Vanhempi henkilö, haluatko että sinua teititellään?
Vieläkö tehdään sinunkauppoja vai onko ok sinutella heti? Ikäsi?
Olen myös huomannut että joitakin ministereitä teititellään ja toisia sinutellaan. Mikä on etiketti näissä tapauksissa?
Kommentit (69)
Teitittelen yli 70 vuotiaita ensitapaamisella. Siis, jos oletan heidän olevan yli tuon iän. En koe sitä hankalaksi tai kiusalliseksi. Olen 60 vuotias ja toivon että tuntemattomat teitittelevät minuakin sitten vanhempana.
Pidän sinuttelua parempana. Minulla on neurologinen sairaus, johon liittyy psyykkisiä oireita ja nuori psykiatri teititteli minua, se kyllä tuuntui mukavalta.
Joskus kyllä raivostuttaa, kun joku puhelinmyyjä soittaa ja aloittaa heti sinuttelun. Tai pikemminkin säsättelyn. Sä sitä ja sä tätä. Tässä sulle tarjous ja sä ja sä ja sä.
Me. Ei. Tunneta.
Olen 40v ja toivon että kaikki teititeltäisiin toisiamme. Siinä on kyse kunnioituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias ja pidän itsestään selvänä, että asiakaspalvelussa minua teititellään. Myös tuntemattomien kanssa kohdatessa pidän sitä lähtöoletuksena. Itse teitittelen sujuvasti, koska sen olen nuorena oppinut.
Erikoista, jos odotat teitittelyä nykypäivänäkin asiakaspalvelussa.
Olen itse työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä jo vuosikymmeniä ja 2000-luvulle siirryttäessä alkoi yleistymään firmojen ohjeistus sinuttelusta asiakaspalvelussa. Ohjeistus on, että kaikkia lähtökohtaisesti sinutellaan. Tottakai, jos joku teitittelyä vaatii, niin silloin tietysti häntä teititellään.
Itselleni on yksi tällainen asiakas sattunut 20 vuoden aikana.
Olitkohan se sinä?😄Oletko sä joku Glitterin myyjä? Sitten tuon voi nipin napin käsittää.
En ole koskaan ollut kaupassa töissä.
Olen ollut mm. erään teleoperaattorin palveluksessa.
Nykyisessä työssäni kohtaan asiakaspalvelutilanteissa paljon ihan tavallisten ihmisten lisäksi esim. pankkien ja virastojen henkilökuntaa tai vaikkapa kaupunginvaltuutettuja. Ihan normaaleja ihmisiä kaikki, eikä kukaan toisiaan teitittele tai vaadi itseään teititeltävän.
Ai teleoperaattori. Se selittääkin kaiken. Niillä onkin kaikkein ärsyttävimmät myyjät ja asiakaspalvelijat!
En koe sinuttelua epäkunnioittavana jos muuten aspa on kohtelias ja asiallinen ja ystävällinen. "Onko sinulla ostokuitti tästä palautuksesta" kelpaa ilman teitittelyä.
Meitä vanhojakin on moneen junaan vaikka kaikki olemme syntyneet teitittelemään vanhoja. 60- luvulla piti puhelimeenkin vastata : laskutus, neiti mäntynen puhelimessa. Oli suuri kunnia jos esinainen 40 v sanoi, mie olen sitten mirja vaan , sinutellaan.
Ajalta jäänyt mieleen kun laitoin joitain koulutuskutsuja. Kirjoitin kuoreen merkonomi liisa liisanen. Nainen tuli lankoja myöten silmille, olen yo-merkonomi.
Nyt ei titteleitäkään käytetä.
Minkä ikäinen on mielestäsi " vanhempi henkilö"?
Minusta teitittely on asiakkaan arvostusta, kohteliaisutta ja hyvää käytöstä.
Sitä on vaikea osoittaa sinuttelemalla.
Vierailija kirjoitti:
En koe sinuttelua epäkunnioittavana jos muuten aspa on kohtelias ja asiallinen ja ystävällinen. "Onko sinulla ostokuitti tästä palautuksesta" kelpaa ilman teitittelyä.
Meitä vanhojakin on moneen junaan vaikka kaikki olemme syntyneet teitittelemään vanhoja. 60- luvulla piti puhelimeenkin vastata : laskutus, neiti mäntynen puhelimessa. Oli suuri kunnia jos esinainen 40 v sanoi, mie olen sitten mirja vaan , sinutellaan.
