Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä välillä kiusataan kirjoitusvirheistä

Vierailija
11.11.2022 |

Muistakaa vaan, että osalla meistä on lukihäiriö. Osa taas näpyttelee vastaukset/aloitukset pikaisesti vaikka puhelimella. Ei ne kirjoitusvirheet tarkoita, ettäkö kirjoittaja olisi heti joku lapsi/idiootti/trolli. Varsinkin väsyneenä tulee noita virheitä ja sitten saa vastauksena osakseen kaiken maailman syytöksiä..

Jos teksti on vielä luettavaa, ehdotan että pysytään vaan aiheessa. Tai ainakin itse pyrin tekemään niin :)

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kirjoitusvirheet ymmärtää, jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta täällä on uskomaton määrä välillä täysin kelvotonta äidinkieltä että ärsyttää! Yhdyssanoja ei osata, alkeellisimpiakaan, lisäksi nämä "enään" ja muut hirveydet. Näistä saa ja pitääkin huomauttaa.

En taas itse ymmärrä murresanoista vänkäämistä. Eri puolilla Suomea puhutaan, kirjoitetaan ja käytetään eri tavalla kieltä. Tämä palsta ei kuitenkaan ole mikään ylioppilaskoe, joten erilaiset ihmiset eri osaamistaitoineen, ja jopa ne eri murteetkin, pitäisi sallia.

Minä en murresanoista puhunut mitään. Eikä kirjakieltäkään tarvitse käyttää. Ihan äidinkielen perusasiat kun osaa niin helpompi ja mukavampi lukea. Esimerkiksi yhdys sana on yhdyssana eikä liity mihinkään murteeseen.

Minä en puhunut missään vaiheessa, että murresanat ovat sama asia kuin yhdyssanavirheet. "Enään" on murresana, murteeseeen kuuluu että sanoja taivutetaan, lyhennetään vai väännäteen muuten erilaiseksi. Lisäksi totesin, että ihmisten erilaiset eri osaamistaitoineen pitäisi hyväksyä. Vaikka tulisi niitä yhdyssanavirheitä, niin mitä sitten? Onko mielipiteenilmaisun oikeus oikeasti vain niillä ketkä osaavat kielen riittävän hyvin? Aika rajoittanutta, sanoisin. 

Tuota "enään" sanaa käytetään niin yleisesti ettei se ole kuin harvoilla murresana. Ihmiset eivät vaan osaa enää äidinkieltä kunnolla. Eikä sitä täydellisesti tarvi osatakaan, kunhan pääosin menisi oikein. Ja on sitä semmoista tekstiä kamala lukea mikä vilisee yhdyssanavirheitä ja sanojen kummallisia muotoja, se osoittaa laiskuutta ja välinpitämättömyyttä.

Tottakai on lukihäiriöisiä joille nämä asiat on vaikeita, en tarkoita nyt heitä. Aika hyvin täälläkin huomaa kenellä oikeasti on vaikeuksia kirjoittamisen kanssa ja ketkä ovat näitä joita ei vaan kiinnosta.

Myös sanoja "mä", "mie", "mää" käytetään yleisesti. Eivät silti ole kirjakieltä tai äidinkieltä, vaan ihan murretta. Murre nyt on vain joku muunnella tai väännelmä jostain kirjakielen virallisesta äidinkielen sanasta, se voi olla tietyn alueen tai tietyn ryhmän, esimerkiksi sukupolven juttu. Totta kai selkeää tekstiä on mukavampi lukea, mutta jos ihminen ei sitä pysty tuottamaan, on mielestäni hänellä silti oikeus mielipiteensä ilmaista ilman että paremmuudentuntoiset ihmiset menevät häntä kiusaamaan, eivätkä edes yritä keskittyä itse asiaan. Sinulla on yhtälainen oikeus olla lukematta näitä viestejä. Nettipalstoilla on kieli ollut väärää ja erilaista jo alkuajoista lähtien, kannattaa vaikka lukea hesaria jos kielen oikeellisuus on niin tärkeää.

