Asuntolainan korko nousee 500e :(
Asuntolainan korko nousee 500e/kk :( Mitä h***** tässä voi tehdä ? :(
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelette, että tämä on tämän tai ensi vuoden jälkeen taputeltu juttu. Euriborin viiden seuraavan vuoden ennuste on 3-5 prosenttia. Netistä voitte etsiä ja tutustua.
En usko sellaiseen.
Samasta syystä miksi korkotaso on viime vuosina ollut ennätyksellisen alhainen. Euroopan maat on velkaantuneet talouskriisien elvyttämisen vuoksi ja viimeisimpänä koronakriisin vuoksi. Korkea korkotaso olisi myrkkyä monelle velkaantuneelle valtiolle. Eikä ole kenenkään edun mukaista päästää Kreikkaa tai Italiaa konkurssin partaalle. Joten pienempi paha on madaltaa korkotasoa ja toivoa, ettei inflaatio karkaa liian suureksi.
Itse aikoinani, kun olin asuntovelallinen, niin rupesin maksamaan pääomaa pois. Aina kun sain ylimääräistä rahaa esim. matkalasku, kokouspalkkio, niin maksoin pääomaa pois. Alussa ei näillä ollut suurta merkitystä, kun maksu oli vaan jotain 100-200 e/kerta.
Mutta pikku hiljaa alkoi näkymään. Ja loppupeleissä maksoin lainan loppuun 1,5 vuotta sovittua aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ns. köyhissä lähiöissä perhekoti maksaa vähintään 200 000. Sillä summalla ei juuri mistään irtoa vanhaa kolmiota kummempaa. Siksi niitä lainoja annetaan, ihan työssäkäyville.
Mutta ei kai kovinkaan moni osta "perhekotia" ensimmäiseksi asunnokseen, ja vielä täysin ilman omarahoitusosuutta?
Tyypillisesti se "perheasunto" on vähintään toinen ostettu asunto, jolloin omaa rahoitusta on kaikki aiemman säästöt ja aiemman asunnon jo maksettu osuus. Eli kymmeniä tuhansia, helposti yli satakin jos parisuhteen molemmilla osapuolilla on ollut omat ensiasunnot. Tällöin se lainakin jää paljon alle kahdensadantonnin.
Me ostettiin. Ja en ole katunut. Aluksi oli tiukkaa, mutta hyvä pohja, kohtuullisesti tilaa ja toimii myös sitten, kun lapset muuttaa kotoa. Ison kaupungin keskustaan 8min matka autolla, joten kaikki palvelut lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän verrattuna mun 150e/kk korotus kuulostaa ihan maltilliselta vaikka kirpaisee.
Jos jollain tai joillain menee huonommin lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinani, kun olin asuntovelallinen, niin rupesin maksamaan pääomaa pois. Aina kun sain ylimääräistä rahaa esim. matkalasku, kokouspalkkio, niin maksoin pääomaa pois. Alussa ei näillä ollut suurta merkitystä, kun maksu oli vaan jotain 100-200 e/kerta.
Mutta pikku hiljaa alkoi näkymään. Ja loppupeleissä maksoin lainan loppuun 1,5 vuotta sovittua aiemmin.
Minä taas olin fiksumpi ja ylimääräisten lyhennysten sijaan sijoitin rahat. Nyt voisin maksaa lainani pois 21 vuotta sovittua aikaisemmin. Jos olisin samat rahat käyttänyt lyhennyksiin, olisi lainaa jäljellä 21 vuoden sijasta 18 vuotta...
Huomenna on isäinpäivä ja isä kuoli.
Ei voida enää ikinä nähdä eikä jutella.
Tuntuu kummalta, kun joku 60 - vuotias sanoo töissä menevänsä isää katsomaan. Minulla on vielä 30 vuotta työelämää jäljellä ja työ on määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida enää ikinä nähdä eikä jutella.Tuntuu kummalta, kun joku 60 - vuotias sanoo töissä menevänsä isää katsomaan. Minulla on vielä 30 vuotta työelämää jäljellä ja työ on määräaikainen.
