Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oikeasti auttaa nukkumiseen?

Vierailija
12.11.2022 |

Ja ennenkaikkea pitää unessa?

Paljon keinoja on kokeiltu. Mikä teillä auttoi?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkkaaminen.

Vierailija
82/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa mikä auttaisi pitämään unessa, mutta tarpeeksi vahva (3mg) melatoniini auttaa kyllä mua nukahtamaan tunnin pari ennen nukkumaan menoa otettuna.

Mutta mulla myös aamuyön heräily ongelmana, kurjaa.

Kokeile eri antihistamiineja tuon melatoniinin kanssa. Itsellä on ollut apua niistä, ja niillä ei ole pahoja sivuvaikutuksia & niitä saa helpommin.

Mikä olisi hyvä ilman reseptiä saatava antihistamiini?

Zyrtec nyt ainakin on väsyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Olen kärsinyt unettomuudesta niin kauan kuin muistan. Ulkoilu ja itsensä fyysinen rasittaminen ovat olleet parhaita konsteja. Eivät aina auta nekään.

Vierailija
84/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dormix auttaa itselläni.

Vierailija
85/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon nukkumisen ja yöllisen heräilyn taustalla voi olla jokin sairaus, kuten vaikka uniapnea tai astma. Omalla kohdallani astma aiheutti aamuöistä valvomista, mikä poistui kunnollisen astmalääkityksen käyttöönoton myötä. Suosittelen lääkäriin menemistä. Sitä ennen kirjoittaisin listan kaikista konsteista, joita olen kokeillut nukkumiseen ja listan kaikista terveysoireista, joita minulla on.

Vierailija
86/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka sanovat nukkuvansa unilääkkeiden tai viinan avulla; se ei ole oikeaa syvää unta.

Se on pinnallista unta mikä ei palauta aivoja.

Käytin molempia pitkään unettomuuteen, mutta vasta niiden pois jättäminen auttoi.

Viina ei varmaan autakaan, mutta lääkkeet ainakin minulla nimenomaan saa aikaan sen että saan unta uudelleen kun herään keskellä yötä esim. käymään vessassa. Minulla unet toimivat merkkinä siitä nukunko hyvin; jos näen unia, nukun hyvin. Jos en näe umia, aivot eivät voi hyvin koska eivät saa tarpeeksi lepoa. Lääkkeiden kanssa unet toimivat niin kuin pitääkin.

Mulla myös alkoholi tuo unia siinä missä bentsotkin. En itse pidä unia yhtä suuressa roolissa mutta kyllä sen huomaa jo yhdessä yössä, miten paljon parempi olo on unien kanssa. Joskus menee kuukausia ilman mutta koska pystyn toimimaan, se on vain yksi merkki muiden joukossa.

Ihan hauska olisi nähdä näiden aineiden kieltäjien data heidän unistaan. Voisi mennä osalla vielä pahemmin omatunto solmuun kun faktatieto näyttäisi vähän toista mitä oma suu vaahtoaa.

Vierailija
87/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ouraa useamman vuoden käyttäneenä olen todistanut sen yleisimmän neuvon todenmukaisuuden ainakin itseni kohdalla; liikunta. Kun se on tarpeeksi pitkäkestoista, ei liian rasittavaa ja säännöllistä, sen enemmän nukun syvää unta ja paremmin palaudun. Esimerkiksi reipas ulkoilu 1-2 h, uinti ja sauna, tunnin pyöräily liian paljon jatkuvasti kovaa treenaaminen vie unta, mutta esim kerta viikkoon puoleentoista on sekin unen kannalta hyväksi.

Oman kunnon mukaisesti. Ylirasitustila tosiaan voi viedä yöunet.

Vierailija
88/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonon nukkumisen ja yöllisen heräilyn taustalla voi olla jokin sairaus, kuten vaikka uniapnea tai astma. Omalla kohdallani astma aiheutti aamuöistä valvomista, mikä poistui kunnollisen astmalääkityksen käyttöönoton myötä. Suosittelen lääkäriin menemistä. Sitä ennen kirjoittaisin listan kaikista konsteista, joita olen kokeillut nukkumiseen ja listan kaikista terveysoireista, joita minulla on.

Kannattaa myös pitää mielessä ettei ne omat listat tai vaikka mittausdata merkitse yhtään mitään jos lääkäri niin päättää. He tekevät työtään välillä niin huonosti ja umpitunnelissa, ettei potilaan toimintaa ja toimintakykyä oteta huomioon. Palkka juoksee vaikka potilas kuolisi oireisiinsa.

Vierailija
89/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka sanovat nukkuvansa unilääkkeiden tai viinan avulla; se ei ole oikeaa syvää unta.

