan, kun työhauksi käy vaikka rekisteröityminen johonkin työnhakupalveluun tai avoimet hakemukset. Olen laittanut pakotettuna noin 20 hakemusta ja noista ehkä 2 on ollut sellaisia, jonka olen oikeasti tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos meille soitetaan, minä vastaan yleensä puhelimeen. Mä kyllä vastaan nätisti, että meille tulee valtavasti avoimia hakemuksia eikä minulla ole aikaa lähteä etsimään yksittäisen työnhakijan tietoja, kiitos soitosta ja luuri kiinni.
Ei työkkäri kysele tuolla tavalla soittamalla, ne sopii firman yhteyshenkilön kanssa toimintatavan. Tietenkin, koska muutenhan kuka vain voisi soitella ja kysellä. Jotenkin työttömät on uskomattoman tyhmiä kuvitellessaan, että koko systeemiä ei olisi valmiiksi miettitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähestytään työnhakua siitä vinkkelistä että se on työttömän työtä ja yhden hakemuksen lähettämiseen kuluu tunti taustatöineen ja hakemuksen muokkauksineen, niin arkipäivän aikana hakemuksia pitäisi lähteä seitsemän kappaletta.
Viikossa siis 35 kappaletta ja kuukaudessa 140 kappaletta.
Mistähän tuo neljä hakemusta per kuukausi on oikein saatu?Työkkärin kurssilla neuvottiin, että hyvän paikan löytämiseen ja hakemiseen kannattaa varata pari viikkoa. Että joskus voi mennä yli viikko tai se kaksikin, että löytää paikan johon hakea. Sitten tehdä taustatyöt, hakemus, kohdistaa CV ja työtehtävät hakemaansa paikkaan sopivaksi, suosittelijat jne. Ja hakemus pitää tietenkin luetuttaa muilla, ja ainakin odottaa pari päivää ja lukea uudelleen että löytää virheet. Tämä oli heidän arvio hyvän työhakemuksen tekemisestä, ja varoitettiin massatyöhakemuksien tekemisestä, että aina kannattaa panostaa ja keskittyä yhteen.
Nyt tällä ei olekaan väliä, koska hakemuksia pitää tehtailla.
Tehtailla? Työssäkäyvät voivat tehdä 10 hakemusta kuukaudessa töiden ohessa, mutta työttömälle moinen on liikaa. Katsos kun voit samaan aikaan tehdä taustatöitä kahdestakin paikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla automaattinen tarkistus.
Jos ei tule rastia ruutuun määräaikaan mennessä niin lähtee huomautus.Minulle ainakin tuli hyvin nopeasti uhkailukirje kun oli yksi tehtävä jäänyt huomaamatta. Se oli lisätty sen jälkeen kun olin kaikki muut tehtävät tehnyt.
Se raportointilomake on kyllä aika hasardi. Täytin vaaditut kohdat huolella, ne on oikein tähdellä merkattu. Tarkistin ohjeesta, että pitääkö lisätietoihin merkata jotain. Kuvittelin olevani valmis, mutta onneksi katsoin lomaketta vielä kerran. Siellä oli kohta "Tehty kyllä/ei". Siihen kyllä-kohtaan laitoin ruksin, mutta voin kuvitella, että moni ei sitä epähuomiossa laita.
Joo, sen raportointilomakkeen kanssa saa kyllä olla tarkkana. Oma TE-virkailijani siitä mainitsi ja lähetti monisivuiset kuvakaappauksia sisältävät ohjeet. Sinänsä ei ole vaikeaa, mutta pitää tietää.
Siinä on kaksi mahdollisuutta sössiä koko juttu:
1) Kirjaat ensimmäisen työnhakusi ja laitat ruksin kohtaan "tehty kyllä/ei". VÄÄRIN. Tällöin olet lähettänyt neljä työnhakua kattavan raporttisi puutteellisena, kun olet hakenut vain yhtä työpaikkaa. Tulee ongelmia, virkailijan pitää se korjata, itse et voi enää korjata. (Miten idioottimaista!)
2) (Edellisen kommentoijan mainitsema tapaus): Kirjaat kaikki neljä työnhakuasi, mutta unohdat laittaa ruksin kohtaan "tehty kyllä/ei". VÄÄRIN. Tällöin et raportoi yhtään mitään minnekään. Tälle onneksi voi, mikäli raportoinnin määräaikaa on jäljellä, tehdä itse jotain eli ajoissa pitää ruksia se kohta ja tallentaa.
Tuolla edellä joku kertoi nähneensä TE-virkailijan tietokoneelta itselleen määritellyn värikoodin. Tietäisikö joku tästä hieman tarkemmin?
