Mikä oikeasti auttaa nukkumiseen?
Ja ennenkaikkea pitää unessa?
Paljon keinoja on kokeiltu. Mikä teillä auttoi?
Kommentit (104)
Minulla auttoi:
- nukkuminen omassa huoneessa
- täydellinen hiljaisuus
- täydellinen pimeys, 100% pimentävät verhot ja ovi kiinni
- liikuntaa joka päivä (oikeata liikuntaa, ei mitään kävelyä tms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liikunta ehdotukset on taas keränny eniten alapeukkuja lol, kertoo hyvin tämän palstan ihmisistä.
Viina ja lääkkeet varmaan toimisi paremmin ;)
Menkääs ulos välillä, ei se raitis ilma pure :)
Ulkoilen päivittäin koiran kanssa. Tänäänkin meren äärellä. Työni on myös fyysisesti tosi raskasta ja kroppa on väsynyt, aivot ei.
No sitten ongelma on se että et palaudu ja ylivirittynyt kroppa ei saa lepoa. Saunaa hierontaa meditaatiota kropalle. Pitkiä rauhallisia kävelylenkkejä sen koiran kanssa, kuuntele vaikka äänikirjaa. Mielelle pähkinöitä; tee käsitöitä tai opettele jotain uutta.
Vinha pointti. Kärsivällisyys ei vaan tahdo riittää ja tuntuu ettei aika riitä pysähtymiseen vaikka käsitöiden ääreen kun olisi vielä vaikka mitä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa alkon lipittäminen aamusta iltaan, se on varmaan isoin syy siihen miksi kukaan ei nuku tällä palstalla.
Join ensimmäisen kerran alkoholia päälle 20-vuotiaana ja ongelmat nukkumisen kanssa alkoi jo ala-asteella.
Onko muita yhtä fiksuja neuvoja?
Nämä jotka sanovat nukkuvansa unilääkkeiden tai viinan avulla; se ei ole oikeaa syvää unta.
Se on pinnallista unta mikä ei palauta aivoja.
Käytin molempia pitkään unettomuuteen, mutta vasta niiden pois jättäminen auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka sanovat nukkuvansa unilääkkeiden tai viinan avulla; se ei ole oikeaa syvää unta.
Se on pinnallista unta mikä ei palauta aivoja.Käytin molempia pitkään unettomuuteen, mutta vasta niiden pois jättäminen auttoi.
Tunnen kyllä eron siinä nukunko jopa 8h lääkkeillä vs pari kolme tuntia ilman lääkkeitä.
Arvaa kummalla metodilla olen virkeämpi ja jaksavampi?
Viinan käyttäminen unilääkkeeksi nyt on vaan tyhmää, mutta ymmärrän senkin kun unettomuuteen ei meinaa saada minkäänlaista hoitoa ja kaikki itsehoitokeinot on jo kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Histec tai Sedix. Antihistamiinia vain puolikas tabletti niin nukuttaa yöllä, muttei koko seuraavaa päivää.
Aion kokeilla antihistamiinia. Sitä en olekaan vielä kokeillut että toimiiko nukuttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pinnallista unta mikä ei palauta aivoja.Käytin molempia pitkään unettomuuteen, mutta vasta niiden pois jättäminen auttoi.
Tunnen kyllä eron siinä nukunko jopa 8h lääkkeillä vs pari kolme tuntia ilman lääkkeitä.
Arvaa kummalla metodilla olen virkeämpi ja jaksavampi?
Viinan käyttäminen unilääkkeeksi nyt on vaan tyhmää, mutta ymmärrän senkin kun unettomuuteen ei meinaa saada minkäänlaista hoitoa ja kaikki itsehoitokeinot on jo kokeiltu.
En käytä alkoholia mutta mielessä kävi että jos vetäisi pitkän huikan vodkapullosta yöllä herätessä niin saisikohan nukuttua?
Vierailija kirjoitti:
Viina ei varmaan autakaan, mutta lääkkeet ainakin minulla nimenomaan saa aikaan sen että saan unta uudelleen kun herään keskellä yötä esim. käymään vessassa. Minulla unet toimivat merkkinä siitä nukunko hyvin; jos näen unia, nukun hyvin. Jos en näe umia, aivot eivät voi hyvin koska eivät saa tarpeeksi lepoa. Lääkkeiden kanssa unet toimivat niin kuin pitääkin.
Nukahdan kyllä hyvin mutta herään klo 2 30 täysin virkeänä ja valvon aamuun tai olen juuri nukahtanut uudestaan kun kello soi 6.30. Tällä 2h nukkumisella nyt menty pari kk.
