Miksi ns. parempiosaiset kuvittelee, että vähävarasiet haluaisivat heiltä käytettyä tavaraa itselleen
Sossu ja kirkkokin tarjoaa nykyään maksusitoumuksia/lahjakortteja joilla voi ostaa ihan uusia tavaroita kaupasta. Vähävarasiille voi siis tarjota esim. käteistä/lahjakortteja, ei siis mitään romua kiitos!
Kommentit (85)
Minä itse en ole todellakaan rikas ,mutta jos joku kysyy jotakin mikä minulla on ylimääräisenä niin kyllä minä sen annan ilmaisella pois .tuputtamaan en rupea.on todella lämmittänyt mieltä kun joku on saanut jotakin tavaraa jota todella tarvitsee .
Senhän huomasi hyvin kun ukrainalaisia alkoi tulla. Ihmiset oikein suuttuivat, jos heidän lahjoituksensa eivät kelvanneet. Joitakin harmitti tosi paljon, kun mitä tahansa kaapinperiä ei saanut omin päin tuoda vastaanottopaikkaan, vaan kaikesta piti sopia etukäteen ja selvittää tarve. Johonkin niitä kaatopaikkoja sitten syntyikin, kun ihmiset vimmoissaan "auttoivat" ihan ilman järjen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Senhän huomasi hyvin kun ukrainalaisia alkoi tulla. Ihmiset oikein suuttuivat, jos heidän lahjoituksensa eivät kelvanneet. Joitakin harmitti tosi paljon, kun mitä tahansa kaapinperiä ei saanut omin päin tuoda vastaanottopaikkaan, vaan kaikesta piti sopia etukäteen ja selvittää tarve. Johonkin niitä kaatopaikkoja sitten syntyikin, kun ihmiset vimmoissaan "auttoivat" ihan ilman järjen häivää.
Olin itse mukana tällaisessa keräyspisteessä ja voi luoja mitä p.skaa ihmiset sinne toivat! Rikkinäisiä ja likaisia vaatteita, petivaatteita, pyyhkeitä ja astioita.
Oli helpompi tunkea säkki meidän riesaksi kuin viedä Sorttiin
Kierrätyskeskukseen. Sieltä sen joku ostaa, varakkuudesta en tiedä.
Ostan kaiken mahdollisen käytettynä. Kaikkea en saa. Käyn töissä. Palkkani ei ole huonoimmasta päästä. Just ostin 10e talvitakin kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukseen. Sieltä sen joku ostaa, varakkuudesta en tiedä.
Lisäyksenä... vain ehjät ja toimivat. Risat ja kuluneet menevät roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti halusi antaa syntymäpäivälahjaksi monen tuhannen arvoisen tiffany valaisimen köyhälle pitkäaikaistyöttömälle tutulle.
Ei kelvannut kun se ei kuulemma sopinut sisustukseen.
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
Miksi sen köyhän kaverin olisi pitänyt ottaa riesakseen se valaisin, jos se ei oikeasti sovi sisustukseen?
mitä jos tekisit jotain sille tilanteelle että olet vähävarainen ettei tarvitse kokoajan keksiä negatiivisia juttuja ihmisistä joilla on tarpeeksi rahaa. Voihan se käytetyn tavaran antaja itsekin olla vähävarainen. Mistä päättelet että on varakas?
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaiken mahdollisen käytettynä. Kaikkea en saa. Käyn töissä. Palkkani ei ole huonoimmasta päästä. Just ostin 10e talvitakin kirpparilta.
Jep. Me ollaan ihan keskituloisen perhe, mutta kyllä kaikki ostetaan käytettynä mitä vaan saa. Mitä tahansa en toki huoli, mutta kyllä meille kelpaa vähän nyppyinen tai jonkun ikitahran saanut lastenvaatekin arkikäyttöön, likaiseksi ne menee kuitenkin. Satsaan niihin joilla on oikeasti merkitystä kuten laadukkaat kengät ja kunnolliset ulkovaatteet, tosin niitä kunnollisia ulkovaatteitakin saa hyvin käytettynä. Kalusteissa vähän sama juttu, käytännössä tän talon sisustus on käytettynä ja jopa ilmaiseksi haalittua, ihan muutamaa yksittäistä juttua lukuunottamatta. Eikä se tarkoita että meidän koti näyttäisi kaatopaikalle tai lapset pukeutuisi rääsyihin.