Vierailija
42/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kirjoitusvirheet ymmärtää, jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta täällä on uskomaton määrä välillä täysin kelvotonta äidinkieltä että ärsyttää! Yhdyssanoja ei osata, alkeellisimpiakaan, lisäksi nämä "enään" ja muut hirveydet. Näistä saa ja pitääkin huomauttaa.

En taas itse ymmärrä murresanoista vänkäämistä. Eri puolilla Suomea puhutaan, kirjoitetaan ja käytetään eri tavalla kieltä. Tämä palsta ei kuitenkaan ole mikään ylioppilaskoe, joten erilaiset ihmiset eri osaamistaitoineen, ja jopa ne eri murteetkin, pitäisi sallia.

Minä en murresanoista puhunut mitään. Eikä kirjakieltäkään tarvitse käyttää. Ihan äidinkielen perusasiat kun osaa niin helpompi ja mukavampi lukea. Esimerkiksi yhdys sana on yhdyssana eikä liity mihinkään murteeseen.

Minä en puhunut missään vaiheessa, että murresanat ovat sama asia kuin yhdyssanavirheet. "Enään" on murresana, murteeseeen kuuluu että sanoja taivutetaan, lyhennetään vai väännäteen muuten erilaiseksi. Lisäksi totesin, että ihmisten erilaiset eri osaamistaitoineen pitäisi hyväksyä. Vaikka tulisi niitä yhdyssanavirheitä, niin mitä sitten? Onko mielipiteenilmaisun oikeus oikeasti vain niillä ketkä osaavat kielen riittävän hyvin? Aika rajoittanutta, sanoisin. 

Enään ei ole murresana.

Osaamistaito ei ole sana.

Ja haet sanaa rajoittunut, ei rajoittanut.

Vastauksesi on täynnä argumentaatiovirheitä. Virheisiin keskittyminen on huonoa väittelyä, voisin itsekin huomauttaa sinulle kappalejaon oikeanlaisesta käytöstä. Se ei silti vie keskustelua eteenpäin, vaan muuttuu turhaksi netin ininäksi. Lisäksi mikä on perustelu sille että enään ei ole murresana? Pelkkä väitös ilman perustelua on turha lause, joopas eipäs keskustelu on täysin turhaa.

Relaa, ei tässä kukaan professoriksi ole väittelemässä.

Eli itse saat huomauttaa haluamastasi asiasta, mutta näin ei saa tehdä sinulle takaisin? Suosittelen rentoutumista myös sinulle itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa pönöttämistä kielioppiasioilla.

Itse kirjoitan nykyään tekstaritkin vähän miten sattuu.

Hirveetä lukea jotain täydellisyyteen hipovaa tekstiä.

Hirvittävää lukea tuollaisia ajatuksia. Samoin kuin puhuja, jolla ei ole puhevikaa, puhuisi tarkoituksella epäselvästi ihan vain siitä syystä, että ei välitä keskustelukumppanistaan, on kirjoitusasusta vähät välittävä kirjoittaja epäkohtelias. Melkein tekisi sanoa, ettei tällainen ihminen ole mitään muuta kuin tyhmä, laiska tai sivistymätön. Yleensä noita kaikkia kerralla. 

Lukihäiriöiset erikseen.

Miksi tehdä asiat huonosti, jos ne voi tehdä hyvin?

Kirjoitusasu, samoin kuin puhe, kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes perusasioita halua tehdä hyvin, miten ovat sitten astetta tärkeämmät asiat: työnteko, perheestä ja itsestä huolen pitäminen, osallistuminen yhteiskuntaan?

En ikimaailmassa palkkaisi sinua töihin tuolla asenteella. Mihinkään töihin. (Ole iloinen, etten ole enää rekrytointiasemassa.)

Detta är något som folk verkligen tycks ha svårt att begripa. Skickar man ett mejl, en graf eller en kalkyl som är gjord med vänster hand, litet åt det hållet, framåt i organisationen eller åt en kund, för att inte tala om en situation där man försöker skaffa sig en ny kund, så ser det bara oprofessionellt ut.

