Oomilla sähkön hinta 38,9 senttiä/kwh - kannattaako vaihtaa pörssisähköön?
Tänäänhän pörssisähkö on ollut melkein ilmaista ja kuukauden keskiarvo jotain 17 senttiä/kwh ellen nyt väärin muista. Asun kerrostalossa ja lämmitys kuuluu vuokraan, joten siinä mielessä olen hyvässä asemassa.
Mitä huonoja puolia pörssisähköön vaihtamisessa on? Ihan hullun kallis tämä nykyinen soppari, mutta kiinteähintaiset eivät tämän halvempia ole ellei ota jotain 2v määräaikaista.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt sokaistuko ennen pakkasia! Talveksi ennustettu voinalaongelmia ja energiapulaa. Ja kuvittelette sähkön olevan edullista pörssissä vielä talvella?
Kyllä ne toistaiseksi voimassa olevat myös kallistuvat.
Ja ne, jotka ovat tarjonneet halpaa määräaikaisuutta, menevät konkurssiin.
Tällä hetkellä pörssisähkö maksaa alle yhden sentin per kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt sokaistuko ennen pakkasia! Talveksi ennustettu voinalaongelmia ja energiapulaa. Ja kuvittelette sähkön olevan edullista pörssissä vielä talvella?
Miksi ne menisi jos ne on yhtiöitä jotka itse tuottavat sen sähkön. Ne joutuu vain myymään sen tuottamansa sähkön sillä hinnalla kun ovat luvanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne menisi jos ne on yhtiöitä jotka itse tuottavat sen sähkön. Ne joutuu vain myymään sen tuottamansa sähkön sillä hinnalla kun ovat luvanneet.
Kyllähän kuka tahansa menee konkurssiin, vaikka itse tuottaisi mitä, jos tekee pitkään tappiota. Se on sitten eri asia, saavatko he tarpeeksi voittoa toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista, jotta tappiot voidaan kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on. Mutta jos ne ei. Myyjiä muitakin kun tuottajat ja myyvät enempi kun tuottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se toki ole kerrostalossa järisyttävän suuri, kun ei tarvitse maksaa lämmityksestä. Mutta kaikki hinnat nousee ja tulot ei, niin pitää olla tarkka mitä mistäkin maksaa.
Luin IL ettei talveksi ennusteta yli 20snt/kWh keskihintaa pörssisähköön, niin vähän ihmettelen tätä Oomin hintaa. Siis pörssisähköön verrattuna on tosi korkea, tuplahinta. Mutta moni ei halua vaihtaa, mikä on se syy? Oletus, että pörssisähkö ampaisee vielä tätä 38,9 snt kalliimmaksi vielä?
Tämä siis ap ja korjaan. Nuo oli siis futuurihintoja mistä luin tietenkin ja ok, ei voida tietää mitä talvella maksaa. Voi olla paljon enemmänkin. Minulla nyt toistaiseksi voimassaoleva soppari. En tiedä kuinka usein hinta päivittyy.
Minulla on tuo sama sopimus, se päivittyy silloin kun haluavat sitä päivittää, ei ole mitään vakiohinnatarkastushetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pörssisähkö pienempi paha.Se halpenee vaikka tuotanto olisi kulutusta pienempi jos tuulee tarpeeksi.
Nythän ei olla vielä talven pakkasissa. Sähkölämmitteisen asuntoni kulutus on loka-marraskuussa noussut tuhanteen kilowattituntiin, mutta pakkasilla se on noin kaksituhatta kilowattituntia eli tuplaantuu vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vsihdoin rivarissa pörssisähköön, vaikka Väreen tarjous oli 29 senttiä. Sd on kuitenkin kuusinkertainen nykyiseen soppariin verrattuna niin pörssi mieluummin.
Talveksi on ennustettu pörssisähköön yli euron hintoja. Toivottavasti se ei toteudu tai teillä ei ole sähkölämmitys.
Sitä voisi sijoittaa akkuihin, laturiin ja invertteriin.
Sitten ottaa pörssisähkösopimuksen ja lataa akut täyteen kun sähkö on halpaa ja käyttää sitten invertterin kautta kun on kallista.
Näin siis jos ei tarvitse lämmittää sähköllä.
Varmaan hieman alta tonnin maksaisi systeemit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kuka tahansa menee konkurssiin, vaikka itse tuottaisi mitä, jos tekee pitkään tappiota. Se on sitten eri asia, saavatko he tarpeeksi voittoa toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista, jotta tappiot voidaan kattaa.
Eihän se nyt ole tappiota, jos myy vesi- tai ydinvoimaa sillä 7 sentin hinnalla, jonka aikanaan lupasi. Siis mikäli tuottaa itse. On se voitollista edelleenkin.
