Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteen muutto toisen asuntoon?

Vierailija
08.11.2022 |

Miten jakaisitte kulut kun puoliso muuttaa toisen omistamaan omakotitaloon, josta velkaa (asunto- ja remonttilainaa)
Kaikki kalusteet, astiat, tekstiilit yms on talon omistajan. Talossa ja pihassa tehty suuria remontteja viimeaikoina.

Toinen asunut tähän asti vuokralla (noin 650e/kk) eikä halua omistaa mitään (perintönä tulossa tarpeeksi kiinteistöjä päänvaivaksi)

Molemmat maksaa omat ylimääräiset ostokset ja menot ja autojen kulut.

N. 25-30v pariskunta, ei lapsia nyt eikä tulossa, tulot aikalailla yhtä suuret. Suhde vakaalla pohjalla, pari vuotta yhteiseloa takana.
Yhteiset rahat ei ole vaihtoehto.

Omat ajatuksemme;
Lainat - omistaja
Lainojen korot - omistaja
Kodinkone rikkoutumiset tms - omistaja?
Kunnossapito remontit tms - omistaja?

Jätelasku - puoliksi
Tienhoito / auraus - puoliksi
Vesi/sähkö - puoliksi
Ruoka/taloustarvikkeet - puoliksi

Kiinteistövero - ??
Kotivakuutus - ??
Tarvittaessa uusi sohva/sänky tms - ??
Jotain muita laskuja/maksuja joita ei nyt tullut mieleen?

Toinen kokee epäreiluksi ja siipeilyksi jos taloon muuttava ei maksa itse asumisesta mitään, kun kuitenkin asunto kuluu käytössä ja muuten joutuisi kuitenkin maksaa vuokraa.
Reilua voisi olla maksaa noin puolet talon omistajalle, siitä mitä vuokralla asuessa maksaisi. Mielipiteitä?
Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen muuttaminen on yliarvostettua. Naiselle yleensä paska diili. Älä muuta.

Vierailija
2/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko ihan oikeasti muuttaa tuollaisen kanssa yhteen? Huh.

Vierailija
4/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tosiaankaan muuttaa jos jo nyt toinen epäilee siipeilijäksi!

Vierailija
5/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua, että vain omistaja vastaa kaikista kuluista. Jos olisitte vuokralla talossa, kumpikin maksaisi puolet?

Vierailija
6/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se, joka ei omista taloa, voi ottaa juoksevista arkipäiväisistä kuluista enemmän maksettavakseen?

Vierailija
7/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaisitte tuon talon vuokralle ja muuttaisitte yhdessä vastaavaan taloon, paljonko sen vuokra olisi? Esim. 1000 eur/kk ja tuo puoliksi eli 500 eur/naama. Tuossa tapauksessa olisit valmis kerryttämään tuntemattoman vuokranantajan omaisuutta valittamatta, mutta nyt kun muutat kumppanisi taloon, et ole valmis maksamaan penniäkään lainanhoitokuluista. Loisimista.

Vierailija
8/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni omistaja vastaa veloistaan ja kiinteistöveroistaan. Hänen omaisuuttaanhan se on. Juoksevat kulut puoliksi tietysti, sähköt, vedet, tiemaksut ym. ne mitä molemmat käytätte. Sen lisäksi omistaja voi halutessaan periä sinulta sopivaa vuokraa, ethän missään muuallakaan ilmaiseksi asuisi. Tuollaisten käytännön asioiden sopiminen kertoo paljon suhteen laadusta ja onnistumismahdollisuuksista.

Vierailija
9/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin vaikeaa on niin antakaa olla ääliöt.

Vierailija
10/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan toi ihan täysin asunnon omistajan siivellä asumista jos tälle jää lähes kaikki kulut maksettavaksi.

Kyllä pitäisi jo oman järjen sanoa, että jos oma panostus asumiseen on muutaman sadan euron luokkaa niin ei se mitenkään voi kattaa todellisia kustannuksia.

Tietysti jokaisella on vapaus sopia asumisjärjestelyistään ja maksamisistaan tapauskohtaisesti. Saa olla niin epätasapuolinen järjestely kuin haluaa, kunhan molemmat on tyytyväisiä.

