Miksi ns. parempiosaiset kuvittelee, että vähävarasiet haluaisivat heiltä käytettyä tavaraa itselleen
Sossu ja kirkkokin tarjoaa nykyään maksusitoumuksia/lahjakortteja joilla voi ostaa ihan uusia tavaroita kaupasta. Vähävarasiille voi siis tarjota esim. käteistä/lahjakortteja, ei siis mitään romua kiitos!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, vien sitten sen 65" oled telkun ja ps5:n mitä en enää tarvii suoraan kaatopaikalle.
T. Miljonääri
Oon jäämässä työttömäksi, mutta mulle ei kelpaisi kumpikaan. En pelaa pelikoneilla, mieheni ei pelaa, lapsia ei tässä taloudessa ole ja meillä on hyvä olisko tuo 42 tuuman pari vuotta vanha telkkari, noin iso ei mahdu.
No niinhän se juuri menee.
Olen huomannut ettei vähävaraisille nykyisin kelpaa edes tuotteet mistä voisi saadat monta sataa torissa. Kun se nyt on liian suuri vaiva laittaa sinne ilmoitus. Joku prepaidikin pitäisi hoitaa ettei narkkasit soittele sit jälkeenpäin keskellä yötä.
Ja kun tarjoaa niille kavereillekin ruokaa, niin ei niille kelpaa hese tai kebabbi vaan pitää olla sisäfilee pihvi jossain paremmassa ravintolassa.
Ja sitten kun tarjoaa jotain niin puhutaan kiitokseksi paskaa selän takana.
T. Miljonääri
Ei mulla ole aikaa alkaa myydä. Pitää hakea töitä. Sitä paitsi se on veronalaista tuloa, jos ottaa ilmaiseksi ja myy voitolla. Työnteolla saa rahaa helpommin, mieluummin mä menisi jonnekin siivoamaan kuin alkaisin säätää tuntemattomien kanssa. Kun möin vanhan kulmasohva, oli hirveä säätäminen sen kanssa. Yksi varasi, sitten hänelle ei ikinä käynyt ja lopulta ilmoitin, etten jaksa enää. Seuraava kävi katsomassa, hyvä muuten mutta liian pehmeä. Neljäs varaaja sen sitten lopulta osti. Mulla meni tähän satasen hommaan tuntikausia aikaa ja ärsyttävää päästä tuntemattomia ihmisiä kotiin, kun tuo on kuitenkin sellainen, jota ei voi viedä mihinkään nähtäväksi.
Minä en sinänsä ole vähävarainen, mulla on ollut hyväpalkkainen työ kymmeniä vuosia ja en nyt yhtäkkiä ala tarvita kenenkään rojuja myytäväksi, mutta myy ne rojusi itse tai miksi sun pitää lahjoittaa ne just tietyille? Kyllä ne esim. SPR:n kirpparilla tuon ottaa, mistä voi tarvitseva ostaa. SPR kyllä antaa esim. oikeasti tarvitsevalle maksuttakin,,mulla on tästä varmaa sisäpiirin tietoa niiltä, jotka ovat sieltä jotain saaneet.
Eikä sulla mitään annettavaa oikeasti ole, jos olisi, nuo kyllä joku hakisi alle puolessa tunnissa, jos jossain ryhmässä lahjoittaisit.
Vierailija kirjoitti:
AP on vähävarainen koska ei hallitse rahankäyttöä.
Ei takuulla ole. Ap on selvä provo, joka haluaa taas mollata oikeasti vähävaraisia.
