Onko haittaa, jos ei anna lapsen käteen ollenkaan kännykkää tai pädiä ennen kouluikää?
Eli että lapsi ei saa ollenkaan niillä pelata. Telkkarista saa kyllä katsoa piirrettyjä, mutta älylaitteita ei saa käyttää. Lapset on nopeita oppimaan, niin koulua edeltävänä kesänä pystyy kyllä helposti opettamaan kännykän käytön.
Kommentit (34)
Kokeile ihmeessä. Mutta muista sitten, että vaikka lapsesi on nopea oppimaan, niin hänellä on tuossa vaiheessa noin 4 vuoden vaje laitteiden käytössä.
On haittaa. Ja paljon.
Hätätilassa ainakin jo 5-6 vuotiaan, tulee osata soittaa kännykällä hätäpuhelu.
Toivon mukaan aiemmat kommentit ovat huonoa sarkasmia.
Mitä olen itse lukenut niin älylaitteista on jopa haittaa lapsen kehitykselle ja itse kauhistun kun näen ihan taaperonkin kännykkä tai tabletti kädessä sillä välin kun vanhemmat shoppailee tai seurustelee
Tosin kouluikäinenkään ei "tarvitse" älylaitetta. Itse ainakin annan omalle lapselleni vain jos siihen saa tiukat rajoitukset sovelluksien lataamiseen tms.
Ei meillä lapset saanut ennen 4 luokkaa älykännykkää, ja hyvin näyttää näin myöhemmin sujua kaikki . Tyttö 19v ja sanoi itse että oli näin jälkeenpäin hyvä asia että ei ollut mitään tuollaista hänellä silloin. Tosin emme asu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Ja paljon.
Hätätilassa ainakin jo 5-6 vuotiaan, tulee osata soittaa kännykällä hätäpuhelu.
Hyvin ovat mun lapseni pärjänneet osaamatta hätäpuhelua.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihmeessä. Mutta muista sitten, että vaikka lapsesi on nopea oppimaan, niin hänellä on tuossa vaiheessa noin 4 vuoden vaje laitteiden käytössä.
Sen laitteidenkäyttöajan lapsi on todennäköisesti harjoittanut karkea- ja hienomotoriikkaa muuten. Eli hän voi olla kokonaisuudessaan edellä muita.
Ruutuaika lisää nepeyongelmia. Siitä on tutkimuksia. Alle 5 v ei suositella ruutuaikaa ollenkaan
Ei meillä ole lapsilla ollut älykännyköitä ennen kuin vasta joskus 5 luokalla. Mistään eivät ole jääneet paitsi, päinvastoin.
Ei tietenkään ole haittaa. Päinvastoin.
Ollaan me kankeat aikuisetkin opittu se käyttö hyvin nopeasti. Eipä tuossa ole kovin paljon oppimista.
Niin me teimme. Hyötyä on. Moni opettajakin koulussa kehaisi, että huomaa ettei ole ollut liikaa kännykkää ym. Kyllä niitä käännyn haittoja alkaa isompana kun näkymään. Voin vain kuvitella niiden laatua ja määrää, jos olisivat jo pienenä saaneet.
Onneksi varmaan päiväkodissa sentään lapsesi tutustuu padiin, ettei ihan ummikko ole laitteiden suhteen koulun alkaessa. Naurattaa nämä älypuhelimia ja padeja helvetinkoneina pitävät.
No tuskin. Noi käyttöliittymät tehdään nykyään niin helpoiksi ja nopeiksi oppia että ei siihen mitään vuosikausien alustusta tarvita.
Eikä niistä jotka plärää pienenä tablettia, tule automaattisesti mitään tulevia superkoodareita ja tekniikan neroja. Sen masiinan toiminnasta tai teknologiasta ylipäätään ei tarvitse ymmärtää hölkäsenpöläystä jotta pystyy pelailemaan sen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Niin me teimme. Hyötyä on. Moni opettajakin koulussa kehaisi, että huomaa ettei ole ollut liikaa kännykkää ym. Kyllä niitä käännyn haittoja alkaa isompana kun näkymään. Voin vain kuvitella niiden laatua ja määrää, jos olisivat jo pienenä saaneet.
Sellainen mielikuvitussatu sittem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haittaa. Ja paljon.
Hätätilassa ainakin jo 5-6 vuotiaan, tulee osata soittaa kännykällä hätäpuhelu.
Hyvin ovat mun lapseni pärjänneet osaamatta hätäpuhelua.
Mun lapsi pelasti mummonsa hengen, kun osasi soittaa 5-vuotiaana hätänumeroon. Mummo sai aivoinfarktin eikä voinut itse soittaa.
Menee aivot pilalle jos pienestä pitäen skrollaavat dopamiinin perässä seuraavaa, kun eivät pysty 5 sekunttia pitempään katsoa yhtä videota
Ei tietenkään.
Naurattaa nämä jotka kuvittelevat, että älylaitteiden käytön oppimisessa menee lapselta vuosia. Niissä on vähän niinkuin pointtina juuri se, että niitä on helppo käyttää.
Itse aion ostaa lapselle älykellon tai jonkun tyhmän kännykän, kun hän menee ekalle. Sillä voi soittaa sitten tarvittaessa hätäpuhelun taikka vanhemmille. Älypuhelimen saa sitten kun on kaveriporukan viimeinen, jolla ei sellaista vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin me teimme. Hyötyä on. Moni opettajakin koulussa kehaisi, että huomaa ettei ole ollut liikaa kännykkää ym. Kyllä niitä käännyn haittoja alkaa isompana kun näkymään. Voin vain kuvitella niiden laatua ja määrää, jos olisivat jo pienenä saaneet.
Vasta ala-asteen puolivälissä saivat edulliset älykännykät, silloinkin nettiyhteys oli rajoitettu tai sitä ei ollut. Sitä ennen oli ihan näppäinpuhelimet vain sitä varten, jos tulee vanhemmille asiaa - ja kavereiden numeroiden tallentamista varten.
Jää paitsi siitä mitä kaikki muut saa tehdä jo kaksivuotiaana, ei ole reilua.