Toki harmittaa, kun teoriassa voisi saada enemmän. Vähän samanlaista tappiota, kun olisi esim myynyt asunnon ennen hintojen nousua.
Täysin eri asia, jos vain välittää sähköä. Silloin tulee konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vsihdoin rivarissa pörssisähköön, vaikka Väreen tarjous oli 29 senttiä. Sd on kuitenkin kuusinkertainen nykyiseen soppariin verrattuna niin pörssi mieluummin.
Talveksi on ennustettu pörssisähköön yli euron hintoja. Toivottavasti se ei toteudu tai teillä ei ole sähkölämmitys.
Lähinnä Pietarit trollit sellaisia hintoja ennustaneet. Höpöpuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Meillä oli pörssisähkö lokakuussa 12 snt/kWh. Syyskuussa se oli 23 snt/kWh.
Kallein lasku saatiin viime vuoden joulukuussa, ja silloinkin hinta oli alle 30 snt/kWh.
Viimeisten 28 vuorokauden keskiarvo näyttää olevan 14,35 snt/kWh.
Tulevaisuutta ei tietenkään voi ennustaa, mutta en ottaisi mitään yli 30 snt/kWh kiinteähintaista sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi sijoittaa akkuihin, laturiin ja invertteriin.
Sitten ottaa pörssisähkösopimuksen ja lataa akut täyteen kun sähkö on halpaa ja käyttää sitten invertterin kautta kun on kallista.
Näin siis jos ei tarvitse lämmittää sähköllä.
Varmaan hieman alta tonnin maksaisi systeemit.
Halvin on 60 eurolla nestekaasu lämmitin ja kaasupullo, jonka pantti noin 60 euroa. Täyttö noin 25 euroa.
Tällä sitten lämmittää, kun pörssisähkö on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei se ole tappion tekemistä myydä sähköä sillä hinnalla kun on luvannut.
Teoriassa voidaan ajatella "tappioksi" vaihtoehtokustannus joka syntyy siitä, että ilman tätä kiinteähintaista sopimusta se tuotettu sähkö olisi ollut mahdollista myydä kalliimmalla hinnalla. Näiden hintojen erotus on sähköyhtiölle menetettyä tuottoa. Mutta ei se tarkoita sähköyhtiön sinänsä tappiota tekevän. Onhan ne varmasti laskeneet tekevänsä voittoa myös sillä edullisella kiinteällä hinnalla. Eihän sitä sopimusta olisi muussa tapauksessa asiakkaalle tarjottu niin alhaisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä Pietarit trollit sellaisia hintoja ennustaneet. Höpöpuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se toki ole kerrostalossa järisyttävän suuri, kun ei tarvitse maksaa lämmityksestä. Mutta kaikki hinnat nousee ja tulot ei, niin pitää olla tarkka mitä mistäkin maksaa.
Luin IL ettei talveksi ennusteta yli 20snt/kWh keskihintaa pörssisähköön, niin vähän ihmettelen tätä Oomin hintaa. Siis pörssisähköön verrattuna on tosi korkea, tuplahinta. Mutta moni ei halua vaihtaa, mikä on se syy? Oletus, että pörssisähkö ampaisee vielä tätä 38,9 snt kalliimmaksi vielä?
Ihmettelet Oomin hintaa... tuohan on ihan normi hinta sähkösoppareille, joiden alkamiskohta on tämän vuoden lokakuu/marraskuu. Vanhat sopparit ovat tietysti vielä halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009114460.html
Tuoreempi uutinen.
"Sähkön futuurihinnat putosivat rajusti, ja se voi tarkoittaa, että sähkö on talvella halpaa"
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdoimme heleniltä, vaikka asumme myös kerrostalossa. Perustelumme oli,
- sähköyhtiön on pakko laittaa kiinteään hintaan oma riskikerroin. Siksi se on niin korkea. Eli riski ei voi olla suurempi pörssisähköllä.
- olen paljon kotona etänä ja voin hyvin tehdä ruoan ja pestä pyykit halpaan aikaan.
kaikki sähköyhtiöiden tyypit käyttää itse pörssisähköä.
Samoja olen miettinyt. Tähän vielä lisäisin, että määräaikaiset sopimukset ovat laskeneet, eli sähköyhtiöt odottavat myös hintojen laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis Ylen jutussa puhutaan 50 cnt/kwt, ei yli euron hintaisesta sähköstä.
Nyt on pörssisähkö pienempi paha.Se halpenee vaikka tuotanto olisi kulutusta pienempi jos tuulee tarpeeksi.