Sossut ei kirjoittele maksusitoumuksia noin vain .täytyy olla lakiin perustuva syy.suurimmaksiosaksi eivät myönnä.kirkoista saa muutaman kymmenen euron lahjakortin ruokaan.ja sitä ei todellakaan saa jatkuvasti.ne on rajattu .aloittajan kannattaisi perehtyä asiaan hieman tarkemmin..seurakunnista saa virallista tietoa .kelan sivuilta samoiten.ei keskustelupalstoilta!!.vaalit tulossa? Jotenkin samanlaisia kirjoituksia oli myös viime vaalien alla keskustelupalstalla ,että joka paikasta saa ilmaisella mitä vain .tämä on mielipiteeni
Kun olin itse köyhä, niin mulle tunki vanhemmat ja kaikki sukulaiset ties minkälaista roinaa ja tavaraa (mitä 99% todennäköisyydellä tarvinnut saatikka sopinut omaan makuuni ja sisustukseeni). Se, että on köyhä ei tarkoita sitä, että minusta tulee rikkaiden romuvarasto, jonne voi vanhat tavarat tuoda ja olettaa, että minä sitten varastoin niitä omassa asunnossani. Mulle ei merkkaa yhtään minkä arvoista se tavara on. Pyrin olemaan minimalisti, joten asuntooni nykyään kannetaan vain sellaista tavaraa mistä minä tykkään ja mikä sopii sisustukseeni.
Liian usein rikkaat ovat myös kitsaita ja tämä näkyy mm siinä että lahjoitetaan vähän varoistaan tai huono laatuista tavaraa. Saattaa olla esim hyvin kauhtuneita vaatteita, joille varakas ajattelee olevan vielä hyvin vuosia jäljellä. Köyhällekin saajalle lahjan pitää olla mieleinen ja hyvälaatuinen, jotta on tyytyväinen. Semmoisia lahjoittajia tarvitaan jotka ovat anteliaita. Siis laatua!
Vierailija kirjoitti:
Sossut ei kirjoittele maksusitoumuksia noin vain .täytyy olla lakiin perustuva syy.suurimmaksiosaksi eivät myönnä.kirkoista saa muutaman kymmenen euron lahjakortin ruokaan.ja sitä ei todellakaan saa jatkuvasti.ne on rajattu .aloittajan kannattaisi perehtyä asiaan hieman tarkemmin..seurakunnista saa virallista tietoa .kelan sivuilta samoiten.ei keskustelupalstoilta!!.vaalit tulossa? Jotenkin samanlaisia kirjoituksia oli myös viime vaalien alla keskustelupalstalla ,että joka paikasta saa ilmaisella mitä vain .tämä on mielipiteeni
keskustelupalstoilla...kirjoitusvirhe...
Kun alkaa kyllästyä johonkin vaatteeseen haluaa siitä eroon vaikka on köyhä.
Kun meille syntyi ensimmäinen lapsi, alkoivat puolison sukulaiset kärrätä ihan hirveää roskaa meille kysymättä. Kassikaupalla rikkinäisiä leluja ja töhrittyjä kirjoja, jopa vanhoja kouluvihkoja missä oli vielä tyhjiä sivuja vaikka piirtelyyn. Joihinkin antoivat vinkkejä, mistä voimme ostaa jonkun varaosan. Ihan kiva ja ekologinen ajatus, mutta kun emme tarvinneet emmekä halunneet koko värkkiä, niin miksi ihmeessä olisimme vielä laittaneet rahaa sen kuntoon saamiseen. Ja ei, eivät olleet mitään, mistä olisi kunnostettunakaan saanut myydessä yhtään mitään. Paljon olisi pitänytkin saada, että olisin nähnyt vaivan.
Itse en kehdannut sanoa asiasta suoraan ja vähin äänin vain heittelin lahjoitukset roskiin.
Muilta tutuilta sen sijaan saimme paljonkin kaikkea käyttökelpoista. Ero oli siinä, että he kysyivät etukäteen onko tarvetta, eivätkä loukkaantuneet jos vastaus oli ei. Ja sama toimii toki edelleen, puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, vien sitten sen 65" oled telkun ja ps5:n mitä en enää tarvii suoraan kaatopaikalle.
T. Miljonääri
Oon jäämässä työttömäksi, mutta mulle ei kelpaisi kumpikaan. En pelaa pelikoneilla, mieheni ei pelaa, lapsia ei tässä taloudessa ole ja meillä on hyvä olisko tuo 42 tuuman pari vuotta vanha telkkari, noin iso ei mahdu.
