Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu pelottaa jo nyt

Vierailija
07.11.2022 |

Rahat riittävät jo nyt niukin naukin peruselämiseen. Joulunaikaan rahaa kuluu enemmän lahjoihin, tilpehööriin, vaatteisiin, ruokaan ja juomaan. Joulumainoksia tulvii kaikkialta ja lapset odottavat sitä normaalia joulua lahjoineen ja ruokineen. Parilla ekstra-lapsilisällä ei pitkälle potkita. Miten tässä tilanteessa voi saada entisenlaisen joulun? Onko teillä muilla on varaa kunnolliseen joulun viettoon?

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Lahjat on jo ostettu, siivoaminen on halpaa eikä sitä juhlaruokaa kuukausikaupalla tarvitse syödä. Ja itse tehden säästää.

Vierailija
2/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa meilläkään. Palkka ei riitä kun hinnat nousee ja nyt alkoikin omalla työpaikallani yt ja irtisanomiset. Pitää vaan tottua siihen että joulutkaan ei oo enää samanlaiset kuin ennen. Niin se vaan menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoihin olisi ollut aikaa valmistautua koko vuosi.Miksi kaikki pitää ostaa vasta Joulukuussa?

Vierailija
4/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoat ovat itse asiassa niitä halvimpia, siis laatikot. Lahjojen ei tarvi olla kalliita. Lapsille löytyy jostain Tigeristä kamaa, mutta en ostaisi sieltäkään mitään turhaa roinaa vaan jotain aidosti hauskaa.

Vierailija
5/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ainakin tänä jouluna karsin ihan suosiolla lahjoista. En laita ensinnäkään jokaiselle ja tässä tilanteessa se tulee kyllä jokaisen ymmärtää.

Lisäksi meillä ainakin ruokaa jäänyt aina liikaa,siitä syystä, että suvun kanssa menty sillä meiningillä, että joku tuo jotain ja joku sitten muita ruokia, sitten kukaan ei ota mukaan mitään ja ruokaa jää ihan liikaa. Tänä vuonna me teemme simppelin, maittavan jouluaterian, joka sorttia ei tarvitse olla.

Miksi stressata, kun voi vaikuttaa asioihin?

Vierailija
6/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka ei ole oikeasti kovin kallista, jos tekee perinteisiä jouluruokia.

Kirpparille vaateostoksille. Lahjat harkiten. Jättää elektroniikan kauppaan ja panostaa esim. palapeleihin, värikyniin, elämys lahjoihin. Miettii mistä saajalle on iloa, vaikkei maksa niin paljon.

Vierailija
7/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuat itse tehtynä on kaikkein halvinta ruokaa. Ostat nyt juureksia isommissa pusseissa. Keität ja survot pakkaseen valmiiksi. Ja loppuja syötte nyt tavallisesti uunijuureksina ym.

Yhdestä puuroriisipussista tulee paljon porkkanalaatikkoa ja puuroa ja vanukasta.

Mieti miten isomummosi olisi tehnyt.

Vierailija
8/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittiimpi joulu tänä vuonna, lapsetkin tykkää.

Ei joulupukkia. Ei joulukukkia, tai ehkä sentään yksi.

Yksinkertaisempi menu. Ja lahjoja vähemmän, ja vain lapsille.

Vierailija
9/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot, rosolli, riisipuuro yms. jouluruuat nyt on niin halpoja että niihin luulisi olevan varaa kaikkein köyhimmälläkin, jotainhan nyt pitää arkenakin syödä eikä ne ole sen kalliimpia. Toki jos juomat tarkoittaa jotain hienoja viinejä niin sitten ymmärrän, mutta lapsia niiden puute tuskin haittaa. Entä mitä on tapahtunut viimevuotisille joulutilpehööreillesi? Ei kai kukaan osta uusia joka vuosi muutenkaan? Mitä erikoista vaatetta tarvitset jouluksi? Vähän kuulostaa itseaiheutetuilta ongelmilta.

Vierailija
10/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee yllätyksenä?

Vierailija
11/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uppoutua mainosten maailmaan, siinä vain masentuu. Tee omanlaisesi joulu.

Vierailija
12/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunaikaan. Joulu naikaan. On se av-mamman elo vaikeaa.

Vierailija
13/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mitään ongelmaa, perus jouluruuat ei maksa paljoa eikä lahjoihin tarvitse tuhlata satoja euroja. Tilpehöörit on viime jouluilta ja en nyt kyllä tiedä mitä vaatteita joulua varten pitäisi ostaa.

Vierailija
14/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouluna tarvitse tuhlata yhtään sen enempää kuin muulloinkaan. Perusasiat riittävät. 

Vierailija
15/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helppoa: olen joulun pääasiassa yksin, ei tarvita mitään mitä ei muinakin päivinä. Lapsia on vain yksi ja työttömänäkin olen onnistunut säästämään jo jotain lahjaa varten. Ruokaa syödään kuten yleensäkin. Suklaa on halpaa.

Vaikeinta on olla joulut yksin. Mulla ei ole ketään, mutta hyvä että lapsi pääsee isänsä perheen jouluidylliin.

Vierailija
16/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ylimääräiset lapsilisät eivät muka auta? Eikö ne ole monta sataa?

Vierailija
17/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiittämättömyys on maailman palkka!

Miten joku äippä kehtaa väittää, ettei ne auta mitään. Jos ei satanen per lapsi auta mitään niin kyllä on taloudenpidossa isoja ongelmia.

Lahjat: aikuiset eivät tarvitse tai voitte vaikka sopia että jokainen paikalla oleva aikuinen ostaa yhdelle (nimetylle/arvotulle?) yhden lahjan max 20euroa.

Pienet lapset jotka uskovat pukkiin, eivät ymmärrä rahan arvoa - heille voi ostaa jokaiselle muutaman edullisen legon/palapelin/kirjan/askarteluvälineen/pulkan tmv. Sekä sitten vaikka paketoida jtn vaatetta mitä lapset tarvitsevat joka tapuksessa.

Isommat lapset on jo hyvä opettaa muutenkin vähän vähempiin lahjoihin ja heidän kanssa jopa muutenkin kannattaa puhua siitä, miten on pakko elää tulojen mukaan. Heidän kanssaan voi myös mainiosti sopia että jouluksi saa jtn kirjaa ja suklaata tmv ja joulun jälkeen sitten voidaan katsoa alennusmyynneistä jotain erityisen toivottua.

Ruoat ei ole yhtään sen kalliimpia kuin arkiruokakaan jos ei itse valitse tehdä siitä superkallista.

Vierailija
18/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiittämättömyys on maailman palkka!

Miten joku äippä kehtaa väittää, ettei ne auta mitään. Jos ei satanen per lapsi auta mitään niin kyllä on taloudenpidossa isoja ongelmia.

Lahjat: aikuiset eivät tarvitse tai voitte vaikka sopia että jokainen paikalla oleva aikuinen ostaa yhdelle (nimetylle/arvotulle?) yhden lahjan max 20euroa.

Pienet lapset jotka uskovat pukkiin, eivät ymmärrä rahan arvoa - heille voi ostaa jokaiselle muutaman edullisen legon/palapelin/kirjan/askarteluvälineen/pulkan tmv. Sekä sitten vaikka paketoida jtn vaatetta mitä lapset tarvitsevat joka tapuksessa.

Isommat lapset on jo hyvä opettaa muutenkin vähän vähempiin lahjoihin ja heidän kanssa jopa muutenkin kannattaa puhua siitä, miten on pakko elää tulojen mukaan. Heidän kanssaan voi myös mainiosti sopia että jouluksi saa jtn kirjaa ja suklaata tmv ja joulun jälkeen sitten voidaan katsoa alennusmyynneistä jotain erityisen toivottua.

Ruoat ei ole yhtään sen kalliimpia kuin arkiruokakaan jos ei itse valitse tehdä siitä superkallista.

Tässä näkee taas että tukia ei saisi milloinkaan nostaa. Ihan entiseen malliin jatkuu huuto siitä miten mihinkään ei ole varaa. Vaikka miten lapioi rahaa, ei mitään vaikutusta.

Ylimääräisillä lapsilisillä maksaisi helposti koko joulun. Ja ap vain valittaa.

Vierailija
19/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja joulu on joka vuosi. Ei tule yllätyksenä. Budjetoin jouluun tietyn summan rahaa, myös ruokiin, jaan haluamani summan koko vuodelle ja laitan rahaa sivuun koko vuoden. 

Olen jo ostanut kaikki joululahjat ja jouluruokiin on yllin kyllin rahaa. Myös viineihin ja juustoihin. 

Opin tämän vasta kantapään kautta, kun mentiin monta vuotta luotolla joulun yli. Haluttiin antaa lapsille kunnon joulu ja vingutettiin joulun aika luotolla, jota sitten maksettiin pahimmillaan seuraavaan jouluun asti. Katkaistiin tämä perinne viitisen vuotta sitten ja sittemmin ei olla joulun rahanmenosta enää stressattu.

Ihan esimerkkinä: jos haluan ostaa jokaiselle lapselleni vaikka 150 eurolla lahjoja (joka on paljon!), täytyy joka kuukausi laittaa sivuun 37,50 euroa. Ei paljon.

Vierailija
20/165 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja joulu on joka vuosi. Ei tule yllätyksenä. Budjetoin jouluun tietyn summan rahaa, myös ruokiin, jaan haluamani summan koko vuodelle ja laitan rahaa sivuun koko vuoden. 

Olen jo ostanut kaikki joululahjat ja jouluruokiin on yllin kyllin rahaa. Myös viineihin ja juustoihin. 

Opin tämän vasta kantapään kautta, kun mentiin monta vuotta luotolla joulun yli. Haluttiin antaa lapsille kunnon joulu ja vingutettiin joulun aika luotolla, jota sitten maksettiin pahimmillaan seuraavaan jouluun asti. Katkaistiin tämä perinne viitisen vuotta sitten ja sittemmin ei olla joulun rahanmenosta enää stressattu.

Ihan esimerkkinä: jos haluan ostaa jokaiselle lapselleni vaikka 150 eurolla lahjoja (joka on paljon!), täytyy joka kuukausi laittaa sivuun 37,50 euroa. Ei paljon.

Näin se pitää tehdä, eikä aloittaa vinkua kuukautta paria ennen...