Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
161/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun et osaa lukea, niin tässä homman nimi on se, että tuo äiti laittaa puuron lautaselle valmiiksi ja tämä homma on toistunut useamminkin. AP tietää että teini ei sitä puuroaan syö, mutta ei anna vaihtoehtoja. Jos mä tiedän ettei lapsi jostain pidä, niin en tyrkytä sitä hänelle.

Oletko ikinä tehnyt pikapuuroja? Niitä saa erimakuisina. Ainut tapa näissä on laittaa se suoraan lautaselle. Entä jos kyse on valmiista mikropuurosta - sekin on valmiiksi lautasella. Entä jos on haluttu laittaa arjen nopeuttamiseksi ystävällisyyttä aamupala valmiiksi tarjolle ja myös lautaselle, jotta se teini voi nukkua 5-10 minuuttia pidempään eikä tule ruuhkaa keittiöön, koska kaikki perheenjäsenet tekevät aamupalaansa.

Olisiko parempi herättää seuraavalla kerralla se perheen teini aiemmin, jotta voi tehdä kaikille aamupalan. Mitäs sitten jos perheen toinen tai kolmas teini tai lapsi heittää tarjotun leivän (mitä on syönyt tähänkin asti ) vain roskiin kun ei tee sitä * juuri nyt * mieli ja syö vaikka pinaattilettuja kun niitä tekee mieli. Ne pinaattiletut ovat olleet varalla vaikka koko perheen iltapalaksi, eikä niitä enää riitä tämän jälkeen jokaiselle. Kauppaankin pitää kulkee autolla eikä voi noin vain kipaista hakemassa lisää.

Joko täällä kasvatetaan ympäristöstä ja rahasta piittaamattomia huonokäytöksisiä ihmisiä tai teinit ja trollit vastailee täällä. En mitenkään usko, että suurin osa kannustaa huonoon käytökseen ja heittämään ruokaa roskiin. Yksi maapallo, nousevat kustannukset. Monelle voi olla ilo saada ensi vuoden alussa edes se puuro kun maksavat yli tuhannen euron sähkölaskuja ja monta kertaa ruuastakin enemmän kuin vuosi sitten.

Ei hyvänen aika miten teillä on vaikeaa. Meillä jokainen ottaa aamupalan itse, minä puuroa, lapset yleensä leipää. Ei tarvitse laittaa valmiiksi lautasille saati heitellä mitään roskiin kun kaikki ottaa mitä haluaa. Joku teillä nyt mättää tuossa hommassa.

Vierailija
162/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja kun lukee, ei tarvi ihmetellä jos osa nykynuorisoa käyttäytyy törkeästi ja väkivaltaisesti. Ei ole kummoinen kasvattaja joka tämmöisessäkin puurokeskustelussa katsoo sopivaksi ämmitellä tai muuten törkyturpailla. Hoitakaapa ne mussukkanne ajoissa kotiin, ettei tarvitse normaalien ihmisten pelätä teidän aikaansaamianne pikkuhirviöitä. Ihan sama mitä syö, mutta ruokaa ei j.lauta heitetä roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samoilla linjoilla Ap:n kanssa.

Kaikesta ruuasta ei tarvitse tykätä, mutta se syödään kunnioituksesta sen laittajaa kohtaan. Toki sen saa höystää haluamallaan tavalla, mutta syödään silti ellei ole lääketieteellistä syytä olla syömättä.

Tällä kasvatusperiaatteella meillä on kasvatettu kolme lasta, jotka ovat nyt teinejä kaikki. Jokaisella on omat lempparit aamupalaksi, mutta myös ymmärrystä siitä, ettei aina voi sitä omaa lemppariaan syödä.

Luettuani näitä Ap:n saamia vastauksia, ymmärrän vihdoin sen miksi niin moni lapsi / nuori käyttäytyy kuten käyttäytyy koululounaalla. En toki itse ole ollut siellä tapahtumia todistamassa, mutta omat lapseni ovat niistä tapahtumia ihmetellen kertoneet. Ei voi muuta todeta, kun että selkeästi jokainen heistä on saamansa kasvatuksen tulos...

