Mikä oikeasti auttaa nukkumiseen?
Ja ennenkaikkea pitää unessa?
Paljon keinoja on kokeiltu. Mikä teillä auttoi?
Kommentit (104)
Sauna ja avantouinti. Mulla oli myös vakava raudanpuute (hemoglobiini normaalin alarajalla ja vähän väliä anemiaan rautakuuri, ferritiini oli toistuvista rautakuureista huolimatta alle 10!) ja silloin tuli yöheräämisiä, yöhikoilua ja levottomat jalat. Alkoi helpottaa muutamassa viikossa kun rautalisä moninkertaistettiin. Jos on runsaat menkat niin tuo kannattaa tarkistuttaa, onnistuu ilman lähetettä yksityisissä labroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa mikä auttaisi pitämään unessa, mutta tarpeeksi vahva (3mg) melatoniini auttaa kyllä mua nukahtamaan tunnin pari ennen nukkumaan menoa otettuna.
Mutta mulla myös aamuyön heräily ongelmana, kurjaa.
Melatoniini 5 mg on tehokas mulla , lääkäri kirjoittaa.
Sinuna pyytäisin reseptin kolmelle milligrammalle. YA:n valmistama 3mg (eli sulle x2) on sieltä ostettuna 200kpl satsina n. 20e.
Melatoniini on hormoni ja sen takia vahvempi annos ei ole yhtä kuin parempi teho. Itseäni auttaa nukahtamaan ja nukkumaan 1,9 mg tabletti, mutta 3 mg tabletti aiheuttaa sekavia painajaisia ja herään 3-4 tunnin kuluttua hikoillen suu kuivana ja hädissäni.
-raudanpuutteen hoitaminen (ferritiinini oli 7)
-kahvin kokonaan poisjättäminen
-klo 18 alkaa rauhoittuminen ja kaikki tekemiseni edistävät nukkumaanmenoa
-klo 21 sänkyyn, klo 22 valot pois viimeistään
-ei bailuelämää (jossa viikonloput valvotaan aamuneljään, vaikka töihin pitää herätä ma klo 07.
Eniten näistä auttoi raudanpuutteen hoito. 2 viikkoa kun olin syönyt rautaa 200 Mg/pv, huomasin, että unet alkoivat syventyä. Olin ihan yllättynyt. Olen nukkunut kevyesti/huonosti lapsesta asti, ja nelikymppisenä sain unenlahjat tämän ansiosta!
Kahvin jätin pois KOKONAAN 3 v sitten. Maha on parempi, olotila kivempi, nykyisin olen aina virkeä. Eikä vain kahvinjuonnin jälkeen. Ei enää vireysvaihtelua väsyneen ja virkeän välillä, vaan aina virkeä! Kofeiinillahan on pitkä puoliintumisaika, aamulla juotu kahvi vaikuttaa vielä ensi yönäkin. Karmea aine koko kahvi, onneksi pääsin eroon.
Myös yleinen elämän säännöllistäminen auttaa hyvään uneen. Mene sänkyyn aikaisin, niin ehdit nukkua pitkään. Itse pidän leffailtoja nykyisin usein aamukuudelta alkaen, mukavaa aloittaa aamu rauhassa leffan parissa kun muut nukkuu 😀
Jos olet nainen ja ikä 40+ niin kysymyksessä voi olla vaihdevuosien alkuun liittyvä yöheräily. Esivaihdevuodet voivat alkaa vuosia varsinaisia vaihdevuosia aikaisemmin, mutta niistä puhutaan vähän.
Kärsin pitkään unettomuudesta ja kokeilin "kaikkea", mutta vasta hormonikorvaushoito toi rauhan öihini. Valitettavasti sain sen gyneltä vasta 48 v, kun tarvetta olisi ollut jo aikaisemmin.
Sitä ennen minulle tarjottiin jopa masennuslääkkeitä vaikken ollut masentunut, heräilin vain jatkuvasti.