Työkaveri piilov****ilee avoimesti
Mä en ymmärrä, miten muut ihmiset ei nää, kuinka tämä henkilö piilov****ilee ihan kaikille ja kaikista. On muka todella vitsikäs ja hauska olevinaan. Suoraa kiusaamista kohdistaa joihinkin ihmisiin. Tämä henkilö on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita työyhteisön sisällä ja esihenkilön kanssa on todella hyvää pataa, mutta haukkuu niitäkin selän takana, minkä jaksaa.
Todella raskas ihminen. En ole hänen kanssaan tekemisissä, mutta se tarkoittaa, etten myöskään ole tekemisissä monen muunkaan työkaverin kanssa, koska en halua käydä ko. henkilön kanssa samaan aikaan lounaalla.
Muilla tällaisia ihania työkavereita?
Kommentit (29)
Piilov.. tuilu voi olla ihan hauskaa tai ärsyttävää. Järkyttävää on sellainen tilanne, jossa oikeasti on jotain sanottavaa, mutta et voi sitä jostain syystä sanoa, esim. suoraan sanomisesta voi tulla vaikeuksia. No sitten voi piilov.. ttuilla tai olla sokea toisten piilovi.. tuilulle. Ainakin mun mielestä leikkiä sokeaa ja kuuroa on mukavempi. Ja kieltämättä huvittaa kun huomaa että jonkun suunniteltu repliikki tai näytelmä menee hukkaan, kun en huomaa.
Ap on luuseri jonka voisi irtisanoa.
No jos sanoo jotain ikävää sinusta, niin kannattaa sanoa siitä tuolle vttuilijalle suoraan. Esim. Ei tunnu kivalle kun arvostelet osallistumistani keskusteluun - tiedän olevani hiljainen ja viitsisi siitä ei tunnu kivalta.
Jos taas sanoo jotain ikävää toisesta, niin voit nostaa vaikka kysymyksenä hänelle onko miettinyt miltä se voi tuntua toisesta. Esim. Eikö ole epäkohteliasta nostaa esille ruoan määrä ja lihominen tuolla tavalla kun se voi jollekin häntä isommalle olla herkkä asia?
Nämä siis ihan muidenkin kuullen. Ei tarvitse sen enempää selitellä, kunhan tuo esille että sanominen jostain tietystä asiasta ei ole Ok.
Muutaman perusvastauksen voi harjoitella etukäteen kotona, niin on valmiimpi itse tilanteessa. Noilla kahdella erilaisella perusvastauksella pääsee pitkälle, vaihdellen vain aihetta, koska muu sanoma on sama.
Voi myös olla että vttuilija on oppinut tuon kommunikointityylin jo lapsuudestaan. Se voi olla hänelle todellakin luontevaa, eikä edes ajattele sitä sen enempää. Toisissa perheissä harrastetaan tuollaista heidän itsensä usein kokemaa hyväntahtoista naljailua, kun taas toisissa se koetaan ilkeilyksi.
Jos asia häiritsee, niin kannattaa sanoa siitä suoraan. Parhaiten asiat selviää puhumalla.
Ap muodikkaasti pahoittaa mielensä kaikesta ja vielä toisten puolesta. Valitettavasti taistelet tuulimyllyjä vastaan jos kuvittelet että kaikki ihmiset voit saada käyttäytymään haluamallasi tavalla. Ainoa toimiva tapa on muuttaa omaa asennettaan.
Myönnän itse harrastaneeni piilovttuilua, tai vaan vttuilua. En kaikille, mutta ongelmallisessa ja ärsyttävässä tilanteessa töissä asioista, joiden ongelmallisuutta en voi nostaa esille, koska en ole siinä roolissa, mutta ne häiritsevät. Esimerkiksi toisen asenne töihin, enkä ole kyseisen henkilön esimies, joka on se kenen pitäisi puuttua asiaan.
Vttuilu on ollut tapani käsitellä omaa turhautumista ja ärsytystä, mutta samalla olen yrittänyt avata muidenkin silmiä asialle huumorin keinoin. Kuitenkin asiat ovat sellaisia, että jos toinen puuttuisi sanomiseeni, niin pystyn perustelemaan myös kantani. Mutta pyrin välttämään asiasta keskustelun avausta, koska en halua leimaantua hankalaksi nipottajaksi.
Toisaalta huomaan kyllä myös muiden vttuilun ja jos se menee epäasialliseksi henkilön pilkkaamiseksi esim. Fyysisten asioiden tai luonteen piirteiden osalta, niin puolustan herkästi parjattua.
Tuossa voi myös työkaverit olla mukana. Varsinkin jos AP ei ole usein heidän seurassa niin ei voi tietää heidän suhdettaan. Minulta joskus joku uusi työkaveri kysyi, miten annan yhden toisen työkaverin puhua niin ikävästi. Oikeasti olimme sen toisen kanssa hyvin läheisiä ja meillä oli vaan sellainen huumori yhdessä. Hän oli vaan hieman nopeampi keksimään juttuja, niin kysyjä ei ollut sattunut paikalle, kun tein samaa hänelle. Sen jälkeen kyllä muokkasimme käytöstämme, kun oli tuntemattomampia paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap muodikkaasti pahoittaa mielensä kaikesta ja vielä toisten puolesta. Valitettavasti taistelet tuulimyllyjä vastaan jos kuvittelet että kaikki ihmiset voit saada käyttäytymään haluamallasi tavalla. Ainoa toimiva tapa on muuttaa omaa asennettaan.
Tässä meillä on tapaus: imbesilli.
Hän itse käskee muita muuttamaan asennetta, joka ei siedä henkistä väkivallan käyttöä ja muiden kiusaamista, jotta voi ITSE jatkaa omaa paskaa käyttäytymistään ja kusipäisyyttään mm kiusaamista. Hän ei muuta asennettaan, mutta muiden jotka ovat häntä oikeammassa, tulisi muuttaa asenteitaan niin että hänen ei tarvitse muuttaa sikailuaan.
Tällaisille asioiden väärinpäin kääntäjille ei anneta kuin isompi peili takaisin ja ovi kiinni.
Sai mutkin nauramaan pelkän tämän kertomuksen perusteella, joten sanoisin että ihan viihdyttävä hauskuuttaja tämä työkaverisi.