Syödään kunnioituksesta. Oivoi, muistan kuinka lapsena istuin tuntikausia isän tekeminen sinihomejuustokyljysten äärellä itku silmässä. Muistaakseni juuri kunnioituksesta puhuttiin. Että syöt, itket, oksennat mutta KUNNIOITAT.

Miten pakottaminen liittyy tähän? Ei liity.

Etkö ymmärrä, että jos tehtyä ruokaa kunnioitetaan, niin sitä syödään sen verran kun jaksetaan tai ainakin maistetaan. Siihen ei liity pakkosyöminen, mutta ei myöskään se, että syödään jotain muuta. Siihen liittyy se, että perheissä syödään pääasiassa ruokia, mitä kaikki syö toki se ei tarkoita sitä, että pitää olla aina lempiruokia tarjolla. Vierailulla ollesssa on myös kohteliasta syödä vähän myös ruokaa, mistä ei niin pitäisikään.

Vierailija
164/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta ruuasta ei tarvitse tykätä, mutta se syödään kunnioituksesta sen laittajaa kohtaan. Toki sen saa höystää haluamallaan tavalla, mutta syödään silti ellei ole lääketieteellistä syytä olla syömättä.

Tällä kasvatusperiaatteella meillä on kasvatettu kolme lasta, jotka ovat nyt teinejä kaikki. Jokaisella on omat lempparit aamupalaksi, mutta myös ymmärrystä siitä, ettei aina voi sitä omaa lemppariaan syödä.

Luettuani näitä Ap:n saamia vastauksia, ymmärrän vihdoin sen miksi niin moni lapsi / nuori käyttäytyy kuten käyttäytyy koululounaalla. En toki itse ole ollut siellä tapahtumia todistamassa, mutta omat lapseni ovat niistä tapahtumia ihmetellen kertoneet. Ei voi muuta todeta, kun että selkeästi jokainen heistä on saamansa kasvatuksen tulos...

Syödään kunnioituksesta. Oivoi, muistan kuinka lapsena istuin tuntikausia isän tekeminen sinihomejuustokyljysten äärellä itku silmässä. Muistaakseni juuri kunnioituksesta puhuttiin. Että syöt, itket, oksennat mutta KUNNIOITAT.

Etkö ymmärrä, että jos tehtyä ruokaa kunnioitetaan, niin sitä syödään sen verran kun jaksetaan tai ainakin maistetaan. Siihen ei liity pakkosyöminen, mutta ei myöskään se, että syödään jotain muuta. Siihen liittyy se, että perheissä syödään pääasiassa ruokia, mitä kaikki syö toki se ei tarkoita sitä, että pitää olla aina lempiruokia tarjolla. Vierailulla ollesssa on myös kohteliasta syödä vähän myös ruokaa, mistä ei niin pitäisikään.

Kyllähän tuossa sanottiin että ruoasta ei tarvitse tykätä mutta se syödään jos ei ole lääketieteellistä perustetta olla syömättä. Aika lailla pakottamistahan se silloin on.

Vierailija
165/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että ap:n lapset menee kouluun kaupan paistopisteen kautta. Hakevat ´croisantit ja donitsit. 

Luulen, että suurin osa vastanneista on täällä niitä teinejä kun kokevat, että ainut sopiva ruoka on se, mitä itse tahtovat juuri silloin syödä. Eli ei tarvitse ottaa muita huomioon.

Ai siis laitatko itsellesi toistuvasti ruokaa josta et pidä ja sitten syöt sen? Miksi saat itsellesi laittaa sellaista joka maistuu mutta teinillä ole oikeutta? Eli sinun ei todellakaan tarvitse ottaa muita huomioon.

"Ruokaa josta et pidä" ei ole sama asia kuin "mitä itse tahtovat juuri silloin syödä". Se, että tekee mieli just nyt hampurilaista eikä halua syödä sitä makaronilaatikko juuri nyt( vaikka se kuuluisi ruokiin, joita muuten söisi )ei muuta makaronilaatikkoa ruuaksi, mistä ei pidä.