Folk tycker för ofta att det räcker med att de förstår vad de sände. Strunt samma hur mottagaren ser det. Undra inte sedan om chefen och kunder föredrar andra i företaget eller andra företag.

Vierailija
45/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vähän keskittyy oikeinkirjoitukseen, ehtii asiaansakin ajatella tarkemmin ja huolellisemmin..

Vierailija
46/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään murretta ole, että kirjoittaa katsoppa, ompa, enään, kehoittaa, pyrkiä tehdä tai viellä.

Se on ihan vaan sivistyksen puutetta.

On ne murretta. Katsopa murteen määritelmä, niin voit yllättyä.

"Murre eli dialekti on jonkin kielen alueellinen tai sosiaalinen variantti.[1] Se on määräalueen tai määräyhteisön kielimuoto, joka selvästi poikkeaa yleiskielestä tai muista saman kielen esiintymismuodoista.[2] Murteet voivat erota toisistaan sanastoltaan, kieliopiltaan, äänteiltään ja painotukseltaan.

Aluemurretta puhutaan tietyllä seudulla. Laajalla alueella puhuttu murre voi jakaantua moniin (ala)murteisiin, jotka vuorostaan voivat muodostua vielä pienemmistä murteista, ja niin edelleen.

Sosiaalinen murre eli sosiolekti on tietyn sosiaalisen ryhmän puhemuoto. Esimerkiksi tiettyjen ammattikuntien tai tieteenalojen erikoiskielet, sekä yhdistysten ja harrastajien slangit ovat sosiolekteja. Ammattislangeilla on tyypillisesti runsas yleiskielestä poikkeava sanasto eli leksikko."

Ei ole.

Onpas.

Vierailija
47/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin. https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…

Fint, texten innehåller skrivfel och så finns där ännu ett argumentationsfel. Det är "mänttinä" som ofta i sin färglöshet äger bostäder och fastigheter och därmed väljer hyresgästerna, så lär er språk eller köp tält (med fattans talong).

Vierailija
48/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon erityisihmisiä.

Vierailija
49/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vähän keskittyy oikeinkirjoitukseen, ehtii asiaansakin ajatella tarkemmin ja huolellisemmin..

Totta tuokin. Tosin tämähän on vain ajanvietettä, ei kai tätä kukaan tosissaan ota? Oikeassa elämässä minä olen se ihminen, joka miettii vastaustaan kaksi minuuttia ja siinä vaiheessa kun olen valmis tuomaan oman mielipiteeni esiin, muut ovat jo lähteneet kahville. Siihen verratuna mukavaa vaihtelua tämä.

Vierailija
50/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ylipäätään" skulle i mitt tycke beskriva denna spalt bättre.

Vierailija
51/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee saamaan paljon alapeukutusta. Se koira äläh joho kalik kalaht :D

Vierailija
52/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota "enään" sanaa käytetään niin yleisesti ettei se ole kuin harvoilla murresana. Ihmiset eivät vaan osaa enää äidinkieltä kunnolla. Eikä sitä täydellisesti tarvi osatakaan, kunhan pääosin menisi oikein. Ja on sitä semmoista tekstiä kamala lukea mikä vilisee yhdyssanavirheitä ja sanojen kummallisia muotoja, se osoittaa laiskuutta ja välinpitämättömyyttä.

Tottakai on lukihäiriöisiä joille nämä asiat on vaikeita, en tarkoita nyt heitä. Aika hyvin täälläkin huomaa kenellä oikeasti on vaikeuksia kirjoittamisen kanssa ja ketkä ovat näitä joita ei vaan kiinnosta.