Toisille annetaan vastoinkäymisiä roppakaupalla ja toisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida enää ikinä nähdä eikä jutella.Tuntuu kummalta, kun joku 60 - vuotias sanoo töissä menevänsä isää katsomaan. Minulla on vielä 30 vuotta työelämää jäljellä ja työ on määräaikainen.
Isän kuolema nyt on sellainen vastoinkäyminen joka 100% todennäköisyydellä sattuu kaikille, ellei itse kuole ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo ketjun alussa sanoikin, niin momen kannattaisi nyt jo laittaa asuntonsa myyntiin vaikka hieman alihintaan ja minimoida tulevia tappioita. Helsingissä asuntokauppa hyytyi dramaattisesti lokakuussa ja se lupailee kylmää kyytiä asuntomarkkinoille. Talouskriisikin tästä vain syvenee vuoden, parin aikana.
Miksi oma asunto pitäisi laittaa myyntiin? Jossain on aina pakko asua ja hyvä jos omistaa asuntonsa. Ymmärrän että kaikenlaisilla huuhaa-asuntosijoittajilla on kakat housuissa mutta omistusasujilla ei ole mitään hätää ellei sitten korot ala olemaan useampi kymmenen prosentti nettopalkasta
Ne stressitestit on teatteria. Eivät ota huomioon inhimillisiä tekijöitä eikä vastaa todellisuutta. Aika pirskatin monen palkansaajan talous on kuralla jos iskee ylimääräinen 1000eur kuukausittainen meno vaikka stressitesti kuinka ois näyttänyt että ei hätää. Tai edes 500eur meno. Kulutus jatkuu entiseen malliin ja sitten rysähtää. Pankit taasen olettaa että heti loppuu etelänmatkailu ja muotivaatteiden osto jos korot nousee.. Näinhän se tosiaan on joo..
On muuten paljon (vahingoniloisia) trolleja tämänkin asian tiimoilta. Aina eivät avaukset välttämättä ole totta. Jotain lapsekkaita paniikinlietsomisia siinä toivossa että asuntomarkkinat romahtaisivat. Nyt vain on tota rahnaa suomessa jo sen verran ja pankit sangen joustavia että en pidätteli hengitystä jos joku pakkomyyntejä odottelee;-)
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo ketjun alussa sanoikin, niin momen kannattaisi nyt jo laittaa asuntonsa myyntiin vaikka hieman alihintaan ja minimoida tulevia tappioita. Helsingissä asuntokauppa hyytyi dramaattisesti lokakuussa ja se lupailee kylmää kyytiä asuntomarkkinoille. Talouskriisikin tästä vain syvenee vuoden, parin aikana.
Ei todellakaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelette, että tämä on tämän tai ensi vuoden jälkeen taputeltu juttu. Euriborin viiden seuraavan vuoden ennuste on 3-5 prosenttia. Netistä voitte etsiä ja tutustua.
Mitä sitten? Vuosikausia ollut nollakorkoaikaa. Ei ole mikään maailmanloppu jos muutaman vuoden ajan ollaankin hieman normaalimmassa korkotilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Laita myyntiin rajusti alemmalla hinnalla niin sat ehkä vielä jotain siitä. Vuoden päästä asunnot ei ole minkään arvoisia.
Muuttavatko kaikki ihmiset veneen alle asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin asuntokuplan romahtaminen on sellainen juttu, että mitä nopeammin se tuli eteen, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Vuosikausia ollut nollakorkoaikaa. Ei ole mikään maailmanloppu jos muutaman vuoden ajan ollaankin hieman normaalimmassa korkotilanteessa.
Entä epänormaalimmassa korkotilanteessa, esim. 15-20% ?