Ketipinor. Ainoa lääke mikä on auttanut minua, nukahdan, nukun ja herään 3-4 aissa mutta nukahdan uudestaan.
Liikun joka päivä, syön terveellisesti, en stressaa, syön estrogenia mutta mikään ei auttanut ennen tätä lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Histec tai Sedix. Antihistamiinia vain puolikas tabletti niin nukuttaa yöllä, muttei koko seuraavaa päivää.
Aion kokeilla antihistamiinia. Sitä en olekaan vielä kokeillut että toimiiko nukuttavasti.
Joillakin toimii, joillakin ei. Minulla ei toiminut, mutta eivät toimineet varsinaiset unilääkkeetkään. Nukahtamislääkkeet kyllä, mutta minulla ongelma on unessa pysyminen. 25 mg Ketipinor (reseptilääke, lääkärin määräämä) illalla otettuna auttaa nukkumaan yön läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor. Ainoa lääke mikä on auttanut minua, nukahdan, nukun ja herään 3-4 aissa mutta nukahdan uudestaan.
Liikun joka päivä, syön terveellisesti, en stressaa, syön estrogenia mutta mikään ei auttanut ennen tätä lääkettä.
Ketipinor pitää itsenikin kyllä unessa, mutta väsymys on silti pahempi seuraavana päivänä kuin pari vuorokautta valvoneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor pitää itsenikin kyllä unessa, mutta väsymys on silti pahempi seuraavana päivänä kuin pari vuorokautta valvoneena.
Sitä voi olla n. viikon ajan ennen kuin keho tottuu. Tai sitten sinulla on liian iso annos. Se on yksilöllistä ja ainakin minä tarvitsen kesällä isomman annoksen kuin talvella, koska kesällä on liian valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa mikä auttaisi pitämään unessa, mutta tarpeeksi vahva (3mg) melatoniini auttaa kyllä mua nukahtamaan tunnin pari ennen nukkumaan menoa otettuna.
Mutta mulla myös aamuyön heräily ongelmana, kurjaa.
Melatoniini 5 mg on tehokas mulla , lääkäri kirjoittaa.
Säännöllinen heräämis ja nukkumaan meno rytmi. Ei poikkeuksia. Illat aina rauhoittumista ilman älypuhelinta, tietokonetta tai mitään älylaitteita. Vain kirjan lukua, ajattelua tai tv:n katselua. Ei liian myöhään enää kahvia, eikä urheilua. Iltapala aina samaan aikaan. Ei liian raskasta iltapalaa, muttei liian kevyttäkään.
Älylaitteet veks pari tuntia ennen nukkumaan menoa , makuuhuone sopivan viileäksi. Opetelkaa rentoutusharjoituksia , ei saa alkaa märehtimään huolia yöllä. Yöllä kaikki huolet tuntuu paljon suuremmmilta kuin päivällä. Mulla diureetit juoksuttaa yöllä vessassa ja tuurista kiinni saako unen päästä uudelleen. Jos en saa unta alan lukemaan.
Syön iltapalaksi kaurapuuron, mihin laitan vähän hunajaa, maapähkinätahnaa ja mantelimaitoa. Lisäksi syön vielä jugurtin. Nukuttaa hyvin. Jos menen nukkumaan ilman iltapalaa, en saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa harrastus itsellesi. Lenkkeily yms.... Ei ihminen nuku jos virtaa on kuin pienessä oravassa. Palstailu ei ainakaan auta yhtään asiaa.
Vähän hölmöä olettaa, että unettomuus johtuisi automaattisesti siitä, että on liikaa virtaa. Minä olen nukkumaan käydessä TODELLA väsynyt - siis en jaksa enää katsella telkkaria, en lukea, en pitää silmiä kunnolla auki. Silti en vaivu uneen, aivot eivät vain sammu. Voi mennä tunteja unen odottelussa. Tuollaisen unettomuuden hoitohan on varsin yksinkertaista, jos ongelmana on liika pirteys.
Minkälaisella annoksella otatte ketipinoria nukkumiseen?
Voiko käyttää muiden lääkkeiden tai luontaistuotteiden kanssa? Itsellä verenpainelääkitys, antibiootti, imovane ja mirta.
On ollut joskus reseptillä melatoniini mutta ei toiminut. Nyt toimii yksi ksupan imeskeltävä lyhytvaikutteinen melatoniini.
Eikö ole sama asia käyttää kaupan 1,9mg vahvuista melatoniinia vaikka 2-3 kuin reseptimelatoniinia?
🤦
Asiantuntija vauhdissa.