Miksi ihmiset on keskimäärin niin typeriä?
Esimerkki:
Ensimmäinen typerys parkkeeraa autonsa taloyhtiön portin eteen. Toinen typerys on ajamassa autolla kotiin taloyhtiöön, hermostuu portin eteen parkkeeratusta autosta ja alkaa painaa rääkkää täysillä minuuttien ajan. Kolmas hermostuu tästä ja käy huutamassa rääkän painajalle, mikä oikeus tällä on häiritä muitakin. Kolme ihmistä, kaikki typeriä. Ensimmäinen, koska jätti auton paikkaan johon sitä ei saa jättää. Toinen, joka häiritsi sivullisia rääkällään, väärin pysäköinyt ei välttämättä ole lähimaillakaan kuulemassa torviprotestia. Kolmas olisi voinut kertoa tämän kiihkottomasti rääkättäjälle sen sijaan, että haukkui ja huusi.
Taloyhtiön kuivaushuone: Jokainen typerys haluaa ripustaa pyykkinsä juuri sinne kuivumaan, joten narut ovat täynnä pyykkiä seinästä seinään. Jotkut ovat ripustaneet pyykkiä päällekkäin narulle, kun tilaa ei muuten ole. Seuraus: kenenkään pyykki ei kuivu päivän aikana, koska tupa on liian täynnä märkää pyykkiä eikä ilma pääse kiertämään. Jos pyykit olisi aamusta alkaen ripustettu väljästi, ensimmäiset olisivat kuivuneet muutamassa tunnissa ja noudettu pois, ja seuraavat olisivat mahtuneet väljästi ja kuivuneet jo nekin iltapäiväpyykkien alta. Nyt kenenkään pyykit ei kuivu, koska taloyhtiö on täynnä typeryksiä.
Monesti arjessa miettii, miten tyhmästi ihmiset tekevät asioita. Osa menee väsymyksen tai ajattelemattomuuden piikkiin, mutta valtaosa on silkkaa typeryyttä. Onko meillä joku viehtymys typeryyteen? Eikö asioita voisi tehdä järkevästi?
Kommentit (119)
Pahempaa kuin tyhmyys on röyhkeys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
Tässäkin esimerkki typeryyden voimasta. On pakko kommentoida asian vierestä, ilmeisesti järki ei riitä asian käsittelyyn?
ap
Järkevä ihminen tietää, että typeryys on ehtymätön luonnonvara. Ei sitä vastaan kannata taistella. Elää vaan omaa elämäänsä.
Mutta miksi? Miksi ihmiset valitsevat toimia typerästi, kun olisi mahdollisuus toimia järkevästikin? Typeryys haittaa ihmistä itseään eniten, kuitenkin.
ap
No yhdenlaista typeryyttä on kysellä typeriltä ihmisiltä miksi ovat niin typeriä.
En kohdistanut kysymystä erityisesti typerille ihmisille. Mutta hekin voivat toki vastata. Luulisi kuitenkin, että vaikka olisi kuinka typerä lähtöjään, ehtisi elämän aikana edes jotain pientä oppia. Miten se tapahtui ja voisiko sitä soveltaa muihinkin asioihin? Tehdä fiksuuntumisesta ihan tavoitteen itselleen? Voisi elämä muuttua pikku hiljaa sujuvammaksi.
ap
Kuka määrittää, että asioiden sujuvuus on tavoitetila?
Ei sitä mikään erityinen taho määritä, mutta ihmiset tuntuvat tavoittelevan sujuvuutta kovasti. Uskoisin, että valtaosa haluaa sitä. Monia palveluita ja tuotteita mainostetaan juuri sillä, että ne helpottavat arkea. Niin, kun ensin se arki on saatu omalla tumpeloinnilla solmuun :-)
ap
Onpa ap typerä, kun kirjoittaa tuollaista.
Kun tässä mietin elävässä elämässä tuntemiani ihmisiä, ja vertaan sieltä vaikka kaikkein tyhmimpiä ja heikkolahjaisempia niihin älykkäimpiin, niin kyllä heidän suuttumisen aiheissaan on selkeästi eroa.
Älykkäämät suuttuvat harvemmin ja osaavat käsitellä tunteitaan paremmin. Jos älykäs joskus suuttuu, niin yleensä suuttumuksen kohde on joku kone tai rakkine, joka ei toimi ja aiheittaa turhaa vaivaa. Jollekin kiinalaiselle huonosti suunnitellulle häkkyrälle saattaa älykäs suuttua, ja silloin älykästä ketuttaa se huono suunnittelu, ja miten rahaa säästääkseen on tehty jotain niin huonoa.
