Täällä välillä kiusataan kirjoitusvirheistä
Muistakaa vaan, että osalla meistä on lukihäiriö. Osa taas näpyttelee vastaukset/aloitukset pikaisesti vaikka puhelimella. Ei ne kirjoitusvirheet tarkoita, ettäkö kirjoittaja olisi heti joku lapsi/idiootti/trolli. Varsinkin väsyneenä tulee noita virheitä ja sitten saa vastauksena osakseen kaiken maailman syytöksiä..
Jos teksti on vielä luettavaa, ehdotan että pysytään vaan aiheessa. Tai ainakin itse pyrin tekemään niin :)
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kielivirheistä huomautellaan mikä on vain hyvä
Tämä. Sekä kieli- että kirjoitusvirheistä tulee huomauttaa.
Turhaa pönöttämistä kielioppiasioilla.
Itse kirjoitan nykyään tekstaritkin vähän miten sattuu.
Hirveetä lukea jotain täydellisyyteen hipovaa tekstiä.
Kyllä sitä kirjoitusvirheet ymmärtää, jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta täällä on uskomaton määrä välillä täysin kelvotonta äidinkieltä että ärsyttää! Yhdyssanoja ei osata, alkeellisimpiakaan, lisäksi nämä "enään" ja muut hirveydet. Näistä saa ja pitääkin huomauttaa.
Pikemminkin tuntuu, että kisataan kirjoitusvirheistä...
Opiksi ja ojennukseksi tarkoitettu. Puhekieli ei aina sovellu kirjoitettavaksi. Lisäksi yhdyssanat pitäisi kyllä hallita. Näppäilyvirheet annettakoon anteeksi.
Lukihäiriöisiä on, samoin kirjoitusvirheitä tulee puhelimella, varsinkin meillä joilla jo on sitä ikänäköäkin 🙄, mutta faktahan on se, että kirjoitustaito on katoavaa kansanperinnettä. Valitettavasti.
Se on ärsyttävää, kun känny kirjoittaa omiaan.
Kirjoitusvirheestä huomauttaminen on muuten argumentaatiovirhe. Varsinkin jos selkeästi huomaa, että se on syntynyt vahingossa, voisi oikeasti vain keskittyä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kirjoitusvirheet ymmärtää, jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta täällä on uskomaton määrä välillä täysin kelvotonta äidinkieltä että ärsyttää! Yhdyssanoja ei osata, alkeellisimpiakaan, lisäksi nämä "enään" ja muut hirveydet. Näistä saa ja pitääkin huomauttaa.
En taas itse ymmärrä murresanoista vänkäämistä. Eri puolilla Suomea puhutaan, kirjoitetaan ja käytetään eri tavalla kieltä. Tämä palsta ei kuitenkaan ole mikään ylioppilaskoe, joten erilaiset ihmiset eri osaamistaitoineen, ja jopa ne eri murteetkin, pitäisi sallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taas itse ymmärrä murresanoista vänkäämistä. Eri puolilla Suomea puhutaan, kirjoitetaan ja käytetään eri tavalla kieltä. Tämä palsta ei kuitenkaan ole mikään ylioppilaskoe, joten erilaiset ihmiset eri osaamistaitoineen, ja jopa ne eri murteetkin, pitäisi sallia.
Minä en murresanoista puhunut mitään. Eikä kirjakieltäkään tarvitse käyttää. Ihan äidinkielen perusasiat kun osaa niin helpompi ja mukavampi lukea. Esimerkiksi yhdys sana on yhdyssana eikä liity mihinkään murteeseen.
Kaikki eivät voi muuten päteä. Se heille suotakoon säälistä.
Täällä voidaan kiusata mistä vaan, ei onneksi aina. Kirjoitusvirheistä, mielipiteistä, argumentaatiosta jne. Aika toksista mutta myös mielenkiintoista. Paksunahkaisten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään murretta ole, että kirjoittaa katsoppa, ompa, enään, kehoittaa, pyrkiä tehdä tai viellä.
Se on ihan vaan sivistyksen puutetta.
Satunnaisia kirjoitusvirheitä sattuu kaikille välillä. Täällä on kuitenkin usein niin ala-arvoista tekstiä, että ei voi välttyä ajatukselta, että kirjoitustaito on taantunut huolestuttavassa määrin. Ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa kunnollista kieltä. Lukeminen ei kiinnosta nuoria. Ei ole kärsivällisyyttä edes ohuen kirjan lukemiseen. Netinkäyttö on aiheuttanut sen, että pidempiä tekstejä ei enää jakseta lukea. Ei ihme, että maamme pisa-tulokset ovat romahtaneet. Tulevaisuudessa meillä on työelämässä lyhytjännitteisiä, huonosti kieltä osaavia, sekä helposti suuttuvia ihmisiä, jotka ovat aina tottuneet saamaan kaiken tässä ja nyt. Jos ei jokin asia onnistu heti, siitä saadaan raivokohtauksia, sekä syytellään muita. Ei näytä tulevaisuuden työelämä hyvältä. T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet ammatissa, jossa et joudu laatimaan viestejä asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en murresanoista puhunut mitään. Eikä kirjakieltäkään tarvitse käyttää. Ihan äidinkielen perusasiat kun osaa niin helpompi ja mukavampi lukea. Esimerkiksi yhdys sana on yhdyssana eikä liity mihinkään murteeseen.
Minä en puhunut missään vaiheessa, että murresanat ovat sama asia kuin yhdyssanavirheet. "Enään" on murresana, murteeseeen kuuluu että sanoja taivutetaan, lyhennetään vai väännäteen muuten erilaiseksi. Lisäksi totesin, että ihmisten erilaiset eri osaamistaitoineen pitäisi hyväksyä. Vaikka tulisi niitä yhdyssanavirheitä, niin mitä sitten? Onko mielipiteenilmaisun oikeus oikeasti vain niillä ketkä osaavat kielen riittävän hyvin? Aika rajoittanutta, sanoisin.
Siksi, että ne raastavat joidenkin mieltä. Kiusaavat oikein. Esim. jos kirjoittaa kanttarelli, elämänkerta, sevännäkijä tai 11.12 (päivämäärästä). Grr.... Mut ei tartte kiusata ketään tietenkään, vaikka kuinka ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sekä kieli- että kirjoitusvirheistä tulee huomauttaa.
Me huomauttajat toivomme, että kirjoittaja ottaa opikseen.
Hän itse siitä hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävää lukea tuollaisia ajatuksia. Samoin kuin puhuja, jolla ei ole puhevikaa, puhuisi tarkoituksella epäselvästi ihan vain siitä syystä, että ei välitä keskustelukumppanistaan, on kirjoitusasusta vähät välittävä kirjoittaja epäkohtelias. Melkein tekisi sanoa, ettei tällainen ihminen ole mitään muuta kuin tyhmä, laiska tai sivistymätön. Yleensä noita kaikkia kerralla.
Lukihäiriöiset erikseen.
Miksi tehdä asiat huonosti, jos ne voi tehdä hyvin?
Kirjoitusasu, samoin kuin puhe, kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes perusasioita halua tehdä hyvin, miten ovat sitten astetta tärkeämmät asiat: työnteko, perheestä ja itsestä huolen pitäminen, osallistuminen yhteiskuntaan?
En ikimaailmassa palkkaisi sinua töihin tuolla asenteella. Mihinkään töihin. (Ole iloinen, etten ole enää rekrytointiasemassa.)