Vanhempi henkilö, haluatko että sinua teititellään?
Vieläkö tehdään sinunkauppoja vai onko ok sinutella heti? Ikäsi?
Olen myös huomannut että joitakin ministereitä teititellään ja toisia sinutellaan. Mikä on etiketti näissä tapauksissa?
Kommentit (69)
En halua ja mä en teitittele muita.
52v.
Niin tai näin, kaikki käy. Itse teitittelen suunnilleen kaikkia. Hyvät käytöstavat on kotona opetettu ja omaksuttu.
M. 68v
76. Huomaamattani sinuttelen kaikkia. Joskus muistan huomauttaa että tapanani on sinutella. Jotkut vaikka terveyskeskuksen hoitajat vuoroin sinuttelee, vuoroun teitittelee saman käynnin aikana, heillä ehkä teitittely niin iskostunut.
Toki jos tuntemattoman oikeen vanhan ihmisen kanssa jossain vaihdan sanasia, teitittelen , koska he voivat sitä odottaa.
Ei tarvitse teititellä, enkä itsekään juuri teitittele.
Ei minua tytöttelykään haittaa.
N59
Vaadin että Minua teititellään.
-mies10v
Vierailija kirjoitti:
Olen tottunut siihen että ei teititellä, mutta teititteluä pidän sivistyneisyyden osoituksena.
Vaikka itse olen jo +70, niin teitittelen aina itseäni vanhempia miehiä ja naisia, ja niitä jotka arvioin ikäisikseni. En millään pystyisi sinutella esim lääkäreitä, poliiseja, tai muita virka-asemassa olevia.
Vanhempaa 75-80 v.henkilöä teititellään, ei poliiseja, lääkäreitä eikä muitakaan nuoria , kuitenkin ovat kolmi-nelikymppisiä ja kovin olevinaan, nuorempi ei tiedä yleisesti asioita samanverran kuin vanhemmat, nuorempi teitittelee itseänsä vanhempaa.
Presidentti Niinistöäkin joku toimittaja sinutteli, se kuulosti hullulta. Itse en osaisi sinutella pressaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias ja pidän itsestään selvänä, että asiakaspalvelussa minua teititellään. Myös tuntemattomien kanssa kohdatessa pidän sitä lähtöoletuksena. Itse teitittelen sujuvasti, koska sen olen nuorena oppinut.
Erikoista, jos odotat teitittelyä nykypäivänäkin asiakaspalvelussa.
Olen itse työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä jo vuosikymmeniä ja 2000-luvulle siirryttäessä alkoi yleistymään firmojen ohjeistus sinuttelusta asiakaspalvelussa. Ohjeistus on, että kaikkia lähtökohtaisesti sinutellaan. Tottakai, jos joku teitittelyä vaatii, niin silloin tietysti häntä teititellään.
Itselleni on yksi tällainen asiakas sattunut 20 vuoden aikana.
Olitkohan se sinä?😄
Vierailija kirjoitti:
Presidentti Niinistöäkin joku toimittaja sinutteli, se kuulosti hullulta. Itse en osaisi sinutella pressaa.
Oikeastiko? Presidenttiä luulis osaavan teititellä tyhmempikin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on varmasti ennen haastattelua sovittu asianosaisen kanssa ja haastattelussa noudatetaan hänen toivettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias ja pidän itsestään selvänä, että asiakaspalvelussa minua teititellään. Myös tuntemattomien kanssa kohdatessa pidän sitä lähtöoletuksena. Itse teitittelen sujuvasti, koska sen olen nuorena oppinut.
Erikoista, jos odotat teitittelyä nykypäivänäkin asiakaspalvelussa.
Olen itse työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä jo vuosikymmeniä ja 2000-luvulle siirryttäessä alkoi yleistymään firmojen ohjeistus sinuttelusta asiakaspalvelussa. Ohjeistus on, että kaikkia lähtökohtaisesti sinutellaan. Tottakai, jos joku teitittelyä vaatii, niin silloin tietysti häntä teititellään.
Itselleni on yksi tällainen asiakas sattunut 20 vuoden aikana.