Ja ei rahahuolet paina, vaikka elinkustannukset nouseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti halusi antaa syntymäpäivälahjaksi monen tuhannen arvoisen tiffany valaisimen köyhälle pitkäaikaistyöttömälle tutulle.
Ei kelvannut kun se ei kuulemma sopinut sisustukseen.
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
Miksi sen köyhän kaverin olisi pitänyt ottaa riesakseen se valaisin, jos se ei oikeasti sovi sisustukseen?
Ei sopinut äitisi sisustukseen, kysiyikö sinulta? Oli sentään Tiffany
Vierailija kirjoitti:
Kun meille syntyi ensimmäinen lapsi, alkoivat puolison sukulaiset kärrätä ihan hirveää roskaa meille kysymättä. Kassikaupalla rikkinäisiä leluja ja töhrittyjä kirjoja, jopa vanhoja kouluvihkoja missä oli vielä tyhjiä sivuja vaikka piirtelyyn. Joihinkin antoivat vinkkejä, mistä voimme ostaa jonkun varaosan. Ihan kiva ja ekologinen ajatus, mutta kun emme tarvinneet emmekä halunneet koko värkkiä, niin miksi ihmeessä olisimme vielä laittaneet rahaa sen kuntoon saamiseen. Ja ei, eivät olleet mitään, mistä olisi kunnostettunakaan saanut myydessä yhtään mitään. Paljon olisi pitänytkin saada, että olisin nähnyt vaivan.
Itse en kehdannut sanoa asiasta suoraan ja vähin äänin vain heittelin lahjoitukset roskiin.
Muilta tutuilta sen sijaan saimme paljonkin kaikkea käyttökelpoista. Ero oli siinä, että he kysyivät etukäteen onko tarvetta, eivätkä loukkaantuneet jos vastaus oli ei. Ja sama toimii toki edelleen, puolin ja toisin.
Tämä. Kun sukuun syntyi vauva kun oma nuorin oli parivuotias, vein hänelle vaatteita ja sanoin, että ota tuosta mitä tarvitset, vien loput lahjoituksena SPR:lle. Samoin muita vauvatarvikkeita, kysyin, että mitä tarvitsee ja jotain otti. Sen sijaan toisen puolen suku kuulemma hukutti heidät tavaroihin, mm. äitiyspakkauksen haalareita olivat saaneet neljä muutamalta eri vuodelta, eikä oltu kysytty tarvitseeko. Kuitenkin kun hän sai meitlä siistimpiä, esim. vaunut olivat just meillä heille parhaiten soveltuvat ja siistit, miksi heidän olisi pitänyt ottaa vastaan kuudella lapsella käyneet? Yhdet he toivat mummolaan varavaunuiksi, mutta miksi pitää ottaa vastaan mitä ei tarvitse ja mikä on syy, ettei lahjoituksistakin saisi valita parhaita, jos on vara valita? Lapset kasvaa nopeasti ja säkkitolkulla saatuja vauvan vaatteita ei ehdi käyttää vaikka joka päivä olisi eri vaate.
Käytettynä nyt sattuu saamaan myös toisinaan parempaa laatua, mihin ei normihinnoilla ole välttämättä varaa. Tottahan toki kannattaa ottaa mielummin hyväkuntoinen ja laadukas käytetty asia kuin ostaa saman hintainen höttöasia uutena.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaatopaikkamaksut on todella kalliita. Tulee halvemmaksi lahjoittaa.
Kaatopaikka maksujen vuoksi on tullut jopa bisnestä, että joku lupaa autolla viedä sohvan kaatopaikalle rahaa vastaan. Oikeasti sohva viedään jonnekin tien varteen, mutta raha otetaan silti asiakkaalta.
Joillain ihmisillä on sumentunut se mikä tavara on oikeasti käyttökelpoista..ajatellaan, että köyhän pitää ottaa vastaan mitä vaan. Tiedän monia ketkä sitten salaa kuskaa roskiin näitä romuja kun ei kehtaa sanoa ettei ota vastaan. Kirpparillakin näkee myynnissä niin huonokuntoista vaatetta ettei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ukrainan keräykset toimi talkoovoimin ja sen kaiken krääsän lajitteluun menee lukemattomia työtunteja, joka on tietenkin jostakin avustustyöstä pois ja lisäksi vielä jätemaksut maksettavaksi.