Mitä tyhmien suuttumiseen tulee, niin he suuttuvat ja äksyilevät yhtenään. He suuttuvat toisille ihmisille, kun kuvittelevat omassa päässään kaikkea harhaista. Tyhmä kun ei ole kielellisesti lahjakas, eikä ymmärrä kaikkea kuulemaansa tai lukemaansa, niin hän suuttuu. Tyhmä solvaa muita ihmisiä ja haukkuu kaikki muut ihmiset.
Itsessään ei tyhmä näe koskaan mitään vikaa. Tyhmä ei edes ymmärrä, että voisi itse olla jotenkin rajoittunut. Muita ihmisiä tyhmä pitää vielä itseäänkin tyhmempänä, koska ei kykene tajuamaan, että joku voi olla todellakin häntä älykkäämpi.
Tyhmälle ihmiselle kaikki on vaikeaa, ja arki on raskasta, kun on niin kaaottista. Tyhmä projisoi omat ääliömäisyytensä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Pahempaa kuin tyhmyys on röyhkeys.
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta kun olen tarkemmin ajatellut, olen tullut siihen tulokseen, että röyhkeys on vain yksi typeryyden erityinen ilmenemismuoto. Toinen on ahneus.
Röyhkeys ja ahneushan johtavat aina lopulta kaikkien kannalta huonompaan lopputulokseen, joten ne ovat typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä mietin elävässä elämässä tuntemiani ihmisiä, ja vertaan sieltä vaikka kaikkein tyhmimpiä ja heikkolahjaisempia niihin älykkäimpiin, niin kyllä heidän suuttumisen aiheissaan on selkeästi eroa.
Älykkäämät suuttuvat harvemmin ja osaavat käsitellä tunteitaan paremmin. Jos älykäs joskus suuttuu, niin yleensä suuttumuksen kohde on joku kone tai rakkine, joka ei toimi ja aiheittaa turhaa vaivaa. Jollekin kiinalaiselle huonosti suunnitellulle häkkyrälle saattaa älykäs suuttua, ja silloin älykästä ketuttaa se huono suunnittelu, ja miten rahaa säästääkseen on tehty jotain niin huonoa.
Mitä tyhmien suuttumiseen tulee, niin he suuttuvat ja äksyilevät yhtenään. He suuttuvat toisille ihmisille, kun kuvittelevat omassa päässään kaikkea harhaista. Tyhmä kun ei ole kielellisesti lahjakas, eikä ymmärrä kaikkea kuulemaansa tai lukemaansa, niin hän suuttuu. Tyhmä solvaa muita ihmisiä ja haukkuu kaikki muut ihmiset.
Itsessään ei tyhmä näe koskaan mitään vikaa. Tyhmä ei edes ymmärrä, että voisi itse olla jotenkin rajoittunut. Muita ihmisiä tyhmä pitää vielä itseäänkin tyhmempänä, koska ei kykene tajuamaan, että joku voi olla todellakin häntä älykkäämpi.
Tyhmälle ihmiselle kaikki on vaikeaa, ja arki on raskasta, kun on niin kaaottista. Tyhmä projisoi omat ääliömäisyytensä muihin.
Äly ei välttämättä liity tunteiden käsittelyn taitoihin, se on enemmän viisautta. Tai sitten pitää puhua erikseen tunneälystä. Moni heikkolahjainen voi olla tunneälyltään briljantti eli siinä mielessä viisas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nythän sinulla ei ole mitään muuta kuin tuo taloyhtiössi kyylän virka.
Henkisesti köyhä ja pieni ihminen mouhoaa jostain pyykkituvan naruista ja siitä kun toinen kehtasi töötätä autollaan.
Nuohan oli selvästi vain esimerkkejä, ja havaintoja arjesta, ei mitään mouhousta tai kyyläystä. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
Tässäkin esimerkki typeryyden voimasta. On pakko kommentoida asian vierestä, ilmeisesti järki ei riitä asian käsittelyyn?
ap
Olen vakavissani. Sinun tulisi hankkia elämä itsellesi. Nythän sinulla ei ole mitään muuta kuin tuo taloyhtiössi kyylän virka.
Henkisesti köyhä ja pieni ihminen mouhoaa jostain pyykkituvan naruista ja siitä kun toinen kehtasi töötätä autollaan.
Sinulla ei ole mitään suhteellisuudentajua. Jos olisi viisaampi, niin osaisit asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Jos sinulla olisi elämänkokemusta, niin et nillittäisi tuollaisista asioista.