Ihmisillä menee täällä iloisesti sekaisin mielihalu, lempiruoka, paharuoka jne. Enää ei ymmärretä eroa sille haluaako jotain syödä nyt ja sille onko ruoka hyvää vai pahaa. Käsittämätöntä.

Vierailija
166/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa sanottiin että ruoasta ei tarvitse tykätä mutta se syödään jos ei ole lääketieteellistä perustetta olla syömättä. Aika lailla pakottamistahan se silloin on.

Silloin varmaan edes maistetaan. Jos ruoka ei maita, niin seuraavalla aterialla maittaa paremmin. Maistaminen kuuluu kuitenkin siihen lapsen kehitykseen, sillä ilman sitä ei opi oikein tykkäämään eri mauista.

Vierailija
167/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko ihmiset antaa lastensa päättää mitä syövät tai eivät syö? Ei tulisi kuuloonkaan meillä.. Sitä syödään mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin on nälissään. Ei ihme, että nykynuoret on kiukuttelevia lumihiutaleita, jotka pahoittaa mielensä jos ei ole heille mieluista ruokaa tarjolla, jos jo kotona annetaan pompottaa vanhempia miten lystää ja vanhemmat tekee niin kuin lapset käskee.. Ihan uskomatonta!

Aina ei ole hyvää ruokaa tarjolla, eikä saa mitä haluaa. Olen yllättynyt ja suorastaan järkyttynyt, miten moni täällä tuntuu antavan lasten päättää mitä milloinkin syödään tai "maistaisit nyt edes". Voi herranjestas! Ehkä olen huono äiti itse, mutta kyllä meillä lapset syö mukisematta sitä mitä on tarjolla. Toiset tykkää jostain ja toiset jostain, mutta ei meillä ruveta eri ruokia tai tarvikkeita ostamaan kenenkään mieltymysten mukaan.

Kyllä, meillä on lapset saaneet pienestä pitäen päättää, mitä syövät aamupalaksi. Jokainen ottaa, mitä haluaa aamuisin. Ei meillä ole kaapissa sellaisia asioita, mitä ei saisi syödä, tai jos on, niin ne on erikseen kerrottu. Puuroa meillä ei ole tosin syöty sitten vauvavuosien, enkä itsekään sellaista syö. En ole koskaan kokenut, että lapset minua jotenkin pompottaisi tai tekisin, mitä he käskevät, eihän tässä siitä ole kyse. Ruoka meillä on aina kaikille sama, siitä ei ole eri versioita. Aamupala ja iltapala ovat jokaisen omia valintoja siitä, mitä kotona sattuu olemaan. Mistä joku edes voi tietää, että teini laittaa puuron roskikseen. En itse aamulla ole koskaan joutanut katsomaan, kuka mitäkin syö. Lähden itse töihin paljon aikaisemmin, kuin viimeiset koululaiset. Vai pitääkö jonkun perheessä kymmeneen menevät teinin herätä jos seiskalta syömään vanhempien kanssa tai vaikka viideltä, jos töihin lähtö on jo kuudeksi.

Vierailija
168/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ei teini elä pelkällä puurolla. Kasvava nuori tarvitsee myös proteiinia. Mene töihin jotta on varaa ruokkia lapsesi kunnolla!

Vai oletko äitipuoli joka kiusaa miehensä lapsia koska inhoat niitä?

Puurossa on kyllä proteiinia. Siihen päälle esimerkiksi muutama lasillinen maitoa, niin proteiininsaanti on jo hyvä. Monet ahmivat proteiinia jostain syystä ihan syyttä suotta, vaikka eivät edes treenaa salilla.