Vierailija
11/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä maksaisit asumisesta:

Jätelasku - 10 € / kk

Tienhoito / auraus - 10 € / kk

Vesi/sähkö - 50 € / kk

Alle satasella kuukaudessa asuisit. Ja sekö on sun mielestä oikeudenmukainen jako?

Vierailija
12/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me osasimme aikoinaan ratkaista asian ihan keskenämme, teimme näin.

Talo oli minun, mies kustansi omasta halustaan uudet kalusteet lähes koko taloon, kuulema tunsi vasta sitten kodin omakseen, kalusteet valitsimme yhdessä. Mies maksoi vakuutukset, sähkön, veden ja ruuasta 70 prossaa.

Kun erosimme minun halustani, ostin muutaman huonekalun häneltä, loput komensin viemään pois. Hän olisi halunnut, että olisin ostanut kaikki, mutta en tykännyt niistä niin en suostunut. Hän piti ne sitten itsellään. Talon olen jo myynyt, omistus pysyi kokoa ajan minulla ja talo oli velaton.

Vierailija
13/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä hei!

Kiitos näistä!

Kirjoitin tämän tarkoituksella niin ettei suoraa käy ilmi kumpi on nainen ja kumpi mies, tai kumpi omistaa talon.

Joten selvennyksenä nyt että MINÄ, (nainen) omistan talon! Ja MINÄ koen siipeilyksi sen ettei MIEHENI maksaisi asumisesta mitään MINUN talossani.

Hassu oletus että minä naisena olisin tietysti muuttamassa miehen taloon enkä haluaisi maksaa mistään mitään..

Mutta tosiaan tämä kaikki on uutta meille molemmille ja keskustellaan ja harkitaan näitä asioita vielä, että löydetään se toimiva ratkaisu meille.

Vierailija
14/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet juoksevista kuluista ja pari sataa siihen päälle kulukorvauksia. 

Vierailija
15/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotte vastaavan talon vuokrahinnan ja vuokralla olija maksaa tästä puolet.

Vierailija
16/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei!

Kiitos näistä!

Kirjoitin tämän tarkoituksella niin ettei suoraa käy ilmi kumpi on nainen ja kumpi mies, tai kumpi omistaa talon.

Joten selvennyksenä nyt että MINÄ, (nainen) omistan talon! Ja MINÄ koen siipeilyksi sen ettei MIEHENI maksaisi asumisesta mitään MINUN talossani.

Hassu oletus että minä naisena olisin tietysti muuttamassa miehen taloon enkä haluaisi maksaa mistään mitään..

Mutta tosiaan tämä kaikki on uutta meille molemmille ja keskustellaan ja harkitaan näitä asioita vielä, että löydetään se toimiva ratkaisu meille.

Ei sukupuolella ole merkitystä. Sinä olet sitten miehesi vuokranantaja ja mies päättää muuttaako kanssasi vai ei. Muista että vuokralaisen ei tarvitse osallistua mihinkään remontteihin ym.

Vierailija
17/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotte vastaavan talon vuokrahinnan ja vuokralla olija maksaa tästä puolet.

No en kyllä kehtaisi pyytää kumppanilta noin paljon vuokraa. Sehän on markkinahinta sitten. 

Vierailija
18/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei!

Kiitos näistä!

Ei sukupuolella ole merkitystä. Sinä olet sitten miehesi vuokranantaja ja mies päättää muuttaako kanssasi vai ei. Muista että vuokralaisen ei tarvitse osallistua mihinkään remontteihin ym.

Remontit ja vuokranantajan velvollisuudet eivät ole myöskään kotitöitä. Reilu peli suuntaan ja toiseen.

Vierailija
19/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevia kuluja voi maksaa kohtuullisessa suhteessa mutta jos aletaan maksaa jotain "vuokraa" omistajalle niin se pitää sitten ilmoittaa vuokratulona verottajalle ja maksaa siitä verot.

Vierailija
20/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksevia kuluja voi maksaa kohtuullisessa suhteessa mutta jos aletaan maksaa jotain "vuokraa" omistajalle niin se pitää sitten ilmoittaa vuokratulona verottajalle ja maksaa siitä verot.

Ei kannata maksaa vuokraa vaan enemmän niitä kuluja vaan. Puolet kuluista on kuitenkin liian vähän mielestäni.