Jos täällä todella on joku TE-toimiston virkailija (tai edes virkailijan kaveri, jolle virkailija on kertonut näitä juttuja), olisi hyvä saada kuulla, mitä tuo värikoodeilu käytännössä tarkoittaa.Lisäksi kysyisin, mitä ammattisuoja käytännössä tarkoittaa ja miten pitkään se on voimassa. Ymmärrän asian "teoreettisesti", mutta miten käytännössä? Jos on ensimmäisen 3 kk:n ajan hakenut sinne, minne haluaa, eikä ole työllistynyt, pitääkö jatkossa sitten lähettää hakemuksia myös oman ammatin ulkopuolisiin töihin? Kuka määrittelee siinä tapauksessa sen, soveltuuko oma koulutus, työkokemus ja ammattitaito paikkaan x vai y?
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi vastata näihin!
Tsemppiä meille kaikille!
1) Sivun ylälaidassa ohjeistetaan selkeästi, että sinun pitää painaa alalaidan Jatka-painiketta, jos et ilmoita kerralla kaikkia työnhakuja - miksi siis kukaan laittaisi rasin ruutuun Kyllä, kun sivun ohjeissa neuvotaan, että älä tee niin?
2) Ei sitä rastia voi tuossa tapauksessa edes unohtaa. Kun yrität pois sivulta, saat huomautuksen, että hei, olet ilmoittanut kaikki sovitut työnhaut, nyt rasti Kyllä-ruutuun.
Molemmissa tapauksissa saat ennen tietojen lähettämistä varmistuksen, että aiotko oikeasti lähettää nämä eli ennen tietojen siirtämistä ne voi korjata. Sinulta myös varmistetaan, että oletko aivan varma siitä, että et halua ilmoittaa enempää työnhakuja, jos yrität laittaa rastia Kyllä-ruutuun tehtävän ollessa kesken.
Molemmat ongelmat katoavat, jos lukee, mitä ruudulle on kirjoitettu!
Se värikoodi on pitkäaikaistyöttömyyden riski, joka syntyy asiakkaasta järjestelmään kirjatuista tiedoista. Riski nousee, jos esim. 2 vuoden aikana on ollut runsaasti lyhyitä työsuhteita tai jos asiakkaalla ei ole lainkaan ammatillista koulutusta.
Ammattisuoja tarkoittaa sitä, että 3 kk työttömyyden jälkeen pitää hakea tehtäviin, joihin voi työllistyä eli käytännössä kaikki ne tehtävät, joissa tehtävä tai ammatti ei aseta erityisiä rajoituksia. Lääkäriksi ei voi hakea, jos ei ole lääkäri, mutta esimerkiksi catering-alalla ei tiskaajalle yleensä aseteta erityisiä vaatimuksia.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Henkkoht sain karenssin koska ainoastaan soitin enkä käynyt kun tuli osoitus eli saattavat hyvinkin tarkistaa.
Kyseessä oli työpaikka johon tarvittiin ihan lain mukaan ammattipätevyys jota mulla ei ollut.
Kuulostaa pomputtamiselta!
Osoitus on täysin eri asia kuin tuo 4 paikan pakkohaku.
Osoitukset on melkein aina tarkistettu, tuossa 4 paikan hakemisessa riittää että muistaa itse ilmoittaa ajoissa hakeneensa. Ei työkkärillä tai kunnalla ole resursseja tarkastaa niitä, eikä usein edes mahdollisuutta. Tuohon 4 paikan hakemiseen kelpaa miltei mikä tahansa yhteydenotto työnantajaan, esim. avoin hakemus, johihin en ole juuri koskaan saanut edes vastaanottokuittausta. Mulle virkailija sanoi, että sekin riittää, jos soittaa työnantajalle ns kylmän puhelun ja kysyy, löytyykö töitä. Valtaosaa työn hakemisista ei ole edes mahdollista tarkistaa, koska työnantajille tulee todella paljon kyselyitä työpaikoista, ja avoimet hakemukset menevät usein suoraan roskakoriin, jos tarvetta työntekijälle ei ole.
Osoituksessa työkkäri on useimmiten ensin esitellyt hakijoita työnantajalle, joista työnantaja valitsee mielestään sopivimmat (useimmiten 4-10), joille työkkäri sitten lähettää työnantajan pyynnöstä osoituksen tai työtarjouksen.
Vierailija wrote:
Ne on tarkoitus käydä kanssasi 3 kk välein läpi eli aina kun työllistymissuunnitelma päivitetään. Järjestelmä osaa katsoa, onko ilmoittamiasi työpaikkoja edes olemassa eli Kabelin Kengurushoppiin hakemisesta jäät aika ripeästi kiinni.