Vierailija
169/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuosien mittaan osattu ihan lapsia tarkkailemalla päätellä mitkä ruoat maistuu ja mitkä

ei. Eihän itsellekään tietenkään laiteta sellaista mistä ei tykätä. Ei mulla tulisi kyllä mielellään tarjoilla sellaista ruokaa perheelle mistä tiedän että yksi ei pidä ja jota ei voi muokata sellaiseksi että kaikille maistuu. Esim. jonkun ruoan voi ottaa erilleen ennen kuin lisää vaikka sienet. Joskus laitetaan ihan kaksi ruokaa jos vaikka aikuiset haluaa jotain josta tiedetään että lapset ei tykkää. Kannustetaan maistamaan toki ja joskus on mennyt uusia ruokia läpi.

En itsekään tykkää joitain jutuista mihin toiset voi olla ihan hulluna, pitäisin kyllä äärimmäisen tympeänä jos niitä toistuvasti lautaselle eteeni laitettaisiin vaikka tiedetään etten pidä niistä. Pitäisin ihan jo kiusaamisena.

Vierailija
170/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ei teini elä pelkällä puurolla. Kasvava nuori tarvitsee myös proteiinia. Mene töihin jotta on varaa ruokkia lapsesi kunnolla!

Puurossa on kyllä proteiinia. Siihen päälle esimerkiksi muutama lasillinen maitoa, niin proteiininsaanti on jo hyvä. Monet ahmivat proteiinia jostain syystä ihan syyttä suotta, vaikka eivät edes treenaa salilla.

muutama lasillinen?

Vierailija
171/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin varmaan edes maistetaan. Jos ruoka ei maita, niin seuraavalla aterialla maittaa paremmin. Maistaminen kuuluu kuitenkin siihen lapsen kehitykseen, sillä ilman sitä ei opi oikein tykkäämään eri mauista.

Maistamisen pakko on se viime vuosituhannen vanhentunut slogan. Ei suositella enää.

Vierailija
172/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

muutama lasillinen?

Noilla syödään kai ämpäreistä.

Vierailija
173/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet teinille aamupalaa kuin jollekin tarhaikäiselle? Ei meillä kukaan syö puuroa, se on vauvojen ja vanhusten ruokaa. On ihan normaalia syödä pari leipää ja juoda kahvia aamupalaksi, niin aikuiset tekevät.

Vierailija
174/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

muutama lasillinen?

Suomalaisen pitää juoda maitoa tai luut katkeaa

siihen paikkaan!

Vierailija
175/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses. Meillä saa jo kolme vuotiaat valita muutamasta vaihtoehdosta, mitä haluavat aamupalaksi. Teinit ottaa aamiaisen itse ja niillä on järkeä sen verran, ettei mitään pihvejä ala paistelemaan aamulla.

Vierailija
176/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittele traumasi ja ymmärrä, että eläin on KUOLLUT, jotta sinulle on saatu kyljys nenän eteen niiskutettavaksi. 

Tsiisus, mikä kermaper*e, vai olisiko ehkä sittenkin sinihomeper*e...

Vierailija
177/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oisin AP:n teini, niin en kyllä olisi kotoa muuton jälkeen tuommoiseen natsimutsiin missään yhteyksissä. Sais ämmä puputtaa puuroaan ihan rauhassa.

Tyylin tunnistaa helposti. Taitaa muuten olla sama hörhö joka valitti että isä vie lapsen Hesburgeriin.

Vierailija
178/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses. Meillä saa jo kolme vuotiaat valita muutamasta vaihtoehdosta, mitä haluavat aamupalaksi. Teinit ottaa aamiaisen itse ja niillä on järkeä sen verran, ettei mitään pihvejä ala paistelemaan aamulla.

Olet varmaan ylpeä vanhempi, joka hyväksyvästi katselee lastensa nirsoilua esim. päiväkodin tai koulun ruokailussa. Samalla taputtelet itseäsi selkään ja kehut, kuinka hienosti olet nirppanokkasi kasvattanut?

Vierailija
179/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroa on aamupalaksi ja jos vielä jää nälkä niin leipää

t:nuorisokodin ohjaaja

Vierailija
180/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myös paastota, sen kyllä terve lapsi / teini kestää silloin tällöin. Nälkä on nimittäin paras mauste. Ja tämä siis edelleen vain niille, joilla ei ole lääketieteellistä perustetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan