Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteen muutto toisen asuntoon?

Vierailija
08.11.2022 |

Miten jakaisitte kulut kun puoliso muuttaa toisen omistamaan omakotitaloon, josta velkaa (asunto- ja remonttilainaa)
Kaikki kalusteet, astiat, tekstiilit yms on talon omistajan. Talossa ja pihassa tehty suuria remontteja viimeaikoina.

Toinen asunut tähän asti vuokralla (noin 650e/kk) eikä halua omistaa mitään (perintönä tulossa tarpeeksi kiinteistöjä päänvaivaksi)

Molemmat maksaa omat ylimääräiset ostokset ja menot ja autojen kulut.

N. 25-30v pariskunta, ei lapsia nyt eikä tulossa, tulot aikalailla yhtä suuret. Suhde vakaalla pohjalla, pari vuotta yhteiseloa takana.
Yhteiset rahat ei ole vaihtoehto.

Omat ajatuksemme;
Lainat - omistaja
Lainojen korot - omistaja
Kodinkone rikkoutumiset tms - omistaja?
Kunnossapito remontit tms - omistaja?

Jätelasku - puoliksi
Tienhoito / auraus - puoliksi
Vesi/sähkö - puoliksi
Ruoka/taloustarvikkeet - puoliksi

Kiinteistövero - ??
Kotivakuutus - ??
Tarvittaessa uusi sohva/sänky tms - ??
Jotain muita laskuja/maksuja joita ei nyt tullut mieleen?

Toinen kokee epäreiluksi ja siipeilyksi jos taloon muuttava ei maksa itse asumisesta mitään, kun kuitenkin asunto kuluu käytössä ja muuten joutuisi kuitenkin maksaa vuokraa.
Reilua voisi olla maksaa noin puolet talon omistajalle, siitä mitä vuokralla asuessa maksaisi. Mielipiteitä?
Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me osasimme aikoinaan ratkaista asian ihan keskenämme, teimme näin.

Talo oli minun, mies kustansi omasta halustaan uudet kalusteet lähes koko taloon, kuulema tunsi vasta sitten kodin omakseen, kalusteet valitsimme yhdessä. Mies maksoi vakuutukset, sähkön, veden ja ruuasta 70 prossaa.

Kun erosimme minun halustani, ostin muutaman huonekalun häneltä, loput komensin viemään pois. Hän olisi halunnut, että olisin ostanut kaikki, mutta en tykännyt niistä niin en suostunut. Hän piti ne sitten itsellään. Talon olen jo myynyt, omistus pysyi kokoa ajan minulla ja talo oli velaton.

Komensin 🤢

Vierailija
22/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksevia kuluja voi maksaa kohtuullisessa suhteessa mutta jos aletaan maksaa jotain "vuokraa" omistajalle niin se pitää sitten ilmoittaa vuokratulona verottajalle ja maksaa siitä verot.

Ei kannata maksaa vuokraa vaan enemmän niitä kuluja vaan. Puolet kuluista on kuitenkin liian vähän mielestäni. 

Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo oli minun, mies kustansi omasta halustaan uudet kalusteet lähes koko taloon, kuulema tunsi vasta sitten kodin omakseen, kalusteet valitsimme yhdessä. Mies maksoi vakuutukset, sähkön, veden ja ruuasta 70 prossaa.

Kun erosimme minun halustani, ostin muutaman huonekalun häneltä, loput komensin viemään pois. Hän olisi halunnut, että olisin ostanut kaikki, mutta en tykännyt niistä niin en suostunut. Hän piti ne sitten itsellään. Talon olen jo myynyt, omistus pysyi kokoa ajan minulla ja talo oli velaton.

Komensin 🤢

Niin komentaa vaikka huonekalut oli yhdessä ostettu. Puoliksi vaan kaikki ilman komenteluja. 

Vierailija
24/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsitte kalusteet yhdessä mutta et sitten kuitenkaan tykännyt niistä?

Vierailija
25/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen muuttaminen on yliarvostettua. Naiselle yleensä paska diili. Älä muuta.

Paska diili se on yleensä ennen pitkää kummallekin, kunhan alkuhuumat on haihtuneet. Ainoastaan taloudellisesti se voi olla järkevää, muuten aivan älytöntä.