Menepä testaamaan oma älykkyytesi psykologilla tai Mensan virallisessa testissä. Hommaa itsellesi vaikka joku yliopistotutkinto.
Tule sitten viisastelemaan.
Oikeasti viisaat ihmiset eivät vänkytä kuten sinä teet.
Aloitus ei käsittele minua ihmisenä, vaan kysymys kuuluu: Miksi ihmiset ovat keskimäärin niin typeriä?
Tunnut ärsyyntyvän aloituksesta voimakkaasti. Koetko sen koskevan sinua? Miksi?
ap
Sinun mielestäsi tuntuu että olen ärsyyntynyt voimakkaasti. Minä olen tässä kuitenkin itse se henkilö, jolla on faktatietoa asiasta. Minä osaan kertoa itse miltä minusta tuntuu, koska minä en ole mikään ulkopuolinen ihminen, vaan ihan itse elän tässä kehossani ja olen kosketuksissa tunteisiini.
Sinä olet tehnyt virheellisen päätelmän, ja olet väärässä tässä asiassa.
En ole voimakkaasti ärsyyntynyt tällä hetkellä.
Oletko muuten itse?
Hyvin usein täällä palstalla ihmiset väittävät tietävänsä mikä tunnetila toisella kirjoittajalla on. Eikö se ole mielestäsi vähän tyhmää ja lapsellista? Ettehän te tiedä yhtään mitään toisesta anonyymistä kirjoittajasta.
Se että joku on erimieltä kanssasi ja uskaltaa sen kirjoittaa, ei tarkoita sitä, että toinen olisi hirveän tunnekuohon vallassa.
Sinun tekstisi ja tuo asenne mikä välittyi kirjoituksestasi, aiheutti minussa säälin ja halveksunnan tunteen.
Sinua kohtaan tuli sellainen halveksunta. Ja tuli mieleen, että taidat olla pahoinvoiva, yksinäinen ja epämielyttävä ihminen.
Ja olen aivan varma, että et ole mikään älykäs ja viisas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
Olen vakavissani. Sinun tulisi hankkia elämä itsellesi. Nythän sinulla ei ole mitään muuta kuin tuo taloyhtiössi kyylän virka.
Sinulla ei ole mitään suhteellisuudentajua. Jos olisi viisaampi, niin osaisit asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Menepä testaamaan oma älykkyytesi psykologilla tai Mensan virallisessa testissä. Hommaa itsellesi vaikka joku yliopistotutkinto.
Jäi ihan huomaamatta nuo kehotukset :-) Olen saanut Mensan virallisessa testissä 152 pistettä ja minulla on yliopistotutkinto. Mutta en siis tosiaan ole keskustelun aihe tässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äly ei välttämättä liity tunteiden käsittelyn taitoihin, se on enemmän viisautta. Tai sitten pitää puhua erikseen tunneälystä. Moni heikkolahjainen voi olla tunneälyltään briljantti eli siinä mielessä viisas.
ap
Niin en ole sellaista väittänytkään. Jos olisit lukenut kunnolla, olisit älynnyt että pohdin tuossa ihmisiä joita tunnen.
Väittäisin kyllä, että aika varmasti jotain korrelaatiota löytyy tyhmien ihmisten ja tuon suuttumisherkkyyden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
Järkevä ihminen tietää, että typeryys on ehtymätön luonnonvara. Ei sitä vastaan kannata taistella. Elää vaan omaa elämäänsä.
Mutta miksi? Miksi ihmiset valitsevat toimia typerästi, kun olisi mahdollisuus toimia järkevästikin? Typeryys haittaa ihmistä itseään eniten, kuitenkin.
ap
Tässäkin se näyttää haittaavan ainoastaan sinua. Miksi kyselet typeriä? Järkevä ihminen arvioi tilanteen ja siihen vaikuttamisen mahdollisuudet itse ja sitten joko toimii tai antaa olla. Miksi ei-niin-optimaalisen-järkevästi ärsyynnyt asiasta? Älykäs ihminen osaa sopeutua ympäröivään maailmaan, sen kaikkine ilmiöineen. Yksi aspekti tässä tunteidenkäsittely, jota naapuriltakin toivoit. Koskee myös sinua.
Eihän tässä ole kyse siitä, että olisin ärsyyntynyt tai en osaisi sopeutua ympäröivään maailmaan, vaan uteliaisuudesta. Pohdin syitä siihen, miksi ihmiset ovat keskimäärin niin typeriä. Avauksessa ei ole siis kyse minusta, minun tunteistani tai siitä, että minun pitäisi muuttua.