Maailma hukkuu tavaraan ja ehjät tavarat on ok.
mutta tuskin Ukrainan sotaa paenneilla on käyttöä jonkun valkoisille hääkorkkareille tai lapsella polvista ja pepusta reikäisille ulkoiluhousuille. Ja kaikki krääsä vie lajittelusta turhaa työntunteja, varastotilaa, sähköä jne.
Aloituksessa on totuuden siemen, oli ihminen miten köyhä tahansa, huonolla tavaralla ei ole käyttöä, kun samaan aikaan on käytettävissä hyvää tavaraa ja ne linttaan poljetut kengät ja takit, jossa vetoketjut ovat rikki, eivät kuulu kierrätykseen, vaan jätteisiin ja kuormittamaan vapaaehtoisten työtaakkaa.
Sitä samaa olen kysynyt monta kertaa, mitä näiden lahjoittajien päässä liikkuu, kun olen joskus ollut vaatteiden lajittelussa vapaaehtoisena.
Niin kuin yksi ilta, kun kädessäni oli lastenhaalari, polvet puhki, lahkeet rispaantunueet ja reikiä, vetoketju rikki, väri kulahtanut pesusta.
Kenelle tämä haalari oli tarkoitettu?
Ja tämäkin haalari vei kallista aikaa, kun vapaaehtoisia vähän, varastotilaa ja päätyy lopulta jätteisiin, josta jää jätemaksu järjestön maksettavaksi, joka on lahjoituksista pois.
Kaikkien meidän pitäisi käyttää jo käytettyä, jos se vain on mahdollista. Eri asia on sitten se, että onko tilanne vapaaehtoinen vai ei. Ymmärrän hyvin, että tuntuu jopa nöyryyttävältä ottaa vastaan parempiosaisten lahjoituksia. Hyväntekeväisyys tai miksi sitä halutaankin sanoa, on köyhyyttä ylläpitävä asia. Kyllä jokaisella pitäisi olla sellainen tulotaso, että ihan itse voi ostaa (mahdollisuuksien mukaan käytettynä) eikä olla riippuvainen muiden hyväntahtoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on vähävarainen koska ei hallitse rahankäyttöä.
Ei takuulla ole. Ap on selvä provo, joka haluaa taas mollata oikeasti vähävaraisia.
Jos joku epäilee ap. provoksi, tervemenoa vapaaehtoiseksi lajittelijaksi esim. SPR tai johonkin Ukrainan keräyksen.
Siinä monen silmät avautuvat, mitä pask..ihmiset lahjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on vähävarainen koska ei hallitse rahankäyttöä.
Ei takuulla ole. Ap on selvä provo, joka haluaa taas mollata oikeasti vähävaraisia.
Jos joku epäilee ap. provoksi, tervemenoa vapaaehtoiseksi lajittelijaksi esim. SPR tai johonkin Ukrainan keräyksen.
Siinä monen silmät avautuvat, mitä pask..ihmiset lahjoittavat.
Ihan oon ollut tavallisessa pienessä yhdistyksessä, joka ottaa vastaan kirpparitavaraa ja myy sitä itsepalvelupaikoilla. Ohjeissa lukee selvästi ei huonekaluja eikä elektroniikkaa, arvatkaa vaan tuleeko pihaan rikkinäistä elektroniikkaa ja huonekaluja, joita ei ole tilaa säilyttää missään. Onneksin on löytynyt vapaaehtoisia viemän kuormia kaatopaikalle. Kuolinpesistä tyhjennetään kaikki ja tuodaan yhtään katsomatta mitä siinä on - mutta joskus tulee hyvääkin tavaraa näistä roskan seassa. Erikoisin on ollut palkintokaapin tyhjennys, nimellä mainittuja palkintoja tyyliin pokaali kaiverruksella Matti Meikäläisen kolmas palkinto Perähikiän hirvenhiihdosta vuodelta 1973. Miten niitä voi vähäiset vapaaehtoiset tuunata mitenkään mihinkään tarkoitukseen?
Voitko vipata mulle 20 euroa?