Ajalta jäänyt mieleen kun laitoin joitain koulutuskutsuja. Kirjoitin kuoreen merkonomi liisa liisanen. Nainen tuli lankoja myöten silmille, olen yo-merkonomi.
Nyt ei titteleitäkään käytetä.
Vanhoissa suomielokuvissa kaikki olivat aina maistereita, ylioppilaita yms. itse olen nuorempaa vuosikertaa niin en ole omakohtaisesti tuota kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Etkö arvosta henkilöitä joita sinuttelet?
Olen kai aika rahvaan nainen kun minulle kelpaa sinuttelu, olen 76.
Ehkä jos olisin joku kalliin muotiliikkeen myyjä teitittelisin hienoja rouvia.
Tai yleensö siis väkeä, miehiäkin, joiden liivipuku/ ulsteri vaatetus ja ylimielinen ilme kertoisi että nyt on paras teititellä.
En halua teitittelyä, olen 52 vuotias. Kerran ulkomailla yksi myyjä läyrysi kokoajan madam, madam ja minusta se oli tosi vaivaannuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas teitittely on loukkaavaa, koska en koe olevani niin vanha, että minua "kuuluisi" teititellä.
Arvostavaa, kohteliasta ja hyvää käytöstä voi toista kohtaan osoittaa ilman teitittelykin, ei se liity siihen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä arvostan ihmisiä vaikka sinuttelenkin, asiakkaana tosin.
Menin uudelle jalkahoitajalle, sanoin etten osaa teititellä, talon huoltomiehiä, pesukoneenkorjaajia sinuttelen.
Se ei tarkoita että pitäisin heitä alemoina henkilöinä. Ja he sinuttelevat myös. "Soita jos tää ikkunan lukitus menee uudestaan... "
Monissa asiakaspalvelutilanteissa odotan, että minua teititellään. Riippuu tilanteesta. Kaupan kassan ei niinkään tarvitse sitä tehdä, mutta en pane pahakseni myöskään. Esim. pankkivirkailijan tulisi teititellä. Kun joku nuori asiakaspalvelija oikopäätä sinuttelee ikäihmistä, n. 70- tai 80-vuotiaalta näyttävää, se kyllä kuulostaa pahalta. Sivistymätöntä käytöstä.
Itse teitittelen tuntemattomia aikuisia melko usein, vähän tilanteen mukaan.
60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on vaikea osoittaa sinuttelemalla.Minusta taas teitittely on loukkaavaa, koska en koe olevani niin vanha, että minua "kuuluisi" teititellä.
Arvostavaa, kohteliasta ja hyvää käytöstä voi toista kohtaan osoittaa ilman teitittelykin, ei se liity siihen mitenkään.
Vaatekaupan myyjä teititteli minua eilen. Se kertoi minusta vain siitä, että hän piti minua tosi vanhana. Ystävällinen käytös syntyy ihan muusta. N55
En halua, että minua teititellään. Olen 57- vuotias. Sisareni edellyttää, että häntä teititellään. Hän on 58.
Puhelimessa teitittelen kaikkia asiakkaita, heidän iästään huolimatta, koska he soittavat hankalan tilanteen vuoksi. Hyvin harvoin kukaan heistä loukkaantuu.
N
Kohteliaasti ja ystävällisesti voi toista myös sinutella. Mutta tätä ei enää nykypäivänä osata.
Esim vaatekaupassa kuultu haetsä jotain. Jos sanoisi vaikkapa kerro, jos voin jotenkin auttaa kuulostaa moninkertaisesti paremmalta. Tai täysin neutraalisti voinko auttaa on vielä parempi.
En halua, että minua teititellään. Tarkennan: en missään nimessä halua, että minua teititellään. Pidän enemmän sellaisesta rennosta kanssakäymisestä.
N 64
En ole koskaan ollut kaupassa töissä.
Olen ollut mm. erään teleoperaattorin palveluksessa.
Nykyisessä työssäni kohtaan asiakaspalvelutilanteissa paljon ihan tavallisten ihmisten lisäksi esim. pankkien ja virastojen henkilökuntaa tai vaikkapa kaupunginvaltuutettuja. Ihan normaaleja ihmisiä kaikki, eikä kukaan toisiaan teitittele tai vaadi itseään teititeltävän.