Vierailija
26/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksevia kuluja voi maksaa kohtuullisessa suhteessa mutta jos aletaan maksaa jotain "vuokraa" omistajalle niin se pitää sitten ilmoittaa vuokratulona verottajalle ja maksaa siitä verot.

Ei kannata maksaa vuokraa vaan enemmän niitä kuluja vaan. Puolet kuluista on kuitenkin liian vähän mielestäni. 

Miksi?

No kyllähän sitä kuluttaa toisen asuntoa. En ikinä kehtaisi asua toisen asunnossa maksaen vain puolet kuluista, kun kyllä se asunto kuluu myös minun käytöstäni. Ehdottomasti maksaisin hieman kulukorvauksia juoksevien kulujen lisäksi. 

Vierailija
27/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsitte kalusteet yhdessä mutta et sitten kuitenkaan tykännyt niistä?

Samaa ihmettelin. Kuka ostaa kalusteita, joista ei edes tykkää?

Vierailija
28/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää päivää. Et rakasta tuota ihmistä. Mikään perhe te ette tule yhdessä olemaan. Näitä juttuja kun lukee niin miettii, että yhteen en muuta koskaan enää kenenkään kanssa jos oma kulta delaa.

Vierailija
29/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei!

Kiitos näistä!

Kirjoitin tämän tarkoituksella niin ettei suoraa käy ilmi kumpi on nainen ja kumpi mies, tai kumpi omistaa talon.

Joten selvennyksenä nyt että MINÄ, (nainen) omistan talon! Ja MINÄ koen siipeilyksi sen ettei MIEHENI maksaisi asumisesta mitään MINUN talossani.

Hassu oletus että minä naisena olisin tietysti muuttamassa miehen taloon enkä haluaisi maksaa mistään mitään..

Mutta tosiaan tämä kaikki on uutta meille molemmille ja keskustellaan ja harkitaan näitä asioita vielä, että löydetään se toimiva ratkaisu meille.

Itse en ainakaan olettanut mitään sukupuolia koska meidän parisuhteessa on vain yhtä sukupuolta. Eli yhtä lailla hassu olettamus myös sinulta että aina parisuhteessa olisi eri sukupuolta olevat kyseessä. Mutta tottakai on toiselta siipeilyä jos hän ei käytännössä maksa asumisestaan mitään. Jos ei ole kiinnostunut maksamaan vuokraa tai millä nimellä haluaa kutsuakin niin minun mielestäni saisi kyllä jäädä sinne nykyiseen vuokra-asuntoonsa. Siipeilijä ei mahtuisi samaan asuntoon.

Vierailija
30/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloon muuttajan kannattaisi maksaa kulut vuokrana vuokrasopimuksen perusteella. Silloin mm lainan korot, remonttikulut ja ehkä jopa puoles sähkö- ja muista kiinteistön laskuista saisi pääomatulovähennykseksi. En tiedä miten verottaja on suhtautunut tällaisiin ratkaisumalleihin. Itse tekisin noin, olisi edullisempi ratkaisu kun verottaja sponssaisi osan kuluista.

Vierailija
31/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloon muuttajan kannattaisi maksaa kulut vuokrana vuokrasopimuksen perusteella. Silloin mm lainan korot, remonttikulut ja ehkä jopa puoles sähkö- ja muista kiinteistön laskuista saisi pääomatulovähennykseksi. En tiedä miten verottaja on suhtautunut tällaisiin ratkaisumalleihin. Itse tekisin noin, olisi edullisempi ratkaisu kun verottaja sponssaisi osan kuluista.

Mutta siitä vuokrasta pitäisi maksaa kuitenkin 30% veroa? 

Vierailija
32/32 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haluaisi omaan suhteeseeni sotkea mitään vuokralaisuuksia, olisin sitten itse osapuolista kumpi tahansa. Enkä haluaisi, että yhdessä asumista aletaan miettiä ja laskea kulujen, maksujen tai asunnon kuluttamisen kautta. Periaatteeni on, että joko asutaan yhdessä ja eletään yhteistä elämää, tai sitten asutaan erillään. Voisin itse kumppanilta pyytää puolet juoksevista kuluista (vesi, sähkö, kotivakuutus, jätemaksut, yms) ja voidaan yhdessä hankkia kodinkoneita ja huonekaluja, kuten hankittaisiin jos asuttaisiin vuokrallakin - nämähän eivät ole taloon sidottuja. Mutta mitään vuokria tms en lähtisi perimään.