No niinhän se juuri menee.
Olen huomannut ettei vähävaraisille nykyisin kelpaa edes tuotteet mistä voisi saadat monta sataa torissa. Kun se nyt on liian suuri vaiva laittaa sinne ilmoitus. Joku prepaidikin pitäisi hoitaa ettei narkkasit soittele sit jälkeenpäin keskellä yötä.
Ja kun tarjoaa niille kavereillekin ruokaa, niin ei niille kelpaa hese tai kebabbi vaan pitää olla sisäfilee pihvi jossain paremmassa ravintolassa.
Ja sitten kun tarjoaa jotain niin puhutaan kiitokseksi paskaa selän takana.
T. Miljonääri
Tuo vaan tänne niin myyn eteenpäin.
T. Köyhä.
PS. En tykkää pihveistä enkä ravintoloista.
Mitä ihmettä, sehän on hienoa, jos saa hyvä käytetyn tavaran halvalla tai jopa ilmaiseksi. Miksi ihmeessä menisin ostamaan ja maksamaan jotakin turhaan?Mieluummin sijoitan tulevaisuutta varten. Käytettynä löytää usein myös harvinaisempia ja persoonallisempia tavaroita/vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole aikaa alkaa myydä. Pitää hakea töitä. Sitä paitsi se on veronalaista tuloa, jos ottaa ilmaiseksi ja myy voitolla.
EIkä ole: lainaus verottajan sivulta: "Yksityishenkilö voi myydä oman perheensä käytössä olleita tavanomaisia tavaroita verovapaasti, jos myynnistä saadut voitot ovat yhteensä enintään 5 000 euroa vuodessa."
Sinun siis pitää pitää tuotetta vain käytössäsi sen verran, että voit sanoa, että se on ollut sinun tai perheesi käytssä, sitten voit myydä sen ja myydä tavarat verovapaasti 5000 euroon asti.
Minulle on tarjottu jos jonkinlaista paskaa. Sanon aina suoraan, että tarvitsen vain euroja, jos niitä ei ole antaa, niin anna olla. (Sairastan etenevästi, elän hyvin pienellä eläkkeellä.)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne köyhät olisi köyhiä jos pystyisivät tekemään hyviä elämänvalintoja.
Jokin aikaa sitten annoin 5e jollekin lähi itäläiselle kun sen piti päästä junalla ouluun eikä ollut rahaa. Kiitokseksi se kehtasi pyytää että siirtäisin 70€ sen tilille. Kun se ei kuulemma tykännyt pyytää ihmisiltä rahaa.
Noh, menisi sitten töihin....
😂
Voi hyvät hyssykät.Kierrättäkää oli köyhä rikas.Antaa hyvän kiertää.Kukaan luule mitään.Porvari ei nääs asu meillä eikä syö mun pöydästä.Mä haluun kaikki ihmiset yhtä arvokkaita.
Mä tarjoon siksi, että hyvälaatuinen ja -kuntoinen kama kuuluu käyttöön eikä roskikseen/kaappiin. On ekologisempaa käyttää sitä mikä on jo kuin valmistuttaa lisää roinaa Kiinassa ja roudaa niitä pitkin maapalloa. Mä ite otan vastaan /ostan mielelläni tarvittavat kamat käytettyinä jos vaan mahdollista.
Ylimääräset kiertoon ja mieluiten semmoselle jolle niistä on oikeesti iloa. On tosi hyvä että ottaa puheeksi jos ei kestä moista hyväntekeväisyyttä, niin ei sit tarjota ja turhaan aiheuteta pahaa mieltä. Voi vaikka sanoa että ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Liian usein rikkaat ovat myös kitsaita ja tämä näkyy mm siinä että lahjoitetaan vähän varoistaan tai huono laatuista tavaraa. Saattaa olla esim hyvin kauhtuneita vaatteita, joille varakas ajattelee olevan vielä hyvin vuosia jäljellä. Köyhällekin saajalle lahjan pitää olla mieleinen ja hyvälaatuinen, jotta on tyytyväinen. Semmoisia lahjoittajia tarvitaan jotka ovat anteliaita. Siis laatua!