Lakiuudistus on osoittanut, että iso osa työttömistä ei halua töihin, joten seuraavalle hallitukselle on jo tehty ohjelmaluonnosta tämän varalta.
iso osa työpaikoista ei ole ilmotettu Te palveluiden sivuilla, mikähän ihmeen "järjestelmä" muka ne voisi tietää.
Minä haen töitä ulkomailta (on merkattu työnhakualueeksi) ja vaikea kuvitella, että te-toimisto lähtee hakemiini paikkoihin soittelemaan. Olen siis sellaisessa välitilassa, ettei tutkintoani ole täällä vielä rinnastettu ja päätöstä saan kai odotella reilusti yli puoli vuotta, toivottavasti ei mene vuotta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Henkkoht sain karenssin koska ainoastaan soitin enkä käynyt kun tuli osoitus eli saattavat hyvinkin tarkistaa.
Kyseessä oli työpaikka johon tarvittiin ihan lain mukaan ammattipätevyys jota mulla ei ollut.
Kuulostaa pomputtamiselta!
Osoitus on täysin eri asia kuin tuo 4 paikan pakkohaku.
Osoitukset on melkein aina tarkistettu, tuossa 4 paikan hakemisessa riittää että muistaa itse ilmoittaa ajoissa hakeneensa. Ei työkkärillä tai kunnalla ole resursseja tarkastaa niitä, eikä usein edes mahdollisuutta. Tuohon 4 paikan hakemiseen kelpaa miltei mikä tahansa yhteydenotto työnantajaan, esim. avoin hakemus, johihin en ole juuri koskaan saanut edes vastaanottokuittausta. Mulle virkailija sanoi, että sekin riittää, jos soittaa työnantajalle ns kylmän puhelun ja kysyy, löytyy
Antaako joku oikeasti työkkärille luvan lähetellä omia tietojaan tietämättä yhtään minne niitä levitellään?
Vierailija wrote:
Ei tarkisteta eikä virkailija kyttää. 3 kk:n välein soittaa tai nähdään kasvotusten, siinä voidaan käydä paikkoja läpi (ei joka kerta). Työnhakija on kyllä velvollinen säilyttämään hakemuksensa vuoden ajan. Jotenkin pitää todistaa että on hakenut työpaikkoja jos tulee tilanne että on epäselvyyksiä.
3 kk välein????? Miksihän mulle rimputeltiin kerran kuukaudessa? Parasta vielä, että olin työtön vain 4 kk ja se oli koko ajan tiedossa minulla ja olin myös kertonut työkkäriin, että työt jatkuu päivämääränä x.
Vierailija wrote:
Kyllä tarkistavat. Itse hain kaverin firmaan töihin. Kaveri sanoi, että soittelivat sinne työkkäristä ja kyselivät hakemukseni perään.
Tuskin tarkastivat, trolli. Itse kysyin virkailijalta, onko minun otettava kauppiaan yhteystiedot ylös, jos suullisesti kysyn työpaikkaa kaupasta. Ei tarvi ottaa, joten eivät tarkista sitä.
Työkkärin täti voi tarkistaa ja pyytää selvitystä työnhausta (työhakemus) työttömältä, mutta ei työnantajalta. Työnantaja ei saa luovuttaa tietoa siitä, että onko työtön hakenut heiltä työpaikkaa. Tuo tieto on työnhakijan ja työnantajan välinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tarkistavat. Itse hain kaverin firmaan töihin. Kaveri sanoi, että soittelivat sinne työkkäristä ja kyselivät hakemukseni perään.
Paskapuhetta!
Ei ne mitään tietoja voi saada. Ei kukaan voi kertoa työpaikkahakemuksesta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungilla näytti olevan anonyymi-haku joihinkin paikkoihin, niitähän ei kaiken järjen mukaan voi sitten tarkistaakaan?
Yleensä tulee sähköposti "kiitos hakemuksestasi.." jonka jätän talteen. Muuten jää talteen lähetetty sähköposti. Puhelinmuistio on käypä todiste. Kirjaa kenen kanssa puhui, mistä ja mihin aikaan ja päivän. Miksi edes luottaisin siihen, että joku työpaikka tallentaisi tai ihminen muistaisi hakemiseni? Selusta on aina hyvä itse varmistaa. TE-toimiston ilmoituskohtaan kirjaan mahdollisimman yksityiskohtaisesti hakuni.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä muka aikaa tarkistaa 2 miljoonaa hakemusta/kk? Haloo...
Työtön saa asua just siellä missä haluaa eikä asuinpaikan perusteella voida kieltää työmarkkinatukea .
Jos meille soitetaan, minä vastaan yleensä puhelimeen. Mä kyllä vastaan nätisti, että meille tulee valtavasti avoimia hakemuksia eikä minulla ole aikaa lähteä etsimään yksittäisen työnhakijan tietoja, kiitos soitosta ja luuri kiinni.