Asuntolainan korko nousee 500e :(
Asuntolainan korko nousee 500e/kk :( Mitä h***** tässä voi tehdä ? :(
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt oikein täsmää, mikään korko ei ole noussut yli 30 %. Joko ap laskee väärin tai kirjoittaa puppua.
Euribor 12 oli 1.6.2022 0,417, eilen 2,874. -> 2,874 - 0,417 = 2,457
2,457 / 0,417 *100= 589,21 %.
Mielestäni 589,21 % ON yli 30%....
Vierailija kirjoitti:
Meille aina naureskeltiin, kun haluttiin mielenrturvan vuoksi mahdollisimmannpitkä kiinteä korko. Nyt on pitkällä ajalla korkokatto 0.8+12kk euribor. Tänä aikana saamme lainan maksettu lähes kokonaan pois.
Mieleneauha on todella tärkeää. Miettikää tätä hankkiessanne asioita. Oli sitten osamaksulla telkkareita tai asuntolainoja.
Ikävä pudottaa sut todellisuuteen, mutta 12kk euribor ei ole kiinteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö sitä sun megalainaa kymmenien tuhansien eurojen arvosta tänä vuonna. Aika hyvä tilanne niin kauan kun pystyy lainan hoitamaan.
Tarkalleen ottaen inflaatio ei syö lainaa pois.
Kyse on siitä jos palkat nousevat inflaation tahdissa. Jos taas palkakehitys jumittaa ja kaikki vain kallistuu, laina on yhä yhtä iso suhteessa tuloihin.
Mutta kun kaikki ympärillä kallistuu, niin velkojen hoitoon jää yhä vähemmän rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö sitä sun megalainaa kymmenien tuhansien eurojen arvosta tänä vuonna. Aika hyvä tilanne niin kauan kun pystyy lainan hoitamaan.
Höpöhöpö. Jos sun palkankorotukset ei ole sen verran suuria, että ne kattaa sekä inflaation että korkojen nousun vaikutukset, niin takkiin tulee joka kuukausi.
Eihän sen tartte molempia kattaa. Inflaatio syö lainapääomaa pois. Jolloin lainanhoito helpottuu huomattavasti. Kunhan palkka riittää korkojen maksuun niin laina "laina maksaa itse itsensä takaisin". Asunnon arvo taas seuraa inflaation mukana ylöspäin
Miten tuo tulee nyt yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen inflaatio ei syö lainaa pois.
Kyse on siitä jos palkat nousevat inflaation tahdissa. Jos taas palkakehitys jumittaa ja kaikki vain kallistuu, laina on yhä yhtä iso suhteessa tuloihin.
Väkisin korkea inflaatio tuo painetta palkankorotuksiin. Pitkällä tähtäimellä palkat seuraa aika hyvin inflaatiota. Hetkellisesti voi olla, että palkat junnaa jälkijunassa.
Inflaatio on about 10%. Aika harvassa on toimialat, joissa palkka nousee tuon verran,
Piensijoittaja kirjoitti:
Sellaista se, jos ottaa 220.000€:n lainan nollakorolla uskoen sen jatkuvan maailman tappiin. 2,7%:n 12kk euribor ei vielä ole kovin kummoinen.
Minä otin tuollaisen lainan 4,85 %:n korolla vuonna 2007.
Vierailija kirjoitti:
Meille aina naureskeltiin, kun haluttiin mielenrturvan vuoksi mahdollisimmannpitkä kiinteä korko. Nyt on pitkällä ajalla korkokatto 0.8+12kk euribor.
Tämä lause on järjetön. Joko teillä on korkokatto TAI teillä on 12kk euribor 0.8% marginaalilla. Ei voi olla molempia yhtäaikaa... Oletkohan ymmärtänyt jotain nyt täysin väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt oikein täsmää, mikään korko ei ole noussut yli 30 %. Joko ap laskee väärin tai kirjoittaa puppua.
Laske mielummin siitä pisteestä kun Euribor oli 0 %.
Viitekorko on nossut ÄÄRETTÖMÄN paljon!!