Lisäksi näillä "varakkailla" on kusi noussut päähän. Kuvitellaan että hänen omistamansa roju saa jotenkin lisäarvoa siitä, että se on maannut 30 vuotta pölyttymässä juuri hänen nurkissaan. Niitä sitten ensin yritetään tietysti myydä "melkein uutena" ja kun se ei mene läpi kenellekään, jonkun köyhän on kiitollisena otettava tämä arvotavara haltuunsa ja vaalittava sitä asiaankuuluvalla pieteetillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vähävarainen, mutta mulle kelpaa muiden romut. Kannan näin ilmastotalkoihini oman panokseni ja käytän tuotteet loppuun. Voisin aivan hyvin ostaa talosta lähtien kaiken uutena, mutta tykkään elää näin.
Sama täällä. Tykkään etsiä wanhoja tavaroita kirppiksiltä ja vanhojen tavaroiden kaupoista. Upeita olen löytänytkin, hopeaa ja pronssia muunmuassa ja erikoisia pieniä huonekaluja, kauniita vitriineitä yms. Uusia en halua edes katsella kun ovat niin pirskatin rumia ja kiikkeriä ja kaikilla sitten samannäköistä roinaa. Ostin yli sata vuotta wanhan talonkin sukulaisten kauhuksi, mutta mitäpä se heille kuuluu. Saivat kumminkin puheenaiheen pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
haha! tunnen monia erittäin rikkaita henkilöitä ja jos näkisit heidät kotioloissaan ns. oleskeluvaatteissa, niin ikinä et uskoisi, että siinä on rikas ihminen. Syy habitukseen ei ole kitsastelussa, vaan ympäristötietoisuudessa ja ekologisuudessa. On esim. turhaa mennä puutarhatöihin versaceen pukeutuneena, vaan siloin kannattaa etsiä ne kaikista kuluneimmat vaatteet. Joskus on myös kiva kaivaa kaapista ne kaikista kauhtuneimmat vaatteet olesekeluvaatteiksi, koska ne ovat käytössä jo pehmenneet niin ihaniksi että tuntuu iholla hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne olisi se että olisin esim ilman ruokapöytää tai ottaisin käytetyn niin valitsen ilman muuta jälkimmäisen.
Kun itse olin nuori köyhä perheenäiti niin kaikki kierrätettiin, 80-90 luvuilla oltiin ihan luonnostaan ekologisia.
Lasten vaatteet käytettiin loppuun, parhaat ja kestävimmät ehti olemaan 6 lapsella! Kengät yritettiin saada ostettua uusina. Huonekalut, kodinkoneet yms kiersi myös aikansa.
Nyt perheemme tulot on 140ke/v, lapset aikuisia ja kierrätämme yhä. Meillä on mm huonekaluja vv 1890-2021.
Mikä järki?
No vaikka se että rahaa jää sitten muuhun.
Tänävuonna kierrätimme tavaroita vain itsellemme, veimme kotona ylimääräisiksi jääneitä todella mieluisia huonekaluja ja tauluja 2. taloomme etelä-Eurooppaan.
Samalla taloon edelliseltä omistajalta jääneet huonekalut vain puhdistettiin ja muutamat puuttuvat ostettiin Marketplacen kautta lähialueelta. Sänkyihin tarvitsi vain hankkia uudet patjat.
Varovaisesti laskien 6 huoneen kalustuksessa on nyt säästetty n 10 000 euroa. Samalla saimme sisustuksen mikä sopii 100v vanhan talon tyyiin
Kyllä se minulle on ihan törkeän iso summa!
ed
AP on vähävarainen koska ei hallitse rahankäyttöä.