Olitkohan se sinä?😄
Oletko sä joku Glitterin myyjä? Sitten tuon voi nipin napin käsittää.
Asiakaspalvelutilanteissa odotan, että teititellään. Se on osa hyvää palvelua.
N52
Haluan.
Pidän siitä välimatkasta, jonka se luo minun ja tuntemattoman / ei läheisen välille.
Kyllä lääkärit, hoitajat ja muut vastaavat, kuten poliisit ja virkailijat poliisilaitoksella teitittelevät vanhempia ihmisiä.
Vasta asioin passiasioissa poliisilaotoksella, ja tstovirkailija teitteli minua. Olen 68 vuotias.
Myös useimmat myyjät eri liikkeissä teitittelevät, eten kun nuoret miesmyyjät, kodinkone ja puhelin liikkeissä.
Myös bussinkuljettajat teitittelevät.
Itse en näe siinä mitään kummallista. Koska nuorena itsekin teitittelin vanhempia ihmisiä.
40v ja en tykkää että teititellään asiakaspalvelussa. En ajattele olevani mitenkään asiakaspalveluhenkilöitä ylempänä eikä tarvitse teititellä.
Käyn paljon Virossa, jossa teititellään yleisesti kaikkia vieraampia aikuisia, ja esim. asiakkaana olevia teinejäkin. Teitittelen itsekin viroksi ihan sujuvasti siellä, se kuuluu asiaan.
Siksi minusta ei ole mitenkään ihmeellistä, jos minua teititellään Suomessakin. Kohteliasta se vain on ja tuntuu ihan mukavalta, jos se on luontevaa.
Työssäni teitittelen myös välillä, riippuu henkilöstä ja asiasta. Oikeastaan en yleensä edes ajattele, että apua, pitääkö teititellä, vaan se tulee jotenkin automaattisesti silloin kun tulee.
Koulussa opiskelin saksaa, ja Saksassahan teititellään ankarasti, joten ehkä senkin takia se on minulle aika luontevaa.
2000-luvun alkupuolella olin useamman vuoden asiakaspalvelussa ja tein pääsääntöisesti niin, että teitittelin vanhempia asiakkaita joiden kohdalla tuntui siltä, että voisin keskustella omien isovanhempieni ikäisten ihmisten kanssa ja sitten henkilöiden kanssa lähes iästä riippumatta joista näki jo tiskille tullessa, että nyt on karhu puraissut herkkään paikkaan. Linja toimi tosi hyvin. Toki vanhemmista ihmisistä löytyi niitä jotka sanoivat, että enmä nyt sentään vielä noin vanha ole ja sitten jatkettiin juttua sinupohjalta.
En viitsi kertoa tarkkoja yksityiskohtia, mutta melkein 20 vuoden takaan muistuu mieleen eräs sotaveteraani jota pystyin oman työni kautta auttamaan saamaan edun joka hänelle täysin ansaitusti kuului. Hän oli niin vilpittömän onnellinen, että teki melkein mieli lyödä luut läjään ja käsi lippaan.
Viron kielen opettajani kertoi, että kun hän 90-luvulla viimein pääsi ensimmäistä kertaa Suomeen, satamassa rajavirkailija kysyi "Kuinka kauan sä aiot olla Suomessa?" ja hän melkein purskahti itkuun noin loukkaavasta kysymyksestä. Ei siksi, että kysyttiin epäsuorasti, milloin lähdet, vaan siksi että häntä sinuteltiin!
Ja hän oli nuori nainen silloin, ei mikään vanhus. Mutta Virossa teititellään.
En välitä teitittelystä. Asiakaspalvelussa minua teititellään ja sinutellaan vaihtelevasti. Itse teitittelen itseäni vanhempia varmuuden vuoksi. T. N65
Mummoani alkoi sekottaa vanhemmiten. Oli sanonut serkulleni että haluais että häntä teititeltäis. Ei tullut kauppoja. Tämä 90 lukua, mummo sillon joku +70, me "kakarat" joitten olis pitänyt häntä teititellä joku 20.