Ota iisisti vaan. Lyhennys pienenee 250€, niin ylimääräistä maksettavaan jää vain se 250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Jos sun palkankorotukset ei ole sen verran suuria, että ne kattaa sekä inflaation että korkojen nousun vaikutukset, niin takkiin tulee joka kuukausi.
Eihän sen tartte molempia kattaa. Inflaatio syö lainapääomaa pois. Jolloin lainanhoito helpottuu huomattavasti. Kunhan palkka riittää korkojen maksuun niin laina "laina maksaa itse itsensä takaisin". Asunnon arvo taas seuraa inflaation mukana ylöspäin
Sä elät jossain rinnakkaistodellisuudessa. Laina ei todellakaan maksa itseään itse takaisin. Sitä paitsi asuntojen hinnat on vahvassa laskussa ja laskussa pysyvät hyvin pitkään.
Hirveä meteli vaikka korot ovat vielä tosi alhaiset. Sitten, kun nousee yli 5 %:n, voi sanoa, että korot ovat nyt nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, sulla taisi olla matematiikassa ehdot joka vuosi ala-asteelta lähtien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, selvitelkää, mitä erilaisian lainanmuutostapoja on. Itse esim. tein lainanmuutoshakemuksen, jossa lainan maksuaikaa muutettiin mutta kk-maksu kohtuullistui näin. Tää maksoi 150 eur, mutta oli minun mielestäni money well spent, nyt nukkuu taas yönsä paremmin. Selvitelkää!
eli maksoit pankille siitä että saat maksaa pankille enemmän.
No minä sanoisin että "not so well spent".
No kuule köyhä, kyllä se nyt vain on. Joskus se, että saat pikkusen ekstraa maksamalla hoidettua tällaiset hankalat ajat, on järkevämpää kuin kitkuttaa joka ikinen kuukausi ihan kipurajoilla. En tajua sun kaltaisia ihmisiä. Mieluummin kuitaan tuon pikkurahan ostamalla halvempaa kahvia ja jättämällä muutaman vaatteen ostamatta. Asiat tärkeysjärjestykseen.
No minun tapani on kyllä halvempi eikä tarvitse kituutta.. Bullettina laina helvettiin. -> ei maksa pennin jeniä enempää, päinvastoin säästää korot, eikä tarvitse "joka kuukausi kituuttaa" kun lainan hoitoon ei mene jatkossa yhtään rahaa.
No hyvin sullakin hei menee, jos 150 eur kaataa sun ihanan bullettiveneesi XD.
Joustava tämä munkin systeemi on... nyt helpotusta maksuihin vaikeina aikoina, mutta ei mikään estä jatkossa minua maksamasta lainaa nopeammin pois. Ja tämä maksaa minulle sen 150 eur, josta näköjään sun koko elämä ja ihmisarvo on kiinn!1
Mieluummin näin kuin että nyt alkaisi esim. sijoituksia realisoimaan. Ja ihan tiedoksesi: bulletlainoja harvemmin saa asuntolainoihin, mitä edes hourit tässä yhteydessä niistä?
Sähköä 7c/kWh vielä 18 kuukautta ja asuntolaina korkosuojattu niin ettei marginaali+korkonvoi ylittää 1.7%. Mikäs tässä ollessa :)
Miten porukoille on annettu noin isoja lainoja, jos tällaiset pienet korotukset alkaa hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille aina naureskeltiin, kun haluttiin mielenrturvan vuoksi mahdollisimmannpitkä kiinteä korko. Nyt on pitkällä ajalla korkokatto 0.8+12kk euribor.
Tämä lause on järjetön. Joko teillä on korkokatto TAI teillä on 12kk euribor 0.8% marginaalilla. Ei voi olla molempia yhtäaikaa... Oletkohan ymmärtänyt jotain nyt täysin väärin?
Voi tulla seuraava koron tarkistus aikamoisena järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se onkin noussut siitä pisteestä äärettömän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa 1600 eurosta ei ole 589 %
Kyllä, siksi ainoat osamaksusopimukset, jotka teen on sellaisia missä korko on 0% ja kulut 0€.