Myös sanoja "mä", "mie", "mää" käytetään yleisesti. Eivät silti ole kirjakieltä tai äidinkieltä, vaan ihan murretta. Murre nyt on vain joku muunnella tai väännelmä jostain kirjakielen virallisesta äidinkielen sanasta, se voi olla tietyn alueen tai tietyn ryhmän, esimerkiksi sukupolven juttu. Totta kai selkeää tekstiä on mukavampi lukea, mutta jos ihminen ei sitä pysty tuottamaan, on mielestäni hänellä silti oikeus mielipiteensä ilmaista ilman että paremmuudentuntoiset ihmiset menevät häntä kiusaamaan, eivätkä edes yritä keskittyä itse asiaan. Sinulla on yhtälainen oikeus olla lukematta näitä viestejä. Nettipalstoilla on kieli ollut väärää ja erilaista jo alkuajoista lähtien, kannattaa vaikka lukea hesaria jos kielen oikeellisuus on niin tärkeää.

Edelleenkään minä en ole puhunut murresanoista mitään. Enkä kieltänyt keneltäkään oikeutta kirjoittaa, miten tämänkin asian voi vääntää ihan kuinka sattuu. En ole myöskään kiusaamisen kannalla, mutta se ei ole kiusaamista jos huomauttaa räikeistä kirjoitusvirheistä. Olen edelleen sitä mieltä että jos meillä äidinkieli ja kielioppi on, miksi sitä ei voi käyttää. Ilman täydellisyyden tavoittelua ja virheettömyyttä, kunhan ne perusasiat opettelisi. Ja ihan selkeästi ilmaisin että lukihäiriöiset ym. on eri asia, heille lukeminen ja kirjoittaminen on vaikeaa. Jotenkin tuntuu että sulla oli nyt vaikeuksia ymmärtää mun viestiä.

Ja ei, kenenkään ei ole pakko opetella jos ei viitsi. Eikä kenenkään ole pakko olla samaa mieltä kuin minä. Eikä kukaan ole pakotettu lukemaan mun mielipidettä.

Vierailija
53/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt tulee esiin se, etteivät kaikki halua kehittyä helpoissakaan asioissa.

Vedetään herne nenään olemattomasta.

Vierailija
54/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kiusataan ihan kaikesta.

Jos kertoo jotain itsestä niin siitäkin saa paskaa niskaan.

Vierailija
55/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana lähdin muihin töihin. Syynä ink luusio. En enää jaksanut tätä paskaa. Liian suuret luokkakoot, kielitaidottomia, eri kulttuureista tulleita, vaikeasti hallittavia oppilaita. Ei tarpeeksi resursseja, vanhemmat, jotka soittelivat työajan jälkeen ja haukkuivat. En jaksanut enää. Menin töihin tehtaaseen. Tehtaassa ladon tuotteita pakettiin, ilman stressiä. Työvuoron jälkeen saan olla rauhassa. Kukaan ei soittele, ei tarvitse päivystää, eikä tarvitse tapella oppilaiden kanssa. Olen onnellinen.

Vierailija
56/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana lähdin muihin töihin. Syynä ink luusio. En enää jaksanut tätä paskaa. Liian suuret luokkakoot, kielitaidottomia, eri kulttuureista tulleita, vaikeasti hallittavia oppilaita. Ei tarpeeksi resursseja, vanhemmat, jotka soittelivat työajan jälkeen ja haukkuivat. En jaksanut enää. Menin töihin tehtaaseen. Tehtaassa ladon tuotteita pakettiin, ilman stressiä. Työvuoron jälkeen saan olla rauhassa. Kukaan ei soittele, ei tarvitse päivystää, eikä tarvitse tapella oppilaiden kanssa. Olen onnellinen.

Meni jo vähän ohi aiheen, mutta hyvä, että olet löytänyt paremman paikan itsellesi :) En myöskään pidä töistä, jotka seuraavat kotiin.

Vierailija
57/82 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilkku niin-sanan eteen, pösilö!

Vierailija
58/82 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa pönöttämistä kielioppiasioilla.

Itse kirjoitan nykyään tekstaritkin vähän miten sattuu.

Hirveetä lukea jotain täydellisyyteen hipovaa tekstiä.