Sen verran tarvittiin kasarilla taittamaan karannut inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Jos korot ovat korkealla niin ottaa lyhennysvapaata. Kuuluu automaattisesti hyvin moneen asuntolainaan ja jos ei kuulu niin käy pankissa neuvottelemassa. Parissa vuodessa (ellei jo ensi vuonna) korkotilanne on lähes satavarmasti toinen. Euroopan talouden perusongelmat kun eivät ole poistumassa. Sen huomaa ihan jo jenkkilän ja euroopan korkoeroista että missä talous rokkaa ja missä ei.
Reaalikorko on muuten tällä hetkellä raskaasti miinuksella eli inflaatio syö lainoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä laina on n. 1100e/kk. Nousee nyt 1600e/kk. Kyllä, olemme pulassa :( Ei todella tähän ole varauduttu. On pakko alkaa ottaan yövuoroja, ei tästä todellakaan muuten selviä. Ja kaikki ylityöt
Mielenterveys tässä menee :( Ruokaankin menee jo viikossa yli 50e enemmän kun aiemmin..
Eli teidän taloudessanne on kaksi maksajaa. Yhteinen lainanne tulee olemaan 1600 euroa, joka kahdelle jaettuna on 800e/kk mikä on varsin maltillinen kustannus asunnosta YHTÄ henkilöä kohden.
Lainan myöntöhetkellä pankki on laskenut, että taloutenne kestää 6% korot. Eli teillä ei pitäisi olla mitään hätää. Jos tuntuu, että 250e/kk lisäkustannusta on liikaa niin ehkä pitäisi pysähtyä miettiin mistä voitte säästää. Mitään todellista hätää rahasta teillä ei voi olla, ainoastaan liian suuret menot suhteutettuna tuloihin.
Vinkki muille:
1. Huomioikaa näissä valituksissa aina jakautuuko kulujen nousu kahdelle vai yhdelle maksavalle aikuiselle. Yhden hengen taloudessa 500e/kk olisi jo melko kova, mutta aloittajan tapauksessa 800e/kk asumiskustannuksia per maksava aikuinen on melko normaali ja maltillinen summa. Ihmiset maksavat YKSINKIN suurempia asumiskuluja kuukausittain.
2. Ei kannata ottaa lainaa "tappiin" eli niin paljon kuin pankki myöntää lainaa. Astetta vaatimattomampi asuntolaina ja asunto tuloihin nähden on aina järkevämpi ratkaisu.
3. Asuntolainan lyhennysvapaat kannattaa säästää aidosti haastavaan taloustilanteeseen, jossa toteutuu vähintään kaksi riskiskenaariota: esimerkiksi työttömyys ja korkojen nousu. Nyt moni on käyttänyt lyhennysvapaat sijoittamiseen matalien korkojen aikaan ja pörssikurssit pakastaa, joten todennäköisesti sijoituksetkin ovat miinuksella (=ei kannata myydä) eikä joustovaraa lyhennysvapauden muodossa enää ole käytettävissä mikäli oikea hätätilanne tulee.
Öh, nyt tempaisit sellaisen vertauksen että ei paremmasta väliä. Vähän kuin että kenestä tahansa voi yllättäen tulla koditon päihteiden väärinkäyttäjä koska niin on joskus jollekulle käynyt. Että sellaiseen tulisi varautua:-)
Suomi oli pahasti riippuvainen kaupasta neuvostoliiton kanssa. Siellä pärjäsi kun osasi juoda vodkaa. Kun neuvostoliitto romahti iso osa suomen viennistä katosi. Tämän päälle iski vielä valuuttakriisi. Mikkihiiriraha oli pelkkä lastu laineilla jota koetettiin pelastaa koroilla. Moista sekoilua ei tulla Eurossa näkemään. 10% korko euroopassa tarkoittaisi sen sortin kriisiä että asuntolainat eivät olisi huolista suurin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän kuolema nyt on sellainen vastoinkäyminen joka 100% todennäköisyydellä sattuu kaikille, ellei itse kuole ennemmin.
Juu, mutta on se eri asia, jos se isä kuolee, kun olet itse vanha.