Se on pinnallista unta mikä ei palauta aivoja.

Käytin molempia pitkään unettomuuteen, mutta vasta niiden pois jättäminen auttoi.

Viina ei varmaan autakaan, mutta lääkkeet ainakin minulla nimenomaan saa aikaan sen että saan unta uudelleen kun herään keskellä yötä esim. käymään vessassa. Minulla unet toimivat merkkinä siitä nukunko hyvin; jos näen unia, nukun hyvin. Jos en näe umia, aivot eivät voi hyvin koska eivät saa tarpeeksi lepoa. Lääkkeiden kanssa unet toimivat niin kuin pitääkin.

Mulla myös alkoholi tuo unia siinä missä bentsotkin. En itse pidä unia yhtä suuressa roolissa mutta kyllä sen huomaa jo yhdessä yössä, miten paljon parempi olo on unien kanssa. Joskus menee kuukausia ilman mutta koska pystyn toimimaan, se on vain yksi merkki muiden joukossa.

Ihan hauska olisi nähdä näiden aineiden kieltäjien data heidän unistaan. Voisi mennä osalla vielä pahemmin omatunto solmuun kun faktatieto näyttäisi vähän toista mitä oma suu vaahtoaa.

Sopiva määrä alkoholia auttaa itselläkin nukkumaan. Vähän harmillisesti siihenkin vaan jää koukkuun ja kun lopettaa niin sitten ei nukutakaan.

Vierailija
90/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut (niinkuin täälläkin sanotaan) että histec voisi auttaa nukkumaan. Voiko sitä kokeilla ihan "hyvillä mielin", kun se on kuitenkin allergialääke?

En ymmärrä kysymystä. Moni lääke voi auttaa nukkumaan vaikka se olisi ties mihin vaivaan. Turhaa rahanmenoa se on jos ei auta mutta sitä jokainen muukin on. Lukaise pakkausseloste ennen ostoa.

Oletko valmis syömään mitä tahansa lääkettä jos se sivuvaikutuksena sattuu unettamaankin? Oli sitten masennuslääke tai mikä vaan.

Harvemmin kai jos menet lääkäriinkään pyytämään jotain unettomuuteen niin kirjoitetaan allergialääkettä? Onko siis järkevää vetää sitä ympäri vuoden jos et käytä sitä edes varsinaiseen käyttötarkoitukseen?

Vierailija
91/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki liikunta ehdotukset on taas keränny eniten alapeukkuja lol, kertoo hyvin tämän palstan ihmisistä. 

Viina ja lääkkeet varmaan toimisi paremmin ;)

Menkääs ulos välillä, ei se raitis ilma pure :)

Ulkoilen päivittäin koiran kanssa. Tänäänkin meren äärellä. Työni on myös fyysisesti tosi raskasta ja kroppa on väsynyt, aivot ei.

Tarvitsetko jotain älyllisesti uuvuttavaa? Tulee mieleen nimittäin ystäväni, jolla on vastakohtainen ongelma. Hän tekee älyllisesti kuormittavaa työtä, mutta ei pysty nukkumaan, jos ei uuvuta itseään fyysisesti joka päivä. Oli se sitten juoksemista, joogaa, nyrkkeilyä ymv.

Jotta nukahtaa, pitää sekä aivojen että kropan olla väsyneitä. Osa meistä on fyysisesti "ylienergisiä" ja osa mielellisesti "ylienergisiä" ja se energia pitäisi purkaa johonkin.

Vierailija
92/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla burn out tai traumataustaa? Itselläni on pitkään jatkunut traumatausta - kesti yli 20 vuotta - ja reagoin stressiin ja ahdistukseen normaaleja ihmisiä herkemmin. Se aiheuttaa univaikeuksia ja vaikeuksia nukahtaa, vaikka olisin väsynyt. Kroppa jää ikäänkuin 24/7 hälytystilaan burn outista tai traumakokemuksesta, erityisesti jos se on pitkään kestänyt trauma.

Tällaista hälytystilassa olevaa kroppaa voi yrittää rauhoittaa rauhoittamalla vagushermostoa. Sekään ei auta heti vaan voi vaatia päivittäistä työtä vuoden, kaksi. Se on terapiaa ja treeniä, jolla hoidetaan perussyytä, ja vaatii tietysti sitoutumista kuten mikä tahansa kuntoutus.

Youtubessa on vagushermostolle rauhoitusvinkkejä, ja ainakin rauhalline yin jooga sisältää myös vagukselle sopivia harjoituksia.

Vierailija
93/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti, some ja televisio pois. Kun lukee vielä jotain kirjaa niin yleensä uni tulee välittömästi.