Hirvittävää lukea tuollaisia ajatuksia. Samoin kuin puhuja, jolla ei ole puhevikaa, puhuisi tarkoituksella epäselvästi ihan vain siitä syystä, että ei välitä keskustelukumppanistaan, on kirjoitusasusta vähät välittävä kirjoittaja epäkohtelias. Melkein tekisi sanoa, ettei tällainen ihminen ole mitään muuta kuin tyhmä, laiska tai sivistymätön. Yleensä noita kaikkia kerralla. 

Lukihäiriöiset erikseen.

Miksi tehdä asiat huonosti, jos ne voi tehdä hyvin?

Kirjoitusasu, samoin kuin puhe, kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes perusasioita halua tehdä hyvin, miten ovat sitten astetta tärkeämmät asiat: työnteko, perheestä ja itsestä huolen pitäminen, osallistuminen yhteiskuntaan?

En ikimaailmassa palkkaisi sinua töihin tuolla asenteella. Mihinkään töihin. (Ole iloinen, etten ole enää rekrytointiasemassa.)

Detta är något som folk verkligen tycks ha svårt att begripa. Skickar man ett mejl, en graf eller en kalkyl som är gjord med vänster hand, litet åt det hållet, framåt i organisationen eller åt en kund, för att inte tala om en situation där man försöker skaffa sig en ny kund, så ser det bara oprofessionellt ut.

Folk tycker för ofta att det räcker med att de förstår vad de sände. Strunt samma hur mottagaren ser det. Undra inte sedan om chefen och kunder föredrar andra i företaget eller andra företag.

Juuri näin! Olisi mielenkiintoista, jos joku tutkisi, miten monta firmaa on mennyt konkkaan ihan vaan sen takia, että siellä on jotkut entiset takapenkin pojat ja tytöt olleet hoitamassa asiakasviestintää. Luulleet, että "ei se oo nii viimesen pääle, mite kirjottaa, ja saaha sitä murtheellahi kirijotaa". (Erikseen firmat ja ne keskustelut, joissa oikeasti kirjoitetaan murteella ja se on se "juttu". Mutta niistä ei nyt täällä ole puhe.)

Vierailija
59/82 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusvirheestä huomauttaminen on muuten argumentaatiovirhe. Varsinkin jos selkeästi huomaa, että se on syntynyt vahingossa, voisi oikeasti vain keskittyä asiaan.

Kun huonosti kirjoitettu kieli paljastaa konekäännöksellä tai Petroskoin monisteiden pohjalta kirjoittavan Venäjän trollin, on siitä huomauttaminen osa argumentaatiota.

Vierailija
60/82 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee saamaan paljon alapeukutusta. Se koira äläh joho kalik kalaht :D

Ei välttämättä. Koska tottahan tuo on: en ole niin ystävällinen ja mukava ihminen kuin sellainen, joka ei huomauttele kielioppivirheistä. Pääasia on, että tutkimuksen mukaan en ole kuitenkaan neuroottinen. :-) Toisaalta, en oikeassa elämässä enkä täällä itse asiassa huomauttele kielioppivirheistä - mutta olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka huomauttelevat siinä tarkoituksessa, että aikuiseltakin ihmiseltä sopii odottaa osaamista ja, jos sitä osaamista ei ole, niin sitten itsensä kehittämistä. Yleensä pidän mölyt siis mahassani, mutta aivot tekevät minullakin automaattista kategorisointia: mitä se kertoo ihmisestä, kirjoittajasta, jos ei osaa yhdyssanoja, oikeinkirjoitusta ja pilkkusääntöjä. Yleensä, mutta ei aina, kielenhuollon ja -ymmärryksen taso korreloi argumentoinnin tason kanssa. Parhaat argumentit täällä on yleensä kirjoitettu huolitellulla kielellä. Toisaalta jos argumentti on hyvä, oikeasti luova ja keskusteluun uutta tuova, ei silloin ole pätkääkään merkitystä sillä, millaisella suomella se on kirjoitettu. Ajatus on jaettu. Ikävä kyllä ihmiset vain täälläkin kuvittelevat, että heidän ajatuksensa ovat niin hienoja että ne kyllä saa esittää huonollakin kielellä.