Jos olet sitä mieltä, että ihmiset eivät ole keskimäärin typeriä, niin argumentoi sen puolesta. Mutta minä en ole keskustelunaihe. On toki yleistä palstalla, että aihe käännetään aloittajan henkilökohtaiseksi asiaksi, ja kommentit suunnataan aloittajan moittimiseen. Mutta tuossakin näen typeryyden ilmenevän voimakkaasti :-)
En ajattele, että ihmiset olisivat keskimäärin typeriä, joten voin argumentoida väitettäsi vastaan, joka itsessään on jo käsittämättömän tylsämielinen. Sinä näkisit, että nämä asiat voisi, ja pitäisi, hoitaa sujuvammin. Ok. Mutta yksinäisellä naapurillasi asioiden sujuminen ei välttämättä ole prioteetti jos aikaa on, vaan hänen naapurien kanssa ämpyämisensä palvelee esimerkiksi sosiaalisen nähdyksi tulemisen tavoitetta. Silloin tämä menettely tekee hänen tavoitteensa kannalta juuri tästä toiminnasta järkevää.
Teet ihan alkeellisen virheen olettaessasi, että muiden elämässä toteutuvat saman reunaehdot kuin sinun kohdallasi, ja typerästi jumiudut ärtymykseen ja joustamattomattomaan ajatteluun. Tavallaan siis syytät muita siitä, mihin itse sorrut, koska et osaa tarkastella asioita joustavasti ja uteliaasti monesta näkökulmasta. Samalla sorrut toki niin inhimilliseen älylliseen dissonanssiin, jossa pidät itseäsi uteliaana ja järkevänä, vaikka et näitä ominaisuuksia toteuttaisi. Koska niidenkään ominaisuuksia et yhtä esimerkkiä laajemmin ymmärrä.
Jos itse paheksut ilmiöiden tarkastelun viemistä henkilöihin, älä lähde puhumaan typeristä ihmisistä (subjektiivinen asenne), vaan puhu ilmiöistä ilmiöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
Jäi ihan huomaamatta nuo kehotukset :-) Olen saanut Mensan virallisessa testissä 152 pistettä ja minulla on yliopistotutkinto. Mutta en siis tosiaan ole keskustelun aihe tässä.
ap
Ja nyt haluat että tyhmät ihmiset tuovat sinulle valmiina nenän eteen vastausken, miksi ovat niin tyhmiä.
Etkö perkele osaa itse pohtia.
Kaikilla meillä täällä on 152 pistettä. Osalla on jopa 131 äo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
ap
Luulet voivasi ohjailla keskustelun suuntaa palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
ap
No yhdenlaista typeryyttä on kysellä typeriltä ihmisiltä miksi ovat niin typeriä.
En kohdistanut kysymystä erityisesti typerille ihmisille. Mutta hekin voivat toki vastata. Luulisi kuitenkin, että vaikka olisi kuinka typerä lähtöjään, ehtisi elämän aikana edes jotain pientä oppia. Miten se tapahtui ja voisiko sitä soveltaa muihinkin asioihin? Tehdä fiksuuntumisesta ihan tavoitteen itselleen? Voisi elämä muuttua pikku hiljaa sujuvammaksi.
ap
Kuka määrittää, että asioiden sujuvuus on tavoitetila?
Ei sitä mikään erityinen taho määritä, mutta ihmiset tuntuvat tavoittelevan sujuvuutta kovasti. Uskoisin, että valtaosa haluaa sitä. Monia palveluita ja tuotteita mainostetaan juuri sillä, että ne helpottavat arkea. Niin, kun ensin se arki on saatu omalla tumpeloinnilla solmuun :-)
ap
Kuulutko siis nyt siihen pääosaan ihmisistä vai et? Jos kuulut, miksi nostat itseäsi muiden yläpuolelle, kun tavoitteesi eivät näytä poikkeavan massan tavoitteesta? Ettet ottaisi nyt asioita syötettynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
ap
Tässäkin se näyttää haittaavan ainoastaan sinua. Miksi kyselet typeriä? Järkevä ihminen arvioi tilanteen ja siihen vaikuttamisen mahdollisuudet itse ja sitten joko toimii tai antaa olla. Miksi ei-niin-optimaalisen-järkevästi ärsyynnyt asiasta? Älykäs ihminen osaa sopeutua ympäröivään maailmaan, sen kaikkine ilmiöineen. Yksi aspekti tässä tunteidenkäsittely, jota naapuriltakin toivoit. Koskee myös sinua.