Vierailija
94/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa mikä auttaisi pitämään unessa, mutta tarpeeksi vahva (3mg) melatoniini auttaa kyllä mua nukahtamaan tunnin pari ennen nukkumaan menoa otettuna.

Mutta mulla myös aamuyön heräily ongelmana, kurjaa.

Melatoniini 5 mg on tehokas mulla , lääkäri kirjoittaa.

Sinuna pyytäisin reseptin kolmelle milligrammalle. YA:n valmistama 3mg (eli sulle x2) on sieltä ostettuna 200kpl satsina n. 20e.

Vierailija
95/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testannut paljon eri melatoniineja. En näitä uusimpia, joissa mukana muutakin ainesosia. Ainut joka auttanut nukahtamiseen on marketeissa myytävä melatal lyhytvaikutteisena suussa liukenevana. 3kpl 1,9mg, eli 5,7mg. On siis ollut circadin reseptit jo kauan sitten ja ya melatoniini kun sai vain apteekista reseptillä.

Vierailija
96/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ongelmana on lääkärin mukaan tuo sairastamisesta alitajuinen stressaaminen joka aiheuttaa pahenevaa unettomuutta. Tunnollisena olen tietenkin ottanut minimiannosta käytössä olevista lääkkeistä ettei resepti lopu tai epäillä väärinkäyttäjäksi. Nyt aion kuitenkin ottaa koko imovanen nukkumaan mennessä sekä lisää jos herään tunnin päästä. Olen pärjännyt 0-1/4 -puolikkaalla. Mirtatsapiini ei enää tunnu vaikuttavan. Sitä olen ottanut 1/4 ja nyt puolikkaan. Ei vaikutusta.

Vierailija
97/104 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas omatunto on paras päänalunen. Kun ei ole selvittämättömiä asioita mielessä, elämä on helpompaa niin hereillä kuin unessa.

Joogalle ääni täältäkin. Mikään muu ei rauhoita yliaktiivista hermostoa yhtä tehokkaasti. Runkkaaminen sijalla kaksi.

Kyse ei ole siitä mitä teet nukkumaan mennessä vaan siitä, mitä olet tehnyt päivän aikana

Melatoniinia suosittelee moni mutta pakko kommentoida, että se ei sovi autoimmuunisairaille. Joidenkin arvioiden mukaan yksi kymmenestä suomalaisesta sairastaa tietämättään tai tietäen autoimmuunisairautta.

Vierailija
98/104 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiki me olemme yksilöitä,jos sinulla huolia ja tresiä,uni ei tule läkärin.Itselläni autaa laadukaaseen uneen paljon ulkoilua päivittäin.Helpoa kun en töissä ,eikä lapsia kotona.Joten väkisin rytmitin päiväni kellon soimaan aamut 6.Ovesta ulos kello 9.Sästä huolimatta pakotin itseni kävelee. Palun puoleltapäivin ja lounas.Alussa olin poikki puhki.Salein 30 minutin päikärit.Kello soi siis.Väkisin ylös.Koti askareita. Joku välipala ja takaisin ulos kello 14.todella yksin yhdistin sen kävelylenkin mukaan kenties tulomatka kaupankautta?Kotona olitiin alussa kello 15. Usein myöhemmin vasta.Päivälisen söin ja syön aina saman aikaan kello 16.30-17. Ei sinä mitään takaisin ulos joko kello 17-18. Tai 18-19.Iltapala kevyt aina 19. Kyllä alkaa päivä olla täys.Kenties tv.Tai kirja nukun joka ilta välillä 21-22  .Putkeeen aamun ilman kello kun orjallisesti homaa tein 4-6 viikon.Tuli elämän tapa myös viikon loppuna.Mutta asun yksin en töissä sepä se!En myöskän ole some F.B/ instagram.En käytä alohoia en tupakka.Molemmat vie yö unet!

Oletko huomannut että suosittelet täällä tätä samaa mallia myös lapsiperheille joilla ei mielestäsi ole elämänhallintaa? Ja samalla olet sitä mieltä että onnistut itse tässä koska sinulla ei ole lapsia.

Lisäksi ihmettelen että miksi tavallinen ihminen tarvitsisi ulkona liikkumista 6 tuntia päivässä. Eikö tuo ole jo vähän äärimmäistä?

Vierailija
99/104 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kunnon sänky ja tyyny

Ja hyvä peitto. Viileä siisti huone, puhtaat petivaatteet, suihkupesu ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
100/104 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia ketipinorista unilääkkeenä? Väsyttääkö pitkään päivisin aloittamisen jälkeen?