Eihän tässä ole kyse siitä, että olisin ärsyyntynyt tai en osaisi sopeutua ympäröivään maailmaan, vaan uteliaisuudesta. Pohdin syitä siihen, miksi ihmiset ovat keskimäärin niin typeriä. Avauksessa ei ole siis kyse minusta, minun tunteistani tai siitä, että minun pitäisi muuttua.
Jos olet sitä mieltä, että ihmiset eivät ole keskimäärin typeriä, niin argumentoi sen puolesta. Mutta minä en ole keskustelunaihe. On toki yleistä palstalla, että aihe käännetään aloittajan henkilökohtaiseksi asiaksi, ja kommentit suunnataan aloittajan moittimiseen. Mutta tuossakin näen typeryyden ilmenevän voimakkaasti :-)
En ajattele, että ihmiset olisivat keskimäärin typeriä, joten voin argumentoida väitettäsi vastaan, joka itsessään on jo käsittämättömän tylsämielinen. Sinä näkisit, että nämä asiat voisi, ja pitäisi, hoitaa sujuvammin. Ok. Mutta yksinäisellä naapurillasi asioiden sujuminen ei välttämättä ole prioteetti jos aikaa on, vaan hänen naapurien kanssa ämpyämisensä palvelee esimerkiksi sosiaalisen nähdyksi tulemisen tavoitetta. Silloin tämä menettely tekee hänen tavoitteensa kannalta juuri tästä toiminnasta järkevää.
Teet ihan alkeellisen virheen olettaessasi, että muiden elämässä toteutuvat saman reunaehdot kuin sinun kohdallasi, ja typerästi jumiudut ärtymykseen ja joustamattomattomaan ajatteluun. Tavallaan siis syytät muita siitä, mihin itse sorrut, koska et osaa tarkastella asioita joustavasti ja uteliaasti monesta näkökulmasta. Samalla sorrut toki niin inhimilliseen älylliseen dissonanssiin, jossa pidät itseäsi uteliaana ja järkevänä, vaikka et näitä ominaisuuksia toteuttaisi. Koska niidenkään ominaisuuksia et yhtä esimerkkiä laajemmin ymmärrä.
Jos itse paheksut ilmiöiden tarkastelun viemistä henkilöihin, älä lähde puhumaan typeristä ihmisistä (subjektiivinen asenne), vaan puhu ilmiöistä ilmiöinä.
Minusta on ihan järkevää olettaa, että ihmiset haluavat pyykkinsä kuivaksi ylipäätään ja useimmiten vielä mahdollisimman nopeasti, eikä että he vain huvin vuoksi ripustavat ne pyykkitupaan. He vaan eivät osaa toimia niin, että pyykeistä tulisi kuivia. Kyllä tämä jonkin sortin typeryyttä on, vaikka sitä kuinka filosofisesti tarkastelisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän sinulla ei ole mitään muuta kuin tuo taloyhtiössi kyylän virka.
Nuohan oli selvästi vain esimerkkejä, ja havaintoja arjesta, ei mitään mouhousta tai kyyläystä. -sivusta
Jännästi ne havainnot rajoittuvat siihen oman taloyhtiön pieneen ja suppeaan piiriin.
Älykkäällä ihmisellä olisi vähän laajempia esimerkkejä, kuten työelämässä, koulutuksessa, harrastuksissa ja yhteiskunnan infran sisällä tapahtuvia asioita.
Mielenterveysongelmainen syrjäytynyt, jolla on joku luonnevika, voisi kirjoittaa aloituksen kaltaisen paskannuksen.
Ai niin kuin tyhmäpää tai tyhmyri kuten jotkut täällä on mua sellaiseks kutsunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä.
ap
ap
Minusta on ihan järkevää olettaa, että ihmiset haluavat pyykkinsä kuivaksi ylipäätään ja useimmiten vielä mahdollisimman nopeasti, eikä että he vain huvin vuoksi ripustavat ne pyykkitupaan. He vaan eivät osaa toimia niin, että pyykeistä tulisi kuivia. Kyllä tämä jonkin sortin typeryyttä on, vaikka sitä kuinka filosofisesti tarkastelisi.
ap
Eli mitä heidän pitäisi tehdä niille märille pyykeille, jotka eivät mahdu narulle? Jättää myttynä haisemaan.
Eleanor Roosevelt – Great Minds Discuss Ideas; Average Minds Discuss Events; Small Minds Discuss People
Klisee mutta joskus aika kivasti suuntaa antava tokaisu.
Aloitus ei käsittele minua ihmisenä, vaan kysymys kuuluu: Miksi ihmiset ovat keskimäärin niin typeriä?
Tunnut ärsyyntyvän aloituksesta voimakkaasti. Koetko sen koskevan sinua? Miksi?
ap